Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΦΛΕΒΕΣ ΠΟΥ ΠΑΝΤΑ ΑΙΜΟΡΡΑΓΟΥΝ

Γρά­φει η  Άννε­κε Ιωαν­νά­του //

Οι ανοι­χτές φλέ­βες της Λατι­νι­κής Αμερικής
Εντουάρ­ντο Γκαλεάνο
Εκδό­σεις «Θεω­ρία»

Το βιβλίο αυτό μπο­ρεί να γρά­φτη­κε αρχές της δεκα­ε­τί­ας του 70 του περα­σμέ­νου αιώ­να, αλλά απο­δεί­χνει –δυστυ­χώς – την οδυ­νη­ρή του επι­και­ρό­τη­τα για σήμε­ρα. Διό­τι από τότε το αίμα εξα­κο­λου­θεί να ρέει ακα­τά­παυ­στα από τις ανοι­χτές φλέ­βες όχι μόνο της Λατι­νι­κής Αμε­ρι­κής, αλλά και όλου του λεγό­με­νου «Τρί­του Κόσμου», του πρώ­ην αποι­κιο­κρα­τού­με­νου και νυν νεο-αποι­κιο­κρα­τού­με­νου. Διό­τι ο καπι­τα­λι­σμός δεν έφυ­γε, άρα η αιτία της αιμορ­ρα­γί­ας δεν έπα­ψε να υπάρ­χει. Το έργο αυτό του Εντουάρ­ντο Γκα­λε­ά­νο (1940–2015) κυκλο­φό­ρη­σε το 1981 στα ελλη­νι­κά σε μετά­φρα­ση (από τα γαλ­λι­κά) του Φώντα Κον­δύ­λη και μπο­ρεί να θεω­ρεί­ται πια κλα­σι­κό. Οι κραυ­γα­λέ­ες ανι­σό­τη­τες ήταν για τον Γκα­λε­ά­νο η κινη­τή­ρια δύνα­μη της πένας του χρη­σι­μο­ποιώ­ντας και τη λογο­τε­χνία σαν όπλο στην ιδε­ο­λο­γι­κή πάλη. Παρ’ όλη την επι­στη­μο­νι­κή, οικο­νο­μι­κή, κοι­νω­νιο­λο­γι­κή ανά­πτυ­ξη της θεμα­τι­κής του στο Οι ανοι­χτές φλέ­βες, το στυλ του είναι συχνά λογο­τε­χνι­κό, ενώ τα χρο­νο­γρα­φή­μα­τά του είναι επι­γραμ­μα­τι­κά, στα­κά­τα, διεισδυτικά.

Χρο­νι­κο­γρά­φος της Λατι­νι­κής Αμερικής

Ο Γκα­λε­ά­νο γεν­νή­θη­κε το 1940 στο Μοντε­βι­ντέο, πρω­τεύ­ου­σα της Ουρου­γουά­ης, και ξεκί­νη­σε την πορεία του από τη δημο­σιο­γρα­φία εργα­ζό­με­νος σε διά­φο­ρα περιο­δι­κά. Το 1961 έγι­νε διευ­θυ­ντής της εφη­με­ρί­δας «Επο­χή» και από το 1960 μέχρι το 1964 ήταν αρχι­συ­ντά­κτης της εβδο­μα­διαί­ας επι­θε­ώ­ρη­σης «Πορεία» που είχε δημιουρ­γη­θεί το 1939 από μια ομά­δα προ­ο­δευ­τι­κών δια­νο­ου­μέ­νων, σαν όργα­νο πάλης ενά­ντια στο φασι­σμό που τότε είχε θριαμ­βεύ­σει στην Ισπα­νία και στη Γερ­μα­νία απει­λώ­ντας όλη την Ευρώ­πη. Την επι­θε­ώ­ρη­ση αυτή τη διέ­πνεε ένας βαθύς αντια­με­ρι­κα­νι­σμός και υπε­ρά­σπι­ζε σοσια­λι­στι­κές και αντι­ι­μπε­ρια­λι­στι­κές ιδέ­ες. Έπαι­ξε σημα­ντι­κό ρόλο στα πολι­τι­κά και πνευ­μα­τι­κά τεκται­νό­με­να της Ουρου­γουά­ης  προ­ω­θώ­ντας την προ­ο­δευ­τι­κή νοτιο­α­με­ρι­κα­νι­κή λογο­τε­χνία και, βεβαί­ως, συμ­βάλ­λο­ντας στην ανα­τρο­πή της δικτα­το­ρί­ας. Το 1973 η στρα­τιω­τι­κή χού­ντα έκλει­σε το περιο­δι­κό και ο Γκα­λε­ά­νο, που σαν διευ­θυ­ντής σύντα­ξης είχε παί­ξει καθο­ρι­στι­κό ρόλο στην ιδε­ο­λο­γι­κή κατεύ­θυν­ση του περιο­δι­κού, εξο­ρί­ζε­ται  και πάει στην Αργε­ντι­νή, όπου ιδρύ­ει το λογο­τε­χνι­κό περιο­δι­κό «Κρί­ση» ώσπου να επι­βλη­θεί και εκεί, το 1976, η στρα­τιω­τι­κή δικτα­το­ρία. Στη συνέ­χεια πήγε στη Βαρ­κε­λώ­νη. Το 1985 επέ­στρε­ψε στην πατρί­δα του όπου έζη­σε το υπό­λοι­πο της ζωής του.

Οι ανοι­χτές φλέβες

Στην εισα­γω­γή του βιβλί­ου δια­βά­ζου­με: «Η Λατι­νι­κή Αμε­ρι­κή είναι η ήπει­ρος με τις ανοι­χτές φλέ­βες. Από την ανα­κά­λυ­ψη ως τις μέρες μας, όλα σ’ αυτήν μετα­μορ­φώ­νο­νταν πάντα σε ευρω­παϊ­κό κεφά­λαιο ή, αργό­τε­ρα, σε βορειο-αμε­ρι­κά­νι­κο, και ως τέτοιο συσ­σω­ρεύ­τη­κε και συσ­σω­ρεύ­ε­ται στα απο­μα­κρυ­σμέ­να κέντρα εξου­σί­ας. Όλα: η γη, οι καρ­ποί της και το πλού­σιο σε ορυ­κτά υπέ­δα­φός της, οι άνθρω­ποι και οι εργα­σια­κές και κατα­να­λω­τι­κές τους ικα­νό­τη­τες, όλοι οι φυσι­κοί και ανθρώ­πι­νοι πόροι. Οι τρό­ποι παρα­γω­γής και οι κοι­νω­νι­κές δομές κάθε χώρας απο­φα­σί­στη­καν δια­δο­χι­κά απ’ το εξω­τε­ρι­κό όσον αφο­ρά στην ενσω­μά­τω­σή τους στο παγκό­σμιο γρα­νά­ζι του καπι­τα­λι­σμού. Στην καθε­μιά ανα­τέ­θη­κε κι ένας ρόλος, πάντα προς όφε­λος της ανά­πτυ­ξης που επι­ζη­τού­σε η ξένη κυρί­αρ­χη μητρό­πο­λη, κι η αλυ­σί­δα των δια­δο­χι­κών εξαρ­τή­σε­ων έγι­νε ατέ­λειω­τη». Και λίγο παρα­κά­τω: «Οι άρχου­σες τάξεις μας, ενσω­μα­τω­μέ­νες από πάντα στον αστε­ρι­σμό της ιμπε­ρια­λι­στι­κής δύνα­μης, δεν ενδια­φέ­ρο­νται καθό­λου να εξα­κρι­βώ­σουν αν ο πατριω­τι­σμός θα μπο­ρού­σε να είναι πιο κερ­δο­φό­ρος απ’ την προ­δο­σία, ή αν η επαι­τεία είναι η μόνη δυνα­τή μορ­φή της διε­θνούς πολι­τι­κής» επι­ση­μαί­νο­ντας τη φύση των εθνι­κών αρχου­σών τάξε­ων των εξαρ­τη­μέ­νων –στον ένα ή τον άλλο βαθ­μό – από την εκά­στο­τε μητρό­πο­λη με τον από τη φύση των συσχε­τι­σμών των δυνά­με­ων μη-πατριω­τι­κό χαρα­κτή­ρα τους. Χαρα­κτη­ρι­στι­κά παρα­θέ­τει ο Γκα­λε­ά­νο τα εξής λόγια του ακτι­βι­στή ενά­ντια στην παγκό­σμια πεί­να και συγ­γρα­φέα του βιβλί­ου Η γεω­γρα­φία της Πεί­νας  Χοσουέ ντε Κάστρο (Βρα­ζι­λιά­νος, 1908–1973) ο οποί­ος είχε πάρει το 1954 το Διε­θνές Βρα­βείο  της Ειρή­νης: «Πήρα ένα διε­θνές βρα­βείο της ειρή­νης, μα συλ­λο­γί­ζο­μαι πως δεν υπάρ­χει δυστυ­χώς άλλη λύση απ΄ τη βία για τη Λατι­νι­κή Αμερική».

«Η ιστο­ρία της Λατι­νι­κής Αμε­ρι­κής είναι η ιστο­ρία της λεη­λα­σί­ας των φυσι­κών πόρων της»

Για όσους νομί­ζουν ότι ο Γκα­λε­ά­νο με την κρι­τι­κή του έμει­νε στο δια­χει­ρι­στι­κό εποι­κο­δό­μη­μα του συστή­μα­τος, όπως τόσοι άλλοι προ­ο­δευ­τι­κοί της ηπεί­ρου του, όχι σπά­νια κάτω από την πίε­ση της επι­λο­γής ανά­με­σα στο να ακου­στείς ή να μην ακου­στείς ευρύ­τε­ρα ή από φόβο για συνέπειες(εξορίες, βασα­νι­στή­ρια κλπ.) και πρέ­πει να δια­λέ­ξεις δια­τυ­πώ­σεις που δεν σε θάβουν, μπο­ρού­με να πού­με ότι βεβαί­ως επι­σή­μαι­νε τη βαθύ­τε­ρα αιτία, τον καπι­τα­λι­σμό μιλώ­ντας είτε μετα­φο­ρι­κά είτε κυριο­λε­κτι­κά για την ανά­γκη της κοι­νω­νι­κο­ποί­η­σης των μέσων παρα­γω­γής και ανταλ­λα­γής και την απαλ­λο­τρί­ω­ση της μεγά­λης ιδιο­κτη­σί­ας. Σε μια συνέ­ντευ­ξή του λίγο και­ρό πριν πεθά­νει και στο ντο­κι­μα­ντέρ «Το αόρα­το τεί­χος: η λεη­λα­σία προ­κα­λεί την  Έξο­δο, η τρα­γω­δία της αφρι­κα­νι­κής Εξό­δου» ο Γκα­λε­ά­νο με αφορ­μή τα σύγ­χρο­να μαζι­κά πια κύμα­τα προ­σφύ­γων προς την Ευρώ­πη από την Αφρι­κή και τη Μέση Ανα­το­λή μιλά για την ευρω­παϊ­κή καπι­τα­λι­στι­κή συσ­σώ­ρευ­ση ιστο­ρι­κά βασι­σμέ­νη στη λεη­λα­σία της Αφρι­κής και της Αμε­ρι­κής: «Πετού­σαν στη θάλασ­σα τους νεκρούς της προη­γού­με­νης νύχτας, νεκρούς από πλη­γές, αρρώ­στιες ή επει­δή κρε­μό­ντου­σαν με τις ίδιες τις αλυ­σί­δες τους. Αιώ­νες ταπεί­νω­σης και αδειά­σμα­τος. Οι νέοι άνθρω­ποι, το καλύ­τε­ρο που διά­θε­τε η Αφρι­κή, γίνο­νταν εργα­τι­κό δυνα­μι­κό σκλα­βω­μέ­νο στις φυτεί­ες της Αμε­ρι­κής έτσι σφρα­γί­ζο­ντας το πεπρω­μέ­νο γυναι­κών, αντρών και παι­διών για μερι­κές γενιές. Όλοι στην υπη­ρε­σία της συσ­σώ­ρευ­σης κεφα­λαί­ων. Εκεί­νοι έγι­ναν το καύ­σι­μο που κινού­σε αυτή τη μηχα­νή που γέν­νη­σε αυτό που πριν ονο­μα­ζό­ταν καπι­τα­λι­σμός και τώρα το ονο­μά­ζουν «οικο­νο­μία της αγοράς (…)».

Καλύ­τε­ρη από­δει­ξη δεν υπάρ­χει ότι οι φλέ­βες είναι ανοι­χτές και εξα­κο­λου­θούν να αιμορ­ρα­γούν στο βωμό της καπι­τα­λι­στι­κής κερδοφορίας.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο