Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Όταν ένα «Cessna» 172 …προσγειώθηκε στην Κόκκινη πλατεία

Πριν από 33 χρό­νια, το ημε­ρο­λό­γιο έγρα­φε 28-Μαΐ­ου 1987, ένα αμε­ρι­κα­νι­κής κατα­σκευ­ής αθλη­τι­κό αερο­πλά­νο τύπου «Cessna» 172 παρα­βί­α­σε τον ενα­έ­ριο χώρο της ΕΣΣΔ και προ­σγειώ­θη­κε στη Μόσχα (κοντά στην Κόκ­κι­νη Πλα­τεία στην Васильевском спуске «κατά­βα­ση» Βασιλέφσκι).
Κάμε­ρες του­ρι­στών κατέ­γρα­ψαν τη στιγ­μή που ο 19χρονος πιλό­τος Mathias Rust (Ματί­ας Ραστ ‑ο πατέ­ρας του είχε επι­χεί­ρη­ση πώλη­σης αερο­πλά­νων στη Γερ­μα­νία) βγή­κε από το σκά­φος και άρχι­σε αμέ­σως να κάνει δηλώ­σεις ενώ συνε­λή­φθη 10 λεπτά αργότερα.
Όταν το αερο­πλά­νο μπή­κε στον ενα­έ­ριο χώρο της Σοβιε­τι­κής Ένω­σης (14.20 τοπι­κή ώρα σε υψό­με­τρο 600μ) πάνω από τον κόλ­πο της Φιν­λαν­δί­ας στην περιο­χή της Εσθο­νι­κής πόλης Kohtla-Jarve, η υπη­ρε­σία αερά­μυ­νας το κατέ­γρα­ψε αμέ­σως και οι πυραυ­λι­κές μονά­δες (SAM) τέθη­καν σε συνα­γερ­μό, ενώ ένα ανα­χαι­τι­στι­κό αερο­σκά­φος «κόλ­λη­σε» πίσω από το δρά­στη –σε ανα­μο­νή εντο­λών, αλλά δεν του επι­τρά­πη­κε να ρίξει ούτε προει­δο­ποι­η­τι­κή βολή.
Είναι γεγο­νός ότι από το 1984 και μετά – ύστε­ρα από το περι­στα­τι­κό με το τζά­μπο Boeing 747 στη Νότια Κορέα υπήρ­χε ρητή δια­τα­γή απα­γό­ρευ­σης εμπλο­κής (και φυσι­κά πυρών) με πολι­τι­κά ή αερο­λε­σχών αεροπλάνα.
ΣΣ |> 1- Σεπ-1983 |> πτή­ση KAL 007 |> κατάρ­ρι­ψη αερο­σκά­φους της Korean Air Lines, από σοβιε­τι­κά πολε­μι­κά αερο­σκά­φη ανα­χαί­τι­σης, όταν αυτό κατά περί­ερ­γο τρό­πο, ενώ η κατεύ­θυν­σή του ήταν άλλη, εισήλ­θε στον εθνι­κό ενα­έ­ριο χώρο της ΕΣΣΔ και μάλι­στα σε κλει­στό απα­γο­ρευ­μέ­νο τομέα

Cessna Сессна 172 Κόκκινη Πλατεία 1987
Οι δυτι­κές κυβερ­νή­σεις σιγο­ντά­ρι­σαν τον ισχυ­ρι­σμό του Ματί­ας Ραστ που δήλω­νε πως εκτε­λού­σε «κάλε­σμα ειρή­νης», ζητώ­ντας να αφε­θεί ελεύθερος.
Και αυτά ενώ έγι­νε γνω­στό από την αρχή ότι ο Ρούστ πέτα­ξε στην Ισλαν­δία για να δοκι­μά­σει τις ικα­νό­τη­τές του, κατό­πιν στο Ελσίν­κι όπου παρέ­δω­σε σχέ­δια πτή­σης για Όσλο και μετά την επι­κοι­νω­νία του με τον πύρ­γο ελέγ­χου –με βάση το παρα­πά­νω σχέ­διο έκα­νε ανα­στρο­φή μπαί­νο­ντας στο σοβιε­τι­κό ενα­έ­ριο χώρο.

Τελι­κά κατα­δι­κά­στη­κε σε 4 χρό­νια φυλά­κι­ση για παρά­νο­μη διέ­λευ­ση αερο­πο­ρι­κών συνό­ρων, παρα­βί­α­ση διε­θνών κανό­νων πτή­σης, χου­λι­γκα­νι­σμό κλπ. –από αυτήν εξέ­τι­σε συνο­λι­κά 432 ημέ­ρες (απε­λά­θη­κε στις 3‑Αυγ-1988)

Cessna Сессна 172 Κόκκινη Πλατεία 1987 1(παρα­λει­πό­με­να)
Οι Μοσχο­βί­τες –στην αυγή της περε­στρόι­κα άφη­σαν στην ηγε­σία τους τα «δύσκο­λα» αντι­με­τω­πί­ζο­ντας με χιού­μορ το περι­στα­τι­κό –μετα­ξύ άλλων ονό­μα­σαν το σημείο προ­σγεί­ω­σης «Σερεμιέτσεβο‑3» (Шереметьево |||, από το όνο­μα τους διε­θνούς αερο­δρό­μιου της σοβιε­τι­κής πρω­τεύ­ου­σας –υπάρ­χουν το Νο 1 και 2) και μιλού­σαν για μια «δια­βαθ­μι­σμέ­νη» συχνό­τη­τα των περι­πο­λι­κών «για εξυ­πη­ρέ­τη­ση αεροσκαφών»…

Όσο για τον «λεβέ­ντη» πιλό­το –λένε (ΜΜΕ και ΜΚΔ) πως ο Mathias Rust «επέ­δει­ξε χαρα­κτη­ρι­στι­κά ατό­μου δια­τα­ραγ­μέ­νης προσωπικότητας».
Πάντως δεν υπη­ρέ­τη­σε στον στρα­τό αλλά σε υπη­ρε­σία κοι­νω­νι­κής ωφέ­λειας σε νοσο­κο­μείο (όπου, το 1989 μαχαί­ρω­σε μια νοσο­κό­μα που τον απέρ­ρι­ψε ερω­τι­κά), ασπά­στη­κε τον ινδου­ϊ­σμό και παντρεύ­τη­κε την κόρη Ινδού εμπό­ρου τσα­γιού κλπ.
Ο ίδιος δηλώ­νει –κατά περί­πτω­ση οικο­νο­μι­κός ανα­λυ­τής ή επαγ­γελ­μα­τί­ας παί­κτης πόκερ.

Cessna @ Сессна 172 Κόκκινη Πλατεία 1987

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο