Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τα ανοιχτά θέατρα υποδέχονται το κοινό τους — Οι παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα

  Μετά την έναρ­ξη των θερι­νών σινε­μά την προη­γού­με­νη εβδο­μά­δα, από χθες Παρα­σκευή (28/5) ξεκί­νη­σε επί­ση­μα το θεα­τρι­κό καλο­καί­ρι με τα ανοι­χτά θέα­τρα να υπο­δέ­χο­νται το κοι­νό τους σύμ­φω­να με τα υγειο­νο­μι­κά πρω­τό­κολ­λα τα οποία προ­βλέ­πουν μετα­ξύ άλλων, καθή­με­νους θεα­τές, πλη­ρό­τη­τα θέσε­ων στο 50%, συγκε­κρι­μέ­νη ταξι­θε­σία, χρή­ση μάσκας και απο­στά­σεις ασφαλείας.

Δίπλα στην πλού­σια λίστα του Φεστι­βάλ Αθη­νών και Επι­δαύ­ρου, που ξεκι­νά­ει την 1η Ιου­νί­ου, προ­στί­θε­νται νέες θεα­τρι­κές παρα­γω­γές αλλά και πολ­λές επα­να­λή­ψεις καθώς και επε­τεια­κές παρα­στά­σεις για τα 200 χρό­νια από την Ελλη­νι­κή Επα­νά­στα­ση που θα περιο­δεύ­σουν και θα παι­χτούν σε open air σκη­νές. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ παρου­σιά­ζει ορι­σμέ­νες από αυτές.

   Έργα αφιερωμένα στο 1821

Με αφορ­μή την επέ­τειο των 200 χρό­νων από την Επα­νά­στα­ση του 1821, το Δημο­τι­κό Θέα­τρο Πει­ραιά, παρου­σιά­ζει μια επι­θε­ώ­ρη­ση με την υπο­γρα­φή των Φοί­βου Δελη­βο­ριά και Δημή­τρη Καραν­τζά γεμά­τη μου­σι­κή, χρυ­σό­σκο­νη, κρι­τι­κή, χιού­μορ και ιστο­ρία, στο Βεά­κειο Θέα­τρο του Πει­ραιά, από τη Παρα­σκευή 4 Ιου­νί­ου και κάθε Παρα­σκευή, Σάβ­βα­το και Κυρια­κή έως τις 25 Ιου­λί­ου. Οι δύο δημιουρ­γοί εξε­τά­ζουν εκ νέου τη σχέ­ση μας με την εθνι­κή ταυ­τό­τη­τα, την επα­νά­στα­ση, τα κατορ­θώ­μα­τα και τα ατυ­χή­μα­τα των δια­κο­σί­ων ετών, τη σχέ­ση μας με την παρά­δο­ση, τα καλώς και κακώς κεί­με­να και προ­σκα­λούν μια ομά­δα σημα­ντι­κών συγ­γρα­φέ­ων και ένα θία­σο πρω­τα­γω­νι­στών (Μίρ­κα Παπα­κων­στα­ντί­νου, Eλέ­νη Κοκ­κί­δου, Νίκο Καρα­θά­νο, Γιώρ­γο Γάλ­λο, Γαλή­νη Χατζη­πα­σχά­λη, Γιάν­νη Νιάρ­ρο, Λυδία Φωτο­πού­λου, Μαρία Καβο­γιάν­νη, Μάρ­θα Φριν­τζή­λα, Χρή­στο Λού­λη κ.ά) να γιορ­τά­σουν, να χορέ­ψουν να σατι­ρί­σουν και να αναρωτηθούν.

Μια μάζω­ξη στον Κάτω Κόσμο με κεντρι­κό πρό­σω­πο τον από­ντα Καραϊ­σκά­κη είναι το θέμα της κωμω­δί­ας «Περι­μέ­νο­ντας τον Καραϊ­σκά­κη», σε πρω­τό­τυ­πο κεί­με­νο του Λάκη Λαζό­που­λου ο οποί­ος και πρω­τα­γω­νι­στεί μαζί με τη Λένα Ουζου­νί­δου και τον Σπύ­ρο Γραμ­μέ­νο, υπό τις σκη­νο­θε­τι­κές οδη­γί­ες του Βαγ­γέ­λη Θεο­δω­ρό­που­λου. Η παρά­στα­ση, που ανε­βαί­νει από το Θέα­τρο του Νέου Κόσμου, θα περιο­δεύ­σει σε όλη την Ελλάδα.

Το Πολι­τι­στι­κό Ίδρυ­μα Ομί­λου Πει­ραιώς (ΠΙΟΠ), στο πλαί­σιο των Επε­τεια­κών Δρά­σε­ων της Τρά­πε­ζας Πει­ραιώς για τα 200 χρό­νια από την Επα­νά­στα­ση του 1821, παρου­σιά­ζει τη θεα­τρι­κή παρά­στα­ση «Φιλι­κή Εται­ρεία. Η Αδελ­φό­τη­τα πίσω από την Επα­νά­στα­ση» σε σκη­νο­θε­σία Ιόλης Ανδρε­ά­δη. Πρό­κει­ται για πρω­τό­τυ­πο κεί­με­νο της Ιόλης Ανδρε­ά­δη και του Άρη Ασπρού­λη, βασι­σμέ­νο σε έρευ­να. Στο δωδέ­κα­το θεα­τρι­κό τους έργο, συν­δυά­ζο­ντας ιστο­ρι­κά γεγο­νό­τα με μυθο­πλα­σία, οι δύο συγ­γρα­φείς ξετυ­λί­γουν επί σκη­νής το μελαγ­χο­λι­κό νήμα που διέ­πει τις ζωές των ιδρυ­τών της Φιλι­κής Εται­ρεί­ας, από το τρε­λό και παθια­σμέ­νο όρα­μα της εθνι­κής ανε­ξαρ­τη­σί­ας ως το σκλη­ρό και μονα­χι­κό βίω­μα της προ­σω­πι­κής προ­δο­σί­ας. Οι ηθο­ποιοί Νεφέ­λη Κου­ρή, Αγη­σί­λα­ος Μικε­λά­τος, Κώστας Νικού­λι, Δέσποι­να Σαρα­φεί­δου πρω­τα­γω­νι­στούν στην παρα­γω­γή του ΠΙΟΠ, που ανα­μέ­νε­ται να κάνει πρε­μιέ­ρα στις 15/7 και να περιο­δεύ­σει το καλο­καί­ρι του 2021 στους ανοι­χτούς χώρους των εννέα Μου­σεί­ων του ΠΙΟΠ, αλλά και στο Ιστο­ρι­κό Αρχείο του Ιδρύ­μα­τος στην Αθή­να, με δωρε­άν είσο­δο για το κοινό.

Το Δημο­τι­κό Θέα­τρο Πει­ραιά βγαί­νει από τις 28/6 σε περιο­δεία με τον «Λου­κή Λάρα» του Δημη­τρί­ου Βικέ­λα, σε σκη­νο­θε­σία του καλ­λι­τε­χνι­κού διευ­θυ­ντή του ΔΘΠ Λευ­τέ­ρη Γιο­βα­νί­δη, και τον Μανώ­λη Μαυ­ρο­μα­τά­κη στον ομώ­νυ­μο ρόλο. Ο Λ. Γιο­βα­νί­δης προ­σεγ­γί­ζει σκη­νο­θε­τι­κά και την προ­σω­πι­κό­τη­τα της Μαντώς Μαυ­ρο­γέ­νους στην παρά­στα­ση «Μαντώ: la bella Greca» με τους Ευγε­νία Σαμα­ρά, Γιώρ­γο Τσα­μπου­ρά­κη και Αντι­γό­νη Φρυδά.

Η «Ναπο­λε­ο­ντία» του Ανδρέα Στάι­κου μας μετα­φέ­ρει στην μετε­πα­να­στα­τι­κή Ελλά­δα, του 1833, την ημέ­ρα έλευ­σης του Όθω­να, στο Ναύ­πλιο. Θα παι­χτεί από 7έως 30/6 στον Κήπο του Θεά­τρου Αλε­ξάν­δρεια, σε σκη­νο­θε­σία της Κερα­σί­ας Σαμα­ρά.

   Το Δημο­τι­κό Περι­φε­ρεια­κό Θέα­τρο Καλα­μά­τας με την συνερ­γα­σία του ΔΗΠΕΘΕ Ρού­με­λης, θα παρου­σιά­σει την παρά­στα­ση «Υλι­κό Καπο­δί­στριας», μια θεα­τρι­κή σύν­θε­ση του Γιάν­νη Μαρ­γα­ρί­τη ο οποί­ος υπο­γρά­φει και την σκηνοθεσία.

   Νέες παραγωγές, επαναλήψεις και φεστιβάλ

Ο βετε­ρά­νος Θανά­σης Παπα­γε­ωρ­γί­ου συνα­ντιέ­ται με το ρόλο του βασι­λιά Κρέ­ο­ντα στην «Αντι­γό­νη» του Σοφο­κλή που σκη­νο­θε­τεί ο Θέμης Μου­μου­λί­δης. Τον ομώ­νυ­μο ρόλο ερμη­νεύ­ει η Χρι­στί­να ‑Χει­λά Φαμέλ­λη. Η παρά­στα­ση θα κάνει πρε­μιέ­ρα στις 16 Ιου­λί­ου στο Θέα­τρο Βρά­χων του Βύρωνα.

Τον «Οθέλ­λο» του Σαίξ­πηρ σκη­νο­θε­τούν ο Αιμί­λιος Χει­λά­κης και ο Μανώ­λης Δού­νιας, με τον Γιάν­νη Μπέ­ζο να ανα­λαμ­βά­νει τον πρω­τα­γω­νι­στι­κό ρόλο. Η παρά­στα­ση θα κάνει πρε­μιέ­ρα την Πέμ­πτη 24 Ιου­νί­ου στο Θέα­τρο Βρά­χων, ενώ θα ακο­λου­θή­σει περιο­δεία σε ολό­κλη­ρη την Ελλά­δα και σε μεγά­λα ανοι­χτά θέα­τρα της Αττικής.

Το Θέα­τρο Τέχνης παρου­σιά­ζει «Το Γεφύ­ρι της Άρτας» σε νέα δρα­μα­τουρ­γία και σκη­νο­θε­σία της Μαριάν­νας Κάλ­μπα­ρη και πρω­τό­τυ­πη μου­σι­κή σύν­θε­ση από τον Θοδω­ρή Αμπα­ζή. Η παρά­στα­ση, που συν­δυά­ζει αφή­γη­ση, ζωντα­νή μου­σι­κή από­δο­ση από μικρό μου­σι­κό σύνο­λο, χορό και ακρο­βα­σία, πρό­κει­ται να κάνει πρε­μιέ­ρα στις 20 και 21 Ιου­λί­ου στον φυσι­κό της χώρο, το Γεφύ­ρι της Άρτας, στο πλαί­σιο του θεσμού «Όλη η Ελλά­δα ένας Πολι­τι­σμός», και θα ακο­λου­θή­σει περιοδεία.

Μετά την μεγά­λη επι­τυ­χία της περ­σι­νής σεζόν, ο Τάκης Ζαχα­ρά­τος «ξανα­χτυ­πά» στο Θέα­τρο Άλσος με μια ολο­καί­νουρ­για παρά­στα­ση και μας προ­τρέ­πει να τρα­γου­δή­σου­με όλοι μαζί «ΠΑΜΕ ΓΙ’ΑΛΛΑ… ολο­τα­χώς» (από 4/6).

Η «Φαί­δρα» του Πέρη Μιχαη­λί­δη, μια σκη­νι­κή σύν­θε­ση-ανα­φο­ρά στην κατα­ρα­μέ­νη ηρω­ί­δα μέσα από τα κεί­με­να των Ευρι­πί­δη, Σενέ­κα και Ρακί­να ξεκι­νά τη δια­δρο­μή της από το Θέα­τρο Πέτρας (26/6). Τους ρόλους ερμη­νεύ­ουν οι Ραφί­κα Σαουίς, Σπύ­ρος Περ­δί­ου και Νίκη Σερέ­τη και τα χορι­κά η Σαβί­να Γιαν­νά­του, ενώ τη μου­σι­κή έχει συν­θέ­σει ο Δημή­τρης Μαραμής.

Το ψυχο­λο­γι­κό θρί­λερ του Πάτρικ Χάμιλ­τον «Θηλιά» ανε­βαί­νει στο Θερι­νό Θέα­τρο Αθηνά σε σκη­νο­θε­σία Αλέ­ξαν­δρου Κοέν με τους Γωγώ Μπρέ­μπου, Αργύ­ρη Αγγέλου,Παντελή Κανα­ρά­κη κ.α. (από 11/6).

Το πολυ­βρα­βευ­μέ­νο έργο του Λέο­ναρντ Γκέρς «Οι Πετα­λού­δες είναι Ελεύ­θε­ρες» σε σκη­νο­θε­σία Ρέι­νας Εσκε­νά­ζυ, με τους Πέμυ Ζού­νη, Ανα­στά­ση Ροϊ­λό, Εριέτ­τα Μανού­ρη και Κων­στα­ντί­νο Ελμα­τζί­ο­γλου, ετοι­μά­ζε­ται για καλο­και­ρι­νή περιο­δεία σε ολό­κλη­ρη την Ελλά­δα. Πρό­κει­ται για μια τρυ­φε­ρή, ερω­τι­κή ιστο­ρία που δια­δρα­μα­τί­ζε­ται σε μια επο­χή που οι αντι­λή­ψεις αλλά­ζουν και ο κόσμος νιώ­θει απε­λευ­θε­ρω­μέ­νος από τα πρέ­πει — στην επο­χή της χαράς και της ελευ­θε­ρί­ας. Το τρα­γού­δι της παρά­στα­σης γρά­φει ο Στα­μά­της Κραουνάκης.

   «ΠΛΟΥΣ — πλεύ­ση- εν πλω- από­πλους…» είναι ο τίτλος της παρά­στα­σης που παρου­σιά­ζει στην αυλή του θεά­τρου Χυτή­ριο η Εται­ρία Θεά­τρου Μπιπ για 4 παρα­στά­σεις ( 29, 30 και 31 Μαΐ­ου & Τρί­τη 1 Ιου­νί­ου) σε κεί­με­νο και σκη­νο­θε­σία της Χρι­στί­νας Χρι­στο­φή. Ένα έργο εμπνευ­σμέ­νο από όλα όσα ζήσα­με τους τελευ­ταί­ους μήνες.

Η Πηνε­λό­πη Ανα­στα­σο­πού­λου και ο Ορέ­στης Τζιό­βας πρω­τα­γω­νι­στούν στην κωμω­δία «Νυφι­κό Κρε­βά­τι» του Γιαν Ντε Χάρ­τογκ, σε δια­σκευή — από­δο­ση Αλέ­ξαν­δρου Ρήγα — Δημή­τρη Aπο­στό­λου και σκη­νο­θε­σία του πρώ­του, η οποία θα πραγ­μα­το­ποι­ή­σει μεγά­λη καλο­και­ρι­νή περιο­δεία σε όλη την Ελλά­δα (από 17/6).

Με το κλα­σι­κό αρι­στούρ­γη­μα της ρωσι­κής δρα­μα­τουρ­γί­ας «ο Γλά­ρος» του Άντον Τσέ­χωφ σε μετά­φρα­ση Ξένιας Καλο­γε­ρο­πού­λου και σκη­νο­θε­σία Νικό­λα Παπα­δο­μι­χε­λά­κη, οι C. for Circus, μετά τις «Μετα­μορ­φώ­σεις» του Οβί­διου και «το Δαχτυ­λί­δι της μάνας» του Γιάν­νη Καμπύ­ση, επι­στρέ­φουν για λίγες μόνο παρα­στά­σεις στις 5, 6, 8, 10, 11, 14 και 15 Ιου­νί­ου, στην αυλή του θεά­τρου Χυτήριο.

Από το Βεά­κειο ξεκι­νά την περιο­δεία της η παρά­στα­ση «Ιστο­ρία χωρίς όνο­μα» του Στέ­φα­νου Δάν­δο­λου που σκια­γρα­φεί το μυθι­στο­ρη­μα­τι­κό έρω­τα της Πηνε­λό­πης Δέλ­τα και του Ίωνα Δρα­γού­μη και σκη­νο­θε­τεί ο Κώστας Γάκης, με πρω­τα­γω­νι­στές τους Τάσο Νού­σια, Μαρία Παπα­φω­τί­ου, Μπέ­τυ Λιβα­νού, Νίκο Ορφα­νό κ.ά (από 28/5).

Μετά τη διε­θνή τους περιο­δεία σε Λον­δί­νο και Άμστερ­νταμ, τα δεκά­δες sold out στην Αθή­να και την περι­φέ­ρεια, «Οι κάτω από τα αστέ­ρια» του Τηλέ­μα­χου Τσαρ­δά­κα- μια ιστο­ρία αγά­πης και ενη­λι­κί­ω­σης για τις μεγά­λες προσ­δο­κί­ες και τη σκλη­ρή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα με φόντο τη μικρή κοι­νω­νία της επαρχίας‑, με τη Λίλα Μπα­κλέ­ση και τον Κων­στα­ντί­νο Μπι­μπή, έρχο­νται από τις 29/5 και μόνο για επτά παρα­στά­σεις στην ταρά­τσα του Θεά­τρου Λαμπέτη.

Ακό­μη, η Κατε­ρί­να Διδα­σκά­λου συνα­ντιέ­ται για δέκα­τη χρο­νιά με τον θεα­τρι­κό μονό­λο­γο του Αντώ­νη Τσι­πια­νί­τη «Η πόρ­νη από πάνω» σε σκη­νο­θε­σία του Στα­μά­τη Πατρώ­νη στο Θέα­τρο Πέτρας( 18/6). Ενώ ο Μάκης Παπα­δη­μη­τρί­ου επα­νέρ­χε­ται αυτό το καλο­καί­ρι στο ρόλο της ανα­τρε­πτι­κής «Μήδειας» του Μποστ σε σκη­νο­θε­σία Νικο­ρέ­στη Χανιω­τά­κη που ετοι­μά­ζε­ται για μεγά­λη καλο­και­ρι­νή περιο­δεία. (από 7/7).

Άλλες παρα­στά­σεις που έχουν ανα­κοι­νώ­σει ήδη ότι θα περιο­δεύ­σουν είναι δύο παρα­γω­γές του Από Μηχα­νής Θεά­τρου, το «Δάνειο» του Τζόρ­ντι Γκαλ­θε­ράν, σε σκη­νο­θε­σία Δημή­τρη Μυλω­νά, με τους Σωτή­ρη Χατζά­κη και Δημή­τρη Μυλω­νά, και η «Κλη­ρο­νο­μιά» του Μαρι­βό, σε σκη­νο­θε­σία Γιάν­νη Ντα­λιά­νη με τους Μαρι­λί­τα Λαμπρο­πού­λου, Νίκο Νίκα, Γιάν­νη Σοφο­λό­γη κ.ά.

Στη θεα­τρι­κή ατζέ­ντα του καλο­και­ριού προ­στί­θε­ται και η πολυα­να­με­νό­με­νη εμφά­νι­ση της Μόνι­κα Μπε­λού­τσι στο Ηρώ­δειο, η οποία ακυ­ρώ­θη­κε πέρυ­σι λόγω παν­δη­μί­ας. Η Ιτα­λί­δα σταρ θα δια­βά­σει αδη­μο­σί­ευ­τα γράμ­μα­τα της Μαρί­ας Κάλ­λας που έχει συλ­λέ­ξει ο σκη­νο­θέ­της Τομ Γουλφ, με τη συμ­με­το­χή της Καμε­ρά­τας (21–23/9). Στο Ηρώ­δειο θα παρου­σια­στεί και η μου­σι­κή-θεα­τρι­κή-εικα­στι­κή παρά­στα­ση «Ο Μεγά­λος Ξεση­κω­μός» (31/8–1/9) από το Σπί­τι του Ηθο­ποιού, σε σκη­νο­θε­σία Ζαχα­ρία Ρόχα, στην οποία θα συμ­με­τέ­χουν πολ­λοί ηθο­ποιοί και χορευ­τές (Α. Φόν­σου, Α. Μπουρ­δού­μης, Νόρα Κατσέ­λη, Ελέ­νη Ράντου, Καί­τη Φίνου, Μάνια Παπα­δη­μη­τρί­ου, Σπύ­ρος Μπί­μπι­λας κ.α. με τη συνο­δεία ζωντα­νής ορχήστρας).

«Ανά­σες ελευ­θε­ρί­ας, διεκ­δι­κή­σεις δημο­κρα­τί­ας, θρή­νος για όσα χάσα­με και ελε­γεί­ες για την άγρια χαρά της ανα­χώ­ρη­σης» απο­τε­λούν κάποιες από τις θεμα­τι­κές που συν­δέ­ουν υπό­γεια τα δέκα έργα του φετι­νού MIR festival (28/6–4/7) που θα παρου­σια­στούν σε ανοι­χτούς χώρους της Αθήνας.

Στο 10o Φεστι­βάλ Νέων Καλ­λι­τε­χνών «Τα 12 Κου­πέ», καλ­λι­τέ­χνες καλού­νται να δημιουρ­γή­σουν πρω­τό­τυ­πα πρό­τζεκτ σύντο­μης διάρ­κειας και να τα παρου­σιά­σουν καθη­με­ρι­νά στον υπαί­θριο χώρο της Αμα­ξο­στοι­χί­ας-Θεά­τρου το Τρέ­νο στο Ρουφ (11–20/6).

Ακο­λου­θή­στε το Ατέ­χνως στο Google News, στο Facebook και στο Twitter

Φώτης Αγγου­λές, ο προ­λε­τά­ριος ποιητής

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο