Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Σαν σήμερα 4 Μαΐου η τραγωδία της Superga

Εβδο­μή­ντα ένα χρό­νια συμπλη­ρώ­νο­νται από την τρα­γω­δία της Superga. Μία ημέ­ρα σνα σήμε­ρα, στις 4 Μαΐ­ου, 1949, το ρολόϊ έδει­χνε 18:05, όταν… εξα­φα­νί­στη­κε η Grande Torino, σε ένα αερο­πο­ρι­κό δυστύ­χη­μα συγκλό­νι­σε τον κόσμο του ποδοσφαίρου. 

Μία τρα­γω­δία συγκρί­σι­μη με της Μάν­τσε­στερ Γιου­νάι­τετ, στο Μόνα­χο, εννέα χρό­νια αργό­τε­ρα. Με την δια­φροά όμως, ότι η Τορί­νο, η καλύ­τε­ρη ομά­δα στην Ευρώ­πη εξα­φα­νί­στη­κε εντε­λώς, σε μία επο­χή όπου το ποδό­σφαι­ρο δεν παρου­σια­ζό­ταν στην τηλεόραση.

superga3Είχε κερ­δί­σει τέσ­σε­ρις δια­δο­χι­κούς τίτλους στην Ιτα­λία και κατά τη διάρ­κεια του έτους τρα­γω­δί­ας ήταν επι­κε­φα­λής στο δρό­μο για έναν πέμ­πτο, που η ομο­σπον­δία της απέ­νει­με το πρω­τά­θλη­μα μετά θάνα­τον. Όχι μόνο για λόγους ευαι­σθη­σί­ας, αφού όλοι  ήταν πεπει­σμέ­νοι ότι η Τορί­νο θα ήταν αδύ­να­το να χάσει.

Η Grande Torino είχε χαθεί πάνω στην Superga Basilica, τον επι­βλη­τι­κό λόφο λίγο έξω από το Τορί­νο, σημείο ανα­φο­ράς της πόλης στον ιτα­λι­κό Βορρά.

Το αερο­πλά­νο απο­γειώ­θη­κε από την Λισα­βό­να στις 10:40 με προ­ο­ρι­σμό το Τορί­νο. Το προη­γού­με­νο από­γευ­μα η Τορί­νο είχε αγω­νι­στεί σε φιλι­κό με την Μπεν­φί­κα προς τιμήν του αρχη­γού της Φερέι­ρα. Είχε προ­γραμ­μα­τι­στεί μία στά­ση για ανε­φο­δια­σμό στην Βαρ­κε­λώ­νη, αφού το αερο­σκά­φος Fiat δεν διέ­θε­τε αρκε­τή αυτο­νο­μία. Τα μέλη της απο­στο­λής κατέ­βη­καν και έφα­γαν. Το μετε­ω­ρο­λο­γι­κό δελ­τίο ανέ­φε­ρε ότι ο και­ρός στην Ιτα­λία ήταν πολύ άσχη­μος, με ομί­χλη και δυνα­τό άνε­μο. Η ορα­τό­τη­τα στο αερο­δρό­μιο ήταν στα 1.200 μέτρα, ωστό­σο στον λόφο της Σου­πέρ­γκα έφτα­νε μόλις στα 40 μέτρα. Λίγο μετά την Σαβό­να, ο πιλό­τος ανα­γκά­στη­κε να πετά­ξει χαμη­λό­τε­ρα, ώστε να αυξή­σει την ορα­τό­τη­τά του. Καθώς, όμως, το σκά­φος προ­σέγ­γι­ζε το Τορί­νο, μετά από μία πτή­ση που πέρα­σε από Του­λόν, Νίκαια, Σαβό­να, συγκρού­στη­κε με μία εκκλη­σία στον κορυ­φή του λόφου…

Superga1

Πολ­λά έχουν ειπω­θεί και γρα­φτεί σχε­τι­κά με την τρα­γω­δία. Για σφάλ­μα στον υπο­λο­γι­σμό του υψο­μέ­τρου, αλλά και τον έντο­νο άνε­μο. Η σύγκρου­ση ήταν σφο­δρή και περισ­σό­τε­ρο από το ήμι­συ του αερο­πλά­νου απο­συ­ντέ­θη­κε κατά την κρού­ση, αφή­νο­ντας μόνο ένα μέρος της ουράς, εμφα­νώς άθικτο.

Και οι 31 επι­βά­τες του αερο­σκά­φους έχα­σαν τη ζωή τους. Οι 18 ήταν παί­κτες του Τορί­νο. Οι δύο προ­πο­νη­τές, δύο παρά­γο­ντες και τρεις δημο­σιο­γρά­φοι που συνο­δεύ­ουν την ομά­δα πέθα­ναν επί­σης. Από εκεί­νη την Τορί­νο, επέ­ζη­σε μόνο ένας ποδο­σφαι­ρι­στής, ο Σάου­ρο Τόμα, ο οποί­ος δεν είχε ταξι­δέ­ψει στη Λισα­βό­να, εξαι­τί­ας τραυ­μα­τι­σμού στο γόνατο.

Ο μύθος της ομά­δας έκα­ναν το τραύ­μα της κατα­στρο­φής ακό­μα πιο βαθύ. Δεν χάθη­κε μόνο ένας ολό­κλη­ρος σύλ­λο­γος στην καλύ­τε­ρη στιγ­μή της ιστο­ρί­ας του. Μαζί του ξεκλη­ρί­στη­κε και η εθνι­κή ομά­δα της Ιτα­λί­ας, αφού οι δέκα από τους ένδε­κα παί­κτες που ξεκι­νού­σαν φορού­σαν την φανέ­λα της Τορί­νο. Μόνο ο τερ­μα­το­φύ­λα­κας ήταν από τη Γιουβέντους.

Δύο ημέ­ρες αργό­τε­ρα, το Τορί­νο «ντύ­θη­κε» στα μαύ­ρα για την κηδεία των θυμά­των του δυστυ­χή­μα­τος. Περισ­σό­τε­ροι από 500.000 άνθρω­ποι βγή­καν στο δρό­μο για να απο­χαι­ρε­τή­σουν τους παί­κτες που αγά­πη­σαν πολύ. 

superga4

Άμε­ση και η συμπα­ρά­στα­ση που έφτα­σε από τον υπό­λοι­πο κόσμο. Στις 26 Μαΐ­ου 1949 ήρθε για ένα φιλι­κό η Ρίβερ Πλέιτ του Αλφρέ­ντο ντι Στέ­φα­νο. Αγώ­νας που έγι­νε μετά από τηλε­φώ­νη­μα του προ­έ­δρου της ομά­δας της Αργε­ντι­νής , Αντό­νιο Αλμπέρ­το, στον ομό­λο­γό του της Τορί­νο Φερού­τσιο Νόβο προ­τεί­νο­ντας του ένα παι­χνί­δι που θα σημα­το­δο­τού­σε την αρχή της νέας Τορίνο.

Το Comunale γέμι­σε, τη φανέ­λα της Τορί­νο φόρε­σαν 11 αστέ­ρια της επο­χής, όλοι τους παί­κτες άλλων ιτα­λι­κών ομά­δων που με αυτόν τον τρό­πο θέλη­σαν να τιμή­σουν τους αδι­κο­χα­μέ­νους συνα­δέλ­φους τους. Ο αγώ­νας έλη­ξε 2–2 και από εκεί­νη την ημέ­ρα η Τορί­νο είχε αρχί­σει ήδη να ξεκι­νά­ει τη συγ­γρα­φή νέας Ιστορίας.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο