Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Σιδηρόδρομος: Ο φαύλος κύκλος της «απελευθέρωσης» και οι λαθροχειρίες ΕΕ — αστικών κομμάτων

Του Κώστα Παπα­δά­κη //
μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ και ευρωβουλευτή

«Συνε­χί­ζο­ντας την προ­σπά­θεια να εμφα­νι­στεί η ΕΕ ως δήθεν «παρά­δει­σος» για την ασφά­λεια των σιδη­ρο­δρό­μων, τα αστι­κά επι­τε­λεία δεν χάνουν την ευκαι­ρία να ανα­πο­δο­γυ­ρί­ζουν την αλή­θεια για να τη φέρουν βολι­κά στα μέτρα τους. Συχνά επι­κα­λού­νται ότι στην Ευρώ­πη «όλοι χρη­σι­μο­ποιούν τρέ­να για­τί είναι ασφα­λή και σύγ­χρο­να», όμως χρειά­ζε­ται να θυμί­σου­με ότι μόλις το 8% των επι­βα­τών πανευ­ρω­παϊ­κά χρη­σι­μο­ποιούν τρένο.

Αφορ­μή για νέο γύρο δημο­σιευ­μά­των και ρεπορ­τάζ στα αστι­κά ΜΜΕ της χώρας μας απο­τέ­λε­σε δημο­σί­ευ­μα της γερ­μα­νι­κής εφη­με­ρί­δας «Taggesspiegel», στο οποίο ανα­φε­ρό­ταν ότι διε­νερ­γή­θη­κε συγκρι­τι­κή έρευ­να ανά­με­σα στα κρά­τη — μέλη της ΕΕ σχε­τι­κά με το επί­πε­δο ασφά­λειάς τους στους σιδη­ρο­δρό­μους και η Ελλά­δα κατα­γρά­φη­κε χαμη­λά. Ωστό­σο, το εν λόγω δημο­σί­ευ­μα, παρό­τι κατέ­τασ­σε τη Γερ­μα­νία «στις χώρες με τα υψη­λό­τε­ρα πρό­τυ­πα παγκο­σμί­ως», ομο­λο­γού­σε «σοβα­ρά προ­βλή­μα­τα στην εν μέρει απαρ­χαιω­μέ­νη υπο­δο­μή που εγκυ­μο­νούν κιν­δύ­νους», ενώ τόνι­ζε ότι «είναι αδύ­να­τη η γρή­γο­ρη διά­σω­ση όλων των επι­βα­τών από τοξι­κά αέρια σε τού­νελ, ιδί­ως στις στε­νές σήραγ­γες S21».

Δια­πί­στω­νε ότι «μέχρι σήμε­ρα, υπάρ­χει ένα συνον­θύ­λευ­μα υπο­δο­μών δια­φο­ρε­τι­κών τεχνο­λο­γιών, ορι­σμέ­νες από τις οποί­ες χρο­νο­λο­γού­νται από την αυτο­κρα­το­ρι­κή επο­χή, ιδιαί­τε­ρα στις δευ­τε­ρεύ­ου­σες γραμ­μές δρο­μο­λο­γί­ων». Σημεί­ω­νε «αυξα­νό­με­νη υπερ­κό­πω­ση του προ­σω­πι­κού ιδί­ως σε ελεγ­κτές και μηχα­νο­δη­γούς με συσ­σω­ρευ­μέ­νες υπε­ρω­ρί­ες και αύξη­ση των ποσο­στών ασθένειας».

Αλλω­στε, ως λογι­κό επα­κό­λου­θο όλων των παρα­πά­νω σημειώ­θη­καν τα μεγά­λα θανα­τη­φό­ρα περι­στα­τι­κά στις 3 Ιού­νη του 2022 στο Garmisch — Partenkirchen με 5 νεκρούς και 68 τραυ­μα­τί­ες όπως και η σύγκρου­ση τρέ­νων στο Bad Aibling τον Φλε­βά­ρη του 2016, όπου 12 άνθρω­ποι έχα­σαν τη ζωή τους και 89 τραυ­μα­τί­στη­καν. Ως αιτία της σύγκρου­σης, οι αρχές ανα­φέ­ρο­νταν σε «αμέ­λεια του σταθ­μάρ­χη και ανε­παρ­κή τεχνο­λο­γία κλή­σης έκτα­κτης ανά­γκης στον σηματοδότη».

Για να «χρυ­σώ­σει το χάπι», το άρθρο παρου­σί­α­ζε τη Γερ­μα­νία στην πρώ­τη πεντά­δα χωρών στην Ευρώ­πη με λιγό­τε­ρους θανά­τους στον σιδη­ρό­δρο­μο, πίσω από τη Σου­η­δία, την Ολλαν­δία, την Αυστρία και ισό­βαθ­μη με τη Γαλ­λία. Στον πάτο της λίστας εμφά­νι­ζε Ισπα­νία και Πολω­νία, με την Ελλά­δα μετά τα Τέμπη να «απει­λεί­ται με κόκ­κι­νη κάρτα».

Βέβαια, τέτοιου είδους μετρή­σεις είναι εξαι­ρε­τι­κά βολι­κές για την ΕΕ και τις κυβερ­νή­σεις προ­κει­μέ­νου να συγκρί­νο­νται μετα­ξύ τους σαν τις …κολο­βές αλε­πού­δες, ποια έχει κοπεί λιγό­τε­ρο η ουρά της. Για­τί οι συγκρί­σεις αυτές ανά­με­σα στα κρά­τη — μέλη απο­κρύ­πτουν το τρα­γι­κά χαμη­λό επί­πε­δο ασφα­λεί­ας σε σχέ­ση με τις δια­θέ­σι­μες τεχνο­λο­γί­ες συστη­μά­των ασφα­λεί­ας και το τρα­γι­κά ολι­γά­ριθ­μο δυνα­μι­κό υπαλ­λή­λων, το οποίο χαρα­κτη­ρί­ζει όλες τις χώρες της ΕΕ. Τα πρό­σφα­τα δυστυ­χή­μα­τα σε Χάγη και Βέρ­νη, μόλις μετά τα Τέμπη, είναι ενδεικτικά.

Η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική

Θα αρκού­σε ως απά­ντη­ση η επα­νει­λημ­μέ­νη ανα­φο­ρά στο γεγο­νός ότι μόνο το 2021 έχουν σημειω­θεί στην ΕΕ 1.389 ατυ­χή­μα­τα, με 637 νεκρούς, που τα 97 αφο­ρού­σαν μετω­πι­κές συγκρού­σεις τρέ­νων. Ομως, εδώ επι­χει­ρού­νται και μια σει­ρά από λαθρο­χει­ρί­ες, που προ­σπα­θούν να κρύ­ψουν ότι ολο­κλη­ρω­μέ­νο σύστη­μα ασφα­λεί­ας ούτε δια­θέ­τουν ούτε προ­βλέ­πε­ται να απο­κτή­σουν τα κρά­τη — μέλη της ΕΕ τα αμέ­σως επό­με­να χρόνια.

Στο πλαί­σιο αυτό και στη χώρα μας, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ ερί­ζουν για τα ποσο­στά υλο­ποί­η­σης της περι­βό­η­της σύμ­βα­σης — «γιο­φύ­ρι της Αρτας» 717, ισχυ­ρι­ζό­με­να ότι αν κι εφό­σον αυτή ολο­κλη­ρω­θεί φέτος τον Σεπτέμ­βρη, η χώρα θα απο­κτή­σει τηλε­διοί­κη­ση. Πρό­κει­ται ασφα­λώς για μεγά­λο ψέμα, αφού το σύστη­μα που θα εγκα­τα­στα­θεί τότε είναι το λεγό­με­νο ETCS (European Control Train System — Ευρω­παϊ­κό Σύστη­μα Ελέγ­χου Τρέ­νων), συνι­στά ένα μόλις μέρος του ERTMS (European Rail Traffic Management System — Διευ­ρω­παϊ­κό Σύστη­μα Σημα­το­δό­τη­σης και Τηλε­διοί­κη­σης) κι όχι το ίδιο το ERTMS.

Το σύστη­μα ETCS, που αυθαί­ρε­τα βαφτί­ζουν τηλε­διοί­κη­ση, είναι ένα σύστη­μα αυτό­μα­της προ­στα­σί­ας συρ­μών, σύμ­φω­να με το οποίο πλη­ρο­φο­ρί­ες μετα­δί­δο­νται από το σύστη­μα εδά­φους προς το τρέ­νο, όπου ένας υπο­λο­γι­στής τις χρη­σι­μο­ποιεί για να υπο­λο­γί­σει τη μέγι­στη επι­τρε­πό­με­νη ταχύ­τη­τα, ενώ στη συνέ­χεια επι­βρα­δύ­νει αυτό­μα­τα την κίνη­ση του τρέ­νου. Ακό­μα κι αυτό το ΕΤCS δεν είναι καν σε πλή­ρη λει­τουρ­γία παρά σε μόλις 10 χώρες της ΕΕ. Η Γερ­μα­νία το έχει μόλις στο 13% του δικτύ­ου της, η Γαλ­λία στο 70% και η Πολω­νία στο 34%. Σε μεγά­λα τμή­μα­τα του ευρω­παϊ­κού δικτύ­ου, ιδιαί­τε­ρα του λεγό­με­νου «εκτε­τα­μέ­νου δικτύ­ου», δεν προ­βλέ­πε­ται καν η ύπαρ­ξη του συστή­μα­τος EΤCS.

Κι αν αυτή η επι­κίν­δυ­να απα­ρά­δε­κτη κατά­στα­ση επι­κρα­τεί στην εγκα­τά­στα­ση του πρώ­ι­μου συστή­μα­τος ETCS, μπο­ρεί κανείς να φαντα­στεί τι επι­κρα­τεί στην πραγ­μα­τι­κή τηλε­διοί­κη­ση και σημα­το­δό­τη­ση, το σύστη­μα ERTMS, που αφο­ρά την τηλε­διοί­κη­ση και σημα­το­δό­τη­ση με εγκα­τά­στα­ση συστη­μά­των τόσο στις τελευ­ταί­ας τεχνο­λο­γί­ας υπο­δο­μές — ράγες, όσο και στα εξί­σου σύγ­χρο­νης τεχνο­λο­γί­ας βαγό­νια. Ο στό­χος είναι να ολο­κλη­ρω­θεί το ERTMS σε όλο το κεντρι­κό δίκτυο έως το 2030 και σε όλο το εκτε­τα­μέ­νο έως το 2040.

Αλλά ας… αφή­σου­με την ίδια την Κομι­σιόν να περι­γρά­ψει την κατά­στα­ση με το ERTMS μέσα από το τελευ­ταίο «ενη­με­ρω­τι­κό δελ­τίο της για το σύστη­μα σημα­το­δό­τη­σης και τηλε­διοί­κη­σης ERTMS» τον Δεκέμ­βρη του 20221, στο οποίο ανα­φέ­ρει ότι υπάρ­χουν σήμε­ρα «απο­μο­νω­μέ­νες νησί­δες» εφαρ­μο­γής του συστή­μα­τος ERTMS και θέτει έναν «στό­χο για 70% έως το 2040 για το διευ­ρω­παϊ­κό δίκτυο μετα­φο­ρών (ΔΕΔ‑Μ) που θα είναι εξο­πλι­σμέ­νο με το σύστη­μα αυτό».

Να θυμί­σου­με ότι, όπως έχει απο­κα­λύ­ψει το ΚΚΕ, με βάση έκθε­ση του Ευρω­κοι­νο­βου­λί­ου το 2021, το σύστη­μα ERTMS έχει εφαρ­μο­στεί μόλις στο 13% σε όλη την ΕΕ. Οπως ανα­φέ­ρε­ται ιδιαί­τε­ρα για την εφαρ­μο­γή του συστή­μα­τος στα ίδια τα τρέ­να, οι προ­βλέ­ψεις είναι απαι­σιό­δο­ξες και η πλειο­ψη­φία των νέων αμα­ξο­στοι­χιών δεν είναι εξο­πλι­σμέ­νες με ERTMS.

Κι εδώ η ΕΕ — που κατά τ’ άλλα κλί­νει σε όλες τις πτώ­σεις την «ψηφια­κή μετά­βα­ση» — δια­πι­στώ­νει χάσμα μετα­ξύ του αριθ­μού των αμα­ξο­στοι­χιών που θα έπρε­πε, καταρ­χάς, να ανα­νε­ω­θούν μετα­ξύ 2021 και 2030 (20.000) και των νέων αμα­ξο­στοι­χιών που προ­βλέ­πο­νται στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα (2.532). Μάλι­στα, υπάρ­χουν ομο­λο­γί­ες έμπει­ρων στε­λε­χών, Ευρω­παί­ων αρχι­μη­χα­νι­κών σιδη­ρο­δρό­μων, όπως του Δανού Jens Moller, που ανα­φέ­ρει ότι ακό­μα και στις θεω­ρη­τι­κά πρω­το­πό­ρες σκαν­δι­να­βι­κές χώρες, «το πραγ­μα­τι­κό ποσο­στό ανα­νέ­ω­σης του στό­λου και το ποσο­στό των νέων οχη­μά­των που είναι στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα εξο­πλι­σμέ­να με ERTMS είναι πολύ μικρό», ενώ ανα­φέ­ρε­ται σε πολ­λά απαρ­χαιω­μέ­να τρέ­να, «άνω των 30 χρό­νων, που εξα­κο­λου­θούν να χρη­σι­μο­ποιού­νται σε ευρω­παϊ­κό επίπεδο».

Ο «φαύλος κύκλος»

Για να συνει­δη­το­ποι­ή­σει κανείς τον πυρή­να του προ­βλή­μα­τος και πόσο δίκιο έχει το ΚΚΕ που σημα­δεύ­ει την ευρω­ε­νω­σια­κή στρα­τη­γι­κή της «απε­λευ­θέ­ρω­σης» και της κατά­τμη­σης των σιδη­ρο­δρό­μων, τον δια­χω­ρι­σμό των υποδομών/ραγών από τη μεταφορά/βαγόνια, αξί­ζει να ανα­τρέ­ξου­με στην Κομι­σιόν, που στο ίδιο ενη­με­ρω­τι­κό δελ­τίο της μιλά για «φαύ­λο κύκλο».

«Οι φορείς εκμε­τάλ­λευ­σης δεν μπο­ρούν να θέσουν τον νέο στό­λο που αγό­ρα­σαν σε συμ­βα­τές υπο­δο­μές (σ.σ. με το σύστη­μα ERTMS), ενώ δεν βλέ­πουν την ανά­γκη να επεν­δύ­σουν στο ERTMS, αφού οι περισ­σό­τε­ρες γραμ­μές στην περιο­χή δρα­στη­ριό­τη­τάς τους δεν είναι ακό­μη εξο­πλι­σμέ­νες με αυτό. Ετσι προ­τι­μούν ακό­μα να χρη­σι­μο­ποιούν συστή­μα­τα Κλά­σης Β (σ.σ. τα ισχύ­ο­ντα παλιά συστή­μα­τα). Ταυ­τό­χρο­να, ορι­σμέ­νοι δια­χει­ρι­στές υπο­δο­μής καθυ­στε­ρούν την ανά­πτυ­ξη καθώς δεν υπάρ­χει δια­θέ­σι­μο τρο­χαίο υλι­κό, γεγο­νός που οδη­γεί τη βιο­μη­χα­νία σε έναν φαύ­λο κύκλο».

Ο φαύ­λος κύκλος που ανα­φέ­ρει το δελ­τίο της Κομι­σιόν, περι­γρά­φε­ται ως εξής: «Οι σιδη­ρο­δρο­μι­κές υπο­δο­μές τρο­χαί­ου υλι­κού δεν εξο­πλί­ζο­νται με το σύστη­μα ERTMS, οι φορείς εκμε­τάλ­λευ­σης του μετα­φο­ρι­κού έργου δεν επεν­δύ­ουν σε σύγ­χρο­να τρέ­να συμ­βα­τά με το ERTMS, τα ολο­κλη­ρω­μέ­να συστή­μα­τα δια­χεί­ρι­σης καθυ­στε­ρούν να ανα­πτυ­χθούν στις ράγες». Μάλι­στα, εξαι­τί­ας όλων αυτών των καθυ­στε­ρή­σε­ων, η Κομι­σιόν θεω­ρεί ότι «μια μετα­βα­τι­κή περί­ο­δος είναι αναπόφευκτη».

Στην ουσία, πρό­κει­ται για τον φαύ­λο κύκλο της «απε­λευ­θέ­ρω­σης» και κατά­τμη­σης των σιδη­ρο­δρό­μων, όπου, με κρι­τή­ριο το κέρ­δος, η εφαρ­μο­γή εδώ και και­ρό δια­θέ­σι­μων τεχνο­λο­γι­κών συστη­μά­των καθυ­στε­ρεί και διαρ­κώς ανα­βάλ­λε­ται για αργό­τε­ρα, με βάση τον σφο­δρό αντα­γω­νι­σμό των ομί­λων εκμε­τάλ­λευ­σης μετα­φο­ρι­κού έργου με αυτούς των υπο­δο­μών, με απο­τέ­λε­σμα τρα­γω­δί­ες όπως αυτή των Τεμπών κι άλλες σε όλη την Ευρώπη.

Επί­σης, ανα­λύ­ο­ντας την κατά­στα­ση βάσει «κόστους — οφέ­λους», το δελ­τίο της Κομι­σιόν επι­ση­μαί­νει ότι πλέ­ον το κόστος συντή­ρη­σης του παλαιού συστή­μα­τος θα αυξη­θεί, αφού τα παλιά συστή­μα­τα Κατη­γο­ρί­ας Β εξα­κο­λου­θούν να λει­τουρ­γούν, μετα­ξύ άλλων λόγω έλλει­ψης ειδι­κευ­μέ­νου προ­σω­πι­κού και περιο­ρι­σμέ­νου ενδια­φέ­ρο­ντος των προ­μη­θευ­τών για τη συντή­ρη­ση τέτοιων συστη­μά­των. «Ετσι, τα συστή­μα­τα Κατη­γο­ρί­ας Β θα γίνουν δαπα­νη­ρές εξει­δι­κευ­μέ­νες αγο­ρές», σημειώ­νε­ται χαρακτηριστικά.

Τι λένε λοι­πόν; Οτι θα ανα­νε­ώ­σουν τον εξο­πλι­σμό σε ράγες και βαγό­νια μόνο όταν αυτός εξυ­πη­ρε­τεί την κερ­δο­φο­ρία τους, μόνο όταν η δια­τή­ρη­ση του παλιού συστή­μα­τος κατα­στεί οικο­νο­μι­κά ασύμ­φο­ρη. Μάλι­στα, η Κομι­σιόν κάνει και στυ­γνούς υπο­λο­γι­σμούς με σενά­ρια έως το 2040. Η «ανη­συ­χία» της δεν έχει να κάνει με τη γρή­γο­ρη εξα­σφά­λι­ση ηλε­κτρο­νι­κών συστη­μά­των ασφα­λεί­ας για τις λαϊ­κές ανά­γκες. Ο στό­χος είναι άλλος: Να αντι­κα­τα­στα­θεί το σημε­ρι­νό πλή­θος δια­φο­ρε­τι­κών υπο­δε­έ­στε­ρων συστη­μά­των, που όσο περ­νά ο χρό­νος θα γίνο­νται ακό­μα πιο κοστο­βό­ρα για τα μονο­πώ­λια, με ένα ενιαίο σύστη­μα τηλε­διοί­κη­σης, ασφά­λειας κι επι­κοι­νω­νί­ας στο όνο­μα της λεγό­με­νης «δια­λει­τουρ­γι­κό­τη­τας». Οι όμι­λοι προς το παρόν δεν έχουν όφε­λος απ’ αυτό και γι’ αυτό αργεί η εγκα­τά­στα­ση του ενιαί­ου συστή­μα­τος (ΕRTMS).

Εγκλήματα του καπιταλιστικού ανταγωνισμού

Μπρο­στά σε αυτές τις εξε­λί­ξεις η Ευρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή κατα­στρώ­νει το επι­κεί­με­νο σχέ­διό της «για τις Υπη­ρε­σί­ες Πολυ­τρο­πι­κής Ψηφια­κής Κινη­τι­κό­τη­τας» (MDMS) που προ­γραμ­μα­τί­ζει να παρου­σιά­σει τον Ιού­νη. Το πρό­σχη­μα του σχε­δια­σμού της είναι «η πρά­σι­νη μεί­ω­ση των εκπο­μπών από τα οχή­μα­τα, άρα τα κίνη­τρα για στρο­φή στα τρένα».

Ο πραγ­μα­τι­κός στό­χος, όμως, είναι να προ­χω­ρή­σει κι άλλο η «απε­λευ­θέ­ρω­ση» και να ενι­σχυ­θεί ο αντα­γω­νι­σμός. Το πρό­βλη­μα που θέλουν να λύσουν είναι το εξής: «Πολ­λές ισχυ­ρές σιδη­ρο­δρο­μι­κές επι­χει­ρή­σεις συχνά περιο­ρί­ζουν τις πωλή­σεις και την πρό­σβα­ση στις πλη­ρο­φο­ρί­ες, υπέρ των δικών τους δικτύ­ων και υπη­ρε­σιών κρα­τή­σε­ων και συχνά αρνού­νται να ενσω­μα­τώ­σουν τις προ­σφο­ρές αντα­γω­νι­στι­κών φορέ­ων μετα­φο­ρών στις πλατ­φόρ­μες τους»2.

Με δυο λόγια, ό,τι ζού­με στους σιδη­ρο­δρό­μους είναι οι συνέ­πειες του καπι­τα­λι­στι­κού αντα­γω­νι­σμού. Παρό­τι η επι­στή­μη και η τεχνο­λο­γία έχουν απο­γειω­θεί, κατα­πνί­γο­νται από το κρι­τή­ριο του κόστους — οφέ­λους με κίν­δυ­νο — θάνα­το για τη ζωή και την ασφά­λεια επι­βα­τών και εργα­ζο­μέ­νων. Η μεγά­λη αλή­θεια είναι ότι αυτά τα συστή­μα­τα ασφα­λεί­ας θα έπρε­πε προ πολ­λού να έχουν εγκα­τα­στα­θεί και το πότε αυτό θα γίνει τελι­κά θα το κρί­νει το καπι­τα­λι­στι­κό κέρ­δος κι όχι οι λαϊ­κές ανάγκες.

Σε κάθε περί­πτω­ση, απο­τυ­πώ­νε­ται καθα­ρά η αντι­λαϊ­κό­τη­τα των στό­χων των «πρά­σι­νων» και ψηφια­κών σχε­δια­σμών της ΕΕ με αιχ­μή την «απε­λευ­θέ­ρω­ση» της αγο­ράς, που αιμο­δο­τεί το υπερ­μνη­μό­νιο του Ταμεί­ου Ανά­καμ­ψης, έχο­ντας πάντα ως κρι­τή­ριο την κερ­δο­φο­ρία των ομίλων.

Αυτά επι­φυ­λάσ­σο­νται για τον λαό σε κάθε κλά­δο της καπι­τα­λι­στι­κής οικο­νο­μί­ας από το κοι­νό ευρω­ε­νω­σια­κό πρό­γραμ­μα ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, που όπως ακρι­βώς δια­φι­λο­νι­κούν για να μοι­ρά­σουν τις τερά­στιες ευθύ­νες τους για το παρελ­θόν, έτσι δια­γκω­νί­ζο­νται και για το ποιος θα «τρέ­ξει» ακό­μα πιο γρή­γο­ρα την ίδια επι­ζή­μια για τον λαό στρα­τη­γι­κή, με όποιο κυβερ­νη­τι­κό σχή­μα κι αν προ­κύ­ψει την επό­με­νη μέρα.

Ο λαός, θωρα­κι­σμέ­νος με ένα πολύ πιο δυνα­τό ΚΚΕ, μπο­ρεί να τους αντι­με­τω­πί­σει από πολύ καλύ­τε­ρες θέσεις με την πάλη του. Βγά­ζο­ντας συμπέ­ρα­σμα ότι η ανά­πτυ­ξη της επι­στή­μης και της τεχνο­λο­γί­ας, των ψηφια­κών συστη­μά­των ασφα­λεί­ας, η πραγ­μα­τι­κή προ­στα­σία του περι­βάλ­λο­ντος και στον κλά­δο των μετα­φο­ρών, μπο­ρεί να ανα­πτυ­χθούν προς το συμ­φέ­ρον του λαού μόνο με άλλο κρι­τή­ριο στην παρα­γω­γή, δηλα­δή όχι το κέρ­δος των καπι­τα­λι­στών, αλλά τις λαϊ­κές ανά­γκες με κοι­νω­νι­κή ιδιο­κτη­σία στα μέσα παρα­γω­γής, κεντρι­κό επι­στη­μο­νι­κό σχε­δια­σμό και με ανα­τρο­πή του εχθρι­κού κρά­τους του κεφα­λαί­ου, με τον λαό στην εξου­σία. Με σύγ­χρο­νες, φτη­νές, ασφα­λείς μετα­φο­ρές, στε­λε­χω­μέ­νες με όλο το απαι­τού­με­νο προ­σω­πι­κό, που να καλύ­πτουν όλες τις ανά­γκες και με πλή­ρη εργα­σια­κά δικαιώματα».

Παρα­πο­μπές
1. https://transport.ec.europa.eu/system/files/2023–01/ertms_newsletter_2022-12.pdf
2. https://pro.politico.eu/news/161291

«Ναι, αλλά ο Στά­λιν…», του Νίκου Μόττα

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο