Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει η θρυλική Μαρλέν Ντίτριχ

Η γερ­μα­νο­α­με­ρι­κα­νί­δα Μαρ­λέν Ντί­τριχ (Marie Magdalene “Marlene” Dietrich, (27 Δεκ 1901 —  6 Μάη 1992) ηθο­ποιός του κινη­μα­το­γρά­φου και τρα­γου­δί­στρια σ’ όλη την μακρά καριέ­ρα της (από τη 10ετία του 1910 μέχρι του 1980) δια­τή­ρη­σε την φήμη της μέσω της συνε­χούς ως μοι­ραία γυναί­κα ανα­κά­λυ­ψης του εαυ­τού της.

Την 10ετία του 1920 συμ­με­τεί­χε σε θεα­τρι­κές παρα­στά­σεις και στον βου­βό κινη­μα­το­γρά­φο ‑ο ρόλος της ως Λόλα στο Γαλά­ζιος Άγγε­λος (Der blaue Engel, 1930) της χάρι­σε παγκό­σμια φήμη και ένα συμ­βό­λαιο με την Paramount.

Πρω­τα­γω­νί­στη­σε σε ται­νί­ες του Χόλυ­γουντ όπως Μαρό­κο (1930), Κατά­σκο­πος Χ‑27 (1931), Σαγκάη Εξπρές (1932), Desire (1936) τρα­γι­κή τσα­ρί­να. Επέν­δυ­σε επι­τυ­χώς στην περ­σό­να και στις “εξω­τι­κές” εμφα­νί­σεις της και έγι­νε από τις ακρι­βο­πλη­ρω­μέ­νες ηθο­ποιούς της επο­χής της.

Κατά την διάρ­κεια του Β’ Παγκο­σμί­ου Πολέ­μου, ήταν μια υψη­λού επι­πέ­δου δια­σκε­δά­στρια στις ΗΠΑ και από το 1950 μέχρι το 1970 κάνο­ντας περιο­δεία ανά τον κόσμο ως περ­φόρ­μερ ζωντα­νού προγράμματος.

Έλα­βε πολ­λές τιμη­τι­κές δια­κρί­σεις από ΗΠΑ, Γαλ­λία, Βέλ­γιο και Ισρα­ήλ και το 1999 το Αμε­ρι­κα­νι­κό Ινστι­τού­το Κινη­μα­το­γρά­φου την ονό­μα­σε 9η μεγα­λύ­τε­ρη σταρ του κλα­σι­κού κινη­μα­το­γρά­φου του Χόλυγουντ.

Μετά το θανα­τό της το μεγα­λύ­τε­ρο μέρος της ακί­νη­της περιου­σί­ας της Ντί­τριχ που­λή­θη­κε στο Stiftung Deutsche Kinemathek — που έγι­νε ο πυρή­νας της έκθε­σης του Μου­σεί­ου Κινη­μα­το­γρά­φου του Βερο­λί­νου. Η συλ­λο­γή περι­λαμ­βά­νει : πάνω από 3,000 είδη υφα­σμά­των από την δεκα­ε­τία του 1920 έως την δεκα­ε­τία του 1990, συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων των κου­στου­μιών από ται­νί­ες και σκη­νι­κά καθώς και πάνω από χίλια αντι­κεί­με­να από την προ­σω­πι­κή συλ­λο­γή της Ντί­τριχ ; 15,000 φωτο­γρα­φί­ες από τους Σέσιλ Μπή­τον, Χορστ Π. Χορστ, Τζορτζ Χάρελ, Λόρντ Σνό­ου­ντον και Έντουαρντ Στάϊ­χεν ; 300,000 σελί­δες από έγγρα­φα, συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων της αλλη­λο­γρα­φί­ας με τον Μπερτ Μπά­κα­ραχ, τον Γιουλ Μπρύ­νερ, τον Μωρίς Σεβα­λιέ, τον Νόελ Κάουαρντ, τον Ζαν Γκα­μπέν, τον Έρνεστ Χέμιν­γου­εϊ, τον Καρλ Λάγκερ­φελντ, την Νάν­συ και τον Ρόναλντ Ρήγκαν, τον Έριχ Μαρία Ρεμάρ­κε, τον Γιό­σεφ βον Στέρν­μπερν, τον Όρσον Ουέλς και τον Μπί­λυ Ουάιλ­ντερ, καθώς επί­σης και άλλα κομ­μά­τια όπως αφί­σες ται­νιών και ακου­στι­κές ηχογραφήσεις.

Το περιε­χό­με­νο του δια­με­ρί­σμα­τος της Ντί­τριχ στο Μαν­χά­ταν, μαζί με άλλα προ­σω­πι­κά της αντι­κεί­με­να όπως χρυ­σα­φι­κά και ρού­χα, που­λή­θη­καν σε μια δημό­σια δημο­πρα­σία στο Λος Άντζε­λες την 1η Νοεμ­βρί­ου 1997. Το πρώ­το της δια­μέ­ρι­σμα, που βρί­σκε­ται στην οδό Παρκ Άβε­νιου 993, που­λή­θη­κε για $615,000 το 1998.

Δείτε:

Φιλμογραφία

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο