Συνέντευξη της Εύας Φάμπα για το Δελτίο της ΟΓΕ
Έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε στις σελίδες του Δελτίου μας την Εύα Φάμπα, μουσικό διεθνώς αναγνωρισμένη, μία από τις πιο ταλαντούχες ερμηνεύτριες της κιθάρας, με ιδιαίτερα αξιοσημείωτο καλλιτεχνικό, δισκογραφικό και εκδοτικό έργο. Πρόσφατα υπέγραφε και παρουσίασε ένα άλμπουμ 11 τραγουδιών, σε στίχους τεσσάρων σύγχρονων ποιητών, με τίτλο «Ρόδο μου Κόκκινο» .
Ως διεθνώς καταξιωμένη σολίστ κλασικής κιθάρας, έχεις δύσκολα και χρονοβόρα προγράμματα. Πώς προέκυψε η ανάγκη να εκφραστείς μπαίνοντας, παράλληλα, στα μονοπάτια και διαφορετικών μουσικών δρόμων, όπως η τελευταία σου δισκογραφική δουλειά; Αγαπημένο έργο ως δημιουργός και ως ερμηνεύτρια;
Στη διάρκεια των μουσικών μου σπουδών μου άρεσε πάρα πολύ να γράφω μουσική, αρμονία, αντίστιξη, φούγκα. Είχα διαπιστώσει ότι έχω μια άνεση να δημιουργώ μουσικές φράσεις, μελωδίες κ.λπ„ που δεν περνούσαν απαρατήρητες από τους τότε καθηγητές μου στο Εθνικό Ωδείο, την κ. Ασπασία Μαλλούκου και τον σπουδαίο συνθέτη Δημήτρη Δραγατάκη, ο οποίος μάλιστα επέμενε να συνθέτω. Εμένα το μυαλό μου ήταν αλλού τότε. Εκφραζόμουν ερμηνεύοντας [αναδημιουργώντας] σπουδαία εργά του ρεπερτορίου της κιθάρας. Η ανάγκη προέκυψε όταν άρχισα να γράφω κομματάκια για τους μαθητές μου. Έβλεπα ότι τους άρεσαν πολύ. Στη συνέχεια εμφανίστηκε η πρόκληση της μελοποίησης του πρώτου τραγουδιού και το ένα έφερε το άλλο. Αγαπάω κάθε μουσικό έργο που έχω γράψει, γιατί προέκυψε από μια ανάγκη που μου δημιούργησε συγκινήσεις έντονες, θα έλεγα πως το «Μουσικά σχέδια στο εικαστικό έργο Νομοτέλεια του Τάκη Βαρελά» και η «Σουίτα 1821», που γράφτηκε για να ντύσει μουσικά τα ιστορικά ντοκιμαντέρ του ΚΚΕ είναι τα πιο αγαπημένα μου. Ως ερμηνεύτρια αγαπάω πάρα πολλά έργα που ταιριάζουν στην ψυχοσύνθεση μου. Πολύ αγαπημένο μου είναι ένα έργο του πατέρα μου, που συνηθίζω να παίζω στο τέλος των ρεσιτάλ μου, όταν πλέον έχει φύγει κάθε άγχος και θέλω να ξεσηκώσω το ακροατήριό μου με ένα ζωηρό, δεξιοτεχνικό, μελωδικότατο έργο. Είναι ο χορός Σούστα κατ κάθε φορά είναι μια νέα εμπειρία!
Η μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα
Είσαι επίσης αφοσιωμένη δασκάλα μουσικής. Σήμερα είναι εύκολο για τους νέους να ασχοληθούν με τις μουσικές σπουδές, ειδικά αν θέλουν να ακολουθήσουν τον επαγγελματικό δρόμο; Τι δυνατότητες υπάρχουν στην Ελλάδα; Τι θα έλεγες σε όσους έχουν επιθυμία και ταλέντο αλλά συναντούν εμπόδια οικονομικής ή άλλης φύσης;
Είναι δύσκολη απόφαση για τα νέα παιδιά να ακολουθήσουν τη μουσική ως επάγγελμα. Δυστυχώς, μόνο ως καθηγητές στο σχολείο (στις ελάχιστες θέσεις που υπάρχουν) θα είχαν ένα σταθερό επάγγελμα. Σαν ερμηνευτές ή δημιουργοί χρειάζεται να δουλεύουν σε πολλά διαφορετικά μέρη διδάσκοντας, παίζοντας, ακόμη και σε διαφορετικές των σπουδών τους δουλειές, ώστε να μπορούν να ζήσουν. Αυτό κάνει τα παιδιά, όσα είχαν την οικονομική δυνατότητα να σπουδάζουν μουσικά όργανα, να σταματούν τις σπουδές στο λύκειο, ακόμη κι αν έχουν ταλέντο. Όμως και εμείς οι καθηγητές, από το μικρό ποσοστό εκείνων που μπορούν να πληρώσουν τις οι σπουδές τους, επιλέγουμε τους πιο ταλαντούχους. Στην Ελλάδα η μουσική εκπαίδευση είναι ένα αλαλούμ. Δυνατότητες υπάρχουν, αλλά δυστυχώς είναι ζωντανή ακόμη η φράση «Η Ελλάδα τρώει τα παιδιά της». Και πολύ ταλέντο υπάρχει, καθώς και υπερπροσπάθεια και προσφορά προσωπική από πολλούς καθηγητές | καλλιτέχνες. Στα νέα παιδιά θα πρότεινα να προσπαθούν να υλοποιήσουν τα όνειρά τους. Τα όνειρά μας δεν τα χαρίζουμε σε κανέναν, όσο δύσκολο και αν είναι, γιατί μόνο τότε θα αισθανόμαστε δυνατοί ψυχικά.
Το αποτύπωμα μιας μεγάλης μουσικής διαδρομής
Ως μουσικός έχεις ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Τι αποκόμισες από τα ταξίδια και πόσο έχει επηρεάσει το δημιουργικό σου έργο η επαφή με διαφορετικούς ανθρώπους και πολιτισμούς;
Αποκόμισα γνώση, εμπειρία, έντονες συγκινήσεις, χαρά και επιτυχία. Μπορεί να διαβάζω πολύ, να δουλεύω πολύ και για πολλά χρόνια να μην υπήρχε καμιά σταθερότητα στη ζωή μου λόγω των ταξιδιών / καλλιτεχνικών υποχρεώσεων, όμως νιώθω πολύ πλούσια σε εικόνες, εμπειρίες και συναισθήματα. Σίγουρα αυτό έχει επηρεάσει και τη δημιουργική μου έκφραση.
Τι ρόλο παίζει και με ποιο τρόπο συμβαίνει η αλληλεπίδρασή σου με το κοινό;
Πολύ δύσκολη ερώτηση είναι σημαντικό να υπάρχει επικοινωνία με το κοινό, ειδικά για μένα τόσο ως ερμηνεύτρια, όσο και ως δημιουργός. Όταν αρχίζει να ζεσταίνεται η ατμόσφαιρα, να φαίνεται δηλαδή η αποδοχή από το κοινό, το ότι η δουλειά / ερμηνεία είναι αρεστή στη συνέχεια, όταν τέλος έρχεται η επιδοκιμασία. Όλα αυτά μεταδίδονται και ασφαλώς με κάνουν να θέλω να δώσω όλο και περισσότερα πράγματα, συναισθήματα, τον καλύτερο εαυτό μου. Δημιουργείται μαγεία, κάτι που και για το κοινό είναι πολύ σημαντικό να νιώσει. Να επικοινωνήσει και να εξωτερικεύσει συναισθήματά του. Να ταξιδέψει στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, στη δύση και την ανατολή, αλλά και μέσα του, μέσω της μουσικής… Για μένα είναι πάντα μια πρόκληση να συνεπάρω ερμηνευτικά και δεξιοτεχνικά το ακροατήριό μου.
Επηρεάζουν καλλιτεχνικά έναν δημιουργό τα γεγονότα της καθημερινής ζωής, αλλά και οι τοπικές και διεθνείς κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές συνθήκες (π.χ. ο πρόσφατος πόλεμος στην Ουκρανία, οι εξελίξεις στην παγκόσμια γεωστρατηγική σκηνή): Πώς αποτυπώνει ένας μουσικός στο έργο του τα οράματά του, τις αγωνίες και τους διαχρονικούς αγώνες τω» ανθρώπων της δουλειάς για να φτιάξουν έναν καλύτερο κόσμο μια καλύτερη ζωή;
Άλλη μια δύσκολη ερώτηση, θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες… Φυσικά και τον επηρεάζουν, είτε το καταλαβαίνει είτε όχι. Είτε γιατί λιγοστεύουν οι συναυλίες είτε γιατί ακριβαίνουν τα υλικά της δουλειάς του [ανάμεσα στα άλλα], είτε γιατί γίνεται δύσκολο να ταξιδεύεις. Αυτό όμως δεν οδηγεί όλους τους δημιουργούς να εκφράζονται καλλιτεχνικά θέλοντας να συμβάλουν να φτιαχτεί ένας καλύτερος κόσμος. Υπάρχει δυστυχώς και μεγάλο μέρος που κατηγορεί αυτούς που, όπως εγώ, θεωρούν το έργο τους «στρατευμένο», που επιδιώκει δηλαδή να καυτηριάσει τα άσχημα, να ευαισθητοποιήσει το ακροατήριο, ακόμη και να το ξεσηκώσει ενάντια σε όλες αυτές τις αιτίες που μαυρίζουν τις ζωές μας από τη μια, και από την άλλη να εξυμνήσει την ομορφιά των ανθρώπων που αγωνίζονται για μια καλύτερη ζωή.
Η μουσική είναι μια δύσκολη τέχνη. Δεν είναι τόσο κατανοητή όσο η λογοτεχνία και η ποίηση. Όμως είναι πάρα πολλά τα παραδείγματα όπου το μουσικό έργο και οι συνθέτες έπαιξαν σπουδαίο ρόλο σε σημαντικά γεγονότα της ζωής και της ιστορίας.
Η 7η Συμφωνία [του «Λένινγκραντ»), του Σοβιετικού Ντμίτρι Σοστακόβιτς, εμψύχωνε το λαό και το στρατό κατά την πολιορκία της πόλης από τους Γερμανούς. Ακουγόταν παντού μέσα από μεγάφωνα και σε όλη τη Σοβιετική Ένωση μέσω ραδιοφώνου. Το έργο του Μίκη Θεοδωράκη έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο στον αγώνα του λαού μας για λευτεριά, αλλά και του Μάνου Λοΐζου με τα Νέγρικα, του Θάνου Μικρούτσικου και τόσων άλλων. Εγώ σαν ερμηνεύτρια ψάχνω πάρα πολύ να βρω έργα που γράφτηκαν με έμπνευση τη ζωή και να πλουτίσω το ρεπερτόριό μου. Πριν λίγα χρόνια είχα παρουσιάσει ένα ρεσιτάλ με τίτλο ΑΙΛΑΝ, πρώτη εκτέλεση του έργου του Ιταλού συνθέτη Eugenio Catina, επηρεασμένο από το προσφυγόπουλο που βρέθηκε νεκρό στα παράλια της Τουρκίας.
Η γυναίκα μουσικός
Συναντά μια γυναίκα μουσικός στην καλλιτεχνική της διαδρομή προβλήματα εξαιτίας του φύλου της και τι είδους; Έρχεται σε αντιπαράθεση η καριέρα με τη μητρότητα; θα μπορούσαν να βοηθηθούν οι γυναίκες μουσικοί ώστε να συνεχίσουν το έργο τους; Είναι κάτι που ξεπερνιέται μόνο με ατομικές προσπάθειες;
Δε διαφέρουν και πολύ τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μια γυναίκα μουσικός από αυτά κάθε εργαζόμενης γυναίκας. Όσο η κοινωνία συνεχίζει να ορίζεται από τους νόμους και τα πρότυπα του καπιταλιστικού συστήματος, καταπιεσμένοι θα είμαστε όλοι μας. Επίσης όσο νόμοι και θεσμοί δεν εστιάζουν στον άνθρωπο και τις ανάγκες του, τόσο θα τίθεται και το ερώτημα αν η καριέρα έρχεται σε αντιπαράθεση με την μητρότητα, ένα πολύ σοβαρό θέμα που αναδεικνύει τις ταξικές διαφορές της κοινωνίας μας. Ερωτήματα όπως πού θα αφήσω το παιδί, θα καταφέρει να βρει θέση σε παιδικό σταθμό ή θα πρέπει; να πάει σε ιδιωτικό και με τι κόστος, και πολλά άλλα, είναι η σκληρή καθημερινότητα, ενώ θα έπρεπε να υπήρχε μια κατάσταση ευνοϊκή για τη μητρότητα. Η συλλογική δράση ανοίγει δρόμους, μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα. Από μικρό παιδί με θυμάμαι να διεκδικώ κάθε δίκιο για μένα ‚αλλά και για τους γύρω μου, μια στάση ζωής που συνέχισα μέχρι σήμερα έχοντας κάνει σκληρές επιλογές που θα έλεγε κανείς πως δεν είναι για το συμφέρον μου. Ήταν όμως πάντα οι καλύτερες δυνατές για αυτά που πιστεύω.
Εξάλλου, η μητέρα μου, Ευγενία (Τζένη) Φάμπα, για χρόνια πρόεδρος του Συλλόγου Γυναικών Δάφνης και μέλος τού Προεδρείου της ΟΓΕ, ήταν ένα πολύ φωτεινό παράδειγμα για μένα.
Τη συνέντευξη πήρε η Εύη Κοντόρα — Β’ Αντιπρόεδρος της ΟΓΕ
ΕΥΑ ΦΑΜΠΑ συνέχεια ενός μεγάλου ονόματος
Η Εύα Φάμπα, κόρη του μεγάλου ερμηνευτή, δημιουργού, δασκάλου Δημήτρη Φάμπα, ξεκίνησε την καριέρα της πολύ μικρή. Σπούδασε κιθάρα με τον πατέρα της, ανώτερα θεωρητικά με τον Δημήτρη Δραγατάκη και αποφοίτησε από το Εθνικό Ωδείο με βραβεία και διακρίσεις, ενώ παρακολούθησε την τάξη διεύθυνσης ορχήστρας του Θεόδωρου Αντωνίου, σεμινάρια του Leo Brouwer κ.ά.
Φέροντας επάξια το σπουδαίο όνομα που μαζί με τα ταλέντο και την επιμονή για ακαταπόνητη εργασία κληρονόμησε, έχει δώσει εκατοντάδες κονσέρτα. Ταξίδεψε επανειλημμένα σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, της Ευρώπης, της Ασίας, της Αφρικής, δίνοντας ρεσιτάλ και κονσέρτα με σημαντικές ορχήστρες.
Σαν σολίστ και καθηγήτρια έχει συμμετάσχει σε πολλά σπουδαία διεθνή μουσικά και κιθαριστικά φεστιβάλ, κατακτώντας επαίνους για τη μουσική της παρουσία και τη δεξιοτεχνική της άνεση. Έχει εμφανιστεί σε ραδιόφωνα και τηλεοπτικές εκπομπές σε όλα τον κόσμο. Οι συναυλίες της σε Ρωσία, Μεξικό, Βουλγαρία, Βολιβία, Νεπάλ παρουσιάστηκαν ζωντανά από την τηλεόραση. Εκτιμώντας το ταλέντο της, συνθέτες όπως οι Δ. Φάμπας, A. Viana, Κ. Τζωρτζινάκης, Α. Τριανταφύλλου, Δ, Νικητός, G. Μίζζί, Yiu-kwong Chung, W. Branco, M. Colasanti, J, B, Neto, Ed. Morales Caso, N. Χαριζάνος, N. Αθανασάκης, της αφιέρωσαν έργα τους.
Από το Γενάρη του 2.000, είναι πρόεδρος του ΔΣ του Συλλόγου Φίλων της Κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας» (ιδρύθηκε τον Οκτώβρη του 1999 με δική της πρωτοβουλία). Σκοπός του είναι να διατηρήσει ζωντανό το έργο του Δ. Φάμπα, να ενισχύει τις καλλιτεχνικές δραστηριότητες αξιόλογων κιθαριστών και να στηρίζει νέους ταλαντούχους καλλιτέχνες. Να προσφέρει πλούσιες καλλιτεχνικές δράσεις, συναυλίες, σεμινάρια, διαλέξεις με ποιότητα και ήθος, ενισχύοντας την κιθαριστική τέχνη.
Η Εύα Φάμπα στο 13ο Συνέδριο της ΟΓΕ εκλέχτηκε μέλος του ΔΣ της.
Για το έργο του Δημήτρη Φάμπα θα υπάρξει δημοσίευση σε επόμενο τεύχος του Δελτίου.