Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Χούντα, Λογοτεχνία και Λογοτέχνες (Ντοκουμέντα)

Κατά τη διάρ­κεια της 7χρονης Δικτα­το­ρί­ας, στην στά­ση του καθε­στώ­τος απέ­να­ντι στη Λογο­τε­χνία και του Λογο­τέ­χνες συνυ­πήρ­χαν το «καρό­το και το μαστί­γιο». Αφε­νός απα­γό­ρευ­ση κυκλο­φο­ρί­ας προ­ο­δευ­τι­κών λογο­τε­χνι­κών έργων και διώ­ξεις των δημιουρ­γών τους και αφε­τέ­ρου προ­σπά­θεια μέσω φιλι­κά προ­σκεί­με­νων προς το καθε­στώς λογο­τε­χνών (ή και «ουδέ­τε­ρων») να περά­σουν και από την οδό αυτή τα «ελλη­νο­χρι­στια­νι­κά ιδε­ώ­δη» στις πλα­τιές μάζες.

Τα ντο­κου­μέ­ντα που παρου­σιά­ζου­με προ­έρ­χο­νται από ΓΑΚΝ. Ημα­θί­ας (Αρχεία Νομαρ­χί­ας) και δεί­χνουν πλευ­ρές του όλου ζητή­μα­τος, ενώ ταυ­τό­χρο­να απο­κα­λύ­πτουν λογο­τέ­χνες που το καθε­στώς θεω­ρού­σε «εθνι­κά σκεπτόμενους».

1ο ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ

Αφο­ρά εμπι­στευ­τι­κό έγγρα­φο της «Γενι­κής Γραμ­μα­τεί­ας Τύπου και πλη­ρο­φο­ριών» (22/5/1971) που απευ­θύ­νε­ται προς τις περι­φε­ρεια­κές διοι­κή­σεις καθώς και στις νομαρ­χί­ες με θέμα «Διορ­γά­νω­σις λογο­τε­χνι­κών δια­λέ­ξων». Ανα­φέ­ρει συγκεκριμένα:

«1. Εχο­μεν την τιμήν να παρα­κα­λέ­σω­μεν όπως δοθου αι ενδε­δειγ­μέ­ναι οδη­γί­αι εις τα παρ’ ημίν Γρα­φεία Τύπου και Δημο­σί­ων Σχέ­σε­ων ίνα ταύ­τα μερι­μνή­σουν διά την επι­με­με­λη­μέ­νην διορ­γά­νω­σιν σει­ράς λογο­τε­χνι­κών διαλέξεων,προς ευρυ­τέ­ραν ενη­μέ­ρω­σιν της κοι­νής γνώ­μης της περιο­χής δικαιο­δο­σί­ας σας επί της σημειου­μέ­νης εις την χώραν μας πνευ­μα­τι­κής ζωής και κινήσεων.

2. Εις τας δια­λέ­ξεις ταύ­τας θα δίδουν ειδι­κώς προς τού­το μετα­κα­λού­με­νοι λογο­τέ­χναι, συγ­γρα­φείς και έτε­ροι δια­νο­ού­με­νοι, εθνι­κώς πάντο­τε σκε­πτό­με­νοι και εντεύ­θεν υποδεικνυόμενοι.

3. Κρί­νε­ται σκό­πι­μον, όπως τας εν λόγω δια­λέ­ξεις προ­λο­γί­ζουν οι προϊ­στά­με­νοι των εκα­στα­χού Γρα­φεί­ων Τύπου και Δημο­σί­ων Σχέ­σε­ων, οι οποί­οι, παρου­σιά­ζο­ντες τον ομι­λη­τήν θα ανα­φέ­ρω­νται δια βρα­χέ­ων και καταλ­λή­λως εις το σύνο­λον έργον αυτού, χρη­σι­μο­ποιού­ντες χαρα­κτη­ρι­στι­κάς περι­κο­πάς εξ’ αυτών.

4. Επει­δή οι μέλ­λο­ντες να προ­λο­γί­ο­ζυν τας δια­λέ­ξεις είναι ενδε­χό­με­νο να συνα­ντή­σουν δυσχε­ρεί­ας, ιδία όσν αφο­ρά εις τα στοι­χεία τα οποία πρέ­πει να έχουν υπ’ όψιν των, περί του ομι­λη­τού και του έργου του, τα Γρα­φεία Τύπου και Δημο­σί­ων Σχέ­σε­ων δύνα­νται να απευ­θύ­νω­νται εις την ΓΓΤΠ, Δ/νσιν Μελε­τών – Σχε­διά­σε­ως Προ­γραμ­μα­τι­σμού, ήτις θα είναι εις θέσιν να παρά­σχη πάσαν δυνα­τήν διευ­κό­λυν­σιν εν προ­κει­μέ­νω προς υπο­βο­ή­θη­σιν του έργου των.

5. Συν­νη­μέ­νως απο­στέλ­λε­ται πίναξ λογο­τε­χνών, συγ­γρα­φέ­ων και δια­νο­ου­μέ­νων, οι οποί­οι ενδεί­κνυ­ται όπως χρη­σι­μο­ποη­θούν προς τον προ­ε­κτε­θέ­ντα σκοπόν.Ο Υφυπουργός
Βύρων Σταματόπουλος»

2ο ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ

Αφο­ρά την κατά­στα­ση με λογο­τέ­χνες, συγ­γρα­φείς, δια­νο­ού­με­νος, που είναι «κατάλ­λη­λοι» για τις δια­λέ­ξεις αυτές, σύμ­φω­να με το καθεστώς.

1. Αθα­να­σιά­δης Τάσος
2. Βου­σβού­νης Αντώνης
3. Δασκα­λά­κης Απόστολος
4. Δόξας Τάκης
5. Ζαλο­κώ­στας Χρήστος
6. Ζάπ­πας Τάσος
7. Καλαν­τζής Κων/νος
8. Καρα­ντώ­νης Ανδρέας
9. Κιτσό­που­λος Γ.
10. Κρα­ψί­της Β.
11. Κου­λού­ρης Χρήστος
12. Λάπ­πας Τάκης
13. Μαλά­μος Τίμος
14. Μαρά­ντος Στ.
15. Μπα­στιάς Κωστής
16. Μπου­μπου­λί­δης Φαίδων
17. Πανα­γιω­τό­που­λος Σπ.
18. Περάν­θης Μιχάλης
19. Πρε­βε­λά­κης Παν.
20. Ράλ­λη Μαρία
21. Ρυσ­σιά­νος Νότης
22. Ρώμας Διονύσης
23. Σαλα­μά­γκας Δ.
24. Σαρά­ντη Γαλάτεια
25. Σαχί­νης Απόστολος
26. Σια­τό­που­λος Δημ.
27. Φου­ριώ­της Αγγελός
28. Χάρης Πέτρος
29. Χατζί­νης Γιάννης
30. Φλώ­ρος Παύλος
31. Φρά­γκος Βας.
32. Φωτιά­δης Ευαγ.

Σημεί­ω­ση Σύντα­ξης: Το ότι οι χού­ντα προ­τεί­νει αυτούς τους δια­νο­ού­με­νους ως «κατάλ­λη­λους» για δια­λέ­ξεις, δε σημαί­νει ότι ήταν σε γνώ­ση των ιδί­ων, ότι δέχτη­καν ή συμ­με­ρι­ζό­ταν τα «ιδε­ώ­δη» της χού­ντας. Σίγου­ρα ήταν μια προ­σπά­θεια της χού­ντας να προ­σε­ται­ρι­στεί δια­νο­ού­με­νους για εξυ­πη­ρέ­τη­ση δικών της σκο­πι­μο­τή­των (π.χ. να δώσει την εντύ­πω­ση της απο­δο­χής της).

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο