Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Συνέντευξη με το σκηνοθέτη Μίλκο Λαζάροφ, υποψήφιο στα Όσκαρ 2020

Το Ατέ­χνως μίλη­σε με τον Βούλ­γα­ρο  σκη­νο­θέ­τη Μίλ­κο Λαζά­ροφ ο οποί­ος βρέ­θη­κε στην Ελλά­δα καλε­σμέ­νος της NEW STAR και του Βελισ­σά­ριου Κοσ­συ­βά­κη. Ο Μίλ­κο Λαζά­ροφ είναι γνω­στός στους κινη­μα­το­γρα­φό­φι­λους, διε­θνώς πολυ­βρα­βευ­μέ­νος. Η ται­νία του «Aga» απο­τε­λεί την επί­ση­μη υπο­ψη­φιό­τη­τα της Βουλ­γα­ρί­ας για τα Οσκαρ 2020.

Τη συνέ­ντευ­ξη πήρε ο Χρή­στος Δημού­λας.

***

Kύριε Λαζά­ροφ, εκ μέρους του «Ατέ­χνως» σας καλω­σο­ρί­ζου­με στην Ελλά­δα. Συγ­χα­ρη­τή­ρια για την «Aga» και σας ευχό­μα­στε καλή επι­τυ­χία στην υπο­ψη­φιό­τη­τα της για τα Όσκαρ 2020 όσο και για επό­με­να βήμα­τά σας.

Επει­δή λίγο-πολύ το βιο­γρα­φι­κό σας είναι γνωστό,ας ξεκι­νή­σου­με κάπως αλλιώς την κου­βέ­ντα μας. Τα ερω­τή­μα­τα μας είναι τα εξής: Επει­δή είστε Πρό­ε­δρος της Ένω­σης Κινη­μα­το­γρα­φι­στών Βουλγαρίας,οι κυρί­αρ­χες θεμα­τι­κές στις ται­νί­ες των Κινη­μα­το­γρα­φι­στών στην χώρα σας ποιες είναι;

Τα πάντα. Είναι δύσκο­λο να ειπω­θεί κάτι συγκε­κρι­μέ­νο. Είναι ται­νί­ες από κοι­νω­νι­κές μέχρι περιπέτειες.

Οι δυσκο­λί­ες που αντι­με­τω­πί­ζου­νε οι κινη­μα­το­γρα­φι­στές στην χώρα σας;

Η έλλει­ψη ταλέ­ντου. Όσο κι αν σας φαί­νε­ται περί­ερ­γο αυτό είναι για εμέ­να το μεγά­λο πρό­βλη­μα. Δεν υπάρ­χου­νε πολύ ταλα­ντού­χοι κινη­μα­το­γρα­φι­στές στην Βουλ­γα­ρία. Απ’την άλλη μεριά, ορι­σμέ­νοι έχουν ταλέ­ντο αλλά είναι πολύ διστα­κτι­κοί να το προβάλλουν.

Από την επο­χή που σπου­δά­ζα­τε σε αυτήν μέχρι τώρα που ήδη είστε πιά βρα­βευ­μέ­νος σκηνοθέτης,τι πλε­ο­νε­κτή­μα­τα και μειο­νε­κτή­μα­τα δια­κρί­νε­τε σχε­τι­κά με την Εθνι­κή Ακα­δη­μία Θεά­τρου και Κινηματογράφου;

Έχει αλλά­ξει εντε­λώς η κατά­στα­ση. Στο παρελ­θόν υπήρ­χε μία Ακα­δη­μία ‚ουσια­στι­κά μια τάξη με 8–10 άτο­μα ως από­φοι­τους κάθε χρο­νιά. Τώρα είναι περισ­σό­τε­ρες οι σχο­λές, ενώ κάποιοι σκη­νο­θέ­τες φοι­τού­νε στο εξω­τε­ρι­κό. Σχε­τι­κά με το παρελ­θόν είναι πολύ δια­φο­ρε­τι­κά τα πράγ­μα­τα και με την έννοια ότι ο καθέ­νας μπο­ρεί να γίνει σκη­νο­θέ­της διό­τι δεν κρί­νε­ται πιά απα­ραί­τη­το να σπου­δά­σει κάποιος το αντικείμενο.

Για τον Ελλη­νι­κό Κινη­μα­το­γρά­φο τι ξέρετε;

Ξέρω και μου αρέ­σει πολύ ο Θεό­δω­ρος Αγγε­λό­που­λος. Επί­σης ο Αλέ­ξαν­δρος Αβρά­νας. Έχω επα­φή με αρκε­τούς Έλλη­νες σκη­νο­θέ­τες και συνερ­γα­ζό­μα­στε σε πολ­λά πράγματα.Βέβαια η συνερ­γά­τι­δα μου και παρα­γω­γός της ‘’Αga’’,τους γνω­ρί­ζει ακό­μα καλύ­τε­ρα δεδο­μέ­νου ότι εργά­ζε­ται σε πολ­λές από τις δου­λειές τους.

Mιάς κι η ίδια( Bελ­σέ­κα Κυριά­κο­βα) είναι παρού­σα μαζί μας,αν θέλει ας μας απα­ντή­σει περί των δυσκο­λιών της παρα­γω­γής του ‘’Αga’’.

(Η ίδια):Πολύ ευχα­ρί­στως να σας απαντήσω.Να πω ότι είναι η μεγα­λύ­τε­ρη ως τώρα συμπα­ρα­γω­γή που έχω κάνει.Έπρεπε να συντο­νί­σω καταρ­χάς με ποια ή ποιες χώρες θα γίνουν επα­φές για συμπα­ρα­γω­γή καθώς και για τις από μέρους τους συγκε­κρι­μέ­νες δρα­στη­ριό­τη­τες. Ένα άλλο δύσκο­λο ζητού­με­νο από την άλλη μεριά ήταν να βρε­θεί η κατάλ­λη­λη τοποθεσία.Επίσης το να γίνει ο κατάλ­λη­λος κατα­με­ρι­σμός σχε­τι­κά με τις ευθύ­νες του καθε­νός από το προ­σω­πι­κό υπο­στή­ρι­ξης μιάς και μιλά­με για την συμ­με­το­χή πάρα πολύ κόσμου.

lazarof3

Ξανα­ερ­χό­με­νος σ’εσάς κύριε Λαζά­ροφ να σας ρωτή­σω το εξής:Τ ο Γερ­μα­νι­κό περιο­δι­κό MOVIEBREAK, έγρα­ψε πώς το ‘’Aga’’ δίνει τ’όραμα του μαγι­κού ρεα­λι­σμού. Επει­δή γνω­ρί­ζω πως από μικρός δια­βά­ζα­τε μυθιστορήματα,ιστορίες,ποίηση κλπ,θεωρείτε πως το ‘’Aga’’ έχει κάποια έστω λίγα μυθιστορηματικά,ποιητικά στοιχεία;

Ναι,πάρα πολ­λά αλλά όχι συγκε­κρι­μέ­να εκεί­νο ή το άλλο.Έχει πολ­λά και διά­φο­ρε­τι­κά τα οποία συμβαδίζουνε.Βέβαια τώρα είναι αρκε­τά δύσκο­λο για να σας πω για το ένα ή το άλλο.

Όλα όμως συν­δυά­ζο­νται κατ’ε­μέ στο φίλμ.

Ένα άλλο ενδια­φέ­ρον που έχε­τε εκδη­λώ­σει είναι για έναν κοι­νω­νιο­λο­γι­κό κλά­δο που λέγε­ται Οπτι­κή Ανθρωπολογία.Σκέφτεστε για τις επό­με­νες ται­νί­ες σας να την ενσω­μα­τώ­σε­τε περαιτέρω;

Δεν την περί­με­να αυτήν την ερώ­τη­ση! Ναί. Στην Βουλ­γα­ρία μέχρι πέρ­σι ήταν εν ζωή ο Ασεν Μπαλκ­σί, ένας πολύ σπου­δαί­ος επι­στή­μο­νας κι άνθρω­πος και ιδρυ­τής της Οπτι­κής Ανθρω­πο­λο­γί­ας. Πολύ έξυ­πνο μυαλό,ο εξυ­πνό­τε­ρος άνθρω­πος που έχω γνω­ρί­σει ως τώρα .Ζού­σε με τους Εσκι­μώ­ους κι είχε ωραίο στυλ,όλοι τον λέγα­νε τρε­λό κι ότι δεν θα μπο­ρέ­σει να ζήσει έτσι με τον ίδιο να λέει ότι νιώ­θει με τους Εσκι­μώ­ους μια χαρά κι απ’ ότι τώρα βλέ­πω είχε δίκιο. Αυτός εξάλ­λου με βοή­θη­σε να αισθαν­θώ τελι­κά πως αυτό που ήθε­λα να κάνω σχε­τι­κά με το φιλμ, μπο­ρού­σε να γίνει κατορ­θω­τό. H οπτι­κή του είχε να κάνει πάντα με τον άνθρω­πο. Μ’ επηρ­ρέ­α­σε σημαντικότατα.

Αν ξανα­ε­πι­σκε­πτό­σα­σταν το 2050 τους ανθρώ­πους των περιο­χών που γυρί­σα­τε το φίλμ, τι δια­φο­ρε­τι­κό νομί­ζε­τε ότι μπο­ρεί να αντι­κρί­σε­τε απ’ όσα είδα­τε στις μέρες μας;

Eιλι­κρι­νά δεν ξέρω. Φαντα­στεί­τε πως και όταν γυρί­ζα­με το φίλμ δεν υπήρ­χε τίπο­τα απ’ ότι αυτό έδει­χνε. Όλα όσα βλέ­πε­τε στο έργο είναι ολό­πλευ­ρη μυθοπλασία.Δ εν μπο­ρώ να απα­ντή­σω λοι­πόν εύκο­λα. Ιδομεν.

Σε συνέ­ντευ­ξή σας έχε­τε πεί ότι η Ζωή πρέ­πει να μιμεί­ται την Τέχνη κι ότι γι’αυτό είσαι πεπεισμένος.Αυτό πόσο εύκο­λα να γίνει με βάση την δυσκο­λία και την βαρ­βα­ρό­τη­τα που περιέ­χο­νται στις ζωές της πλειο­ψη­φί­ας ανθρώ­πων στις σημε­ρι­νές κοινωνίες;

Είναι δύσκο­λο να προ­βλέ­πει κάποιος το μέλ­λον, ο χρό­νος περ­νά πολύ γρή­γο­ρα. Πάντα όμως η ζωή κατ’ εμέ μιμεί­ται την τέχνη και φυσι­κά και πολ­λές φορές και τ’ αντί­θε­το αλλά με την άνο­δο της τεχνο­λο­γί­ας, πχ facebook,internet κλπ, δεν υπάρ­χουν ουσια­στι­κά θεα­τές, δεν υπάρ­χει ουσια­στι­κά κοι­νό. Όλα είναι σχε­τι­κά. Άρα για αυτό η τέχνη πρέ­πει να είναι οδη­γός στην ζωή.Θα δού­με και στο μέλ­λον τι θα γίνει.

Σε άλλη συνέ­ντευ­ξη είχα­τε πει ότι απορ­ρί­φθη­κε μία αίτη­σή σας για οικο­νο­μι­κή βοή­θεια του φιλμ,της τάξης των 300 χιλιά­δων ευρώ.Δεδομένου ότι πιά το φιλμ είναι ήδη γεγο­νός γνω­στό και πολυβραβευμένο,πού νομί­ζε­τε ότι θα βοη­θού­σε περαι­τέ­ρω το απορ­ρι­φθέν εκεί­νο ποσό;

Ως γνω­στόν το πρό­βλη­μα είναι τα καθό­λου και τα πάρα πολ­λά λεφτά.Όταν λοι­πόν μάθα­με ότι απορρίφθηκε,αυτό στά­θη­κε για μένα πάρα πολύ καλή είδηση!Αμέσως προ­σπέ­ρα­σα εντός μου αυτήν την απόρριψη.Μέσα από αυτήν την δια­δι­κα­σία είδα καθα­ρά το πόσο τελι­κά η απλό­τη­τα καθο­δη­γεί καλύ­τε­ρα τα αποτελέσματα,έτσι όπως έγι­νε και με το φιλμ.

​​Από το πρώ­το σας φιλμ — Alienation,όπου α​ν θυμά­μαι καλά παί­ζα­νε κι Έλλη­νες ηθο­ποιοί-​ μέχρι το ”Aga” τι έχε­τε αφαι­ρέ­σει ή προ­σθέ­σει στην προ­σω­πι­κή σας σκη­νο­θε­τι­κή άποψη;

​Από τα χρό­νια του Alienation το 2013 έχω να θυμά­μαι καταρ­χάς τα ελά­χι­στα ως καθό­λου χρή­μα­τα και την γνω­ρι­μία μου μ’έ­ναν απ’τους καλύ­τε­ρους Έλλη­νες ηθο­ποιούς, τον Χρή­στο Στερ­γιό­γλου, με τον οποίο είμα­στε πια φίλοι, μέχρι και πριν από λίγες ώρες φάγα­με μαζί και μάλι­στα κανο­νί­σα­με στην επό­με­νη μου ται­νία να παί­ξει κι αυτός όπως τότε στο Alienation. Σχε­τι­κά με το ερώ­τη­μα σας ‚δεν νομί­ζω να έχω αλλά­ξει κάτι σε προ­σω­πι­κή σκη­νο­θε­τι­κή διαδικασία,μιάς και σε κάθε φίλμ βρί­σκο­μαι πάντα εντός μεγά­λου πανι­κού πού όλο προ­σπα­θώ να τον απο­φύ­γω δεδο­μέ­νου ότι ακό­μη και μιά μέρα πρίν απ’το κάθε γύρι­σμα εργά­ζο­μαι με αίσθη­ση ενός από­λυ­του χάους.Το μόνο πρό­σω­πο που μ’ε­πα­να­φέ­ρει στην τάξη είναι πάντα η Βεσέλκα.Δουλεύουμε μαζί πάρα πολύ καλά,είμαστε νομί­ζω τέλεια ομάδα.Εγώ με το χάος,εκείνη με το να τα βάζει όλα σε μία σειρά.Ουσιαστικά δου­λεύ­ου­με μαζί σαν ένας άνθρωπος.Επίσης δεν νομί­ζω ότι πρέ­πει ως σκη­νο­θέ­της όλο να απο­δει­κνύ­εις την γνώ­ση σου,την μάθη­ση σου,ούτε να αλλά­ζεις εσύ.Εγώ πιστεύω στο ένστικτο.

​Kαι τώρα τι ται­νία ετοι­μά­ζε­τε για νέες βραβεύσεις;

​Τώρα βρι­σκό­μα­στε στην δια­δι­κα­σία εγγρα­φής σεναρίου.Υπάρχει μιά βασι­κή ιδέα,είμαι όμως επι­φυ­λα­κτι­κός ασφα­λώς για την τελι­κή μορ­φή που θα δοθεί.Θα δού­με πως θα πάει,και ως τον επό­με­νο μήνα κάτι πιό σίγου­ρο θα έχει βγεί.

Ωραία! Χαί­ρο­μαι πολύ πού είστε δημιουρ­γι­κός. Καλή σας συνέ­χεια με δημιουρ­γία και βρα­βεία ασφα­λώς! Σας ευχα­ρι­στώ πάρα πολύ για αυτήν την συνέντευξη!

Κι εγώ σας ευχα­ρι­στώ κι εσάς και το ”Ατέ­χνως”!

****​

O Mίλ­κο Λαζά­ροφ γεν­νή­θη­κε το 1967 στην Βουλγαρία.Σπούδασε στην Εθνι­κή Ακα­δη­μία Θεά­τρου και Κινη­μα­το­γρά­φου στην Σόφια (NATFA),κοντά στον σπου­δαίο σκη­νο­θέ­τη Βλά­ντι­σλαφ Ικο­νό­μοφ. Εργά­στη­κε ως Λέκτο­ρας στο τμή­μα Κινη­μα­το­γρά­φου της ίδιας Ακαδημίας.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ:

Roundabout (2000)

One hundred years og solitude (2009)

Otchuzhdenie/alienation (2013)

Aga (2018)

_______________________________________________________________________________

xristos dimoulas

Χρήστος Δημούλας: Εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες κι Ιστορία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο καθώς και Δημοσιογραφία στο Επαγγελματικό Εργαστήρι Δημοσιογραφίας. Συνδημιουργός του Φωτογραφικού Εργαστηρίου ”Φώτο-Προλετάριοι”. Έχει εκδώσει 3 ποιητικές συλλογές.”Με λάδι του παρόντος ανάβουν του μέλλοντος καντήλια”(2013),”Ο ι λαϊκατζήδες”(2014) και”Γιώργος Φαρσακίδης,ο ζωγράφος του Λαού”(2015).
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο