Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Το Τμήμα Παιδείας του ΚΚΕ για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων

Σε ανα­κοί­νω­σή του για την εκπαί­δευ­ση των προ­σφυ­γό­που­λων, το Τμή­μα Παι­δεί­ας και Έρευ­νας της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Το Κομ­μου­νι­στι­κό Κόμ­μα Ελλά­δας στέ­κε­ται δίπλα στους πρό­σφυ­γες και στα προ­σφυ­γό­που­λα! Καλεί τους εργα­ζό­με­νους, τη νεο­λαία, τους εκπαι­δευ­τι­κούς, τους γονείς, όλοι μαζί να ορθώ­σου­με τεί­χος και ασπί­δα αλληλεγγύης:

  • Να απο­μο­νώ­σου­με τις ρατσι­στι­κές — αντι­δρα­στι­κές φωνές.
  • Να κατα­δι­κά­σου­με απο­φα­σι­στι­κά την αιτία της προ­σφυ­γιάς. Τους ιμπε­ρια­λι­στι­κούς πολέ­μους, τους αντα­γω­νι­σμούς για το μοί­ρα­σμα των σφαι­ρών επιρ­ρο­ής, την αρπα­γή του πλού­του των λαών.
  • Να αντι­πα­ρα­τε­θού­με με την απάν­θρω­πη Συμ­φω­νία ΕΕ — Τουρ­κί­ας, που οδη­γεί στον εγκλω­βι­σμό δεκά­δων χιλιά­δων ανθρώ­πων στη χώρα μας, μαζί και χιλιά­δων παι­διών χωρι­σμέ­νων από τις οικο­γέ­νειές τους.
  • Να παλέ­ψου­με για ουσια­στι­κά μέτρα έντα­ξης των προ­σφυ­γό­που­λων σε όλες τις δομές της Εκπαίδευσης.
  • Να υπο­δε­χτού­με τους πρό­σφυ­γες και τα παι­διά τους με όλους τους τρό­πους και τις μορ­φές αλλη­λεγ­γύ­ης (εκδη­λώ­σεις υπο­δο­χής, συγκέ­ντρω­ση διά­φο­ρων ειδών, κ.ά.).
  • Συγκρουό­μα­στε με την απα­ρά­δε­κτη εκπαι­δευ­τι­κή πραγματικότητα.

Η κατά­στα­ση με την εκπαί­δευ­ση των παι­διών των προ­σφύ­γων καθο­ρί­ζε­ται από τη συνο­λι­κό­τε­ρη εκπαι­δευ­τι­κή πολι­τι­κή των κυβερ­νή­σε­ων, τόσο της προη­γού­με­νης του ΣΥΡΙΖΑ όσο και της σημε­ρι­νής της ΝΔ. Στο σχε­δια­σμό της κυβερ­νη­τι­κής πολι­τι­κής, κρι­τή­ριο δεν είναι η ικα­νο­ποί­η­ση των άμε­σων και πραγ­μα­τι­κών ανα­γκών των παι­διών. Αντι­με­τω­πί­ζε­ται με ψίχου­λα και με τη λογι­κή του “ό,τι περισ­σεύ­ει” από τον κρα­τι­κό προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό, ενώ ταυ­τό­χρο­να χαρί­ζο­νται εκα­τομ­μύ­ρια ευρώ στις μεγά­λες επιχειρήσεις.

Η κυβέρ­νη­ση της ΝΔ, μέσα σε αυτό το πλαί­σιο, συντη­ρεί τις Μόριες και φτιά­χνει νέες. Με τον απα­ρά­δε­κτο νόμο για το άσυ­λο ενσω­μα­τώ­νει μια σει­ρά από Οδη­γί­ες της ΕΕ για την εκπαί­δευ­ση των προ­σφυ­γό­που­λων, κάνει “παι­χνί­δι” με την κατη­γο­ριο­ποί­η­σή τους ως νόμι­μων ή “παρά­νο­μων”, εντεί­νει τις δυσκο­λί­ες εγγρα­φής τους. Μετα­τρέ­πει ουσια­στι­κά την ευθύ­νη του κρά­τους για την Εκπαί­δευ­ση σε ατο­μι­κή υπό­θε­ση, επι­φέ­ρο­ντας μάλι­στα κυρώ­σεις στην οικο­γέ­νεια, χωρίς να λαμ­βά­νει υπό­ψη τα πολ­λα­πλά επι­πλέ­ον εμπό­δια που έχει αυτός ο κόσμος, τα τραύ­μα­τα του πολέ­μου, τις εμπει­ρί­ες ζωής, της προ­σφυ­γιάς και του κατατρεγμού.

Στην πολι­τι­κή της αυτή αξιο­ποιεί τους όρους εγγρα­φής και το νομο­θε­τι­κό πλαί­σιο που θέσπι­σε ο ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό δεν μπο­ρεί να παρα­γρα­φεί, όσες προ­σπά­θειες και αν γίνο­νται να δια­μορ­φω­θεί και εδώ μια ψεύ­τι­κη αντι­πα­ρά­θε­ση μετα­ξύ, δήθεν, της “προ­ο­δευ­τι­κής” και της “συντη­ρη­τι­κής” πολιτικής.

Οι συν­θή­κες της εκπαί­δευ­σης των προ­σφυ­γό­που­λων επι­βε­βαιώ­νουν ότι οι κυβερ­νή­σεις κινού­νται στο πλαί­σιο της βασι­κής κατεύ­θυν­σης της Ευρω­παϊ­κής Ένω­σης. Τους ενδια­φέ­ρει, δηλα­δή, κατά βάση ο μεγά­λος όγκος των παι­διών των προ­σφύ­γων να πάρει ορι­σμέ­να “κολ­λυ­βο­γράμ­μα­τα”, για να εντα­χθούν αργό­τε­ρα στη δεξα­με­νή ενός πάμ­φθη­νου εργα­τι­κού δυνα­μι­κού που έχουν ανά­γκη οι καπιταλιστές.

Η κεντρι­κή κρα­τι­κή ευθύ­νη, οι διο­ρι­σμοί μόνι­μου προ­σω­πι­κού, η δια­σφά­λι­ση όλων των προ­ϋ­πο­θέ­σε­ων και των όρων για την εκπαι­δευ­τι­κή δια­δι­κα­σία, αλλά και για τη ζωή εκτός σχο­λεί­ου, δεν “χωρούν” στην πολι­τι­κή της ΕΕ, που προ­κρί­νει τον ύπο­πτο και επι­κίν­δυ­νο ενα­γκα­λι­σμό με μια σει­ρά ΜΚΟ.

Για όλους τους παρα­πά­νω λόγους, η έντα­ξη των παι­διών των προ­σφύ­γων στο εκπαι­δευ­τι­κό σύστη­μα γίνε­ται “όπως — όπως”, με προ­χει­ρό­τη­τα, καθυ­στε­ρή­σεις, αλλά και αναρ­χία, η οποία επι­τεί­νε­ται από το απα­ρά­δε­κτο καθε­στώς εμπλο­κής και παρέμ­βα­σης των ΜΚΟ στην εκπαι­δευ­τι­κή διαδικασία.

Μια σει­ρά παρα­δείγ­μα­τα επι­βε­βαιώ­νουν αυτή την κατάσταση:

  • Υπάρ­χει τερά­στια ανα­ντι­στοι­χία μετα­ξύ των ανα­γκών που υπάρ­χουν και στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα που δια­μορ­φώ­νε­ται τόσο στις Τάξεις Υπο­δο­χής (ΤΥ), όσο και στις Δομές Υπο­δο­χής για την Εκπαί­δευ­ση των Προ­σφυ­γο­παί­δων (ΔΥΕΠ). Ο μικρός αριθ­μός δομών, η ελλι­πής και ετε­ρο­χρο­νι­σμέ­νη στε­λέ­χω­ση με συμ­βα­σιού­χους, τα μεγά­λα ποσο­στά εγκα­τά­λει­ψης και η ρευ­στό­τη­τα, οι διαρ­κείς παρεμ­βά­σεις των ΜΚΟ στα σχο­λεία, τα προ­βλή­μα­τα στη μετα­φο­ρά, είναι η συνη­θι­σμέ­νη εικό­να κάθε σχο­λι­κής χρο­νιάς. Είναι πολύ συχνό φαι­νό­με­νο, η έντα­ξη των προ­σφυ­γό­που­λων στο σχο­λείο να ισο­δυ­να­μεί με απλή εγγρα­φή τους στον κατά­λο­γο. Κατά τ’ άλλα, τα παι­διά αυτά κοι­τά­νε κυριο­λε­κτι­κά το ταβά­νι όταν γίνε­ται μάθη­μα ή, ακό­μα χει­ρό­τε­ρα, σκύ­βουν κάτω από το θρα­νίο όταν χτυ­πά­ει το κου­δού­νι του δια­λείμ­μα­τος, νομί­ζο­ντας ότι είναι συναγερμός…
  • Τόσο η κυβέρ­νη­ση της ΝΔ, όσο και προη­γού­με­να η κυβέρ­νη­ση ΣΥΡΙΖΑ, έχουν “γρά­ψει στα παλιό­τε­ρα των υπο­δη­μά­των τους” ακό­μα και συστά­σεις επι­στη­μο­νι­κών μελε­τών που έχουν εκπο­νη­θεί από επι­τρο­πές κρα­τι­κών φορέ­ων (υπουρ­γεί­ου Παι­δεί­ας, κ.ά.). Έτσι, α) δεν έχει ουσια­στι­κά λυθεί το πρό­βλη­μα της Προ­σχο­λι­κής Αγω­γής στις δομές δια­μο­νής των προ­σφύ­γων, β) ούτε καν υπάρ­χει κατεύ­θυν­ση αντι­με­τώ­πι­σης της ανά­γκης για διδα­σκα­λία της μητρι­κής γλώσ­σας, κ.ά. Επί της ουσί­ας, το ενδια­φέ­ρον, η αγω­νία και το μερά­κι των εκπαι­δευ­τι­κών που δου­λεύ­ουν με τα προ­σφυ­γό­που­λα, δεν στη­ρί­ζε­ται από το κράτος.
    Άμε­σα μέτρα στή­ρι­ξης της εκπαί­δευ­σης των προσφυγόπουλων.

Τα αιτή­μα­τα για άμε­σα μέτρα στή­ρι­ξης και ικα­νο­ποί­η­σης των εκπαι­δευ­τι­κών ανα­γκών των παι­διών των προ­σφύ­γων, είναι άρρη­κτα δεμέ­να με την πάλη ενά­ντια στο σχο­λείο της “κανο­νι­κό­τη­τας”, της μιζέ­ριας και των περι­κο­πών, της λει­τουρ­γί­ας από το νηπια­γω­γείο μέχρι το Λύκειο με ό,τι περισσεύει.

Το Κομ­μου­νι­στι­κό Κόμ­μα Ελλά­δας, παλεύ­ο­ντας για μια κοι­νω­νία που “θα ‘χει το νου της στο παι­δί”, δια­μορ­φώ­νει αιτή­μα­τα και στό­χους πάλης, παρεμ­βαί­νει επί­σης κοι­νο­βου­λευ­τι­κά, τόσο για τα ελλη­νό­που­λα στη χώρα μας, τα παι­διά των Ελλή­νων μετα­να­στών στο εξω­τε­ρι­κό, όσο και για τα παι­διά των μετα­να­στών και των προ­σφύ­γων στην Ελλάδα.

Σε αυτό το πλαί­σιο, παίρ­νου­με υπό­ψη τις ανά­γκες καταρ­χήν των ίδιων των προ­σφύ­γων. Τη ρευ­στό­τη­τα που υπάρ­χει, τη βασι­κή τους επι­θυ­μία να μετα­κι­νη­θούν στις χώρες προ­ο­ρι­σμού τους, τον εγκλω­βι­σμό και τη δια­μο­νή σε καταυ­λι­σμούς, συχνά ακα­τάλ­λη­λους, τη συνο­λι­κή ταλαι­πω­ρία που υφί­στα­νται. Ταυ­τό­χρο­να, θέτου­με στο επί­κε­ντρο πώς θα στη­ρι­χτεί η προ­σπά­θεια των μάχι­μων εκπαι­δευ­τι­κών της τάξης, που δου­λεύ­ουν με τα προσφυγόπουλα.

Πέρα από τις γενι­κό­τε­ρες άμε­σες διεκ­δι­κή­σεις για τους πρό­σφυ­γες, για την εκπαί­δευ­ση των προ­σφυ­γό­που­λων σήμε­ρα, ζωτι­κής σημα­σί­ας είναι:

  • Να γίνει με ευθύ­νη του κρά­τους επι­στη­μο­νι­κή απο­τί­μη­ση των σύν­θε­των ανα­γκών των μαθη­τών που έχουν βιώ­σει τραυ­μα­τι­κές κατα­στά­σεις, που έχουν ποι­κι­λία στο μορ­φω­τι­κό υπό­βα­θρο και στη γνώ­ση της μητρι­κής τους γλώσ­σας και της γλώσ­σας της χώρας υποδοχής.
  • Στη βάση αυτής της απο­τί­μη­σης, με κρα­τι­κή ευθύ­νη, να λει­τουρ­γή­σουν όλες οι ανα­γκαί­ες εκπαι­δευ­τι­κές δομές που χρειά­ζο­νται, ώστε κανέ­να παι­δί να μη μένει εκτός σχο­λεί­ου και να εντάσ­σο­νται ουσια­στι­κά σε αυτό.
  • Αν θέλου­με να κάνου­με αυτά τα παι­διά να νιώ­σουν οικεία, να επι­κοι­νω­νή­σουν, να κοι­νω­νι­κο­ποι­η­θούν, να εντα­χθούν ομα­λά στο εκπαι­δευ­τι­κό σύστη­μα, απαι­τεί­ται πολύ­πλευ­ρη ψυχο­λο­γι­κή, κοι­νω­νι­κή, συναι­σθη­μα­τι­κή στή­ρι­ξη των παι­διών αυτών από κατάλ­λη­λο και ειδι­κευ­μέ­νο προ­σω­πι­κό, που σήμε­ρα πολύ περιο­ρι­σμέ­να υπάρ­χει μέσα στις δομές, εναλ­λασ­σό­με­νο διαρ­κώς λόγω των ελα­στι­κών εργα­σια­κών σχέσεων.

Στην κατεύ­θυν­ση αυτή, το ΚΚΕ προ­βά­λει τα παρα­κά­τω άμε­σα αιτή­μα­τα διεκδίκησης:

Α. Να απο­δε­σμευ­τεί η δια­δι­κα­σία εγγρα­φής των προ­σφυ­γό­που­λων που πάνε πρώ­τη φορά στο ελλη­νι­κό σχο­λείο, από τα εμπό­δια που τέθη­καν ή τίθε­νται (π.χ. ΑΜΚΑ, κωδι­κοί taxis, κ.λπ.), ώστε να μη μεί­νει κανέ­να παι­δί εκτός σχολείου.

Άμε­σα να παρ­θούν όλα τα μέτρα μέσα από τις δημό­σιες δομές Υγεί­ας (εμβό­λια, εξε­τά­σεις, κ.λπ.), ώστε να εξα­σφα­λι­στεί η πρό­σβα­ση όλων των παι­διών στην Εκπαίδευση.

Έξω οι ΜΚΟ από την εκπαι­δευ­τι­κή δια­δι­κα­σία. Καμία εκχώ­ρη­ση αρμο­διο­τή­των και πόρων σε αυτές. Η χρη­μα­το­δό­τη­ση να κατευ­θυν­θεί για την ενί­σχυ­ση κρα­τι­κών φορέ­ων που σχε­τί­ζο­νται με το Προ­σφυ­γι­κό. Να στα­μα­τή­σουν οι παρεμ­βά­σεις τους στα σχο­λεία και στα hot spots.

Β. Με ευθύ­νη του υπουρ­γεί­ου Παι­δεί­ας να στη­ρι­χθούν παι­δα­γω­γι­κά και επι­στη­μο­νι­κά οι εκπαι­δευ­τι­κοί που ανα­λαμ­βά­νουν ευθύ­νη εκπαί­δευ­σης προ­σφυ­γό­που­λων. Με σεμι­νά­ρια, έκδο­ση παι­δα­γω­γι­κού βοη­θη­τι­κού υλι­κού, βιβλί­ων. Να στα­μα­τή­σει εδώ και τώρα η πάσης φύσε­ως ανά­μει­ξη πρε­σβειών, όπως της αμε­ρι­κά­νι­κης, για την “επι­μόρ­φω­ση των εκπαιδευτικών”.

Μόνι­μοι σταθ­μοί στή­ρι­ξης των παι­διών μέσα στους χώρους, με ευθύ­νη του υπουρ­γεί­ου Παι­δεί­ας, που θα ανα­λά­βουν τη δημιουρ­γι­κή απα­σχό­λη­ση τις ώρες που τα παι­διά δεν θα βρί­σκο­νται στο σχο­λείο ή στις ΔΥΕΠ. Που θα ενη­με­ρώ­νουν και θα λύνουν ζητή­μα­τα με τους γονείς.

Εξω­σχο­λι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες που θα ενι­σχύ­ουν το αίσθη­μα της συλ­λο­γι­κό­τη­τας, της ασφά­λειας και της αλλη­λεγ­γύ­ης. Αξιο­ποί­η­ση του αθλη­τι­σμού και της τέχνης ως μέσων για τα παραπάνω.

Σε κάθε περί­πτω­ση, η προ­ο­πτι­κή της ουσια­στι­κής έντα­ξης δεν μπο­ρεί να αντι­με­τω­πι­στεί χωρίς την κατεύ­θυν­ση της διδα­σκα­λί­ας της μητρι­κής γλώσ­σας των προ­σφυ­γό­που­λων. Αν το παι­δί δεν συστη­μα­το­ποι­ή­σει τη γνώ­ση της μητρι­κής του γλώσ­σας, τότε θα είναι φτω­χό και στη γλώσ­σα της χώρας υπο­δο­χής. Σε αυτήν την προ­ο­πτι­κή, χρειά­ζε­ται να ανα­πτυ­χθούν εκπαι­δευ­τι­κά προ­γράμ­μα­τα με βάση τις παρα­δό­σεις, τον πολι­τι­σμό και την Ιστο­ρία του κάθε λαού. Τα προ­γράμ­μα­τα αυτά μπο­ρούν να υλο­ποιού­νται μέσα στο σχο­λείο και τις δομές, σε μου­σεία, βιβλιο­θή­κες και χώρους πολιτισμού.

Γ. Είναι κρί­σι­μο να εξα­σφα­λι­στούν όλα τα απα­ραί­τη­τα κρα­τι­κά κον­δύ­λια, τα οποία θα κατευ­θυν­θούν στην πρό­σλη­ψη προ­σω­πι­κού, στη στή­ρι­ξη των υπο­δο­μών και των σχο­λι­κών επι­τρο­πών, στην απρό­σκο­πτη και ασφα­λή μετα­κί­νη­ση των προ­σφυ­γό­που­λων. Ειδι­κά μέτρα για παρο­χή γεύ­μα­τος για τα προσφυγόπουλα.

Να μειω­θεί ο αριθ­μός των μαθη­τών στο τμή­μα, εκεί που υπάρ­χουν προσφυγόπουλα.

Να κατα­με­τρη­θούν οι ανά­γκες που παγιώ­νο­νται στην εκπαί­δευ­ση των προ­σφύ­γων, στα οργα­νι­κά κενά και στους μόνι­μους διο­ρι­σμούς που απαιτούνται.

Να ανα­γνω­ρί­ζε­ται η φοί­τη­ση όλων των προ­σφύ­γων μαθη­τών στη χώρα όπου φοι­τούν και στην όποια χώρα τελι­κού προορισμού.

Αλλη­λεγ­γύη, το όπλο των λαών!

Κοι­νός ο εχθρός και κοι­νός ο αγώ­νας και η προ­ο­πτι­κή του.

Μια κοι­νω­νία χωρίς πολέ­μους, προ­σφυ­γιά, ανερ­γία και εκμε­τάλ­λευ­ση. Ένας κόσμος “στο μπόι των ονεί­ρων και των ανθρώπων”!».

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο