Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Το όνειρο για χώρα «Ελ Ντοράντο» των βιομηχάνων, ο λογοτεχνικός και κινηματογραφικός μύθος και η πρέπουσα λαϊκή απάντηση !

Γρά­φει ο Αλέ­κος Χατζη­κώ­στας //

Οι βιο­μή­χα­νοι στη χώρα μας είχαν πάντα το «θάρ­ρος» να προ­βάλ­λουν ξεκά­θα­ρα τις ταξι­κές απαι­τή­σεις τους , να τις κάνουν πολι­τι­κές θέσεις των αστι­κών (αλλά και σοσιαλ­δη­μο­κρα­τι­κών) κομ­μά­των και στη συνέ­χεια να τις «επι­βάλ­λουν» στο λαό (με το καρό­το ή το μαστί­γιο) εμφα­νί­ζο­ντας τες μάλι­στα και κάτω από τον μαν­δύα του «εθνι­κού συμφέροντος».

Στο πρό­σφα­το εβδο­μα­διαίο δελ­τίο του ο ΣΕΒ ανα­φέ­ρει χαρα­κτη­ρι­στι­κά : «…Η χώρα, εάν σέβε­ται τον εαυ­τό της, πρέ­πει να γίνει ένα επεν­δυ­τι­κό Ελντο­ρά­ντο … Με μία οικο­νο­μία που δημιουρ­γεί εισο­δή­μα­τα, που φορο­λο­γού­νται με συνε­τό τρό­πο ώστε να συνε­χί­σουν να παρά­γο­νται, από μία κυβέρ­νη­ση που λει­τουρ­γεί με ένα μικρού μεγέ­θους αλλά υψη­λής παρα­γω­γι­κό­τη­τας δημό­σιο τομέα. Και ο δρό­μος αυτός περ­νά­ει μέσα από τη διευ­κό­λυν­ση του ιδιω­τι­κού τομέα να κάνει κερ­δο­φό­ρες επεν­δύ­σεις, το αυτο­νό­η­το, δηλα­δή, που δεν θα κου­ρα­ζό­μα­στε να το επαναλαμβάνουμε».

Τι όμως ήταν το Ελ Ντοράντο;

Ελ Ντο­ρά­ντο (προ­φο­ρά e| doraðo, στα Ισπα­νι­κά “ο χρυ­σός”, αρχι­κά “Ελ Όμπρε Ντο­ρά­ντο” (Ο χρυ­σός άνδρας), “Ελ Ίντιο Ντο­ρά­ντο” (Ο χρυ­σός Ινδιά­νος) και “Ελ Ρέι Ντο­ρά­ντο” (ο χρυ­σός βασι­λιάς), είναι το όνο­μα με το οποίο ήταν γνω­στός στους Ισπα­νούς κον­κι­στα­δό­ρες ένας φαντα­στι­κός τόπος, στο βόρειο τμή­μα της Νότιας Αμε­ρι­κής, στον οποίο πίστευαν ότι υπήρ­χε χρυ­σός και ανε­ξά­ντλη­τα πλού­τη. Αμέ­τρη­τες απο­στο­λές έψα­ξαν να το βρουν και, αν και δε βρή­καν τίπο­τα, η μανία των Ισπα­νών κατα­κτη­τών για πλού­τη έγι­νε η αιτία για ένα από τα χει­ρό­τε­ρα μαζι­κά εγκλή­μα­τα κατά των ιθα­γε­νών λαών της Αμε­ρι­κής. Ο ευρω­παϊ­κός μύθος του Ελ Ντο­ρά­ντο, του χαμέ­νου τόπου του χρυ­σού που περί­με­νε την ανα­κά­λυ­ψη από έναν παρά­τολ­μο κατα­κτη­τή, ήταν η επι­το­μή της ατε­λεί­ω­της δίψας των Ευρω­παί­ων για χρυ­σό, και της λαχτά­ρας τους να εκμε­ταλ­λευ­θούν αυτούς τους νέους τόπους για την αξία τους σε χρήμα.

Το Ελντοράντο στην λογοτεχνία και κινηματόγραφο

Ο μύθος αυτός χρό­νια τώρα (με όλους του συμ­βο­λι­σμού του) απο­τέ­λε­σε ταυ­τό­χρο­να και τη βάση για πλή­θος λογο­τε­χνι­κά αλλά και κινη­μα­το­γρα­φι­κά έργα.

Χαρα­κτη­ρι­στι­κό το ποί­η­μα Έντ­γκαρ Άλαν Πόε (Μετά­φρα­ση: Σταύ­ρος Δάλ­κος, βασι­σμέ­νος στη μετά­φρα­ση του Κώστα Ουράνη)

Μέρα-νύχτα περ­πα­τεί
ιππό­της όλο θάρρος
τρα­γου­δώ­ντας πως θα βρει
τη χώρα του Ελντοράντο

Μα η ματιά του γέρασε
κι ο ιππό­της πέφτει κάτω,
βαριά που νιώ­θει την καρδιά
καθώς δεν βρί­σκει πουθενά
τη χώρα του Ελντοράντο

Μαύ­ρον ίσκιο συναντά
στον δρό­μο του απάνω
“Ίσκιε” είπε
“πού θα βρω τη χώρα του Ελντοράντο;”

“Πάνω από του Φεγγαριού
την πιο ψηλή χαράδρα,
κάτω κι από των Σκιών
την τρο­με­ρή κοιλάδα
θ’ ανέ­βεις και θα κατεβείς”
του είπε η Σκιά “σαν θες να βρεις
τη χώρα του Ελντοράντο”

Στο κινηματογράφο πλήθος έργων σχετικά με το Ελ Ντοράντο γυρίστηκαν. Αναφέρουμε ορισμένες απ’ αυτές:

Ξεχω­ρί­ζει η ται­νία του 1966 Ελ Ντο­ρα­ντο / El Dorado σε σκη­νο­θε­σία του Χάουαρντ Χοκς (παρα­θέ­του­με το σχε­τι­κό σάου­ντρακ της ται­νί­ας). Και ακό­μη η El Dorado — Carlos Saura 1988 (Sample).Επίσης μπο­ρού­με να αναφέρουμε:

-Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛ ΝΤΟΡΑΝΤΟ  (THE ROAD TO ELDORADO

2000 /Αμερικανική ται­νία, σκη­νο­θε­σία Ερικ «Μπί­μπο» Μπέρζ­τε­ρον και Ντολ Πολ

-EL DORADO: Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ (EL DORADO: TEMPLE OF SUN)

Τα Ορφα­νά του Ελ Ντο­ρά­ντο / Orphans of Eldorado/Βασισμένη στο βιβλίο:“Orphans of Eldorado” του Milton Hatoum/Σκηνοθεσία:Guilherme Coelho.2015

-EL DORADO: ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΧΡΥΣΗ ΠΟΛΗ/ Σκη­νο­θε­σία Τέρι Κάνιγκαχαμ

…Και η απάντηση του λαϊκού κινήματος

Όμως οι απαι­τή­σεις των βιο­μη­χά­νων της χώρας μας, δεν είναι ούτε λογο­τε­χνι­κές, ούτε κινη­μα­το­γρα­φι­κές. Το δικό τους «Ελ  Ντο­ρά­ντο» είναι το κυνή­γι των κερ­δών που θα προ­έλ­θει από το παρα­πέ­ρα φθή­νε­μα της εργα­τι­κής δύνα­μης, από την παρα­πέ­ρα εκμε­τάλ­λευ­ση της εργα­τι­κής τάξης από τα απο­κα­ΐ­δια των κοι­νω­νι­κών λαϊ­κών δικαιω­μά­των σε όλους τους τομείς. Το δικό τους όρα­μα δεν έχει τον χαρα­κτή­ρα του κυνη­γιού μιας «ουτο­πί­ας», αλλά της μετα­τρο­πής της κοι­νω­νι­κής πραγ­μα­τι­κό­τη­τας που βιώ­νου­με σε μία σύγ­χρο­νη ζού­γκλα που μπρο­στά τους θα ωχριά αυτή του Αμαζονίου…

Φυσι­κά χρέ­ος των εργα­ζο­μέ­νων είναι να αντι­δρά­σουν μαζι­κά, οργα­νω­μέ­να και να μην οδη­γη­θούν «ως πρό­βα­τα για σφα­γή». Χρέ­ος τους είναι να μετα­τρέ­ψουν το μυθι­κό Ελ Ντο­ρά­ντο που ονει­ρεύ­ο­νται οι βιο­μή­χα­νοι  σε «Δρό­μο με τις λεύ­κες» γι’ αυτούς.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο