Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«Όταν η φωνή μαγεύει την ψυχή…»

Μια μονα­δι­κή παρά­στα­ση που έχει μαγέ­ψει όλους όσους αγα­πούν την μου­σι­κή του κόσμου έρχε­ται και στην Αθή­να, την Τετάρ­τη 23 Οκτώ­βρη, στο «Christmas Theater» (Κλει­στό Ολυ­μπια­κού Στά­διο Γαλα­τσί­ου, Βεΐ­κου). 

 

Η υπέ­ρο­χη τρα­γου­δί­στρια των Dead Can Dance αλλά και του soundtrack της ται­νί­ας «Μονο­μά­χος» Λίζα Γκέ­ραρντ συνα­ντά μια από τις κορυ­φαί­ες χορω­δί­ες γυναι­κών στον κόσμο με τίτλο «The Mystery Of the Bulgarian Voices».

Αυτή η παρά­στα­ση βασί­ζε­ται στον συν­δυα­σμό μονα­δι­κών φωνών — τρα­γου­δι­στών από τη χορω­δία «The Mystery Of The Bulgarian Voices», της Lisa Gerrard (Dead Can Dance) και του παγκό­σμιου πρω­τα­θλη­τή του beatboxing (η τέχνη της παρα­γω­γής φωνη­τι­κών ήχων σε μίμη­ση μου­σι­κών οργά­νων, κατά κύριο λόγο κρου­στών), Skiller (Aleksandar Deyanov). Η ανθρώ­πι­νη φωνή ‑ως μία από τις πιο ισχυ­ρές ανθρώ­πι­νες εκφρά­σεις- απο­τε­λεί το κέντρο αυτού του μου­σι­κού ταξιδιού.

Το 1952 ιδρύ­θη­κε, στην Βουλ­γα­ρι­κή Εθνι­κή Ραδιο­φω­νία η χορω­δία «Το μυστή­ριο των βουλ­γα­ρι­κών φωνών». Η χορω­δία προ­τά­θη­κε πολ­λές φορές για το βρα­βείο «Γκρά­μι» το οποίο έλα­βε τελι­κά το 1990, με το δίσκο του «The Mystery Of the Bulgarian Voices — Vol II», την επι­μέ­λεια του οποί­ου είχε ο Μαρ­σέλ Σελιέ. Η έκδο­ση της συλ­λο­γής γίνε­ται το 1987 και κάνει διά­ση­μο το μου­σι­κό σχή­μα σε όλο τον κόσμο.

Το σημείο εκκί­νη­σης είναι η βουλ­γα­ρι­κή λαο­γρα­φι­κή παρά­δο­ση, η οποία είναι μία από τις αρχαιό­τε­ρες μου­σι­κές παρα­δό­σεις στην Ευρώ­πη, με ιστο­ρία χιλί­ων χρό­νων. Τα λαϊ­κά τρα­γού­δια εμπνέ­ο­νται από την κοι­νω­νι­κή ζωή και τις τελε­τουρ­γί­ες της ζωής. Η μονα­δι­κό­τη­τα του τρα­γου­διού και των φωνών ως μετά­δο­ση βαθιών ανθρώ­πι­νων συναι­σθη­μά­των, είναι τα σημα­ντι­κό­τε­ρα χαρα­κτη­ρι­στι­κά της βουλ­γα­ρι­κής λαο­γρα­φί­ας. Οι τρα­γου­δι­στές σε κάθε γεω­γρα­φι­κή περιο­χή της Βουλ­γα­ρί­ας έχουν τα δικά τους ηχη­τι­κά και μου­σι­κά χαρα­κτη­ρι­στι­κά (μελω­δι­κά και αρμονικά).

Κάθε τρα­γου­δι­στής της χορω­δί­ας «Το μυστή­ριο των βουλ­γα­ρι­κών φωνών» προ­έρ­χε­ται από μια δια­φο­ρε­τι­κή περιο­χή της χώρας και έχει δικό του ήχο. Σε συν­δυα­σμό με τις άλλες δίνει τον μονα­δι­κό ήχο της χορω­δί­ας. Έχουν ποι­κί­λες ηλι­κί­ες: Είναι μητέ­ρες, κόρες, αδελ­φές και ίσως μερι­κές για­γιά­δες. Και είναι όλες ξεχω­ρι­στές. Το μυστή­ριο των βουλ­γα­ρι­κών φωνών συγκλο­νί­ζει και μας καλεί σε ένα συγκι­νη­τι­κό ταξί­δι  γεμά­το με ήχους που ανα­βλύ­ζουν από την ανθρώ­πι­νη ψυχή. Όπως έχει πει και ο πρώ­τος μαέ­στρος της Μπο­ρίς Πετρόφ: «Η φωνή είναι εκεί­νη που μοιά­ζει περισ­σό­τε­ρο με την ψυχή».

Η Lisa Gerrard είναι επί­σης ένα εξαι­ρε­τι­κό φωνη­τι­κό ταλέ­ντο. Κατά τη διάρ­κεια της μου­σι­κής της καριέ­ρας, επη­ρε­α­σμέ­νη από τον ήχο δια­φό­ρων λαϊ­κών παρα­δό­σε­ων, κατά­φε­ρε να ανα­πτύ­ξει έναν ιδιαί­τε­ρο ήχο της φωνής και του τρα­γου­διού της. Μία από τις κύριες εμπνεύ­σεις της ήταν οι βουλ­γα­ρι­κές φωνές. Κατά­φε­ρε και βρή­κε την δική της ερμη­νεία του ήχου και έγρα­ψε μερι­κά από τα πιο ενδια­φέ­ρο­ντα τρα­γού­δια που βασί­ζο­νται σε αυτή.Η Λίζα δημιούρ­γη­σε τη δική της μελω­δι­κή «γλώσ­σα ήχου», βασι­σμέ­νη στην ιδέα ότι ο αφη­ρη­μέ­νος ήχος είναι πολύ πιο αυθε­ντι­κή ανθρώ­πι­νη έκφρα­ση από την αφή­γη­ση, βασι­σμέ­νη σε λέξεις. Γεν­νη­μέ­νη στη Μελ­βούρ­νη, οι μου­σι­κές των μετα­να­στών από όλο τον κόσμο απο­τε­λού­σαν το σάου­ντρακ της καθη­με­ρι­νό­τη­τάς της. Οι Dead Can Dance απο­τέ­λε­σαν την πρώ­τη σημα­ντι­κή περί­ο­δο της καριέ­ρας της. Η σόλο καριέ­ρα της Λίζα Γκέ­ραρντ ουσια­στι­κά ξεκί­νη­σε το 1995 με το άλμπουμ «The Mirror Pool» και απο­γειώ­θη­κε μέσα από τις κινη­μα­το­γρα­φι­κές δου­λειές της όπως ήταν το σάου­ντρακ του «Μονο­μά­χου» του Ρίντλεϊ Σκοτ, για το οποίο κέρ­δι­σε τη Χρυ­σή Σφαί­ρα και μία υπο­ψη­φιό­τη­τα για Όσκαρ μαζί με τον Χανς Ζίμερ. Υπο­ψη­φιό­τη­τα για τη Χρυ­σή Σφαί­ρα είχε και για τις ται­νί­ες του Μάικλ Μαν «Ali» και «Insider». Όπως έχει ανα­φέ­ρει: «Υπάρ­χουν στιγ­μές που η πύλη της καρ­διάς ανοί­γει και τότε ξεχύ­νε­ται από μέσα της ένας ήχος που δεν γνώ­ρι­ζες ότι υπάρ­χει. Ένας ήχος πέρα από αυτόν τον κόσμο μα και τόσο γήι­νος ταυ­τό­χρο­να. Αυτός είναι ο ήχος που με κάνει να αισθά­νο­μαι ευλογημένη».

Εδώ μια παρά­στα­ση του 2018 στη Σόφια 🎶🎤

Ο Skiller (Aleksandar Deyanov), ο οποί­ος ήταν ο Παγκό­σμιος Πρω­τα­θλη­τής Beatbox το 2012 στο Βερο­λί­νο, πέτυ­χε να ανα­βαθ­μί­σει το beatboxing σε επί­πε­δο φωνη­τι­κής τέχνης ακο­λου­θώ­ντας μονο­πά­τια που έχουν ήδη περ­πα­τή­σει καλ­λι­τέ­χνες όπως ο Bobby Mcferrin κ.ά. Χρη­σι­μο­ποιώ­ντας τη μονα­δι­κή του φωνή για να δημιουρ­γή­σει ρυθ­μούς και ήχους, συμ­με­τέ­χει σε πολ­λά μου­σι­κά έργα, που σχε­τί­ζο­νται με δια­φο­ρε­τι­κές μου­σι­κές παρα­δό­σεις. Στην παρά­στα­ση ο Skiller χρη­σι­μο­ποιεί τη φωνή του για να ενι­σχύ­σει τις ιδιαι­τε­ρό­τη­τες του μονα­δι­κού παλ­μού των βουλ­γα­ρι­κών ρυθ­μών και ‑μαζί με τους τρα­γου­δι­στές του «Το μυστή­ριο των βουλ­γα­ρι­κών φωνών» και της Λίζα Γκέ­ραρντ- να δημιουρ­γή­σει μια ξεχω­ρι­στή ατμό­σφαι­ρα. Ζήστε ένα ένα μου­σι­κό ταξί­δι που συνο­δεύ­ε­ται με τη συμ­με­το­χή μιας μικρής ορχή­στρας με παρα­δο­σια­κά βουλ­γα­ρι­κά όργα­να, gadulka, tambura και kaval και τα παγκό­σμια κρου­στά του David Kuckhermann, τα οποία συνο­δεύ­ουν τα τραγούδια.

Το πρό­γραμ­μα απο­τε­λεί­ται από τρία μέρη:

  1. Τα παρα­δο­σια­κά τρα­γού­δια της Βουλ­γα­ρί­ας από τη χορω­δία «Το μυστή­ριο των βουλ­γα­ρι­κών φωνών», συνο­δευό­με­νη από την ορχή­στρα και τον Skiller,
  2. τα τρα­γού­δια της Λίζα Γκέ­ραρντ συνο­δευό­με­να από μια υπέ­ρο­χη ομά­δα μου­σι­κών, τον Skiller και μερι­κές από τις φωνές της χορωδίας
  3. ειδι­κά γραμ­μέ­να για την παρά­στα­ση τρα­γού­δια στα οποία η χορω­δία «Το μυστή­ριο των βουλ­γα­ρι­κών φωνών» και η Λίζα Γκέ­ραρντ αλλη­λε­πι­δρούν στη σκη­νή και τρα­γου­δούν μαζί.

Όπως έλε­γε και ο Γερ­μα­νός συν­θέ­της Ρίχαρντ Βάγκνερ: «Το πιο παλιό, το πιο αλη­θι­νό, το πιο ωραίο μου­σι­κό όργα­νο, η μόνη αρχή στην οποία η μου­σι­κή μας οφεί­λει την ύπαρ­ξή της είναι η ανθρώ­πι­νη φωνή».


Προ­πώ­λη­ση εισι­τη­ρί­ων: 2117701700, www.christmastheater.gr και www.viva.gr.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο