Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Το… εκχιονιστικό της θάλασσας ακούει στο όνομα Yamal

Το Yamal είναι ένα από τα πολ­λά πυρη­νι­κά παγο­θραυ­στι­κά, που σχε­διά­στη­κε και ξεκί­νη­σε να κατα­σκευά­ζε­ται στη στη Σοβιε­τι­κή Επο­χής — το νεό­τε­ρο από τα πέντε πλοία κλά­σης Arktika που κατα­σκευά­στη­καν από τα μέσα της δεκα­ε­τί­ας του 1970.

Η καρί­να του τοπο­θε­τή­θη­κε το 1986 στο Λένιν­γραντ, όταν έπλευ­σε τον Οκτώ­βριο του 1992, μετά τις ανα­τρο­πές και την καπι­τα­λι­στι­κή παλινόρθωση.

Το βίντεο γυρί­στη­κε στον Αρκτι­κό Ωκε­α­νό τον Μάρ­τιο του 2018. Για 7 ημέ­ρες το πλή­ρω­μά περ­νού­σε από τη θάλασ­σα του Barents στο Karsky και το αρχι­πέ­λα­γος Novaya Zemlya. Στην εβδο­μά­δα αυτή είδαν το βόρειο σέλας και πολ­λές πολι­κές αρκού­δες, ενώ βοη­θού­σαν τα κολ­λη­μέ­να πλοία στον πάγο. Μπο­ρεί­τε να δεί­τε επί­σης άλλο ένα Ρώσι­κο παγο­θραυ­στι­κό το «50 Χρό­νια από τη νίκη» και αυτό όπως το Yamal  75.000 ίππων.

Η ΕΣΣΔ και η Ρωσία σήμε­ρα δια­θέ­τει τον μονα­δι­κό στό­λο παγο­θραυ­στι­κών με πυρη­νι­κή ενέρ­γεια στον κόσμο. Χρη­σι­μο­ποιού­νται για την ρυμούλ­κη­ση πλοί­ων στους πάγους της Βόρειας Θαλάσ­σιας„ ερευ­νη­τι­κές απο­στο­λές, επι­χει­ρή­σεις διά­σω­σης ακό­μη και και του­ρι­στι­κές κρουαζιέρες.

Για το μέγε­θός τους, τα πλοία της κλά­σης Arktika είναι από τα πιο ισχυ­ρά και εξε­λιγ­μέ­να που έχουν κατα­σκευα­στεί ποτέ δυσκο­λεύ­ο­νται όμως στην Ανταρ­κτι­κή λόγω του συστή­μα­τος ψύξης του αντι­δρα­στή­ρα (απαι­τεί παρο­χή κρύ­ου θαλασ­σι­νού νερού για να λει­τουρ­γεί σωστά και θα έπρε­πε να δια­σχί­σει τον ιση­με­ρι­νό και να πλεύ­σει μέσα από τις τρο­πι­κές περιο­χές όπου το νερό είναι ζεστό).

Το ατο­μι­κό παγο­θραυ­στι­κό «Ямал»

Παρά τις πολύ όμορ­φες φυσι­κές εικό­νες το video ήταν πολύ δύσκο­λο να κινη­μα­το­γρα­φη­θεί. Εκτός από τις ακραί­ες και­ρι­κές συν­θή­κες, τα γυρί­σμα­τα περι­πλέ­κο­νταν από το γεγο­νός ότι το παγο­θραυ­στι­κό ήταν πάντα σε κίνηση.

Επί­σης αν το drone πετού­σε πάνω από τον πύρ­γο του ραντάρ, το κατα­γε­γραμ­μέ­νο  αρχείο κατα­στρε­φό­ταν αμέσως.

Παγοθραυστικό Yamal

Μήκος: 150 μ (136 μ στην ίσα­λο γραμ­μή), Πλά­τος: 30 μ (28 μ στην ίσα­λο), βύθι­σμα: 11,08 μ, Ύψος: κεφα­λή καρί­νας έως τον ιστό 55 μ.

Εκτό­πι­σμα: 23.455 τόνοι.

Η ισχύς παρέ­χε­ται από δύο πυρη­νι­κούς αντι­δρα­στή­ρες νερού υπό πίε­ση, ο καθέ­νας περιέ­χει 245 ράβδους καυ­σί­μου (εμπλου­τι­σμέ­νο ουράνιο).

Κάθε αντι­δρα­στή­ρας ζυγί­ζει 160 τόνους και βρί­σκε­ται σε κλει­στό δια­μέ­ρι­σμα υπό μειω­μέ­νη πίεση.

Η μέγι­στη χρή­ση καυ­σί­μου είναι 300 g βαρέ­ων ισο­τό­πων ουρα­νί­ου την ημέ­ρα όταν πιέ­ζε­ται για να σπά­σει παχύ πάγο. Οι αντι­δρα­στή­ρες χωρούν 500 κιλά ο καθέ­νας όταν τρο­φο­δο­τού­νται πλή­ρως και είναι αρκε­τό για περί­που 5 χρόνια.

Οι αντι­δρα­στή­ρες καλύ­πτο­νται από χάλυ­βα, σκυ­ρό­δε­μα υψη­λής πυκνό­τη­τας και νερό. Η πυρη­νι­κή αλυ­σι­δω­τή αντί­δρα­ση μπο­ρεί να στα­μα­τή­σει σε 0,6 δευτερόλεπτα.

Η ακτι­νο­βο­λία στο πλοίο παρα­κο­λου­θεί­ται από 86 αισθη­τή­ρες σε όλο το σκά­φος από το δια­μέ­ρι­σμα του αντι­δρα­στή­ρα έως τους χώρους φιλοξενίας.

Οι πυρή­νες του αντι­δρα­στή­ρα χρη­σι­μο­ποιού­νται για τη θέρ­μαν­ση του νερού και την παρα­γω­γή ατμού υπό πίεση.

Κάθε αντι­δρα­στή­ρας έχει τέσ­σε­ρις λέβη­τες, κάθε σετ τεσ­σά­ρων λεβή­των περι­στρέ­φει δύο ατμο­στρό­βι­λους, οι οποί­οι περι­στρέ­φουν τρία δυνα­μό (12 δυνα­μό συνολικά).

Τα δυνα­μό τρο­φο­δο­τούν ηλε­κτρο­κι­νη­τή­ρες που συν­δέ­ο­νται με τους άξο­νες της προπέλας.

Κάθε κινη­τή­ρας μπο­ρεί να παρέ­χει ισχύ 25.000 ίππων στην προ­πέ­λα του (υπάρ­χουν τρεις). Έτσι, συνο­λι­κά, το πλοίο μπο­ρεί να ανα­πτύ­ξει ισχύ 75.000 ίππων ή αρκε­τή ηλε­κτρι­κή ενέρ­γεια για να τρο­φο­δο­τή­σει μια πόλη 18.750 κατοι­κιών.

Οι έλι­κες έχουν διά­με­τρο 5,7 μέτρα και ζυγί­ζουν 50 τόνους η καθε­μία. Έχουν τέσ­σε­ρις λεπί­δες 7 τόνων.

Μέγι­στη ταχύ­τη­τα: 22 κόμ­βοι (40 χλμ. ώρα), ταχύ­τη­τα πλεύ­σης 19,5 κόμ­βοι (35 χλμ. ώρα) σε ήρε­μα ανοι­χτά νερά.

Ο πάγος πάχους 2,3 μέτρων μπο­ρεί να σπά­σει με 3 κόμ­βους (5,5 χλμ. ώρα).

Το μέγι­στο πάχος που μπο­ρεί να σπά­σει υπο­λο­γί­ζε­ται στα 5 μέτρα, ενώ το σκά­φος έχει σπά­σει και μεμο­νω­μέ­να κομ­μά­τια 9 μέτρων.

Με πλη­ρο­φο­ρί­ες από rosatomflot.ru και newsauto.gr

Το Yamal πήρε το όνο­μά του από την Ρωσι­κή χερ­σό­νη­σο, που σημαί­νει: «Τέλος της Γης» και έχει στην πλώ­ρη του ένα χαρα­κτη­ρι­στι­κό στό­μα καρ­χα­ρία. Το σκί­τσο αυτό εμφα­νί­στη­κε στο σκά­φος το 1994, κατά τη διάρ­κεια ενός από τα παι­δι­κά ανθρω­πι­στι­κά προ­γράμ­μα­τα. Σύμ­φω­να με το μύθο, κάποιος πρό­τει­νε να σχε­δια­στεί ένα χαμο­γε­λα­στό στό­μα καρ­χα­ρία στη μύτη για να είναι πιο δια­σκε­δα­στι­κό για τα παιδιά.

Τα 75 000 ΗΡ ατο­μι­κά παγο­θραυ­στι­κά Ямал с дрона

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο