Το Yamal είναι ένα από τα πολλά πυρηνικά παγοθραυστικά, που σχεδιάστηκε και ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη στη Σοβιετική Εποχής — το νεότερο από τα πέντε πλοία κλάσης Arktika που κατασκευάστηκαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1970.
Η καρίνα του τοποθετήθηκε το 1986 στο Λένινγραντ, όταν έπλευσε τον Οκτώβριο του 1992, μετά τις ανατροπές και την καπιταλιστική παλινόρθωση.
Το βίντεο γυρίστηκε στον Αρκτικό Ωκεανό τον Μάρτιο του 2018. Για 7 ημέρες το πλήρωμά περνούσε από τη θάλασσα του Barents στο Karsky και το αρχιπέλαγος Novaya Zemlya. Στην εβδομάδα αυτή είδαν το βόρειο σέλας και πολλές πολικές αρκούδες, ενώ βοηθούσαν τα κολλημένα πλοία στον πάγο. Μπορείτε να δείτε επίσης άλλο ένα Ρώσικο παγοθραυστικό το «50 Χρόνια από τη νίκη» και αυτό όπως το Yamal 75.000 ίππων.
Η ΕΣΣΔ και η Ρωσία σήμερα διαθέτει τον μοναδικό στόλο παγοθραυστικών με πυρηνική ενέργεια στον κόσμο. Χρησιμοποιούνται για την ρυμούλκηση πλοίων στους πάγους της Βόρειας Θαλάσσιας„ ερευνητικές αποστολές, επιχειρήσεις διάσωσης ακόμη και και τουριστικές κρουαζιέρες.
Για το μέγεθός τους, τα πλοία της κλάσης Arktika είναι από τα πιο ισχυρά και εξελιγμένα που έχουν κατασκευαστεί ποτέ δυσκολεύονται όμως στην Ανταρκτική λόγω του συστήματος ψύξης του αντιδραστήρα (απαιτεί παροχή κρύου θαλασσινού νερού για να λειτουργεί σωστά και θα έπρεπε να διασχίσει τον ισημερινό και να πλεύσει μέσα από τις τροπικές περιοχές όπου το νερό είναι ζεστό).
Παρά τις πολύ όμορφες φυσικές εικόνες το video ήταν πολύ δύσκολο να κινηματογραφηθεί. Εκτός από τις ακραίες καιρικές συνθήκες, τα γυρίσματα περιπλέκονταν από το γεγονός ότι το παγοθραυστικό ήταν πάντα σε κίνηση.
Επίσης αν το drone πετούσε πάνω από τον πύργο του ραντάρ, το καταγεγραμμένο αρχείο καταστρεφόταν αμέσως.
Παγοθραυστικό Yamal
Μήκος: 150 μ (136 μ στην ίσαλο γραμμή), Πλάτος: 30 μ (28 μ στην ίσαλο), βύθισμα: 11,08 μ, Ύψος: κεφαλή καρίνας έως τον ιστό 55 μ.
Εκτόπισμα: 23.455 τόνοι.
Η ισχύς παρέχεται από δύο πυρηνικούς αντιδραστήρες νερού υπό πίεση, ο καθένας περιέχει 245 ράβδους καυσίμου (εμπλουτισμένο ουράνιο).
Κάθε αντιδραστήρας ζυγίζει 160 τόνους και βρίσκεται σε κλειστό διαμέρισμα υπό μειωμένη πίεση.
Η μέγιστη χρήση καυσίμου είναι 300 g βαρέων ισοτόπων ουρανίου την ημέρα όταν πιέζεται για να σπάσει παχύ πάγο. Οι αντιδραστήρες χωρούν 500 κιλά ο καθένας όταν τροφοδοτούνται πλήρως και είναι αρκετό για περίπου 5 χρόνια.
Οι αντιδραστήρες καλύπτονται από χάλυβα, σκυρόδεμα υψηλής πυκνότητας και νερό. Η πυρηνική αλυσιδωτή αντίδραση μπορεί να σταματήσει σε 0,6 δευτερόλεπτα.
Η ακτινοβολία στο πλοίο παρακολουθείται από 86 αισθητήρες σε όλο το σκάφος από το διαμέρισμα του αντιδραστήρα έως τους χώρους φιλοξενίας.
Οι πυρήνες του αντιδραστήρα χρησιμοποιούνται για τη θέρμανση του νερού και την παραγωγή ατμού υπό πίεση.
Κάθε αντιδραστήρας έχει τέσσερις λέβητες, κάθε σετ τεσσάρων λεβήτων περιστρέφει δύο ατμοστρόβιλους, οι οποίοι περιστρέφουν τρία δυναμό (12 δυναμό συνολικά).
Τα δυναμό τροφοδοτούν ηλεκτροκινητήρες που συνδέονται με τους άξονες της προπέλας.
Κάθε κινητήρας μπορεί να παρέχει ισχύ 25.000 ίππων στην προπέλα του (υπάρχουν τρεις). Έτσι, συνολικά, το πλοίο μπορεί να αναπτύξει ισχύ 75.000 ίππων ή αρκετή ηλεκτρική ενέργεια για να τροφοδοτήσει μια πόλη 18.750 κατοικιών.
Οι έλικες έχουν διάμετρο 5,7 μέτρα και ζυγίζουν 50 τόνους η καθεμία. Έχουν τέσσερις λεπίδες 7 τόνων.
Μέγιστη ταχύτητα: 22 κόμβοι (40 χλμ. ώρα), ταχύτητα πλεύσης 19,5 κόμβοι (35 χλμ. ώρα) σε ήρεμα ανοιχτά νερά.
Ο πάγος πάχους 2,3 μέτρων μπορεί να σπάσει με 3 κόμβους (5,5 χλμ. ώρα).
Το μέγιστο πάχος που μπορεί να σπάσει υπολογίζεται στα 5 μέτρα, ενώ το σκάφος έχει σπάσει και μεμονωμένα κομμάτια 9 μέτρων.
Με πληροφορίες από rosatomflot.ru και newsauto.gr
Το Yamal πήρε το όνομά του από την Ρωσική χερσόνησο, που σημαίνει: «Τέλος της Γης» και έχει στην πλώρη του ένα χαρακτηριστικό στόμα καρχαρία. Το σκίτσο αυτό εμφανίστηκε στο σκάφος το 1994, κατά τη διάρκεια ενός από τα παιδικά ανθρωπιστικά προγράμματα. Σύμφωνα με το μύθο, κάποιος πρότεινε να σχεδιαστεί ένα χαμογελαστό στόμα καρχαρία στη μύτη για να είναι πιο διασκεδαστικό για τα παιδιά.