Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«Στο Σύρμα»: εκδόθηκε από τη “Σύγχρονη Εποχή” & ανεβαίνει στο θέατρο

Στο κολαστήριο της Μακρονήσου ο άνθρωπος έδειξε την πιο σκοτεινή και την πιο φωτεινή πλευρά του. Οι βασανιστές έγιναν λυκάνθρωποι. Οι κομμουνιστές και όλοι οι αγωνιστές που «επισκέφτηκαν» το νησί και δε λύγισαν έγραψαν πλευρές της ανθρώπινης Ιστορίας με το αίμα τους.

Το θεα­τρι­κό έργο Στο Σύρ­μα είναι βασι­σμέ­νο σε πραγ­μα­τι­κά γεγο­νό­τα και κατα­στά­σεις. Κάποιες σκη­νές είναι απο­τέ­λε­σμα έμπνευ­σης ή δια­σκευ­ής περι­γρα­φών που συνά­ντη­σε ο συγ­γρα­φέ­ας, μελε­τώ­ντας βιβλία ανθρώ­πων οι οποί­οι την περί­ο­δο 1947–1950 «φιλο­ξε­νή­θη­καν προς ανα­μόρ­φω­σιν» στη Μακρό­νη­σο και κατέ­θε­σαν τη δική τους μαρτυρία.Αντώνης Κατσάς

  • Βιο­γρα­φι­κό σημεί­ω­μα συγγραφέα

O Αντώ­νης Κατσάς γεν­νή­θη­κε στη Γλυ­φά­δα Μεσ­ση­νί­ας. Κατοι­κεί στην Καλα­μά­τα και ασκεί το επάγ­γελ­μα του δικη­γό­ρου. Διε­τέ­λε­σε μέλος του ΔΣ του Δικη­γο­ρι­κού Συλ­λό­γου Καλαμάτας.
Συμ­με­τεί­χε ενερ­γά στο Κίνη­μα για τα Ανθρώ­πι­να Δικαιώ­μα­τα και Κατά του Ρατσι­σμού. Διε­τέ­λε­σε πρό­ε­δρος επί πολ­λά έτη της Ελλη­νι­κής Επι­τρο­πής για τη Διε­θνή Ύφε­ση και Ειρή­νη (ΕΕΔΥΕ) στο νομό Μεσσηνίας.
Υπήρ­ξε ιδρυ­τι­κό μέλος κι επι­κε­φα­λής της Δημο­κρα­τι­κής Συσπεί­ρω­σης για τις Λαϊ­κές Ελευ­θε­ρί­ες και την Αλλη­λεγ­γύη
Εκλέ­χτη­κε μέλος του Πανελ­λα­δι­κού ΔΣ του Εθνι­κού Συμ­βου­λί­ου Κατά των Ναρ­κω­τι­κών (ΕΣΥΝ).
Υπήρ­ξε υπο­ψή­φιος νομάρ­χης κι εκλέ­χτη­κε νομαρ­χια­κός σύμ­βου­λος, ως επι­κε­φα­λής του Ενω­μέ­νου Μεσ­ση­νια­κού Αγω­νι­στι­κού Συν­δυα­σμού (ΕΜΑΣ).
Πρω­το­στά­τη­σε σε πολ­λούς και πολύ­χρο­νους αγώ­νες για την προ­στα­σία του περι­βάλ­λο­ντος.
Επα­νει­λημ­μέ­να έθε­σε υπο­ψη­φιό­τη­τα στις βου­λευ­τι­κές εκλο­γές και στις ευρω­ε­κλο­γές με το ψηφο­δέλ­τιο του ΚΚΕ.
Υπήρ­ξε ιδρυ­τι­κό μέλος του ερα­σι­τε­χνι­κού θεα­τρι­κού σχή­μα­τος Θεα­τρι­κή Δια­δρο­μή και διε­τέ­λε­σε επί 6 συνε­χό­με­νες θητεί­ες πρό­ε­δρός του και εν συνε­χεία τού απο­νε­μή­θη­κε ο τιμη­τι­κός τίτλος του Επί­τι­μου Προ­έ­δρου του σχήματος.
Υπήρ­ξε υπεύ­θυ­νος παρα­γω­γής για το ανέ­βα­σμα 27 θεα­τρι­κών έργων ελλη­νι­κού και παγκό­σμιου ρεπερ­το­ρί­ου και άλλων εκδη­λώ­σε­ων με τον τίτλο «Βρα­διές θεά­τρου μετά μου­σι­κής» και άλλες ανά­λο­γου περιεχομένου.

Το πρώ­το θεα­τρι­κό έργο του, με τίτλο “Στο Σύρ­μα”, (ΣΣ |> ο γνω­στός τόπος βασα­νι­στη­ρί­ων και απο­μό­νω­σης στη Μακρό­νη­σο), θα κάνει πρε­μιέ­ρα στα τέλη Φλε­βά­ρη από τη Θεα­τρι­κή Δια­δρο­μή Καλα­μά­τας, κυκλο­φο­ρεί ήδη από τη “Σύγ­χρο­νη Επο­χή”.

Αυτό έρχε­ται να ενι­σχύ­σει περισ­σό­τε­ρο το ενδια­φέ­ρον για το έργο που ετοι­μά­ζει η Θεα­τρι­κή Δια­δρο­μή, το οποίο τόσο ο Αντώ­νης Κατσάς όσο και ο σκη­νο­θέ­της της παρά­στα­σης, Κώστας Χαλ­κιάς, εκφρά­ζουν τη βεβαιό­τη­τα ότι θα αφή­σει επο­χή, όχι μόνο για το θέμα που πραγ­μα­τεύ­ε­ται και για το κεί­με­νο αλλά και για το σκηνικό…
«Έγρα­ψα το “Στο Σύρ­μα” από μια υπαρ­ξια­κή ανά­γκη που είχα και η οποία έχει βιω­μα­τι­κά στοι­χεία», δήλω­σε ο επί­τι­μος πρό­ε­δρος της Θεα­τρι­κής Δια­δρο­μής, κατά τη συνέ­ντευ­ξη Τύπου που δόθη­κε τις προη­γού­με­νες ημέ­ρες για το ανέ­βα­σμα του έργου, προ­σθέ­το­ντας ότι «ένιω­σα το χρέ­ος να απο­δώ­σω φόρο τιμής στους ανθρώ­πους που έχουν βιώ­σει τέτοιες κατα­στά­σεις», ανα­φε­ρό­με­νος στους αγω­νι­στές που φυλα­κί­στη­καν στη Μακρόνησο.

Επί­σης είπε ότι η περί­ο­δος της δεκα­ε­τί­ας του ‘40 και του ‘50, που είναι από τις πιο ενδια­φέ­ρου­σες της νεό­τε­ρης ελλη­νι­κής ιστο­ρί­ας, δεν έχει ανα­δει­χθεί στο θεα­τρι­κό επί­πε­δο, ενώ αντί­θε­τα έχουν γρα­φτεί δεκά­δες και εκα­το­ντά­δες βιβλία για εκεί­να τα χρόνια.
Ο Αντώ­νης Κατσάς τόνι­σε ότι η Θεα­τρι­κή Δια­δρο­μή έχει τερά­στια αίσθη­ση της ευθύ­νης του εγχει­ρή­μα­τος που έχει ανα­λά­βει και πως η παρά­στα­ση «θα είναι πολύ ενδια­φέ­ρου­σα, πολύ ξεχω­ρι­στή, πολύ ιδιαί­τε­ρη και θα συζη­τη­θεί για πολ­λούς λόγους».
Πρό­σθε­σε ότι «στό­χος μας είναι το σκη­νι­κό που θα κατα­σκευά­σου­με φέτος να μεί­νει στη μνή­μη των θεα­τών για χρό­νια και ίσως να μην ξεχα­στεί ποτέ».
Σε ό,τι αφο­ρά την έκδο­ση του έργου του σημεί­ω­σε ότι «είχα την χαρά και την τιμή ένας πολύ κατα­ξιω­μέ­νος εκδο­τι­κός οίκος, η Σύγ­χρο­νη Επο­χή, όταν πήρε το έργο, παρά το γεγο­νός ότι δεν εκδί­δει θεα­τρι­κά έργα και ήταν πολύ επι­φυ­λα­κτι­κή, μου πρό­τει­νε να το εκδώ­σει και να το δια­κι­νή­σει σε όλη την Ελλά­δα».
Από την πλευ­ρά του ο σκη­νο­θέ­της της παρά­στα­σης, Κώστας Χαλ­κιάς, ανέ­φε­ρε ότι «στο­χεύ­ου­με με “το Σύρ­μα ” να δοθεί μια πρω­το­φα­νής και απρό­βλε­πτη αίσθη­ση στα θεα­τρι­κά πράγ­μα­τα της πόλης. Αυτό που έχει πολύ μεγά­λο ενδια­φέ­ρον και είναι πολύ μεγά­λη υπό­θε­ση είναι ότι αυτό που επι­χει­ρεί­ται με το έργο του Αντώ­νη Κατσά δεν έχει ξανα­ε­πι­χει­ρη­θεί τολ­μώ να πω σε ένα πανελ­λή­νιο σκη­νι­κό επί­πε­δο».
Πρό­σθε­σε ότι «είναι ένας φοβε­ρός μαθη­τής ο Αντώ­νης για­τί δεν άφη­σε ούτε μια πρό­βα εδώ στα 26 χρό­νια της Θεα­τρι­κής Δια­δρο­μής, αυτο­εκ­παι­δεύ­τη­κε και απέ­κτη­σε μια σκη­νι­κή εμπει­ρία και γνώ­ση που αγγί­ζει τα όρια της δρα­μα­τουρ­γι­κής οικο­νο­μί­ας».

Με πλη­ρο­φο­ρί­ες από «Σύγ­χρο­νη Επο­χή» kalamatajournal.gr & messinialive.gr

Ένα ερα­σι­τε­χνι­κό σχή­μα ηθο­ποιών, που αγω­νί­ζε­ται ενά­ντια στην υπο­κουλ­τού­ρα, τη μεμ­ψι­μοι­ρία, την ανύ­παρ­κτη κρα­τι­κή στή­ρι­ξη. Που απο­δει­κνύ­ει ότι το λαϊ­κό θέα­τρο υπάρχει, παρά τις μύριες δυσκο­λί­ες, αφυ­πνί­ζει, συγκι­νεί χιλιά­δες θεα­τές, παρά­γει πολι­τι­σμό, αμφι­σβη­τεί, ανα­δει­κνύ­ει τα πραγ­μα­τι­κά προ­βλή­μα­τα της κοι­νω­νί­ας, γεν­νώ­ντας γόνι­μο προ­βλη­μα­τι­σμό. Που προ­σελ­κύ­ει εκα­το­ντά­δες ανθρώ­πους φαι­νο­με­νι­κά άσχε­τους με το σανί­δι, να δοκι­μά­σουν, να γίνουν συντε­λε­στές κατα­θέ­το­ντας ψυχή, χρό­νο και κόπο, με μόνη κι ανυ­πο­λό­γι­στη αμοι­βή το χειροκρότημα.
Ερασιτεχνική Θεατρική Ομάδα ΚαλαμάταςΗ «Θεα­τρι­κή Δια­δρο­μή» είναι μια ερα­σι­τε­χνι­κή θεα­τρι­κή ομά­δα που ιδρύ­θη­κε στην Καλα­μά­τα το 1994 από επτά-οκτώ άτο­μα και μέχρι σήμε­ρα έχει ανε­βά­σει πολ­λά έργα, ένα για κάθε χρό­νο λει­τουρ­γί­ας της, ενώ παρου­σί­α­σε δείγ­μα­τα της δου­λιάς της και σε πολ­λές άλλες εκδη­λώ­σεις. Συμ­με­τεί­χε σε πανελ­λή­νια φεστι­βάλ θεά­τρου (Ιθά­κης, Καρ­δί­τσας, Βέροιας) και απέ­σπα­σε αρκε­τά βρα­βεία (ερμη­νεί­ας ερα­σι­τε­χνών ηθο­ποιών του σχή­μα­τος, καλύ­τε­ρης παρά­στα­σης, σκη­νο­θε­σί­ας, μου­σι­κής, σκη­νο­γρα­φί­ας), όπως και άλλες δια­κρί­σεις. Από το σανί­δι της έχουν περά­σει πολ­λοί ηθο­ποιοί, όλοι ερα­σι­τέ­χνες, και τις παρα­στά­σεις της έχουν παρα­κο­λου­θή­σει, όπως υπο­λο­γί­ζε­ται, αρκε­τές χιλιά­δες θεατές.
Σήμε­ρα υπάρ­χει «ετοι­μο­πό­λε­μη» μια θεα­τρι­κή ομά­δα πενή­ντα ατό­μων συν μια υπο­στη­ρι­κτι­κή ομά­δα από πολ­λούς άλλους έτοι­μους να βοη­θή­σουν από διά­φο­ρα πόστα.

βρείτε μας στο FaceBook βρείτε μας στο twitter
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο