Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Σημείωμα για την ταινία “Κάποτε στο… Χόλιγουντ” του Ταραντίνο 

Γρά­φει ο Ειρη­ναί­ος Μαρά­κης // //

Η τελευ­ταία ται­νία του Κου­έ­ντιν Ταρα­ντί­νο “Κάπο­τε στο.. Χόλι­γουντ” δέχτη­κε σκλη­ρή έως και παρά­λο­γα εχθρι­κή, σχε­δόν… οπα­δι­κή, κρι­τι­κή είτε από σινε­φίλ χρή­στες των μέσων κοι­νω­νι­κής δικτύ­ω­σης, είτε από διά­φο­ρους κρι­τι­κούς κινη­μα­το­γρά­φου. Μετα­ξύ άλλων δεν θεω­ρή­θη­κε “μεγά­λη” αλλά μια μέτρια ται­νία ενώ παράλ­λη­λα ανα­γνω­ρί­στη­κε ως κατώ­τε­ρη των προσ­δο­κιών από το κινη­μα­το­γρα­φό­φι­λο κοι­νό ακό­μα και από αρκε­τούς… “ταρα­ντι­νι­κούς” θεα­τές που περί­με­ναν να την παρα­κο­λου­θή­σουν. Στοι­χείο, της υπο­τι­θέ­με­νης μετριό­τη­τας ‑για ορι­σμέ­νους- που εκπέ­μπει η ται­νία, είναι η έλλει­ψη φιλο­σο­φι­κού στο­χα­σμού και προ­βλη­μα­τι­σμού. Τα οποία υπήρ­χαν στην ται­νία, αν και ήταν σε μικρές δόσεις
πολύ επι­φα­νεια­κά και πολύ προ­σχη­μα­τι­κά απο­τυ­πω­μέ­να. Αλλά αυτό δεν απο­τε­λεί απα­ραί­τη­τα ένα αρνη­τι­κό σημείο είτε για την συγκε­κρι­μέ­νη ται­νία, είτε για οποια­δή­πο­τε άλλη.

Η αλή­θεια είναι πως αδυ­να­τώ, ίσως και να μην θέλω, να κατα­λά­βω για­τί μια “πραγ­μα­τι­κά μεγά­λη ται­νία” πρέ­πει να προ­βλη­μά­τι­σει και να φιλο­σο­φή­σει, (ναι, κι ας έχω μια οπτι­κή περισ­σό­τε­ρο “κοι­νω­νι­κή” σε αυτά τα ζητή­μα­τα). Αν και είναι φορές που μία ται­νία μπο­ρεί να έχει (ή να νομί­ζει πως έχει, όπως η τελευ­ταία ται­νία του Κώστα Γαβρά…) κι αυτά τα στοι­χεία και τελι­κά να είναι… “μικρή”.

Το μόνο βέβαιο σε αυτή την περί­πτω­ση είναι ότι κι αν ο μαστρο-Ταρα­ντί­νο στο “Κάπο­τε στο… Χόλι­γουντ” δεν έκα­νε μια “μεγά­λη ται­νία”, ούτε ένα νέο “Pulp Fiction”, σίγου­ρα όμως έκα­νε μια ται­νία σπιρ­τό­ζι­κη και απο­λαυ­στι­κή με… αερά­το σάου­ντρακ κι ωραί­ες κεντρι­κές (Ντι Κάπριο, Μπραντ Πιτ), αν και ξεχω­ρί­ζει ο ρόλος της Μάρ­γκο Ρόμπι ως Σάρον Τέιτ, συζύ­γου του Ρομάν Πολάν­σκι κι η οποία δολο­φο­νή­θη­κε από τη συμ­μο­ρία του Μάν­σον, και δεύ­τε­ρες ερμη­νεί­ες (Αλ Πατσί­νο) και που ανα­δει­κνύ­ε­ται πολύ καλύ­τε­ρη από όσα της χρε­ώ­νουν η μία ή η άλλη άμυα­λη, εχθρι­κή κρι­τι­κή που βγή­κε στο χαρ­τί ή στην ψηφια­κή οθόνη.

tarandino2

Είχε αρνη­τι­κά σημεία το “Κάπο­τε στο… Χόλι­γουντ”; Ναι, αλλά αυτά δεν ήταν ούτε η δήθεν ρατσι­στι­κή απει­κό­νι­ση του Μπρους Λι, ούτε η μη απει­κό­νι­ση των χίπη­δων. Έτσι κι αλλιώς η συμ­μο­ρία του Τσαρλς Μάν­σον δεν είχαν ποτέ και καμία σχέ­ση με το κίνη­μα των χίπη­δων, ούτε ιδε­ο­λο­γι­κά, ούτε πρα­κτι­κά. Συνε­πώς, όποιοι βλέ­πουν στην κινη­μα­το­γρα­φι­κή ανα­πα­ρά­στα­ση της συμ­μο­ρί­ας του Μάν­σον (αλλά χωρίς να εικο­νί­ζε­ται ο ίδιος) μια έμμε­ση κρι­τι­κή για τον υπαρ­κτό εκφυ­λι­σμό των κινη­μά­των της αμφι­σβή­τη­σης των δεκα­ε­τιών ’60 και ’70, τότε μάλ­λον… χρειά­ζε­ται να ξανα­δούν την ταινία.

Άλλο ήταν όμως το αρνη­τι­κό σημείο της ται­νί­ας και το οποίο καμία κρι­τι­κή ‑από όσες έχω δει προ­φα­νώς- δεν το έχει ανα­φέ­ρει. Κι αυτό είναι ότι ο Ταρα­ντί­νο στην ται­νία του νοσταλ­γεί μια επο­χή όπου ο κινη­μα­το­γρά­φος ήταν, υπο­τί­θε­ται, περι­πε­τειώ­δης και δια­σκε­δα­στι­κός, όπου οι ηθο­ποιοί αξιο­ποιού­σαν απο­κλει­στι­κά το υπο­κρι­τι­κό τους ταλέ­ντο, κι ο οποί­ος έρχε­ται αντι­μέ­τω­πος και χάνει την μάχη της τηλε­ό­ρα­σης, που εκεί­νη την περί­ο­δο διεύ­ρυ­νε το πεδίο παρέμ­βα­σης της, κάνο­ντας κι ένα άμε­σο σχό­λιο για τον ρόλο που έχουν σήμε­ρα τα τηλε­ο­πτι­κά δίκτυα τύπου Netflix τόσο στον κινη­μα­το­γρά­φο, όσο και στην οικια­κή ψυχα­γω­γία. Προ­φα­νώς και δεν ήταν μια ειδυλ­λια­κή επο­χή, ο ίδιος ο σκη­νο­θέ­της μας δεί­χνει ‑άθε­λά του, ίσως και όχι- και την άλλη πλευ­ρά του νομί­σμα­τος. Πως δηλα­δή η, αγνή κατά τα άλλα, κινη­μα­το­γρα­φι­κή βιο­μη­χα­νία, πετά­ει σαν στη­μέ­νη λεμο­νό­κου­πα τους άλλο­τε μεγά­λους πρω­τα­γω­νι­στές της, όταν “γερά­σουν”, για να χτί­σει νέα πρό­σκαι­ρα είδωλα.

Η αλή­θεια είναι ότι αυτή η νοσταλ­γία είναι τόσο αντι­κι­νη­μα­το­γρα­φι­κή, παρα­γνω­ρί­ζο­ντας ότι η τέχνη του κινη­μα­το­γρά­φου βρί­σκει νέους τρό­πους να φτά­σει στο ευρύ κοι­νό για να το ψυχα­γω­γή­σει ή για να το προ­βλη­μα­τί­σει, όσο και αντι­δρα­στι­κή στο σύνο­λο της. Εκφρά­ζει δηλα­δή ένα συντη­ρη­τι­σμό που όμως μέσα στην τυφλό­τη­τα του κάνει και μια κρι­τι­κή στον τρό­πο που αντι­με­τω­πί­ζει τα μέλη της η κινη­μα­το­γρα­φι­κή βιο­μη­χα­νία. Αλλά προ­φα­νώς δεν είναι μία κρι­τι­κή που θέλει και μπο­ρεί να εμβα­θύ­νει στο ζήτη­μα. Βλέ­πε­τε, πρό­θε­ση του μαστρο-Ταρα­ντί­νο ήταν να φτιά­ξει μια κινη­μα­το­γρα­φι­κή περι­πέ­τεια όπως παλιά, όπου μετρού­σε η δρά­ση κι η δια­σκέ­δα­ση μπρο­στά στην κάμε­ρα κι οχι οι κρυμ­μέ­νες ιδέες.

tarandino1

Η ται­νία είναι, φαί­νε­ται κι από τον τίτλο της, ένα κυνι­κό παρα­μύ­θι (με ελά­χι­στες βίαιες απει­κο­νί­σεις σε σχέ­ση π.χ. με το “Death Proof” του ίδιου σκη­νο­θέ­τη που εξέ­φρα­ζε όμως την ίδια νοσταλ­γι­κή διά­θε­ση). Είναι ακό­μα μια ται­νία-ύμνος στην αντρι­κή φιλία, που όμως δεν είναι τόσο αγνή και άδο­λη όσο φαί­νε­ται με μια πρώ­τη ματιά καθώς εμπλέ­κε­ται κι η οικο­νο­μι­κή συναλ­λα­γή μετα­ξύ των δύο πρω­τα­γω­νι­στών άλλα και μια ται­νία που δεί­χνει ότι η κινη­μα­το­γρα­φι­κή βία, όσο σκλη­ρά και να απει­κο­νί­ζε­ται, δεν είναι παρά μια απει­κό­νι­ση της πραγ­μα­τι­κής βίας που συνα­ντά­με γύρω μας και παντού. Η είδη­ση στο ραδιό­φω­νο στην αρχή της ται­νί­ας: “Χίλιοι κομ­μου­νι­στές” νεκροί στο Βιετ­νάμ, απέ­να­ντι σε “100 απώ­λειες” από την πλευ­ρά των Αμε­ρι­κα­νών, δεί­χνει ακρι­βώς αυτό κι ανα­δει­κνύ­ει παράλ­λη­λα την δύνα­μη του κινη­μα­το­γρά­φου να μας δια­σκε­δά­ζει με αυτές τις κατα­στά­σεις, ενιό­τε και να μας κάνει ενερ­γούς υπο­στη­ρι­κτές αυτών των φαινομένων…
Απο­τε­λεί ένα τρα­γι­κό, προς το τέλος του ιδιαί­τε­ρα, εναλ­λα­κτι­κό “και τι θα συνέ­βαι­νε εάν…”, όμορ­φα στη­μέ­νο σκη­νι­κό, χωρίς την αιρε­τι­κή, σπιρ­τά­δα άλλων ται­νιών (π.χ. όπως στο Django) του μαστρο-Ταρα­ντί­νο αλλά εξί­σου όμορ­φο. Κι είναι όμορ­φο για­τί, κατά βάθος, είναι δια­φο­ρε­τι­κό με όλα τα άλλα ταρα­ντι­νι­κά δημιουρ­γή­μα­τα. Αν αξί­ζει να την δει κανείς; Ε, ασφα­λώς και αξίζει!

 

atexnos banner 753x200

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο