Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τιτίκα Σαριγκούλη: Το μόνο πράγμα που τρομάζει τους λύκους είναι το φως

Το “Ατέχνως” βρέθηκε στην πρόβα της Θεατρικής Ομάδας της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και μίλησε με την Τιτίκα Σαριγκούλη για την παράσταση που ανεβάζουν.

Επιμέλεια Ηρακλής Κακαβάνης //

Συναντήσαμε τυχαία την Τιτίκα Σαριγκούλη στην πρόβα της Θεατρικής Ομάδας της Εταιρίας Λογοτεχνών. Sarigouli11Παρακολουθήσαμε την πρόβα και συζητήσαμε για την παράσταση. Έβαλε τους ηθοποιούς να κάνουν πρόβα έναν κόρδακα που πρόσθεσε στην εισαγωγή του έργου και τον οποίο απολαύσαμε. Κόρδακας είναι ο χορός της αρχαίας κωμωδίας που χωρίς να είναι χυδαίος αξιοποιεί σεξουαλικές κινήσεις.

Η Τιτίκα Σαριγκούλη, άνθρωπος αυθεντικός και πηγαίος. Ωραίος τύπος, ζόρικος. Και προπαντός εκφραστικά απελευθερωμένη. Χαρήκαμε τη συζήτηση μαζί της, στην ανάρτηση όμως θα περιοριστούμε όμως σε ό,τι αφορά την παράσταση. Μια παράσταση που και από τις φωτογραφίες θα συμπεράνετε ότι έχει αρκετές καινοτομίες.

Στα πλαίσια των πολιτιστικών δραστηριοτήτων για τη χρονική περίοδο 2014-16 η Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών έχει συμπεριλάβει στο ρεπερτόριο του νεοϊδρυθέντος θιάσου της (με πρωτοβουλία της Τ. Σαριγγούλη) την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη, σε διασκευή της Τ. Σαριγγούλη. Ο θίασος φέρει το όνομα ΥΙΟΒΑΚΧΟΣ.

Sarigouli2

«Το έργο είναι ένα αντιπολεμικό κήρυγμα ενάντια σε αυτούς που κάνουνε τον πόλεμο, στους πολιτικούς τους φαφλατάδες και όσους πουλάνε τα όπλα. Δες τι γίνεται σήμερα Συρία, Ουκρανία και συνεχώς νέες εστίες».

Χαριτολογώντας μας λέει: «Με τη τακτική του διαίρει και βασίλευε η φωτιά μπορεί να φτάσει και σε εμάς. Μην παραξενευτούμε αν κάποια στιγμή ακούσουμε κάποιο κάλεσμα να απελευθερώσουμε τα μεσόγεια από τους Αρβανίτες, να μη λέμε Καπανδρίτι (λαμποσκούφης) κλπ» .

Ξαναγυρίζοντας στην επιλογή του έργου μας λέει:

«Είναι ένα έργο κατ’ εξοχή αντιπολεμικό, γεννημένο μέσα στην καταστροφή και στις συμφορές του Πελοποννησιακού πολέμου και κατά πρώτο λόγο, θρεμμένο από την πείνα και το λοιμό του Δεκελικού αποκλεισμού και ανεβασμένο τις παραμονές της Νικίειου ειρήνης το 421 π. Χ.

Δυστυχώς, οι σημερινές συγκρούσεις των ισχυρών, αυτό το έργο του 421 το κάνουν τόσο επίκαιρο και καθημερινό, όσο και αυτή η επικαιρότητα, που εκπέμπεται απ’ τα δελτία των ειδήσεων των ΜΜΕ. Και επειδή ο Αριστοφάνης, όντας Αθηναίος, από το δήμο των Κυδαθηνέων ήτοι Πλακιώτης, έζησε από κοντά το δράμα του πληθυσμού της Αττικής εξαιτίας του Αρχιδάμιου αποκλεισμού, έτσι που στο πρόσωπο του κεντρικού ήρωα της ειρήνης, του φτωχού Μαρουσιώτη αμπελουργού Τρυγαίου, να εκφράζεται όλος ο αποτροπιασμός και η απόγνωση των φτωχών ανθρώπων, που κουβαλά γι’ αυτούς η κρεατομηχανή του πολέμου».

Sarigouli5

Η επόμενη ερώτηση αφορούσε το σκεπτικό της για τη δημιουργία θεατρικής ομάδας από την Εταιρία Λογοτεχνών.

«Η ΕΕΛ με το κύρος και το πνευματικό δυναμικό που διαθέτει, είναι σε θέση να επιδιώξει και να καταφέρει την εισβολή και πάλι της εξορισμένης ιστορίας απ’ τα θρανία και τις αίθουσες διδασκαλίας».

Φιλοδοξία η παράσταση να πάει στα σχολεία και στους Δήμους. Υπάρχει αντίστοιχη δράση της ΕΕΛ στη δεκαετία το 1980 (σ.σ. με πρωτοβουλία της Τ. Σαριγγούλη και του Π. Καραφωτιά) που υποστηρίχτηκε και από τον ΟΗΕ. «Είχε καταφέρει να περάσει στο σχολείο τις αρχές του Παγκόσμιου Παιδικού Ειρηνιστικού κινήματος – Δημιουργία / Ομορφιά».

«Και σήμερα, σ’ αυτή την τόσο κρίσιμη στιγμή για την Ελλάδα, που οι νεοναζί έχουν πατήσει πόδι για τα καλά στα σχολεία, το μόνο πράγμα που τρομάζει τους λύκους είναι το φως. Και το θέατρο αυτό το ρόλο μπορεί να τον παίξει επάξια.

Και μάλιστα, όταν όχι μονάχα για την Ελλάδα οι Νεοναζί είναι απειλή, αλλά οι απανταχού Βρασίδες και Κλέωνες αιματοκυλούν τον κόσμο, απ’ τη Συρία μέχρι την Ουκρανία και όπου να ‘ναι κοντοζυγώνει και στα Βαλκάνια η φωτιά.

Γι’ αυτό τέτοιες, κινήσεις δίνουν τη δυνατότητα στα νιάτα, με το κουβάρι της ιστορίας, να βγαίνουν απ’ τους λαβύρινθους, που ανοίγουν γι ‘αυτά, η εξαθλίωση της ανεργίας, η βία, η πορνεία τα ναρκωτικά και κυρίως η αμάθεια.

Δεξαμενές δηλαδή στράτευσης των Νέων Ταγμάτων εφόδου των Νεοναζί».

Sarigouli10

Ο θίασος 15 ατόμων είναι επαγγελματικός. Όπως είπε η κυρία Σαριγκούλη μόνο έτσι θα μπορούσε να υπάρξει ένα αξιοπρεπές αποτέλεσμα. Την Τρίτη 17 Μάρτη δίνεται η δεύτερη παράσταση στην αίθουσα της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών (Ακαδημίας & Γενναδίου 8 ΑΘΗΝΑ) στις 8 το βράδυ.

Οι συντελεστές:
Παραγωγή – Καλλιτεχνική Διεύθυνση ΕΕΛ
Μετάφραση-Σκηνοθεσία Τ. Σαριγκούλη
Κοστούμια Τούλα Μωραΐτη
Επιμέλεια ήχων και φωτισμού Α. Κομίνης
Κιθάρα Λάκης Γραμματικόπουλος

Παίρνουν μέρος:
Αλέξανδρος Ματζόυκος – Τρυγαίος – Κλέων, Σπύρος Κατηφόρης – Β’ Δούλος-Ερμής, Δημήτρης Τσοϊδάκης – Α’ Υπηρέτης, Αλέκος Πούλος – Πόλεμος, Μάνος Καραβασίλης – Ανεμοδούρας, Τ. Σαριγκούλη – κόρη του Τρυγαίου, Δημήτρης Παπαηλιού – Έμπορος όπλων.

Χορός:
Αφροδίτη Βενιέρη, Κωνσταντίνα Στεφανίδου, Χρύσα Μπαλατσούρα, Γεωργία Κουτσουπιά, Δώρα Σταθοπούλου, Κατερίνα Ροδίτη, Νίκος Ιωσήπου, Θανάσης Παπαστάθης.