Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Φωτογραφική ματιά στην Ιστορία — 17 Ιουλίου 1936: Ισπανικός εμφύλιος / Ο πόλεμος — εργαστήριο

 

18 Ιουλίου 1936: Μετά από εβδομάδες σφοδρών συγκρούσεων στους δρόμους της Βαρκελωνης, το πρώτο τρένο ετοιμάζεται να φύγει από την πόλη, μεταφέροντας στρατιώτες πιστούς στη δημοκρατική κυβέρνηση, για να πολεμήσουν τα στασιαστικά στρατεύματα του στρατηγού Φράνκο στη Σαραγόσα, το 1936.

18 Ιου­λί­ου 1936: Μετά από εβδο­μά­δες σφο­δρών συγκρού­σε­ων στους δρό­μους της Βαρ­κε­λω­νης, το πρώ­το τρέ­νο ετοι­μά­ζε­ται να φύγει από την πόλη, μετα­φέ­ρο­ντας στρα­τιώ­τες πιστούς στη δημο­κρα­τι­κή κυβέρ­νη­ση, για να πολε­μή­σουν τα στα­σια­στι­κά στρα­τεύ­μα­τα του στρα­τη­γού Φράν­κο στη Σαρα­γό­σα, το 1936.

Ισπανία 1936–1939: Ο πόλεμος-εργαστήριο

Ο Εμφύ­λιος Πόλε­μος της Ισπα­νί­ας είναι ένα από τα γεγο­νό­τα που σημά­δε­ψαν την πορεία των “συμ­μα­χο­α­ντι­μα­χιών” στο στρα­τό­πε­δο του ιμπε­ρια­λι­σμού στη δεκα­ε­τία του ’30.

Αν η “καθα­ρά πολε­μι­κή” πλευ­ρά του αρχί­ζει στις 17 του Ιού­λη 1936, με τη φασι­στι­κή εξέ­γερ­ση που εξα­πλώ­νε­ται σε όλη τη χώρα και επι­κρα­τεί στην Αφρι­κή, η ανά­μει­ξη του ιμπε­ρια­λι­σμού είναι φανε­ρή από πρώ­τα. Δεν είναι, π.χ., και ούτε τότε ήταν μυστι­κό για κανέ­ναν το ότι η άρνη­ση του Λουίς Μπλάν­κο (Λ. Μ.) να πάρει οποιο­δή­πο­τε προ­λη­πτι­κό μέτρο οφει­λό­ταν στη, λίγο-πολύ, τελε­σι­γρα­φι­κή απαί­τη­ση της Βρε­τα­νί­ας και της Γαλ­λί­ας. Από την άλλη μεριά, η φασι­στι­κή εξέ­γερ­ση ενι­σχύ­ε­ται όχι μόνον από τη Ρώμη και το Βερο­λί­νο, αλλά και από το Λον­δί­νο, το Παρί­σι και την Ουάσιγκτον.

Η έκρη­ξη της εξέ­γερ­σης θα απο­δεί­ξει ξαφ­νι­κά το μέγε­θος, την έκτα­ση και, ας το πού­με έτσι, το “είδος” της ιμπε­ρια­λι­στι­κής επέμβασης.

Το πιο θεα­μα­τι­κό στοι­χείο της τελευ­ταί­ας ήταν η επέμ­βα­ση της Ιτα­λί­ας, που θα στεί­λει ένα ολό­κλη­ρο εκστρα­τευ­τι­κό σώμα του­λά­χι­στον 100.000 ανδρών και της Γερ­μα­νί­ας, που θα καλύ­ψει το αερο­πο­ρι­κό κυρί­ως μέρος και τον εφο­δια­σμό σε άμε­σα απα­ραί­τη­το πολε­μι­κό υλι­κό. Από επι­χει­ρη­σια­κή άπο­ψη, η επέμ­βα­ση της Γερ­μα­νί­ας ήταν απο­φα­σι­στι­κή. Και όχι μόνο για­τί η αερο­πο­ρία της θα εξα­σφα­λί­σει στους φραν­κι­κούς την υπε­ρο­χή στον αέρα (η ισπα­νι­κή­πο­λε­μι­κή αερο­πο­ρία πέρα­σε ολό­κλη­ρη στο πλευ­ρό της κυβέρ­νη­σης, αλλά απο­τε­λού­νταν από αερο­πλά­να του Α΄ Παγκό­σμιου Πολέ­μου) αλλά και για­τί θα εξα­σφα­λί­σει τη μετα­φο­ρά των δυνά­με­ων των στα­σια­στών από την Αφρι­κή, όπου βρί­σκο­νται συγκε­ντρω­μέ­νες αλλά απο­μο­νω­μέ­νες, στην Ισπα­νία. Χωρίς αυτή τη μετα­φο­ρά, είναι πολύ πιθα­νό ότι οι δυνά­μεις των στα­σια­στών θα είχαν ηττη­θεί σε όλη την ηπει­ρω­τι­κή Ισπα­νία. Ηταν μια, χωρίς υπερ­βο­λή, “ιστο­ρι­κή επι­χεί­ρη­ση”: Ηταν η πρώ­τη φορά στη στρα­τιω­τι­κή ιστο­ρία (και στην Ιστο­ρία, γενι­κά) που γινό­ταν αερο­πο­ρι­κή μετα­φο­ρά μάχι­μων δυνά­με­ων από τις βάσεις τους στο χώρο των επιχειρήσεων.

Διαδήλωση στη Μαδρίτη ενάντια στον Φράνκο. Ιούλης 1936

Δια­δή­λω­ση στη Μαδρί­τη ενά­ντια στον Φράν­κο. Ιού­λης 1936

Επικίνδυνες συμπάθειες

Ωστό­σο, σχε­δόν αμέ­σως φαί­νε­ται και κάτι άλλο εξαι­ρε­τι­κά επι­κίν­δυ­νο. Η συμπά­θεια και των άλλων ιμπε­ρια­λι­στι­κών δυνά­με­ων για την ανταρ­σία. Κατ’ αρχήν, η επέμ­βα­ση των ναζι­στι­κών αερο­πο­ρι­κών μονά­δων για τη μετα­φο­ρά των φραν­κι­κών στρα­τευ­μά­των από την Αφρι­κή στην Ισπα­νία δεν είναι η μόνη αερο­πο­ρι­κή επέμ­βα­ση. Υπάρ­χει και μια άλλη, όχι λιγό­τε­ρο σημα­ντι­κή ή θεα­μα­τι­κή, και σήμε­ρα ξεχα­σμέ­νη: Η μετα­φο­ρά στην Ισπα­νία του ίδιου τον στρα­τη­γού Φ. Φράν­κο από τα Κανά­ρια Νησιά, όπου έχει μετα­τε­θεί. Η μετα­φο­ρά έχει πολύ μεγά­λη σημα­σία για­τί έγι­νε με ένα μυθι­στο­ρη­μα­τι­κό αερο­πο­ρι­κό ταξί­δι και με την προ­κλη­τι­κή βοή­θεια και άμε­ση συμ­με­το­χή επι­φα­νών μελών της βρε­τα­νι­κής high society.

Μια ομά­δα Βρε­τα­νών και Ισπα­νών συνω­μο­τών νοι­κιά­ζει ένα αερο­πλά­νο (το Dragon Rapid της Olley Airways) και ξεκι­νά από το αερο­δρό­μιο Κρόι­ντον, το μεγα­λύ­τε­ρο της προ­πο­λε­μι­κής Βρε­τα­νί­ας, στις 11 του Ιού­λη του 1936, δηλα­δή μια βδο­μά­δα πριν από την εξέ­γερ­ση. Το αερο­πλά­νο απο­γειώ­νε­ται από το αερο­δρό­μιο Κρόι­ντον και συνε­χί­ζει την πτή­ση του μέσα από πολ­λά άλλα, παρό­λο που δεν έχει τα απα­ραί­τη­τα έγγρα­φα. Παρα­λαμ­βά­νει τον Φράν­κο, τη γυναί­κα του και την κόρη του από τα Κανά­ρια και τους μετα­φέ­ρει στην αφρι­κα­νι­κή βάση του Πετουάν (19 του Ιού­λη ), όπου το πρα­ξι­κό­πη­μα έχει ήδη επι­κρα­τή­σει. Σε συνέ­χεια, τον μετα­φέ­ρει στην Ισπα­νία, όπου προ­σγειώ­νε­ται κοντά στη Σεβίλ­λη, στις 6 του Αυγούστου.

Τα γεγονότα τρέχουν

Στο αερο­πλά­νο επέ­βαι­ναν μια σει­ρά από αινιγ­μα­τι­κά άτο­μα, μερι­κά από τα οποία γυναί­κες, μέλη του βρε­τα­νι­κού jet-set. To ταξί­δι περιέ­γρα­ψε με κάθε, όπως ισχυ­ρί­στη­κε, λεπτο­μέ­ρεια, ο πιλό­τος του, σμη­να­γός Μπεμπ, στην εφη­με­ρί­δα News Cronide στις 7 του Νοέμ­βρη του 1936.

Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, η επι­χεί­ρη­ση δεί­χνει το ενδια­φέ­ρον του βρε­τα­νι­κού ιμπε­ρια­λι­σμού για τις εξε­λί­ξεις στην Ισπα­νία. Ισως εξη­γεί και για­τί συνω­μο­τι­κά στε­λέ­χη τόσο φανε­ρά και σχε­δόν προ­κλη­τι­κά εκτε­θει­μέ­να, όπως οι στρα­τη­γοί Φ. Φράν­κο και Ε. Μόλα, δε θίχτη­καν από την κυβέρ­νη­ση του Λ. Μ. μετά το Φλεβάρη.

Στο μετα­ξύ, τα γεγο­νό­τα τρέχουν.

Ενώ οι στα­σια­στές φαί­νε­ται να έχουν εφο­δια­σμό (και, μάλι­στα, πλου­σιο­πά­ρο­χο) από παντού, η Ισπα­νι­κή­Δη­μο­κρα­τία βρί­σκε­ται ξαφ­νι­κά χωρίς καμιά πηγή. Οι πρε­σβευ­τές της γίνο­νται παντού εχθρι­κά δεκτοί. Στο Λον­δί­νο, ο Πάμπλο ντε Αγά­ρα­τε, που ανα­λαμ­βά­νει την πρε­σβεία αντι­κα­θι­στώ­ντας το συνω­μό­τη Λόπες Ολι­βάν, ακού­ει από τον σερ Σίντ­νεϊ Κλάιβ, αρχη­γό του διπλω­μα­τι­κού πρω­το­κόλ­λου, να του λέει τι να κάνει αν νική­σει ο Φράν­κο, ενώ ο υφυ­πουρ­γός και γγ του Φόρεϊν Οφις, σερ Ρόμπερτ Βάν­σι­ταρτ, τον υπο­δέ­χε­ται ψυχρό­τα­τα και απορ­ρί­πτει κοφτά το αίτη­μά του για εκπαί­δευ­ση Ισπα­νών πιλό­των στη Βρε­τα­νία. Στο Παρί­σι, είναι ολο­φά­νε­ρη η συνερ­γα­σία ανά­με­σα στις αρχές και απο­στά­τες υπαλ­λή­λους της ισπα­νι­κής πρε­σβεί­ας για να βρε­θούν προ­σχή­μα­τα που θα επι­τρέ­ψουν στην κυβέρ­νη­ση να μην εκτε­λέ­σει τις ισπα­νι­κές πολε­μι­κές παραγ­γε­λί­ες. Στην Ουά­σιγ­κτον, ο πρέ­σβης Φερ­νά­ντο ντε λος Ρίος, όχι μόνο γίνε­ται δεκτός σχε­δόν εξευ­τε­λι­στι­κά από τον υπουρ­γό Εξω­τε­ρι­κών, Κόρ­ντελ Χολ, αλλά γίνε­ται στό­χος ακό­μα και προ­κλή­σε­ων, ενώ οι τρά­πε­ζες αρνού­νται να ανοί­ξουν τους λογα­ρια­σμούς που παραγ­γέλ­λει. Ολα τα δια­βα­τή­ρια που εκδί­δει η κυβέρ­νη­ση των ΗΠΑ σε όλη τη διάρ­κεια του πολέ­μου έχουν τη σφρα­γί­δα Not Valid for Spain (“Δεν ισχύ­ει για την Ισπα­νία”). (ΑΠό το βιβλίο του Θανά­ση Παπα­ρή­γα «Δεύ­τε­ρος Παγκό­σμιος Πόλε­μος Σκέ­ψεις για μερι­κές πλευ­ρές του»)

 

 

Πηγή φωτό: Καθημερινή

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο