Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Φινλανδία: Η μεγάλη απάτη της “κίτρινης” Συλλογικής Σύμβασης του εργοδότη

Γρά­φει ο Πάνος Αλε­πλιώ­της // 

Ο εργο­δό­της μπο­ρεί να δια­λέ­ξει την Σύμ­βα­ση που τον συμ­φέ­ρει ή να “στή­σει” φιλι­κά και ξεπου­λη­μέ­να προς αυτόν σωμα­τεία με ευνοϊ­κούς για αυτόν όρους σύμ­βα­σης και να τους επι­βάλ­λει νόμι­μα και στους υπό­λοι­πους ανε­ξαρ­τή­τως Σωμα­τεί­ου και ανε­ξαρ­τή­τως αν υπάρ­χει άλλη ισχύ­ου­σα σύμ­βα­ση. Η “κίτρι­νη” Σύμ­βα­ση γίνε­ται για όλους υποχρεωτική.

Παρά­δειγ­μα η απερ­γία απο­τρο­πής της επι­βο­λής  “κίτρι­νης” σύμ­βα­σης στους ταχυ­δρο­μι­κούς υπαλ­λή­λους στην Φινλανδία.

Η απερ­γία των ταχυ­δρο­μι­κών υπαλ­λή­λων στην Φιν­λαν­δία ξεκί­νη­σε τμη­μα­τι­κά τον Σεπτέμ­βριο όταν η Διοί­κη­ση του Ταχυ­δρο­μεί­ου (Posti) ανα­κοί­νω­σε τα σχέ­διά της. 

Θέλει να εντα­χθούν οι εργα­ζό­με­νοι στη σύμ­βα­ση θυγα­τρι­κής εται­ρεί­ας του Ταχυ­δρο­μεί­ου που έχει ευνοϊ­κό­τε­ρη σύμ­βα­ση για τον εργοδότη.

Το σχέ­διο προ­βλέ­πει τμη­μα­τι­κή από­σπα­ση σε πρώ­τη φάση 700 εργα­ζό­με­νων στην θυγα­τρι­κή εται­ρεία με μικρό­τε­ρες απο­δο­χές και ταυ­τό­χρο­νη απο­δο­χή και των υπό­λοι­πων εργα­ζο­μέ­νων που ανή­κουν σε άλλο σωμα­τείο της και­νούρ­γιας επα­χθής για αυτούς  σύμβασης. 

Η και­νούρ­για “κίτρινη“σύμβαση αν επε­κτα­θεί και στους υπό­λοι­πους θα συνε­πά­γε­ται μεί­ω­ση μισθών από 30 μέχρι 50% για 9000 υπαλλήλους. 

Το Σωμα­τείο αρνεί­ται την από­σπα­ση και την αλλα­γή σύμ­βα­σης και από τις 11 Νοεμ­βρί­ου απερ­γεί το σύνο­λο των εργα­ζο­μέ­νων στα Ταχυδρομεία.

Η απερ­γία παίρ­νει νέα τρο­πή με την αναγ­γε­λία απερ­γί­ας συμπα­ρά­στα­σης των πλη­ρω­μά­των των Φιν­λαν­δι­κών πλοί­ων που μετα­φέ­ρουν ταχυ­δρο­μι­κό υλι­κό προς την Σουηδία. 

Η απερ­γία θα στα­μα­τή­σει στην ουσία κάθε  μετα­κί­νη­ση μέσω θαλάσ­σης μετα­ξύ Φιν­λαν­δί­ας και Σου­η­δί­ας για πλοία με φιν­λαν­δι­κή σημαία. 

Η διοί­κη­ση του Ταχυ­δρο­μεί­ου δεν δεί­χνει μέχρι στιγ­μής καμ­μία διά­θε­ση να υποχωρήσει. 

Η ίδια τακτι­κή ακο­λου­θή­θη­κε το 2017 όταν απο­σπά­στη­καν 2300 δια­νο­μείς εφη­με­ρί­δων σε θυγα­τρι­κή επι­χεί­ρη­ση και μέσα σε 2 χρό­νια ο μισθός όσων παρέ­μει­ναν έχει ήδη μειω­θεί με 24%.σύμφωνα με δηλώ­σεις τους στην εφη­με­ρί­δα  Svenska Yle. 

Μετά την από­σπα­ση δεν έχουν κατα­φέ­ρει να ιδρύ­σουν σωμα­τείο. Όσοι παραι­τή­θη­καν αντι­κα­τα­στά­θη­καν με πρό­σφυ­γες και μετα­νά­στες με μικρό­τε­ρους μισθούς και καμ­μία συν­δι­κα­λι­στι­κή εμπειρία. 

-Δεν γνω­ρί­ζου­με ούτε τα δικαιώ­μα­τά μας, δηλώ­νει στην ίδια εφη­με­ρί­δα εργα­ζό­με­νος Ισπα­νι­κής καταγωγής. 

Η συζή­τη­ση για απερ­για­κές κινη­το­ποι­ή­σεις συμπα­ρά­στα­σης περι­λαμ­βά­νει και το προ­σω­πι­κό στους Σιδη­ρο­δρό­μους, στις οδι­κές και αερο­πο­ρι­κές μετα­φο­ρές καθώς και Ομο­σπον­δί­ες υπαλ­λή­λων Δημοσίου.

Η τακτι­κή των λεγό­με­νων “κίτρι­νων” συμ­βά­σε­ων είναι πολύ συνη­θι­σμέ­νη στην ΕΕ. 

Ο εργο­δό­της μπο­ρεί να δια­λέ­ξει την Σύμ­βα­ση που τον συμ­φέ­ρει ή να “στή­σει” φιλι­κά και ξεπου­λη­μέ­να προς αυτόν σωμα­τεία με ευνοϊ­κούς όρους σύμ­βα­σης και να τους επι­βάλ­λει νόμι­μα και στους υπό­λοι­πους ανε­ξαρ­τή­τως Σωμα­τεί­ου και ανε­ξαρ­τή­τως αν υπάρ­χει άλλη ισχύ­ου­σα σύμβαση.

 Η “κίτρι­νη” Σύμ­βα­ση γίνε­ται για όλους υπο­χρε­ω­τι­κή. Όπως είναι φανε­ρό γίνε­ται και κραυ­γα­λέα εκμε­τάλ­λευ­ση των μετα­να­στών από τον εργο­δό­τη, ακό­μη κιαν είναι κρα­τι­κή επι­χεί­ρη­ση, για να χτυ­πη­θούν οι αμοι­βές και τα εργα­σια­κά δικαιώματα.

Πρό­σφα­τα προ­σάρ­μο­σε την νομο­θε­σία της και η Σου­η­δία με περιο­ρι­σμό του δικαιώ­μα­τος της απερ­γί­ας και την νομι­μο­ποί­η­ση των “κίτρι­νων” συμ­βά­σε­ων με την σύμ­φω­νη γνώ­μη των εργο­δο­τι­κών Συν­δι­κά­των.  

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο