Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΤΟ ΣΥΝΑΛΛΗΛΟ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ — ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΩΝ 50 ΕΚΘΕΣΙΑΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΩΝ 50 ΕΚΘΕΣΙΑΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

Πενή­ντα χρό­νια στο πολι­τι­στι­κό δημιουρ­γι­κό μετε­ρί­ζι. Ο Κώστας Ευαγ­γε­λά­τος είναι γνή­σιο γέν­νη­μα της τέχνης και της άλλο­τε, στέ­ρε­ης ακό­μα, επο­χής των ιδε­ών. Τον γνώ­ρι­σα με την πρώ­τη του εικα­στι­κή εμφά­νι­ση και έκτο­τε τον ξανα­γνώ­ρι­ζα σε κάθε επό­με­νο καλ­λι­τε­χνι­κό τόλ­μη­μά του, που έφερ­νε στο προ­σκή­νιο το διαρ­κώς ανα­νε­ού­με­νο πνεύ­μα της φλο­γε­ρής ευαι­σθη­σί­ας του. Πνεύ­μα ανέ­ντα­χτο σε μια ασφα­λή «τεχνο­τρο­πία», ολο­έ­να πιο δια­φο­ρε­τι­κό, πιο ξαφ­νι­κό, πιο έξω από καθιε­ρω­μέ­νες αισθη­τι­κές «συμ­βά­σεις», πιο μέσα – πιο βαθιά – στην προ­σω­πι­κή του αλή­θεια. Κάτι τέτοιο ξεπερ­νά την τρέ­χου­σα κρι­τι­κή επει­δή το έργο του καθ’ εαυ­τό δεν εκφρά­ζει παρά μια αιχ­μη­ρή κρι­τι­κή στά­ση απέ­να­ντι στην περί της τέχνης κοι­νω­νι­κή αντί­λη­ψη. Ένα έργο, που θέτει τον προ­βλη­μα­τι­σμό και ερε­θί­ζει τον δαί­μο­να της σκέ­ψης καθώς δια­τρέ­χει με επι­δέ­ξια πλα­στι­κό­τη­τα το οπτι­κό πεδίο, αξιο­ποιώ­ντας — ανά­γνω­θι: υπο­τάσ­σο­ντας στην ανα­γκαιό­τη­τα του ειλι­κρι­νούς απο­τε­λέ­σμα­τος — όλα σχε­δόν τα πρό­σφο­ρα μέσα: τη ζωγρα­φι­κή, τη φωτο­γρα­φία, το σκη­νι­κό δρώ­με­νο, τον ποι­η­τι­κό λόγο, την αισθη­τι­κή θεωρία…

Κώστας Ευαγ­γε­λά­τος, Στο Ιόνιο.

Ένα πράγ­μα που χαρα­κτη­ρί­ζει παρα­πέ­ρα τη στά­ση του Ευαγ­γε­λά­του στη ζωή του λόγου και της τέχνης είναι η βίω­ση της πολι­τι­στι­κής προ­σφο­ράς, που την εκδη­λώ­νει πλάι-πλάι με την προ­σω­πι­κή του δημιουρ­γία. Κατέ­χει μια πηγαία έφε­ση πολι­τι­στι­κής κοι­νω­νι­κό­τη­τας, που παρα­πέ­μπει στο περιε­χό­με­νο του λόγου της «πνευ­μα­τι­κής ευθύ­νης» — κάτι όχι και τόσο σύνη­θες στην κοι­νό­τη­τα του καλ­λι­τε­χνι­κού χώρου. Δεν του αρκεί ένα εργα­στή­ριο. Ένα γρα­φείο. Δεν μοιά­ζει άνθρω­πος του «κλει­στού τόπου». Απε­να­ντί­ας, από χρό­νου μακρού επι­δί­δε­ται στη βάσα­νο της εξω­στρε­φούς άσκησης.

Λένε πως η επί­δο­ση στην πολι­τι­στι­κή δρά­ση αφαι­ρεί χρό­νο από την προ­σω­πι­κή δημιουρ­γία. Πρό­κει­ται για ένα εντε­λώς «επί­πε­δο» σκε­πτι­κό. Με μια διεισ­δυ­τι­κό­τε­ρη όρα­ση ξεπε­τά­γε­ται η αλή­θεια πως η πολι­τι­στι­κή δρά­ση γονι­μο­ποιεί την προ­σω­πι­κή δημιουρ­γία διό­τι κοι­νω­νι­κο­ποιεί την πνευ­μα­τι­κή απο­στο­λή, συγκι­νεί, αφυ­πνί­ζει και παρέ­χει βιω­μα­τι­κά ελα­τή­ρια στην άδο­λη δημιουρ­γι­κή επι­θυ­μία. Αυτή η αλή­θεια δια­κρί­νε­ται στη δημιουρ­γι­κή ζωή και του Ευαγ­γε­λά­του, όμοια με πλή­θος ιστο­ρι­κών ομο­τέ­χνων του, που κατα­ξιώ­θη­καν απαρ­νού­με­νοι την «εργα­στη­ρια­κή» απο­μό­νω­ση — επι­δι­δό­με­νοι ως ακό­μα και στην «αντι-πνευ­μα­τι­κή» πολι­τι­κή παλαίστρα!

ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΟ ΧΩΡΟ, ΠΑΡΙΣΙ 2017

Ο απο­λο­γι­σμός πενή­ντα χρό­νων καλ­λι­τε­χνι­κής παρα­γω­γής θα ήταν πραγ­μα­τι­κά άπνο­ος και άνυ­δρος χωρίς την περι­πέ­τεια του «όλου» της ζωής ενός πνευ­μα­τι­κού ανθρώ­που, που κατά­φε­ρε να φέρει την τέχνη και τη δρά­ση στο συνάλ­λη­λο του σώμα­τος της δημιουρ­γι­κής αξί­ας. Της εικα­στι­κής και της ποιητικής.

Ευάγ­γε­λος Ανδρέ­ου,
Αισθη­τι­κός της τέχνης, Ποιητής.
EUARCEART- Ευρω­παι­κό Κέντρο τέχνης.

ΕΚΘΕΣΗ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Κ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

Ο Κώστας Ευαγ­γε­λά­τος γεν­νή­θη­κε 12 Νοεμ­βρί­ου 1957 στο Αργο­στό­λι Κεφα­λο­νιάς. Σπου­δές: Πτυ­χιού­χος της Νομι­κής Σχο­λής του Πανε­πι­στη­μί­ου Αθη­νών. / Εικα­στι­κά — θεω­ρία σύγ­χρο­νης τέχνης. University The New School for Social Research, New York. Καθη­γη­τές: Allen David, Pearl Ehrlich. / Δημιουρ­γι­κή γρα­φή. S.U.N.Y. Καθη­γη­τής: A. Poulin, Jr, John Logan, Louis Simpson.

COSTAS EVANGELATOS ART 2018

Κυριό­τε­ρες Ατο­μι­κές εκθέ­σεις Εσω­τε­ρι­κού: Gallery of the Hellenic American Union, Αθή­να 1981,1986. / French Institute of Athens, Καλα­μά­τα 1983. / Gallery DADA, Αθή­να 1985, 1987, 1989. / Gallery “F”, Αθή­να 1990. / Art Studio “EST”, 1994, 1995 και 2004–2022. / Αίθου­σα Τέχνης «Ερμού­πο­λη», Σύρος 1995. / Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθη­ναί­ων, Πάρ­κο Ελευ­θε­ρί­ας 1999, 2010. / Artower Agora, Αθή­να 2000. / Δημο­τι­κό Θέα­τρο «Ο Κέφα­λος», Αργο­στό­λι 2000. / Σύγ­χρο­νη Πινα­κο­θή­κη Villa Ροδό­πη, Αργο­στό­λι 2001–2022. / Δημο­τι­κή Πινα­κο­θή­κη Ιθά­κης, Βαθύ 2004. / Χώρος Τέχνης «Αιγό­κε­ρως», Αθή­να 2006. / Down Town Art Gallery Shop, Αθή­να 2007. / Πινα­κο­θή­κη Δήμου Κέρ­κυ­ρας, 2010. / Μνη­μείο Λου­τρά «Παρά­δει­σος» Bey Hamam, Θεσ­σα­λο­νί­κη 2010. / Βαφο­πού­λειο Πνευ­μα­τι­κό Κέντρο, Δήμος Θεσ­σα­λο­νί­κης 2013. / Δημο­τι­κή Πινα­κο­θή­κη Πει­ραιά, Δήμος Πει­ραιά 2016, 2017, 2019. / Μου­σεί­ον της Πόλε­ως των Αθη­νών, Ίδρυ­μα Βού­ρου-Ευτα­ξία, Αθή­να 2016–17 και 2018. (Ανα­δρο­μι­κές) / Νομι­σμα­τι­κό Μου­σείο Αθη­νών, 2022.

Εξω­τε­ρι­κού: Writers and books, Rochester, Νέα Υόρ­κη 1984. / Fordham University at Lincoln Center, Νέα Υόρ­κη 1985. /«Les Fontaines» Centre Culturele, Chantilly, Γαλ­λία 1988. / Gallery “Opus”, Λευ­κω­σία, 1996. / La Maison de la Grece, Παρί­σι 2008, 2010. / School of Physics and Astronomy-University of LEEDS, U.K., 2017, 2021. / Espace Jano, Le Centre de Sevres, Παρί­σι 2007, 2008, 2012 και 2017 (Ανα­δρο­μι­κή).

Κυριό­τε­ρες Ομα­δι­κές εκθέ­σεις Εσω­τε­ρι­κού: Gallery DADA, Αθή­να 1986–1993. / Αίθου­σες Τέχνης «Επί­πε­δα» 1993. / Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθη­ναί­ων, Πάρ­κο Ελευ­θε­ρί­ας με το Art Studio “EST”, Αθή­να 1993, 1996, 2000. / Χώρος Τέχνης Vicky Drakos, Κολού­μπια, Ν. Ιωνία 1992. / Βυζα­ντι­νό και Χρι­στια­νι­κό Μου­σείο Αθη­νών, Γλυ­πτι­κή με το ΕΕΤΕ, 2017–2022 / Πολε­μι­κό Μου­σείο Αθη­νών «Δρό­μος Ολυ­μπια­κής Εκε­χει­ρί­ας», 2016–2022 / Art Thessaloniki, Melkart Gallery Paris, Θεσ­σα­λο­νί­κη 2016. / Art Athina, Melkart Gallery Paris, Αθή­να 2017.

Εξω­τε­ρι­κού: Palais Hirsch, Schwentzingen, Γερ­μα­νία 1998, College Jaques-Cartie-Chauny, Παρί­σι 2000. / Μου­σεί­ον της Πόλε­ως της Μόσχας (MOCKBA), 2007. / Akademie Der Kunste, Βερο­λί­νο 2013. / Espace Peugeot, Melkart Gallery, Παρί­σι 2016. / Loc Art Paris, Galerie Au fil du Canal, Παρί­σι 2018–19.

Δια­κρί­σεις-Δρα­στη­ριό­τη­τες: Έπαι­νoς εικα­στι­κής και­νο­το­μί­ας στις διε­θνείς εκθέ­σεις «Winterschool» στη Γλα­σκώ­βη, Σκω­τία 1994, «European Echoes » στο Γκέ­τεν­μποργκ, Σου­η­δία 1997 και «Paralimpics” στη Βαρ­κε­λώ­νη 1998. Βρα­βείο της Ευρω­παι­κής Εται­ρί­ας Επι­στη­μό­νων-Καλ­λι­τε­χνών, Ελλη­νο­γαλ­λι­κός Σύν­δε­σμος, Αθή­να 2014. Από το 1976 μέχρι σήμε­ρα έχει λάβει τιμη­τι­κούς επαί­νους και εύφη­μες μνεί­ες για την πολι­τι­στι­κή δρά­ση του από Επτα­νη­σια­κούς, καλ­λι­τε­χνι­κούς, επι­στη­μο­νι­κούς, εκπαι­δευ­τι­κούς και λογο­τε­χνι­κούς συλ­λό­γους και φορείς στην Ελλά­δα και το εξωτερικό.

Είναι μέλος του Επι­με­λη­τη­ρί­ου Εικα­στι­κών Τεχνών Ελλά­δος, της Εται­ρί­ας Ελλή­νων Λογο­τε­χνών, της Εθνι­κής Εται­ρί­ας των Ελλή­νων Λογο­τε­χνών-μέλος του Διοι­κη­τι­κού της Συμ­βου­λί­ου, της Εραλ­δι­κής και Γενε­α­λο­γι­κής Εται­ρί­ας Ελλά­δος, του Κέντρου Μελε­τών Ιονί­ου κ.α. Παράλ­λη­λες δρα­στη­ριό­τη­τες: θεω­ρία αισθη­τι­κής της Τέχνης, Ποί­η­ση (Έχουν εκδο­θεί 15 ποι­η­τι­κές συλ­λο­γές του στην Ελλη­νι­κή, 1 στην Αγγλι­κή και 2 στην Γαλ­λι­κή γλώσ­σα από το 1975 μέχρι το 2021), Performance , Γλυ­πτι­κή, Φωτο­γρα­φία, Σκη­νο­γρα­φία, Χαρα­κτι­κή, Ψηφια­κές εικό­νες, Εικα­στι­κά περι­βάλ­λο­ντα (Στην Ελλά­δα και το εξωτερικό).

Κ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ ΙΔΕΟΜΟΡΦΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ 2023

Το 1986 έγι­νε καλ­λι­τε­χνι­κός διευ­θυ­ντής της Gallery DADA στην Αθή­να και το 1990 ίδρυ­σε την πρω­το­πο­ρια­κή ομά­δα σύγ­χρο­νης τέχνης Art studio EST. Υπήρ­ξε μέλος του Διοι­κη­τι­κού Συμ­βου­λί­ου, ως Έφο­ρος δημο­σί­ων σχέ­σε­ων του Συλ­λό­γου των Φίλων του Κορ­για­λέ­νειου Ιστο­ρι­κού και Λαο­γρα­φι­κού Μου­σεί­ου Αργο­στο­λί­ου. Από το 2001 λει­τουρ­γεί στον άνω όρο­φο και τον κήπο της πατρι­κής του οικί­ας στο Αργο­στό­λι η Σύγ­χρο­νη Πινα­κο­θή­κη Villa Ροδό­πη, στην οποία διορ­γα­νώ­νει ετή­σια ατο­μι­κές του εκθέ­σεις και ομα­δι­κές παρου­σιά­σεις Ελλή­νων και ξένων δημιουρ­γών με έργα της μόνι­μης συλ­λο­γής καθώς και πολι­τι­στι­κά δρώ­με­να λόγου και τέχνης.

ΚΟΚΚΙΝΗ ΣΩΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ, Κ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΛΑΔΙ ΣΕ ΚΑΜΒΑ 80Χ60 ΕΚ. (ΙΔ. ΣΥΛΛΟΓΗ)(1)

Έχουν εκδο­θεί λευ­κώ­μα­τα τέχνης με αισθη­τι­κές κρί­σεις του, εικα­στι­κά Ημε­ρο­λό­για, ποι­η­τι­κά βιβλία, λιθο­γρα­φί­ες και έχει εικο­νο­γρα­φή­σει με σχέ­δια πολ­λές λογο­τε­χνι­κές εκδό­σεις. Άρθρα του δημο­σιεύ­ο­νται σε έντυ­πες και ηλε­κτρο­νι­κές εφη­με­ρί­δες, ενώ δοκί­μια του για θέμα­τα τέχνης έχουν συμπε­ρι­λη­φθεί σε επι­στη­μο­νι­κές συλ­λο­γι­κές εκδό­σεις. Έργα του ανή­κουν σε σημα­ντι­κές δημό­σιες και ιδιω­τι­κές συλ­λο­γές διε­θνώς. Στο Τμή­μα Ψηφια­κών Μέσων και Επι­κοι­νω­νί­ας του Ιονί­ου Πανε­πι­στη­μί­ου στο Αργο­στό­λι, που έχει προ­σφέ­ρει εικα­στι­κές συν­θέ­σεις του και έχει δώσει επο­πτι­κές δια­λέ­ξεις, έχει ονο­μα­στεί “Κώστα Ευαγ­γε­λά­του” τιμη­τι­κά Αίθου­σα διδασκαλίας.

COSTAS EVANGELATOS 1984 N.Y

ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

ΛΕΥΚΩΜΑ-ΒΙΒΛΙΟ Κ. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

(Φωτο­γρα­φί­ες από το Αρχείο Fototanism)

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο