Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Σουηδία: Απεργία των εργαζομένων στον Προαστιακό της Στοκχόλμης

Σε απερ­γία μέχρι την Τετάρ­τη βρί­σκο­νται από τα ξημε­ρώ­μα­τα της Δευ­τέ­ρας οι εργα­ζό­με­νοι στον Προ­α­στια­κό Στοκ­χόλ­μης, ενά­ντια στις απο­λύ­σεις και στις μετα­τά­ξεις, διεκ­δι­κώ­ντας το απα­ραί­τη­το προ­σω­πι­κό για να υπάρ­χει ασφά­λεια στα δρομολόγια.

Στους σιδη­ρό­δρο­μους της Σου­η­δί­ας, εκτός από τους μηχα­νο­δη­γούς υπάρ­χει κι άλλο προ­σω­πι­κό ασφα­λεί­ας που βοη­θά­ει σε περί­πτω­ση ανά­γκης και σε άλλα ζητή­μα­τα που σχε­τί­ζο­νται με τους επι­βά­τες. Το τελευ­ταίο διά­στη­μα η εργο­δο­σία, με την πλά­τη της πλειο­ψη­φί­ας σοσιαλ­δη­μο­κρα­τών και συντη­ρη­τι­κών στην Περι­φέ­ρεια, απο­φά­σι­σαν να τους αντι­κα­τα­στή­σουν με φτη­νό­τε­ρο προ­σω­πι­κό που δεν είναι εκπαι­δευ­μέ­νο σε ζητή­μα­τα ασφά­λειας ή να μην υπάρ­χει πλέ­ον τέτοιο προ­σω­πι­κό και να αντι­κα­τα­στα­θεί με κάμερες.

Τα πρω­το­βάθ­μια σωμα­τεία στον προ­α­στια­κό είναι ενά­ντια σε αυτή την από­φα­ση και έχουν κάνει πολ­λές κινη­το­ποι­ή­σεις τα τελευ­ταία χρό­νια, επι­ση­μαί­νο­ντας ότι κιν­δυ­νεύ­ει η ζωή των εργα­ζό­με­νων και των επι­βα­τών σε περί­πτω­ση ατυ­χή­μα­τος, φωτιάς κ.λπ.

Αυτή η πολι­τι­κή «κόστους — οφέ­λους» με τη συμ­βο­λή όλων των αστι­κών κυβερ­νή­σε­ων υλο­ποιεί­ται και στη Σου­η­δία στο πλαί­σιο της απε­λευ­θέ­ρω­σης — κατά­τμη­σης των σιδη­ρο­δρό­μων από την κινέ­ζι­κη εται­ρεία που έχει την ευθύ­νη λει­τουρ­γί­ας του προ­α­στια­κού και την περι­φέ­ρεια Στοκ­χόλ­μης που έχει την ευθύ­νη για τις υπο­δο­μές, τα τρέ­να, τους σταθ­μούς κλπ.

Στη Σου­η­δία με βάση το σου­η­δι­κό «μοντέλο»,τα πρω­το­βάθ­μια σωμα­τεία δεν έχουν το δικαί­ω­μα να κηρύ­ξουν απερ­γία, ενώ όταν ένα δευ­τε­ρο­βάθ­μιο όργα­νο υπο­γρά­φει μια συλ­λο­γι­κή σύμ­βα­ση εργα­σί­ας, τότε ισχύ­ει η λεγό­με­νη «εργα­σια­κή ειρή­νη». Αυτό σημαί­νει ότι όσο ισχύ­ει η συλ­λο­γι­κή σύμ­βα­ση (συνή­θως 2 με 3 χρό­νια) δεν μπο­ρεί ούτε καν μια Ομο­σπον­δία εργα­ζο­μέ­νων να κηρύ­ξει απερ­γία. Στην συγκε­κρι­μέ­νη περί­πτω­ση οι οδη­γοί του προ­α­στια­κού δημιούρ­γη­σαν μια απερ­για­κή επι­τρο­πή και κήρυ­ξαν απερ­γία. Η συμ­βι­βα­σμέ­νη Ομο­σπον­δία της SEKO στο προ­σω­πι­κό στα­θε­ρής τρο­χιάς, με ανα­κοί­νω­σή της κατα­δι­κά­ζει την απερ­γία και καλεί τα μέλη της να μην συμ­με­τέ­χουν, ακο­λου­θώ­ντας τη γραμ­μή της ταξι­κής συνερ­γα­σί­ας. Μάλι­στα το εργα­σια­κό δικα­στή­ριο επι­βά­λει εξο­ντω­τι­κά πρό­στι­μα δεκά­δων χιλιά­δων ευρώ για «δια­φυ­γό­ντα κέρ­δη και κατα­πά­τη­ση της συλ­λο­γι­κής σύμ­βα­σης» σε βάρος των σωμα­τεί­ων που στη­ρί­ζουν κι εκφρά­ζουν την αλλη­λεγ­γύη τους στην απεργία.

Οι δε εργα­ζό­με­νοι που απερ­γούν θα πρέ­πει να πλη­ρώ­σουν πρό­στι­μο ύψους 300 ευρώ καθέ­νας τους. Γι’αυ­τό το λόγο οι εργα­ζό­με­νοι δημιούρ­γη­σαν απερ­για­κό ταμείο και ήδη δεκά­δες χιλιά­δες σου­η­δι­κές κορώ­νες κατα­τέ­θη­καν στο απερ­για­κό ταμείο από πολ­λούς εργα­ζό­με­νους δια­φό­ρων κλάδων.

Το ΔΣ του συν­δι­κά­του εργα­ζο­μέ­νων στο μετρό της Στοκ­χόλ­μης, του οποί­ου την λει­τουρ­γία έχει η ίδια εται­ρεία με τον προ­α­στια­κό, το οποίο συμ­με­τεί­χε στις κινη­το­ποι­ή­σεις όλο το προη­γού­με­νο διά­στη­μα, σε ανα­κοί­νω­ση του ανα­δει­κνύ­ει το στα­θε­ρό αίτη­μα για προ­σω­πι­κό στα τρέ­να του προ­α­στια­κού με βάση όλες τις προ­βλέ­ψεις ασφα­λεί­ας. Τονί­ζει ακό­μα, ότι την τελευ­ταία περί­ο­δο υπήρ­ξαν σοβα­ρά σιδη­ρο­δρο­μι­κά δυστυ­χή­μα­τα — εγκλή­μα­τα στην Ευρώ­πη, σε Ελλά­δα, Ολλαν­δία, Ελβε­τία με πολ­λούς νεκρούς και τραυ­μα­τί­ες, συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων και συναδέλφων.

Σε όλη την ΕΕ οι κυβερ­νή­σεις και οι σιδη­ρο­δρο­μι­κές εται­ρεί­ες προ­χω­ρούν σε περι­κο­πές, παρα­πέ­ρα ιδιω­τι­κο­ποι­ή­σεις, κατά­τμη­ση των σιδη­ρο­δρό­μων και παρά­δο­ση τμη­μά­των στο κεφά­λαιο, με συνέ­πεια να υπάρ­χει λιγό­τε­ρο προ­σω­πι­κό, παρα­με­λη­μέ­νη συντή­ρη­ση και χει­ρο­τέ­ρευ­ση των εργα­σια­κών συν­θη­κών. Αυτή η κατεύ­θυν­ση περι­λαμ­βά­νει επί­σης την από­φα­ση, ότι οι σιδη­ρο­δρο­μι­κές εται­ρεί­ες και το κρά­τος, μέσω των Περι­φε­ρειών συμ­φω­νούν ότι οι συνο­δοί των τρέ­νων στα τρέ­να της Στοκ­χόλ­μης θα πρέ­πει να απο­μα­κρυν­θούν — μετα­τε­θούν μέχρι το τέλος του έτους. Με αυτό τον τρό­πο μπαί­νει σε μεγά­λο κίν­δυ­νο η ασφά­λεια και η προ­στα­σία των εργα­ζο­μέ­νων και των επι­βα­τών. Στό­χος τους είναι να γίνει φθη­νό­τε­ρο το κόστος με την εφαρ­μο­γή των καμε­ρών χωρίς να προ­σλαμ­βά­νε­ται το απαι­τού­με­νο προ­σω­πι­κό που χρειά­ζε­ται και σε συν­θή­κες αυτοματοποίησης.

Το σωμα­τείο εργα­ζο­μέ­νων στο μετρό δηλώ­νει, ότι τίθε­ται σε άμε­σο κίν­δυ­νο η ασφά­λεια των εργα­ζο­μέ­νων και όλων των επι­βα­τών που ταξι­δεύ­ουν με προ­α­στια­κό τρέ­νο στη Στοκ­χόλ­μη. Σημειώ­νει ότι είναι θέμα χρό­νου να συμ­βεί ένα μεγά­λο σιδη­ρο­δρο­μι­κό ατύ­χη­μα μετρώ­ντας πόσα χρή­μα­τα έχει εξοι­κο­νο­μή­σει η εται­ρεία και η περι­φέ­ρεια. Ο αγώ­νας των οδη­γών στον προ­α­στια­κό σιδη­ρό­δρο­μο για τη δια­τή­ρη­ση του απαι­τού­με­νου προ­σω­πι­κού ασφα­λεί­ας είναι δίκαιος και θα νικήσει.

Πηγή: 902.gr

«Ναι, αλλά ο Στά­λιν…», του Νίκου Μόττα

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο