Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: «Γη και ύδωρ» στους κολοσσούς του Οπτικοακουστικού

«Γη και ύδωρ» στους κολοσσούς του Οπτικοακουστικού

Ο αγο­ραί­ος προ­σα­να­το­λι­σμός που έχει ακο­λου­θή­σει το Φεστι­βάλ Κινη­μα­το­γρά­φου Θεσ­σα­λο­νί­κης όλα τα τελευ­ταία χρό­νια, με ευθύ­νη όλων των κυβερ­νή­σε­ων που πέρα­σαν, κορυ­φώ­θη­κε φέτος με τα εγκαί­νια της νέας ενό­τη­τας για τις τηλε­ο­πτι­κές παρα­γω­γές και πλατ­φόρ­μες περιε­χο­μέ­νου. Αντί το σημα­ντι­κό­τε­ρο φεστι­βάλ της χώρας να απο­τε­λεί βήμα ενί­σχυ­σης και προ­βο­λής της ελλη­νι­κής κινη­μα­το­γρα­φι­κής ται­νί­ας και να ανοί­ξει τον διά­λο­γο για την ενί­σχυ­ση των δημιουρ­γών, ανοί­γει διά­πλα­τα την πόρ­τα στις πλατφόρμες.

***

Στη συζή­τη­ση συμ­με­τεί­χαν το υπουρ­γείο Πολι­τι­σμού, το Ελλη­νι­κό Κέντρο Κινη­μα­το­γρά­φου, κορυ­φαία στε­λέ­χη κανα­λιών και πλατ­φορ­μών και ο πρω­θυ­πουρ­γός Κυρ. Μητσο­τά­κης. Εκτι­μή­θη­κε, από κοι­νού, ότι τα πράγ­μα­τα αλλά­ξαν μετά την παν­δη­μία και οι πλατ­φόρ­μες streaming ανα­δεί­χθη­καν ως ο κύριος επεν­δυ­τής παρα­γω­γής περιε­χο­μέ­νου και δια­νο­μέ­ας του οπτι­κο­α­κου­στι­κού προ­ϊ­ό­ντος. Οπως ειπώ­θη­κε και από τον υφυ­πουρ­γό Πολι­τι­σμού και Αθλη­τι­σμού, Νικό­λα Για­τρο­μα­νω­λά­κη, και επα­νέ­λα­βαν τόσο ο πρω­θυ­πουρ­γός όσο και ο πρό­ε­δρος του ΔΣ του Ελλη­νι­κού Κέντρου Κινη­μα­το­γρά­φου Μ. Χολέ­βας, η δια­χω­ρι­στι­κή γραμ­μή μετα­ξύ κινη­μα­το­γρά­φου και τηλε­ό­ρα­σης έγι­νε πιο θολή και δυσ­διά­κρι­τη. Στο πλαί­σιο της εμπο­ρευ­μα­τι­κής λογι­κής, λοι­πόν, τόσο το υπουρ­γείο Πολι­τι­σμού όσο και το Φεστι­βάλ και το Ελλη­νι­κό Κέντρο Κινη­μα­το­γρά­φου διευ­ρύ­νουν την οπτι­κή τους προς αυτή την κατεύθυνση.

Ο Κυρ. Μητσο­τά­κης, απευ­θυ­νό­με­νος στους κολοσ­σούς των τηλε­ο­πτι­κών παρα­γω­γών και πλατ­φορ­μών ανά­με­σα σε χώρες της Ευρώ­πης αλλά και της Αμε­ρι­κής, υπο­σχέ­θη­κε ζεστό χρή­μα στους επεν­δυ­τές, ανα­φέ­ρο­ντας ότι στό­χος της κυβέρ­νη­σης είναι να δημιουρ­γή­σει το καλύ­τε­ρο δυνα­τό περι­βάλ­λον για επι­χει­ρή­σεις και επεν­δύ­σεις. Ξεκι­νώ­ντας, χώρι­σε τη στρα­τη­γι­κή της κυβέρ­νη­σης σε τρεις βασι­κούς πυλώ­νες, την παρο­χή κινή­τρων, τις υπο­δο­μές και το εξει­δι­κευ­μέ­νο εργα­τι­κό δυναμικό.

Σε ό,τι αφο­ρά την παρο­χή κινή­τρων, είπε ότι η χώρα μας δια­θέ­τει ένα από τα πιο αντα­γω­νι­στι­κά προ­γράμ­μα­τα σε ολό­κλη­ρη την ΕΕ και ότι πέρυ­σι δια­νε­μή­θη­καν περισ­σό­τε­ρα από 140 εκα­τομ­μύ­ρια ευρώ μέσω του ΕΚΟΜΕ, δια­φη­μί­ζο­ντας τα επεν­δυ­τι­κά κίνη­τρα και τις φορο­λο­γι­κές ελα­φρύν­σεις που δίνει το ΕΚΟΜΕ στους τηλε­ο­πτι­κούς και κινη­μα­το­γρα­φι­κούς παραγωγούς.

Σε ό,τι αφο­ρά τον δεύ­τε­ρο πυλώ­να, των υπο­δο­μών, ανέ­φε­ρε νέα προ­γράμ­μα­τα, όπως το πρό­γραμ­μα «Entrepreneurship 360», ένα ειδι­κό πρό­γραμ­μα κρα­τι­κών ενι­σχύ­σε­ων για τη στή­ρι­ξη οπτι­κο­α­κου­στι­κών στού­ντιο, και εξήγ­γει­λε ότι η Ελλη­νι­κή Ανα­πτυ­ξια­κή Τρά­πε­ζα μπο­ρεί να εγγυ­η­θεί τρα­πε­ζι­κά δάνεια έως και 900.000 ευρώ για τον οπτι­κο­α­κου­στι­κό τομέα και ότι οι επεν­δυ­τές μπο­ρούν να επω­φε­λη­θούν από εξαι­ρε­τι­κά χαμη­λά δάνεια από τον μηχα­νι­σμό Ανά­καμ­ψης και Ανθε­κτι­κό­τη­τας της ΕΕ, με επι­τό­κιο κάτω του 1%.

Σχε­τι­κά με τον τρί­το πυλώ­να, δηλα­δή τους εργα­ζό­με­νους του οπτι­κο­α­κου­στι­κού, ανέ­φε­ρε ότι θα δημιουρ­γη­θούν προ­γράμ­μα­τα κατάρ­τι­σης και εργα­στή­ρια για τη δημιουρ­γία περιε­χο­μέ­νου μέσω προ­γραμ­μά­των από το Ελλη­νι­κό Κέντρο Κινη­μα­το­γρά­φου και προ­α­νήγ­γει­λε την ίδρυ­ση Εθνι­κής Σχο­λής Οπτι­κο­α­κου­στι­κών Μέσων, χωρίς να εξη­γεί εάν θα είναι δημό­σια και δωρε­άν «ώστε να βελ­τιω­θούν οι δεξιό­τη­τες των νέων προ­κει­μέ­νου να προ­σφέ­ρουν τις υπη­ρε­σί­ες τους στην οπτι­κο­α­κου­στι­κή βιο­μη­χα­νία». Δηλα­δή, φθη­νό, ευέ­λι­κτο εργα­τι­κό δυνα­μι­κό για τις ανά­γκες της αγο­ράς. Τέλος, ανήγ­γει­λε μεταρ­ρύθ­μι­ση του θεσμι­κού πλαι­σί­ου της οπτι­κο­α­κου­στι­κής βιο­μη­χα­νί­ας και απλο­ποί­η­ση των δια­δι­κα­σιών δανειο­δό­τη­σης, ώστε να γίνει πιο θελ­κτι­κή η προ­σέ­λευ­ση μεγά­λων κεφαλαίων.

***

Βεβαί­ως όλα τα παρα­πά­νω δεν τα ακού­σα­με πρώ­τη φορά, αφού στην πρό­σφα­τη ημε­ρί­δα του ΕΚΟΜΕ, που πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε στο πλαί­σιο της ΔΕΘ τον Σεπτέμ­βρη, μεγά­λα επεν­δυ­τι­κά κεφά­λαια και φορείς (ΑΝΤΕΝΝΑ Group, Nu Boyana Hellenic Studios, Kapa Studios-JK Productions, Tanweer Group, Enterprise Greece, Central Athens Productions) τόσο της χώρας όσο και του εξω­τε­ρι­κού συζή­τη­σαν ακρι­βώς αυτούς τους τρεις ανα­πτυ­ξια­κούς πυλώ­νες. Η ημε­ρί­δα ήταν χωρι­σμέ­νη σε αυτές τις θεμα­τι­κές ενό­τη­τες, θέτο­ντας «προ­βλη­μα­τι­σμούς» και προ­τεί­νο­ντας λύσεις για την προ­σέλ­κυ­ση επεν­δύ­σε­ων στον οπτι­κο­α­κου­στι­κό τομέα. Οι προ­τά­σεις τους, μόλις δυο μήνες μετά, έγι­ναν εξαγ­γε­λί­ες διά στό­μα­τος πρω­θυ­πουρ­γού, όπως φάνη­κε από τη συζή­τη­ση της Αγο­ράς στα πλαί­σια του Φεστι­βάλ Θεσσαλονίκης.

Οι παρα­πά­νω εξε­λί­ξεις βαθαί­νουν περισ­σό­τε­ρο την εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­ση του οπτι­κο­α­κου­στι­κού τομέα, ελα­χι­στο­ποιώ­ντας την πιθα­νό­τη­τα παρα­γω­γής και δια­νο­μής έργου με προ­ο­δευ­τι­κό — ριζο­σπα­στι­κό περιε­χό­με­νο. Το περιε­χό­με­νο γίνε­ται όλο και πιο ανώ­δυ­νο για το σύστη­μα, πιο ευπώ­λη­το για τις αγο­ρές και πιο απο­προ­σα­να­το­λι­στι­κό για τον λαό.

Θα ανα­ρω­τιό­ταν ίσως κανείς, για­τί ένα φεστι­βάλ κινη­μα­το­γρά­φου διορ­γα­νώ­νει συζη­τή­σεις για τις τηλε­ο­πτι­κές επεν­δύ­σεις, αντί να ασχο­λεί­ται με την εθνι­κή κινη­μα­το­γρα­φία. Για­τί αντί να ζητά­ει την ενί­σχυ­ση της ανε­ξάρ­τη­της κινη­μα­το­γρα­φι­κής δημιουρ­γί­ας, την αύξη­ση της χρη­μα­το­δό­τη­σης των σκη­νο­θε­τών — παρα­γω­γών και του έργου τους, ασχο­λεί­ται με το μεγά­λο κεφά­λαιο. Ρητο­ρι­κή η ερώτηση.

Π.
Πηγή: Ριζο­σπά­στης
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο