Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Σήμερα « ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΨΕΥΤΗΣ»

Η NEW STAR ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ

ΦΡΑΝΚ ΜΠΑΪΕΡ
« ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΨΕΥΤΗΣ»
«JACOB DER LÜGNER»

ΑΠΟ 21 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ  ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ

ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema
Είσο­δος Δωρεάν
(θα τηρη­θεί αυστη­ρά σει­ρά προτεραιότητας)

jakob poster big

Σκη­νο­θε­σία: Φρανκ Μπάιερ
Σενά­ριο: Γιού­ρεκ Μπέ­κερ, Γκερντ Γκέ­ρι­κε, Φρανκ Μπάιερ, από μυθ. Γιού­ρεκ Μπέκερ
Παί­ζουν: Βλα­στι­μίλ Μπρόν­τσκι, Έρβιν Γκε­σό­νεκ, Χέν­ρι Χαμπχεν
Φωτο­γρα­φία: Γκύ­ντερ Μαρτσινκόφσκυ
Μου­σι­κή: Για­κίμ Βετζλάου

«Η ομορ­φιά αυτής της ται­νί­ας είναι η απλό­τη­τά της»
«O Φρανκ Μπάιερ αφή­νει στο τέλος τον θεα­τή απλά άφωνο»
«Η μονα­δι­κή ται­νία από την Λ.Δ της Γερ­μα­νί­ας που προ­τά­θη­κε ποτέ για Όσκαρ»
«Συγκι­νη­τι­κή αλλά και τρο­μα­χτι­κά αστεία»

  • Η υπό­θε­ση

Προς το τέλος του Β’ Παγκό­σμιου Πολέ­μου, σε ένα εβραϊ­κό γκέ­το που βρί­σκε­ται σε κάποια χώρα της Ανα­το­λι­κής Ευρώ­πης ο εβραί­ος Ιάκω­βος ακού­ει τυχαία από το γερ­μα­νι­κό ράδιο ότι οι Ρώσοι νικούν στο Μέτω­πο και πλη­σιά­ζουν προς το μέρος τους.

jacob the liar 7Όταν μετα­βι­βά­ζει την είδη­ση στους συγκρα­τού­με­νούς του, κανείς δεν το πιστεύ­ει, έτσι για να γίνει πιστευ­τός, τους λέει πως ο ίδιος είναι κάτο­χος ραδιο­φώ­νου. Η είδη­ση κυκλο­φο­ρεί αμέ­σως σ’ ολό­κλη­ρο το γκέ­το και ο Ιάκω­βος γίνε­ται ξαφ­νι­κά το πιο σημα­ντι­κό πρό­σω­πο, στο οποίο οι απελ­πι­σμέ­νοι Εβραί­οι ενα­πο­θέ­τουν όλες τις ελπί­δες τους. Έτσι, ο Ιάκω­βος υπο­χρε­ώ­νε­ται να επι­νο­εί συνε­χώς ειδή­σεις για την εξέ­λι­ξη των μαχών. Τα νέα ανε­βά­ζουν το ηθι­κό της κοι­νό­τη­τας και ο Ιάκω­βος βρί­σκε­ται στο δίλημ­μα να απο­κα­λύ­ψει την αλή­θεια ή να τους κρα­τή­σει στην εφη­συ­χα­στι­κή πλά­νη τους;

  • Για­τί είναι τόσο ξεχω­ρι­στή ταινία

 Ο Ιάκω­βος, ο ψεύ­της ερευ­νά με έναν από­λυ­τα πετυ­χη­μέ­νο τρό­πο την κλασ­σι­κή θεμα­το­λο­γία του ανθρω­πά­κου που οι περι­στά­σεις τον κάνουν άθε­λά του ήρωα αλλά που πέφτει θύμα της ίδια της απά­της του.

Ο Φρανκ Μπάιερ, που ένα μεγά­λο μέρος του έργου του είναι αφιε­ρω­μέ­νο στα στρα­τό­πε­δα συγκέ­ντρω­σης και στις κτη­νω­δί­ες των Ναζί, στη­ριγ­μέ­νος σε ένα θαυ­μά­σιο μυθι­στό­ρη­μα του Γιού­ρεκ Μπέ­κερ, κατα­φέρ­νει να φτιά­ξει μια συγκι­νη­τι­κή ται­νία που ακρο­βα­τεί συνέ­χεια ανά­με­σα στο κωμι­κό και τραγικό.

Σε όλο το έργο πλα­νιέ­ται το ερώ­τη­μα τι είναι αλή­θεια και τι είναι ψέμα και ο σκη­νο­θέ­της φαί­νε­ται να συνη­γο­ρεί με την άπο­ψη ότι αλή­θεια είναι οτι­δή­πο­τε, αυτό που πιστεύ­εις εσύ για πραγ­μα­τι­κό ή αυτό που μπο­ρεί να σε κάνει ευτυχισμένο.
Από την στιγ­μή που ο Ιάκω­βος άρχι­σε να δια­δί­δει τα ψέμα­τά του, στα­μά­τη­σαν οι αυτο­κτο­νί­ες των απελ­πι­σμέ­νων εβραί­ων του γκέ­το. Κάθε φορά όμως ο ήρω­ας είναι υπο­χρε­ω­μέ­νος να εφευ­ρί­σκει όλο και πιο δελε­α­στι­κά και παρα­στα­τι­κά ψέμα­τα για να αντα­πο­κρι­θεί στις απαι­τή­σεις του ρόλου του.

Ο Μπάιερ ωστό­σο δεν εθε­λο­τυ­φλεί. Στο τέλος το ψέμα απο­κα­λύ­πτε­ται και ο πρώ­τος που κρε­μιέ­ται είναι ο κου­ρέ­ας Κοβάλ­σκι, ο καλύ­τε­ρος φίλος του Ιάκωβου.

Όμως η ται­νία δεν είναι πεσι­μι­στι­κή. Για­τί παρά την ωμό­τη­τα των κατα­στά­σε­ων που δεί­χνει, υμνεί την αξιο­πρέ­πεια του ατό­μου μπρο­στά στις πιο δύσκο­λες περιστάσεις.

Στην επι­τυ­χία της ται­νί­ας συμ­βάλ­λει η θαυ­μά­σια ερμη­νεία του Τσέ­χου ηθο­ποιού Βλα­στι­μίλ Μπρόν­σκυ.

 Δια­κρί­σεις:

Αργυ­ρή Άρκτος Αντρι­κού ρόλου στο Φεστι­βάλ Βερο­λί­νου 1975.

Υπο­ψή­φια για Όσκαρ καλύ­τε­ρης ξενό­γλωσ­σης ται­νί­ας 1977

Υπο­ψή­φια για Χρυ­σή Άρκτο Σκη­νο­θε­σί­ας στο Φεστι­βάλ Βερο­λί­νου 1975

 ΦΡΑΝΚ ΜΠΑΪΕΡ :Σκη­νο­θέ­της και σενα­ριο­γρά­φος. Γεν­νή­θη­κε στο Νόμπιτζ το 1932. Ξεκί­νη­σε τις σπου­δές του στο FAMU της Πρά­γας και το 1952 πήρε το δίπλω­μα σκη­νο­θε­σί­ας. Από το 1958 δού­λε­ψε ως σκη­νο­θέ­της για την εται­ρεία παρα­γω­γής DEFA. Ανα­δεί­χθη­κε ως ένας από τους μεγα­λύ­τε­ρους σκη­νο­θέ­τες της Ανα­το­λι­κής Γερ­μα­νί­ας κυρί­ως με αντι­να­ζι­στι­κές ται­νί­ες όπως την ται­νία «Γυμνό ανά­με­σα στους λύκους».

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο