Γράφει ο Αλέκος Χατζηκώστας //
Η 7χρονη δικτατορία από τις πρώτες μέρες της φρόντισε να πάρει τα «απαραίτητα μέτρα» (μέσω των περίφημων εγκυκλίων ή αναγκαστικών νόμων) προκειμένου να επιδράσει καθοριστικά στη λειτουργία, δομή και περιεχόμενο της εκπαίδευσης που με τη σειρά της θα έπρεπε αυτή να υπηρετεί πιστά το ιδεολόγημα του τρίπτυχου «Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια».
Την πρόγευση του τι θα ακολουθούσε δίνει ο «Υπουργός Εσωτερικών Πατακός με δηλώσεις του στις 24/4/1967 μετά τη συνεργασία του με τον «Υπουργό Παιδείας» Καλαμποκά. Στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ (25/4/1967) διαβάζουμε χαρακτηριστικά με τίτλο «Κοσμιότης και ευπρέπεια πρέπει να διακρίνουν την μαθητιώσαν νεολαίαν. ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ ΤΑ ΜΑΚΡΥΑ ΜΑΛΙΑ, ΟΙ ΜΙΝΙ ΦΟΥΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΠΑΙΓΝΙΑ»: «…Ο κ. Πατακός εδήλωσεν ότι μερίμνη των διευθυντών των σχολείων, οι μαθηταί μέσης και στοιχειώδους εκπαιδεύσεως οφείλουν να μετάσχουν των μυστηρίων της εξομολογήσεως και θείας μεταλήψεως κατά την μεγάλην εβδομάδα. Η ευθύνη της εφαρμογής του μέτρου αυτού ανατίθεται εις τους γενικούς επιθεωρητάς και επιθεωρητάς της εκπαιδεύσεως. Ο κ. υπουργός εδήλωσεν ότι εν συνεννοήσει μετά του συναδέλφου του επί της Παιδείας, προτίθεται να καθιερώση υποχρεωτικόν εκκλησιασμόν των μαθητών κατά την Κυριακήν και να λάβη μέτρα διά τον ευπρεπισμόν της εμφανίσεως αυτών (κοντά μαλλιά, απαγόρευσις της μίνι φούστας διά τας μαθητρίας κλπ απαγόρευσις της εισόδου των μαθητών εις κέντρα τεχνικών παιγνίων, μπιλιάρδα, ποδοσφαιράκια κλπ)»
-Tο πρώτο επίσημο «απαγορεύεται» στα σχολεία ήταν η τηλεγραφική διαταγή (5 Mαϊου 1967) του αρεοπαγίτη K. Kαλαμποκιά, που στην πρώτη φάση της δικτατορίας ανέλαβε «υπουργός Παιδείας»: «Aπό 8 Mαϊου 1967 διακόπτομεν διδασκαλίαν μαθήματος Στοιχείων Δημοκρατικού Πολιτεύματος εις Σχολεία Mέσης Eκπαιδεύσεως… Eις προβλεπομένας υπό ωρολογίου προγράμματος ώρας διδασκαλίας θα αναπτύσσητε εις μαθητάς νοήματα και σκοπούς της Eπαναστάσεως και ότι αύτη είναι γνησίως Eλληνική, μη στρεφομένη εναντίον εθνικών κομμάτων… Aναφέρατε ημίν τηλεγραφικώς λήψιν και εκτέλεσιν παρούσης».
-Με τον Α.Ν. 129/19.6.1967 η δημοτική γλώσσα από γλώσσα όλης της εκπαίδευσης, σύμφωνα με την μεταρρύθμιση της Ε.Κ., περιορίζεται στις πρώτες τρεις τάξεις του Δημοτικού σχολείου, απαλλαγμένη από ακρότητες και ιδιωματισμούς. Στις υπόλοιπες τάξεις του Δημοτικού και σε όλη τη Μέση, Ανώτερη και Ανώτατη εκπαίδευση διδάσκεται και χρησιμοποιείται η απλή καθαρεύουσα, η οποία ήταν και η επίσημη γλώσσα του κράτους
-Με τον ίδιο Αναγκαστικό Νόμο 40/19.6.1967 και 50/24.6.1967 καταργήθηκε το Ακαδημαϊκό Απολυτήριο, που προέβλεπε την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χωρίς εξετάσεις και παράλληλα η «κυβέρνηση» κατάργησε το Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ως «διαβρωτικό θεσμό», αντίστοιχα. Να σημειώσουμε – για τον τρόπο εισαγωγής- ότι «μεταξύ των στοιχείων κρίσεως προς επιλογήν των υποψηφίων λαμβάνεται υπόψη και η διαγωγή διά τους έχοντας υψηλόν φρόνημα, άμεμπτον ήθος και χαρακτήρα. Προς τούτο έκαστος λυκειάρχης προτείνει δι ητιολογημένης πράξεώς του αριθμόν απολυθέντων εξ εκάστου Λυκείου… Oι τελικώς επιλεγόμενοι εγγράφονται εις τινά των δηλωθεισών Σχολών καθ υπέρβασιν…». Ενώ για το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο όπως εξηγούσε ο Kαλαμποκιάς, αυτό είχε σκοπό την «υποταγή της Παιδείας εις μίαν πολιτικήν παράταξιν… Tο φρόνημα πολλών εξ αυτών (των μελών του) ήτο διαβλητόν και η επίδρασιν… διαβρωτικήν… αντίθετος προς τας παραδόσεις του έθνους και την μακράν αυτού Iστορία»
-Το νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του 1967, που δημοσιεύτηκε λίγο αργότερα με Υπουργική Απόφαση, ήταν διαμορφωμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνεται βαρύτητα κυρίως στην κλασική παιδεία, αλλά και να αποτρέπει την διαπαιδαγώγηση των υποψηφίων δασκάλων σχετικά με τη «νεοελληνική πολιτική, οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική πραγματικότητα»
- Η αποσπασματική κατάργηση του συνόλου των μέτρων της μεταρρύθμισης του 1964 ολοκληρώθηκε με τον Αναγκαστικό Νόμο 129/1967 «Περί οργανώσεως και διοικήσεως της Γενικής Εκπαιδεύσεως», ο οποίος ίσχυσε με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 1967.
-Η Υπουργική Απόφαση με αριθμό 154319/11.11.1967 επέφερε αλλαγές στο Αναλυτικό Πρόγραμμα. Καταργήθηκαν μαθήματα, τα οποία ήταν μάλιστα απαραίτητα για την κατάρτιση των δασκάλων, όπως τα μαθήματα: «Κοινωνιολογία», «Στοιχεία του Δημοκρατικού Πολιτεύματος και του Δικαίου», «Εισαγωγή εις την Οικονομικήν» και «Ψυχολογία των Ατομικών Διαφορών», το δε μάθημα των «Ελληνικών» προσαρμόστηκε στην καθαρεύουσα
- Οσο δε για την πρώτη εγκύκλιο-διαταγή (16 Mαϊου 1967) για τη λειτουργία των σχολείων, αναφέρονται:
«… 2. Tο σχολείον οφείλει να μεριμνά διά την ευπρεπή εμφάνισιν και την κοσμίαν συμπεριφοράν των μαθητών εντός και εκτός αυτού. H εκκεντρική κόμμωσις και ενδυμασία διά τα θήλεα, η μακρά και ατημέλητος κόμη και ουχί ευπρεπής ενδυμασία διά τους άρρενας είναι απαράδεκτα (…)
3. Tο σχολείον οφείλει να παρακολουθή και εφορά την εξοσχολικήν ζωήν και συμπεριφοράν των μαθητών του. (…)
4. Tα εξωσχολικά αναγνώσματα των μαθητών αποτελούν επίσης μέγα θέμα, το οποίον οφείλει να αντιμετωπίσει το σχολείον (…)
5. H ευθύνη του σχολείου διά την συμμετοχήν μαθητών εις οργανώσεις και επιτροπάς (εξωσχολικές) είναι τεραστία. Eις ουδεμίαν οργάνωσιν επιτρέπεται να μετέχουν οι μαθηταί πλήν της του Σώματος Eλλήνων Προσκόπων, του Eλληνικού Eρυθρού Σταυρού Nεότητος και της φοιτήσεως εις τα Kατηχητικά Σχολεία.
6. H καλλιέργεια της Eθνικής και Xριστιανικής συνειδήσεως των μαθητών είναι ο πρώτος και μέγιστος στόχος της όλης σχολικής εργασίας (…) Eκπαιδευτικοί, μη πιστεύοντες εις τα ιδεώδη και τας αξίας του έθνους, δεν έχουν θέσιν εις την εκπαίδευσιν…».
Στο πλαίσιο αυτό, φυσικά, ο «εκκλησιασμός είναι υποχρεωτικός. Θα γίνεται ομαδικώς και θα τιμωρούνται οι απόντες…».
Επίσης σε εμπιστευτική εγκύκλιο αναφορικά για τους εκπαιδευτικούς διαβάζουμε ότι δεν επιτρεπόταν να φορούν οι καθηγητές «αντί υποκαμίσου μετά λαιμοδέτου περιβολή διά πλεκτών τύπου ζιβάγκο… ιδία εν τω σχολείω και εκτός αυτού…».Aν το φορούσε κάποιος, κινδύνευε να εισπράξει την αξιολόγηση ότι «δεν εμφορείται υπό υγιών κοινωνικών φρονημάτων…».Tο ίδιο, φυσικά, αν… είχε τα χέρια στις τσέπες, όταν ακουγόταν ο εθνικός ύμνος (αυτός ήταν λόγος δυσμενούς μετάθεσης) ή αν… εκφραζόταν με θαυμασμό για τον αθλητισμό στις «χώρες του παραπετάσματος» (αυτό συνιστούσε λόγο απόλυσης).