Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Όλα τα ‘χει ο μπαξές για τους επιχειρηματικούς ομίλους…

◾  Σειρά από νέες «εμβληματικές» παρεμβάσεις με εξειδικεύσεις στοχευμένες στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων και βέβαια για την προσέλκυση ικανής μάζας νέων κερδοφόρων επενδύσεων περιέχουν οι διατάξεις του «αναπτυξιακού» πολυνομοσχεδίου

Μάλι­στα, σύμ­φω­να με την πρώ­τη επε­ξερ­γα­σία του σχε­τι­κού νομο­σχε­δί­ου από την Τρά­πε­ζα της Ελλά­δας, οι συγκε­κρι­μέ­νες αντι­λαϊ­κές ανα­διαρ­θρώ­σεις δίνουν «ενθαρ­ρυ­ντι­κά απο­τε­λέ­σμα­τα». Και επι­βε­βαιώ­νο­ντας ότι τα τσα­κι­σμέ­να εργα­τι­κά δικαιώ­μα­τα είναι το λίπα­σμα της καπι­τα­λι­στι­κής ανά­πτυ­ξης, η ΤτΕ εκτι­μά ότι «η πλή­ρης και απο­τε­λε­σμα­τι­κή εφαρ­μο­γή των μέτρων εκτι­μά­ται ότι θα οδη­γή­σει σε αύξη­ση του πραγ­μα­τι­κού ΑΕΠ κατά 5% και των επεν­δύ­σε­ων κατά 10% την επό­με­νη δεκα­ε­τία».

Να σημειω­θεί ότι στο «ανα­πτυ­ξια­κό» πολυ­νο­μο­σχέ­διο περιέ­χο­νται και οι δια­τά­ξεις που αφο­ρούν τους άξο­νες κατάρ­τι­σης του Εθνι­κού Προ­γράμ­μα­τος Ανά­πτυ­ξης (ΕΠΑ). Αυτό με τη σει­ρά του έρχε­ται να «κου­μπώ­σει» με το εθνι­κό σκέ­λος του Προ­γράμ­μα­τος Δημο­σί­ων Επεν­δύ­σε­ων (ΠΔΕ), δηλα­δή με τη χρη­μα­το­δό­τη­ση των επι­χει­ρη­μα­τι­κών ομί­λων μέσω του κρα­τι­κού προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού, σε συν­δυα­σμό βέβαια και με τα κον­δύ­λια του ΠΔΕ μέσω των προ­γραμ­μά­των του ΕΣΠΑ. Μετα­ξύ άλλων, το ΕΠΑ θα έχει 5ετή περί­ο­δο ανα­φο­ράς, ενώ για κάθε προ­γραμ­μα­τι­κή περί­ο­δο — η πρώ­τη θα ξεκι­νή­σει το 2021 — θα καθο­ρί­ζει τις προ­τε­ραιό­τη­τες ανά τομέα πολι­τι­κής, «στο πλαί­σιο των εθνι­κών ανα­πτυ­ξια­κών στό­χων, τους ειδι­κούς στό­χους και δρά­σεις» κ.ά., εξα­σφα­λί­ζο­ντας πακτω­λό εκα­τομ­μυ­ρί­ων ευρώ στους ομίλους.

Ανάπτυξη LAMDA Development Ελληνικό

Την ίδια ώρα, το πολυ­νο­μο­σχέ­διο εμπλου­τί­στη­κε (μετά τη «δημό­σια δια­βού­λευ­ση») και με νέες δια­τά­ξεις για την ενί­σχυ­ση της αντα­γω­νι­στι­κό­τη­τας των επι­χει­ρη­μα­τι­κών ομίλων.

Μετα­ξύ αυτών:

  • Η αδειο­δό­τη­ση εται­ρειών του δια­δι­κτυα­κού τζό­γου και συγκε­κρι­μέ­να για το «δια­δι­κτυα­κό στοί­χη­μα» και για «λοι­πά δια­δι­κτυα­κά παί­γνια» (τύπου καζί­νο, πόκερ και παραλ­λα­γές του), με το αντί­τι­μο για τη χορή­γη­ση αδειών να ορί­ζε­ται στα 3 εκατ. και 2 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
  • Στο καθε­στώς των κρα­τι­κών ενι­σχύ­σε­ων του «ανα­πτυ­ξια­κού» νόμου θα εντάσ­σο­νται «επεν­δυ­τι­κά σχέ­δια που αφο­ρούν σε ταχυ­δρο­μι­κές και ταχυ­με­τα­φο­ρι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες καθώς και σε δρα­στη­ριό­τη­τες προ­γραμ­μα­τι­σμού και ραδιο­τη­λε­ο­πτι­κών εκπομπών».
  • Εξαι­ρού­νται από την υπο­χρέ­ω­ση ονο­μα­στι­κο­ποί­η­σης μετο­χών «επεν­δυ­τές» προ­κει­μέ­νου να τους χορη­γη­θεί άδεια παρό­χου επί­γειας τηλε­ο­πτι­κής εκπο­μπής, παρο­χής συν­δρο­μη­τι­κών ραδιο­φω­νι­κών — τηλε­ο­πτι­κών υπη­ρε­σιών, εγκα­τά­στα­σης και λει­τουρ­γί­ας τηλε­ο­πτι­κού σταθμού.
  • Τα παρε­χό­με­να φορο­λο­γι­κά κίνη­τρα θα ισχύ­ουν και για τη μετε­γκα­τά­στα­ση επι­χει­ρή­σε­ων που έχουν έδρα τους εκτός των νομών Αττι­κής και Θεσ­σα­λο­νί­κης και μετα­φέ­ρο­νται εντός των περιο­χών αυτών.

ℹ️ ◾ Οι «επενδυτές» θα ελέγχουν τον εαυτό τους…

Βασι­κό στοι­χείο του νέου «ανα­πτυ­ξια­κού» νόμου, που έρχε­ται να χτί­σει πάνω στα «έργα και τις ημέ­ρες» της προη­γού­με­νης κυβέρ­νη­σης, είναι η έναρ­ξη επι­χει­ρη­μα­τι­κής δρα­στη­ριό­τη­τας «χωρίς περιο­ρι­σμό», με αδειο­δο­τή­σεις — εξπρές και με επι­πλέ­ον άρση διοι­κη­τι­κών και άλλων «χρο­νο­βό­ρων» εμπο­δί­ων για κάθε είδους επεν­δύ­σεις, ώστε να ανοί­ξουν νέα πεδία κερδοφορίας.Ανάπτυξη LAMDA Development Ελληνικό

Οπως χαρα­κτη­ρι­στι­κά σημειώ­νε­ται σε σχε­τι­κή διά­τα­ξη, «κάθε φορέ­ας μπο­ρεί να ασκή­σει οικο­νο­μι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα χωρίς περιο­ρι­σμό, τηρου­μέ­νων των προ­βλε­πο­μέ­νων από την κεί­με­νη νομο­θε­σία φορο­λο­γι­κών υπο­χρε­ώ­σε­ων, των υπο­χρε­ώ­σε­ων Κοι­νω­νι­κής Ασφά­λι­σης και της εγγρα­φής του στο γενι­κό εμπο­ρι­κό μητρώο κατά περί­πτω­ση», ενώ, επι­πλέ­ον, για «στρα­τη­γι­κές» μεγά­λου μεγέ­θους επεν­δύ­σεις θα «επι­τρέ­πο­νται συγκε­κρι­μέ­νες και ειδι­κές παρεκκλίσεις».

Στο πλαί­σιο αυτό, οι δια­τά­ξεις του πολυ­νο­μο­σχε­δί­ου, μετα­ξύ άλλων, προβλέπουν:

  • Απλού­στευ­ση των δια­δι­κα­σιών, συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νων των περι­βαλ­λο­ντι­κών αδειο­δο­τή­σε­ων. Μάλι­στα, ο γενι­κός κανό­νας είναι πρώ­τα να ξεκι­νούν τη λει­τουρ­γία τους οι επι­χει­ρή­σεις και να διε­νερ­γεί­ται εκ των υστέ­ρων ο έλεγ­χος των απαι­τού­με­νων δικαιο­λο­γη­τι­κών. Στό­χος, όπως λένε, είναι η απο­φυ­γή χρο­νο­τρι­βής και άσκο­πων καθυ­στε­ρή­σε­ων και η μεί­ω­ση των διοι­κη­τι­κών βαρών ώστε να ενι­σχυ­θεί η «ανα­πτυ­ξια­κή προ­ο­πτι­κή». Επι­πλέ­ον, ο αυξη­μέ­νος συντε­λε­στής δόμη­σης (0,6) που μέχρι σήμε­ρα αφο­ρού­σε τις λεγό­με­νες «στρα­τη­γι­κές επεν­δύ­σεις» στον τομέα της βιο­μη­χα­νί­ας επε­κτεί­νε­ται σε βιο­μη­χα­νί­ες που επεν­δύ­ουν 30 εκατ. ευρώ και δημιουρ­γούν 75 νέες θέσεις εργασίας.
  • Βιο­μη­χα­νι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες. Η έναρ­ξη της επι­χει­ρη­μα­τι­κής δρα­στη­ριό­τη­τας ξεκι­νά με μια απλή «γνω­στο­ποί­η­ση» προς τις αρμό­διες υπη­ρε­σί­ες, ενώ βέβαια δεν απαι­τεί­ται έγκρι­ση εγκα­τά­στα­σης για επι­χει­ρή­σεις που «εκσυγ­χρο­νί­ζο­νται ή επε­κτεί­νο­νται σε περιο­χές στις οποί­ες καθο­ρί­ζο­νται χρή­σεις γης βιο­μη­χα­νί­ας — βιο­τε­χνί­ας με βάση τον πολε­ο­δο­μι­κό σχε­δια­σμό οποιου­δή­πο­τε επιπέδου».
  • «Fast track» δια­δι­κα­σία για την άρση αρχαιο­λο­γι­κών «εμπο­δί­ων», σε περι­πτώ­σεις Συμπρά­ξε­ων Δημό­σιου και Ιδιω­τι­κού Τομέα (ΣΔΙΤ). Σύμ­φω­να με τη σχε­τι­κή διά­τα­ξη, «σε περί­πτω­ση ανεύ­ρε­σης αρχαιο­τή­των κατά τη διάρ­κεια της κατα­σκευ­ής,ο Δημό­σιος Φορέ­ας, κατό­πιν ειδο­ποί­η­σης από την Εται­ρεία Ειδι­κού Σκο­πού, γνω­στο­ποιεί αυτό στην αρμό­δια Αρχαιο­λο­γι­κή Υπη­ρε­σία». Αυτή, με τη σει­ρά της, «μέσα σε απο­κλει­στι­κή προ­θε­σμία 60 ημε­ρών», θα υπο­δεί­ξει τρό­πους συνέ­χι­σης των εργα­σιών. Μάλι­στα, σε περί­πτω­ση «καθυ­στέ­ρη­σης», η αρμο­διό­τη­τα περιέρ­χε­ται στην αρμό­δια υπη­ρε­σία του υπουρ­γεί­ου Πολι­τι­σμού, που έχει διο­ρία 30 ημε­ρών. Παρα­πέ­ρα, σε περί­πτω­ση νέας «καθυ­στέ­ρη­σης», ο επεν­δυ­τής μπο­ρεί να ζητή­σει και απο­ζη­μί­ω­ση, που επι­βάλ­λε­ται από την επό­με­νη κιό­λας μέρα μετά τη λήξη της συνο­λι­κής προ­θε­σμί­ας των 90 ημερών!
  • Η ανά­θε­ση σε τρί­τους (τρά­πε­ζες, ιδιω­τι­κές επι­χει­ρή­σεις) της αξιο­λό­γη­σης των επεν­δυ­τι­κών σχε­δί­ων του «ανα­πτυ­ξια­κού» νόμου, όπως και του ελέγ­χου της υλο­ποί­η­σης των επεν­δύ­σε­ων. Τα ιδιω­τι­κά γρα­φεία αξιο­λό­γη­σης μπο­ρούν να πιστο­ποιούν την υλο­ποί­η­ση του 50% του επεν­δυ­τι­κού σχε­δί­ου, προ­κει­μέ­νου στη συνέ­χεια να κατα­βλη­θεί η κρα­τι­κή ενί­σχυ­ση που προ­βλέ­πε­ται στον «ανα­πτυ­ξια­κό» νόμο, πριν δηλα­δή από την ολο­κλή­ρω­ση της «επέν­δυ­σης». Μάλι­στα, η συγκε­κρι­μέ­νη δια­δι­κα­σία υπό­κει­ται μόνο σε «δειγ­μα­το­λη­πτι­κούς ελέγ­χους» από τις αρμό­διες κρα­τι­κές υπη­ρε­σί­ες. Επί­σης, στη δια­δι­κα­σία πιστο­ποί­η­σης από ιδιώ­τες μπο­ρούν να μπουν και επεν­δυ­τι­κά σχέ­δια που έχουν εντα­χθεί στον «ανα­πτυ­ξια­κό» νόμο της κυβέρ­νη­σης ΣΥΡΙΖΑ, που βέβαια παρα­μέ­νει σε ισχύ.
  • Για τις λεγό­με­νες «στρα­τη­γι­κές επεν­δύ­σεις», ρητά ανα­φέ­ρε­ται πως «επι­τρέ­πο­νται συγκε­κρι­μέ­νες και ειδι­κές παρεκ­κλί­σεις από τους ισχύ­ο­ντες όρους και περιο­ρι­σμούς δόμη­σης της περιο­χής για λόγους υπέρ­τε­ρου δημο­σί­ου συμ­φέ­ρο­ντος», και μάλι­στα η αιτιο­λό­γη­ση και η τεκ­μη­ρί­ω­ση του αιτή­μα­τος γίνο­νται με «ευθύ­νη του φορέα της επέν­δυ­σης», δηλα­δή από τον επεν­δυ­τή (!), για να εγκρι­θεί στη συνέ­χεια από αρμό­διο δημό­σιο φορέα.

Επι­πλέ­ον, υπάρ­χει και πρό­σθε­τη ασφα­λι­στι­κή δικλί­δα, καθώς ρητά διευ­κρι­νί­ζε­ται ότι για τον χαρα­κτη­ρι­σμό μιας επέν­δυ­σης ως στρα­τη­γι­κού χαρα­κτή­ρα «εφαρ­μό­ζο­νται οι δια­τά­ξεις που ισχύ­ουν κατά τον χρό­νο υπο­βο­λής της αίτη­σης υπα­γω­γής και απο­κλεί­ε­ται η ανα­δρο­μι­κή ισχύς μετα­γε­νέ­στε­ρων νόμων που προ­βλέ­πουν αυστη­ρό­τε­ρα κρι­τή­ρια».

  • «Ενιαία ρύθ­μι­ση» για τις κεραί­ες τηλε­πι­κοι­νω­νιών, έτσι ώστε να επι­τα­χυν­θεί η δια­δι­κα­σία, με σκο­πό την προ­σέλ­κυ­ση επεν­δύ­σε­ων σε δίκτυα νέας γενιάς.

ℹ️ ◾ Χωροταξικός σχεδιασμός στις προδιαγραφές των ομίλων

Επι­πλέ­ον στοι­χείο που ξεχω­ρί­ζει στο «ανα­πτυ­ξια­κό» νομο­σχέ­διο της κυβέρ­νη­σης είναι η προ­σπά­θεια για διεύ­ρυν­ση επι­χει­ρη­μα­τι­κών πεδί­ων μέσα από τον χωρο­τα­ξι­κό σχεδιασμό.

Στο πλαί­σιο αυτό προβλέπονται:

  • Η κατάρ­γη­ση της «απαρ­χαιω­μέ­νης κατη­γο­ρί­ας» «μεσαί­ας όχλη­σης», ιδί­ως για βιο­τε­χνι­κές και εμπο­ρι­κές επεν­δύ­σεις, συμπε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νης της Αττικής.
  • Διπλα­σιά­ζε­ται ο συντε­λε­στής δόμη­σης για «στρα­τη­γι­κές επεν­δύ­σεις». Το ίδιο ισχύ­ει και για επι­χει­ρή­σεις που εγκα­θί­στα­νται σε επι­χει­ρη­μα­τι­κά πάρκα.
  • Καθιε­ρώ­νε­ται «Επι­χει­ρη­μα­τι­κό Πάρ­κο Μεμο­νω­μέ­νης Μεγά­λης Μονά­δας», όπου μπο­ρεί να εγκα­τα­στα­θεί μια επι­χεί­ρη­ση μεγά­λου μεγέ­θους, σε έκτα­ση του­λά­χι­στον 150 στρεμ­μά­των για δρα­στη­ριό­τη­τες «υψη­λής όχλη­σης» και 100 στρεμ­μά­των για «μέσης όχλησης».

Γενι­κό­τε­ρα για τα Επι­χει­ρη­μα­τι­κά Πάρ­κα προ­βλέ­πο­νται ευκο­λό­τε­ρες δια­δι­κα­σί­ες και κίνη­τρα για εγκα­τά­στα­ση επι­χει­ρή­σε­ων, ενώ θα δίνε­ται η δυνα­τό­τη­τα δια­με­σο­λά­βη­σης μετα­ξύ του φορέα δια­χεί­ρι­σης πάρ­κου και εγκα­τε­στη­μέ­νων επι­χει­ρή­σε­ων για την άμε­ση επί­λυ­ση δια­φο­ρών. Για τις επι­χει­ρή­σεις εντός των πάρ­κων θεσμο­θε­τού­νται χαμη­λό­τε­ρες κατη­γο­ρί­ες περι­βαλ­λο­ντι­κής κατά­τα­ξης, έτσι ώστε να χρειά­ζο­νται χαλα­ρή περι­βαλ­λο­ντι­κή αδειοδότηση.

ℹ️ ◾ «Επιτελικό κράτος»

Την ίδια ώρα, το λεγό­με­νο «επι­τε­λι­κό κρά­τος» εμπλου­τί­ζε­ται με δομές και εργα­λεία στή­ρι­ξης των επι­χει­ρη­μα­τι­κών ομί­λων με στό­χο την άμε­ση διεκ­πε­ραί­ω­ση των υπο­θέ­σε­ών τους.

Ανά­με­σα στα άλλα προβλέπονται:

Επιτελικό κράτος Βασίλης Παπαγεωργίου

Σκί­τσο του Βασί­λη Παπαγεωργίου

  • Ενιαί­ος Ψηφια­κός Χάρ­της. Αφο­ρά την πρό­σβα­ση σε «γεω­χω­ρι­κά δεδο­μέ­να» και ιδιαί­τε­ρα σε πλη­ρο­φο­ρί­ες, όπως οι όροι δόμη­σης, χρή­σεις γης, σχέ­δια πόλε­ων, ρυμο­το­μι­κές και οικο­δο­μι­κές γραμ­μές, δάση, ζώνες αιγια­λού, αρχαιο­λο­γι­κοί χώροι, περιο­χές Natura κ.ά., πλη­ρο­φο­ρί­ες που είναι απα­ραί­τη­τες για ενδια­φε­ρό­με­νους «επεν­δυ­τές». Μάλι­στα, οι φορείς του Δημο­σί­ου σε διά­στη­μα 6 μηνών μετά από την ψήφι­ση του νομο­σχε­δί­ου υπο­χρε­ώ­νο­νται να παρα­χω­ρή­σουν τα σχε­τι­κά στοι­χεία της αρμο­διό­τη­τάς τους. Συγκρο­τεί­ται Εθνι­κό Μητρώο Υπο­δο­μών, «σε ψηφια­κή και δημό­σια προ­σβά­σι­μη μορ­φή», προ­κει­μέ­νου βέβαια να παρέ­χε­ται η απα­ραί­τη­τη ενη­μέ­ρω­ση σε επεν­δυ­τές. Στο Μητρώο συμπε­ρι­λαμ­βά­νο­νται όλες οι υπο­δο­μές και τα κτί­ρια που ανή­κουν ή βρί­σκο­νται υπό τη δια­χεί­ρι­ση του δημό­σιου τομέα.
  • Κυρώ­σεις κατά δημο­σί­ων υπαλ­λή­λων και των προϊ­στα­μέ­νων της υπη­ρε­σί­ας αν δεν αντα­πο­κρί­νο­νται άμε­σα στις προ­στα­γές των «επεν­δυ­τών», δηλα­δή σε περί­πτω­ση καθυ­στέ­ρη­σης των δια­δι­κα­σιών για τις επεν­δύ­σεις. Μάλι­στα, η κατώ­τα­τη πει­θαρ­χι­κή ποι­νή που προ­βλέ­πε­ται, είναι η προ­σω­ρι­νή παύ­ση τριών μηνών.
  • «Εθνι­κό Πρό­γραμ­μα Απλού­στευ­σης Δια­δι­κα­σιών», με στό­χο την «υπο­στή­ρι­ξη της ανα­πτυ­ξια­κής δυνα­μι­κής της χώρας». Στο πρό­γραμ­μα αυτό εντάσ­σε­ται «κάθε πολι­τι­κή, ενέρ­γεια, δρά­ση ή πρω­το­βου­λία οποιου­δή­πο­τε δημο­σί­ου φορέα, η οποία αφο­ρά σε ή σχε­τί­ζε­ται με την κατα­πο­λέ­μη­ση της γρα­φειο­κρα­τί­ας ή τη μεί­ω­ση των διοι­κη­τι­κών βαρών» για τις ισχυ­ρές επι­χει­ρή­σεις. Ενδει­κτι­κά ανα­φέ­ρο­νται παρεμ­βά­σεις όπως η τρο­πο­ποί­η­ση, βελ­τί­ω­ση ή κατάρ­γη­ση δικαιολογητικών.
  • Επι­τά­χυν­ση των δικα­στι­κών δια­δι­κα­σιών που αφο­ρούν μεγά­λα επεν­δυ­τι­κά σχέ­δια. Επί­σης, από το Γενά­ρη του 2021 υπο­χρε­ω­τι­κά πλέ­ον οι δικη­γό­ροι και τα μέλη του Νομι­κού Συμ­βου­λί­ου του Κρά­τους θα πρέ­πει να κατα­θέ­τουν ηλε­κτρο­νι­κά τα δικό­γρα­φα και όλα τα σχε­τι­κά έγγρα­φα στο Συμ­βού­λιο της Επι­κρα­τεί­ας και στα τακτι­κά διοι­κη­τι­κά δικα­στή­ρια. Ηλε­κτρο­νι­κά θα γίνο­νται και όλες οι επι­δό­σεις των αποφάσεων.

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο