Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

10o, 11o, 12o & 13o Φεστιβάλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ 🚩στην ανταρτομάνα Καισαριανή

Μετα­πο­λί­τευ­ση ΄74: κάτω από την πίε­ση του λαϊ­κού κινή­μα­τος με κορύ­φω­ση το πολυ­τε­χνείο ‑από τη μια και της συμ­βι­βα­στι­κής εναλ­λα­γής στην εξου­σία (αμε­ρι­κά­νοι, Ευρώ­πη, ντό­πιο αστι­κό κατε­στη­μέ­νο) μετά από επτά χρό­νια δικτα­το­ρί­ας, επί τέλους ζώμεν εις δημο­κρα­τί­αν (Κι έκα­στος πολί­της | ελευ­θέ­ρως ενερ­γεί| Δεχτή­κα­με ‑Δεχτή­κα­με; ‑Ναι!. Τα δια­δι­κα­σί­ας που ορί­ζου­νε |Τα δικαιώ­μα­τα και τα καθή­κο­ντα | ενός εκά­στου … Ζώμεν εις δημο­κρα­τί­αν| κι έκα­στος πολί­της, άμα του’ρ­θει να ενερ­γεί … ελευ­θέ­ρως ενερ­γεί | κλπ)

🚩 Ο πολι­τι­στι­κός οργα­σμός των πρώ­των ημε­ρών, συναυ­λί­ες που γέμι­ζαν ολό­κλη­ρα γήπε­δα, άνθι­ση στο πολι­τι­κό βιβλίο, φεστι­βάλ των νεο­λαι­ί­στι­κων οργα­νώ­σε­ων δεν διαρ­κεί πολύ: με εξαί­ρε­ση το Φεστι­βάλ ΚΝΕ-Οδη­γη­τή, που ξεκί­νη­σε το 1975, άντε­ξε στο χρό­νο, ωρί­μα­σε, και συνε­χί­ζει την πορεία του 45 ολό­κλη­ρα χρό­νια ‑αυτό για­τί μια κομ­μου­νι­στι­κή νεο­λαι­ί­στι­κη οργά­νω­ση, η ΚΝΕ στα χνά­ρια της ΟΚΝΕ έχει πάρει ‑ατσα­λω­μέ­νη στα δύσκο­λα χρό­νια της παρα­νο­μί­ας, σάρ­κα και οστά.

🚩 Πάντα φρέ­σκο, μια όαση πολι­τι­σμού και πολι­τι­κής ανα­ζή­τη­σης, ένας θεσμός πια για τη χώρα μας. Δεν πρέ­πει να υπάρ­χει νέος της λαϊ­κής οικο­γέ­νειας που να μην έχει περά­σει μια φορά του­λά­χι­στον στη ζωή του είτε από τις κεντρι­κές εκδη­λώ­σεις της Αθή­νας είτε από τις δεκά­δες χιλιά­δες προ-φεστι­βα­λι­κές και φεστι­βα­λι­κές εκδη­λώ­σεις που έχουν διορ­γα­νω­θεί σε όλη την Ελλά­δα… και σίγου­ρα εμείς οι μεγα­λύ­τε­ροι πολ­λές φορές ‑ο υπο­φαι­νό­με­νος 44+1.

🚩 Συνε­χί­ζο­ντας το αφιέ­ρω­μα στην ιστο­ρία των Φεστι­βάλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ, θα στα­θού­με στη σημε­ρι­νό μας σημεί­ω­μα στη σχέ­ση με την ανταρ­το­μά­να Και­σα­ρια­νή, ανα­δει­κνύ­ο­ντας και κάποιες άγνω­στες πτυ­χές: όπως ανα­φέ­ρα­με, μετά το  2o Φεστι­βάλ ΚΝΕ – Οδη­γη­τή (1976), 9–12 Σεπτέμ­βρη 1976 τη σκυ­τά­λη πήρε για επτά χρό­νια το Περι­στέ­ρι, μετά από αγω­νι­στι­κές κινη­το­ποι­ή­σεις, για την παρα­χώ­ρη­ση του χώρου (το 9o Φεστι­βάλ, 8–11 Σεπ-1983 ήταν το τελευ­ταίο που έγι­νε εκεί) Το 10o έγι­νε 13–16 Σεπ-1984, στην Και­σα­ρια­νή, όπως και τα 11o, 12o και 13o (1987) και ακο­λού­θη­σε το Γαλά­τσι (Άλσος Βεΐκου).

🚩 10ο Φεστιβάλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ

10o Φεστιβάλ ΚΝΕ ΟΔΗΓΗΤΗ Κεντρική Σκηνή

Κεντρι­κός χώρος του 10ου Φεστι­βάλ ήταν ο χώρος των νέων εργα­τών όπου είχε στη­θεί και ο «Λαβύ­ριν­θος της ταξι­κής συνερ­γα­σί­ας» όπου με πρω­τό­τυ­πο τρό­πο παρου­σιά­ζο­νταν η ιδε­ο­λο­γι­κή πάλη στους χώρους δουλειάς.
Ακό­μα έγι­νε συζή­τη­ση για τους αγώ­νες της εργα­τι­κής τάξης στα εργο­στά­σια και παρου­σιά­στη­κε θεα­τρι­κή παρά­στα­ση για τους αγώ­νες των εργα­τών των Ναυ­πη­γεί­ων με «πρω­τα­γω­νι­στές» τους ίδιους τους εργάτες.Η ΚΝΕ κυκλο­φο­ρεί στο Φεστι­βάλ ένα λεύ­κω­μα για τα 10 χρό­νια του θεσμού, αλλά και έναν οδη­γό δίσκων κλα­σι­κής μου­σι­κής και έναν οδη­γό για την παγκό­σμια λογοτεχνία.
Ο Γιάν­νης Ρίτσος με την απαγ­γε­λία του και ο Μίκης Θεο­δω­ρά­κης με τη συναυ­λία του «κλεί­νουν» για άλλη μια χρο­νιά το τετραήμερο.
Στη Διε­θνού­πο­λη, που είναι αφιε­ρω­μέ­νη στο 12ο Παγκό­σμιο Φεστι­βάλ Νεο­λαί­ας και Φοι­τη­τών, που θα γίνει την επό­με­νη χρο­νιά στη Μόσχα, συμ­με­τέ­χουν 53 Οργα­νώ­σεις Νεολαίας.
Ο «Ριζο­σπά­στης» έχει ξεχω­ρι­στό πρό­γραμ­μα στο περί­πτε­ρό του, γιορ­τά­ζο­ντας τα 66 του χρό­νια και 10 χρό­νια αδιά­κο­πης (και νόμι­μης) κυκλο­φο­ρί­ας του.
Λει­τουρ­γεί και πάλι το κλει­στό κύκλω­μα τηλε­ό­ρα­σης του Φεστι­βάλ, γίνο­νται εκθέ­σεις, δια­γω­νι­σμοί και η κλα­σι­κή μου­σι­κή έχει και πάλι το δικό της χώρο στο Φεστι­βάλ με πολύ σημα­ντι­κές ελλη­νι­κές συμμετοχές.
Στον κινη­μα­το­γρά­φο γίνε­ται αφιέ­ρω­μα στον Μάνο Κατρά­κη, που είχε πεθά­νει στις αρχές του μήνα.10o Φεστιβάλ ΚΝΕ ΟΔΗΓΗΤΗ υδραύλακας

10o Φεστιβάλ ΚΝΕ ΟΔΗΓΗΤΗ Χαρίλαος

10o Φεστιβάλ ΚΝΕ ΟΔΗΓΗΤΗ Πανό

10o Φεστιβάλ ΚΝΕ ΟΔΗΓΗΤΗ Οδηγητής Αυγ 8410o Φεστιβάλ ΚΝΕ ΟΔΗΓΗΤΗ 🚩στέκι νεολαίας
✔️ Περισ­σό­τε­ρα για το 10ο 🚩 εδώ (902.gr) 🚩 11o Φεστι­βάλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ🚩 12o Φεστι­βάλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ🚩 13o Φεστι­βάλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ

Καισαριανή-Σκοπευτήριο-Παν.Μακρής

Σκοπευτήριο Καισαριανής 1984

  1. Είσο­δος «Θυσια­στή­ριο της Λευ­τε­ριάς»: Τότε υπήρ­χε μόνο ο κεντρι­κός διά­δρο­μος και δεξιά ‑σ’ όλο το μήκος του πρα­νούς μια «πολι­τεία» από «γαύ­ρους» (τοπι­κά παρα­βα­τι­κά λού­μπεν στοιχεία)
  2. Το ιστο­ρι­κό «Χάρα­μα» του Τσι­τσά­νη, που η «Σκο­πευ­τι­κή» (ΠΣΕ) νοί­κια­ζε σαν μπουζουξίδικο
  3. Άδε­ντρος χώρος όπου ανε­γέρ­θη­κε αργό­τε­ρο νηπιαγωγείο
  4. Εδώ κατα­σκευά­στη­κε το νέο υπερ­σύγ­χρο­νο για την επο­χή του ΤΕΛ-ΤΕΣ Και­σα­ρια­νής (1ο ΕΠΑΛ)
  5. Το ιστο­ρι­κό κτή­ριο που στε­γά­ζει σήμε­ρα το ΕΑΜι­κό Μου­σείο Εθνι­κής Αντί­στα­σης, κλει­στό και εγκα­τα­λειμ­μέ­νο, με αυθαί­ρε­τα κτί­σμα­τα μπρά­βων της ΠΣΕ στο πίσω μέρος.
  6. Τα Γρα­φεία της «Σκο­πευ­τι­κής», με τους στό­χους «αερο­βό­λου»: χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­κε αρκε­τά χρό­νια μετά (από τα ΜΑΤ και άλλους «λεβέ­ντες») και κατα­λή­φθη­κε από το δήμο επί Στα­μέ­λου ‑εκδιώ­κο­ντας ορι­στι­κά την ΠΣΕ από τον τελευ­ταίο της θύλακα
  7. Ο τόπος της θυσί­ας, όπου εκτε­λέ­στη­καν και οι 200 την Πρω­το­μα­γιά του 44 που η «Σκο­πευ­τι­κή» είχε κλει­δω­μέ­νο και απα­γό­ρευε με νύχια και με δόντια την προ­σέγ­γι­ση του λαού. Αργό­τε­ρα ‑επί Κατη­μερ­τζή, με κατα­δρο­μι­κή συντο­νι­σμέ­νη δου­λειά, έπε­σε η «μάντρα» προς τον 100άρη και μετά κατα­σκευά­στη­κε το μνημείο
  8. Ο περί­φη­μος 300άρης (στό­χος): Το άβα­το για το λαό, ένα από το πρώ­τα κομ­μά­τια που ‑μετά την ιστο­ρι­κή κατά­λη­ψη δια­μορ­φώ­θη­καν για να υπο­δε­χτούν το Φεστι­βάλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ
  9. Το δεντρο­φυ­τε­μέ­νο κομ­μά­τι γεμά­το μπά­ζα και σκου­πί­δια (χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­κε και αυτό ‑αγνώ­ρι­στο από τον οργα­νι­σμό των Φεστι­βάλ) είναι σήμε­ρα πλή­ρως δια­μορ­φω­μέ­νο με δια­δρό­μους και καθι­στι­κά συν­δέ­ο­ντας την πλα­τεία των «200» κλπ.
  10. Χώρος που η ΠΣΕ ‑που το έπαι­ζε τότε αδια­φι­λο­νί­κη­τος ιδιο­κτή­της πού­λη­σε στον ΟΣΚ. Εκεί μετά από πολύ­χρο­νους αγώ­νες (αρχι­κά του Παν Μακρή) στή­θη­κε ένα από τα βασι­κά σχο­λι­κά συγκρο­τή­μα­τα του δήμου Και­σα­ρια­νής (δημο­τι­κά, γυμνά­σια, λύκεια) που εκσυγ­χρο­νί­ζε­ται συνε­χώς. Οι τελευ­ταί­ες απα­νω­τές σοβα­ρές εργα­σί­ες συντή­ρη­σης έγι­ναν επί δημαρ­χί­ας του κομ­μου­νι­στή Ηλία Στα­μέ­λου 2016–19
  11. Η σημε­ρι­νή πλα­τεία των «200» (κομ­μου­νι­στών) εκεί­να τα χρό­νια “χώρος «κυνη­γε­τι­κού όπλου (τραπ)”. Με την κατά­λη­ψη ο Παν.Μακρής έστη­σε εκεί το «στέ­κι της νεο­λαί­ας» και δημιούρ­γη­σε τον πρώ­το πολι­τι­στι­κό πόλο. Στη συνέ­χεια το κτή­ριο μετα­τρά­πη­κε στο «Κέντρο Υγεί­ας του Παι­διού», που λει­τουρ­γεί μέχρι σήμε­ρα και η πλα­τεία πήρε την ορι­στι­κή της μορ­φή εφαρ­μό­ζο­ντας τη σχε­τι­κή μελέ­τη ‑μπρο­στά στο κτί­ριο δημιουρ­γή­θη­κε πρό­τυ­πη παι­δι­κή χαρά. Σε παρα­πλή­σιο χώρο ‑σε επα­φή σχε­δόν υπάρ­χει ο ΗΛΙΟΣ (κέντρο Συμ­βου­λευ­τι­κής & Επι­μόρ­φω­σης ΑμεΑ ηλι­κί­ας 8 – 50 ετών με νοη­τι­κή υστέ­ρη­ση, κινη­τι­κά προ­βλή­μα­τα, ψυχι­κές δια­τα­ρα­χές, , αυτι­σμό ελα­φράς μορφής)
  12. Το γήπε­δο της Νήαρ Ήστ (ποδό­σφαι­ρο και κλειστό)
  13. Το Πρό­τυ­πο Ειδι­κό Δημο­τι­κό Σχο­λείο «Ρόζα Ιμβριώ­τη» που ιδρύ­θη­κε το 1937 από την σπου­δαία παι­δα­γω­γό του 20ου αιώ­να και φέρει το όνο­μα της απο­δί­δο­ντας φόρο τιμής στην προ­σφο­ρά και το έργο της και στον τομέα της ειδι­κής αγω­γής. Απο­τε­λεί το πρώ­το δημό­σιο ειδι­κό σχο­λείο που ιδρύ­θη­κε στην Ελλά­δα και από τα πρώ­τα στα Βαλ­κά­νια, εξει­δι­κευ­μέ­νο στις ανά­γκες των μαθη­τών με νοη­τι­κή υστέ­ρη­ση, που εκσυγ­χρο­νί­στη­κε αρκε­τές φορές μέχρι σήμερα
  14. Μισο­μπα­ζό­το­πος τότε, σήμε­ρα στε­γά­ζει τον Πρό­τυ­πο Βιο­κλι­μα­τι­κό Παι­δι­κό σταθ­μό (έργο Στα­μέ­λου) και ο υπό­λοι­πος είναι δια­μορ­φω­μέ­νος σε (ελεύ­θε­ρο) parking

🚩 Καισαριανή-Σκοπευτήριο-Παν.Μακρής -|> το «τρίο» που αποτελεί το «αδιαίρετο» πολιτικά, κοινωνικά ιστορικά

🎈  Πριν τον πόλε­μο και ακό­μη πριν το ’22, ήταν μια δασώ­δης και βρα­χώ­δης περιο­χή που χρη­σί­μευε για την άσκη­ση των ΕΔ και ειδι­κά του πυρο­βο­λι­κού σώματος.
Ο ερχο­μός των προ­σφύ­γων στην Αθή­να όμως προ­κά­λε­σε, τερά­στιο θέμα εγκα­τά­στα­σής τους: Αρχι­κά απαλ­λο­τριώ­θη­κε από το κρά­τος η περιο­χή του Σκο­πευ­τη­ρί­ου της Καλ­λι­θέ­ας στη συνέ­χεια προ­χώ­ρη­σαν οι ενέρ­γειες εξεύ­ρε­σης νέου χώρου και ο νέος τόπος που επι­λέ­χθη­κε ήταν η Και­σα­ρια­νή… το 1930 ο Βενι­ζέ­λος μετα­βι­βά­ζει μια έκτα­ση 710 στρεμ­μά­των της Και­σα­ρια­νής στην Πανελ­λή­νια Σκο­πευ­τι­κή Εται­ρεία (Π.Σ.Ε.) ως πεδίο βολής, με την προ­ϋ­πό­θε­ση ότι το χώρο θα χρη­σι­μο­ποιούν και οι ένο­πλες δυνά­μεις, αργό­τε­ρα, παρα­χω­ρή­θη­κε και στον Όμι­λο Φιλά­θλων Κυνη­γε­τι­κού Όπλου (Ο.Φ.Κ.Ο.).
🎈  Το χώρο αυτό επέ­λε­ξαν οι Γερ­μα­νοί ως τόπο εκτέ­λε­σης των αγω­νι­στών. Η πρώ­τη εκτέ­λε­ση γίνε­ται την Τρί­τη 26-Μαϊ-1942 (εκτε­λού­νται τα αδέλ­φια Άγγε­λος και Μαρί­νος Μπάρ­κας, 24 και 19 ετών αντί­στοι­χα και συνε­χί­στη­καν σαν καθη­με­ρι­νό φαι­νό­με­νο: Το 1942 εκτε­λέ­στη­καν 13 πατριώ­τες, το 1943 άλλοι 147 και το 1944 , εκτε­λέ­στη­καν 440 πατριώ­τες. Εκτός απ’ αυτούς εκτε­λέ­στη­καν και 25 αντι­φα­σί­στες στρα­τιώ­τες του κατα­κτη­τή (20 Ιτα­λοί και 5 Γερ­μα­νοί). Η κορυ­φαία και πιο τρα­γι­κή στιγ­μή στην ιστο­ρία του Σκο­πευ­τη­ρί­ου ήταν η μαζι­κή εκτέ­λε­ση 200 πατριω­τών – κομ­μου­νι­στών την πρω­το­μα­γιά του 1944. Η συντρι­πτι­κή πλειο­νό­τη­τα αυτών ήταν έγκλει­στοι της Ακρο­ναυ­πλί­ας, που η μετα­ξι­κή δικτα­το­ρία είχε παρα­δώ­σει στα κατο­χι­κά στρα­τεύ­μα­τα, χωρίς να τους δώσει την ευκαι­ρία να υπε­ρα­σπι­στούν τη πατρί­δα τους.
🎈  Από το στρα­τό­πε­δο Χαϊ­δα­ρί­ου οι 200 πατριώ­τες κομ­μου­νι­στές, με επι­κε­φα­λής τον Ναπο­λέ­ο­ντα Σου­κα­τζί­δη, μετα­φέρ­θη­καν και εκτε­λέ­στη­καν στο Σκοπευτήριο.
🎈  Οι μελ­λο­θά­να­τοι αγω­νι­στές μπρο­στά στο εκτε­λε­στι­κό από­σπα­σμα ήταν όρθιοι, γεν­ναί­οι, με κυρί­αρ­χο το αίσθη­μα της αυτο­θυ­σί­ας, που ενσάρ­κω­νε μέσα της το ανώ­τα­το ιδα­νι­κό του ανθρώ­που. Οι αγω­νι­στές πέθα­ναν τρα­γου­δώ­ντας τον Εθνι­κό Ύμνο και ζητω­κραυ­γά­ζο­ντας για το ΕΑΜ.
🎈  Στις 21-Σεπ-1944, παρου­σία του Στέ­φα­νου Σαρά­φη στην επέ­τειο για τα τρί­χρο­να από την ίδρυ­ση του ΕΑΜ, ο 6ος τομέ­ας του ΕΑΜ απο­φα­σί­ζει να μετο­νο­μά­σει το Σκο­πευ­τή­ριο σε «ΘΥΣΙΑΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΛΕΥΤΕΡΙΑΣ».
Μετά τα Δεκεμ­βρια­νά οι επι­γρα­φές σβή­στη­καν και το «Θυσια­στή­ριο» ξανά­γι­νε πεδίο βολής των αγγλι­κών –τώρα πια- στρατευμάτων.
Ο πόλε­μος τελεί­ω­σε ο χώρος, όμως, δεν έτυ­χε του ανά­λο­γου σεβα­σμού για την ιερό­τη­τα του. Η Σκο­πευ­τι­κή Εται­ρία – παρ’ όλα αυτά – συνέ­χι­ζε να παρα­μέ­νει στο χώρο και να βεβη­λώ­νει τη Mνήμη…
👁️‍🗨️ «Να δεί­τε που στο τέλος θα το κάνουν οικό­πε­δα — έξι μέτρα φάτσα και δώδε­κα βάθος το καθέ­να, τσί­μα τσί­μα όσο επι­τρέ­πε­ται για να είναι άρτιο. Για οικό­πε­δα θα συμ­φω­νή­σου­νε όλοι…Πιθανόν να μεί­νει κι η ονο­μα­σία “Σκο­πευ­τή­ριο”, ουδέ­τε­ρα όμως, χωρίς καμία ειδι­κή σημα­σία, αλά πλα­τεία Συντάγ­μα­τος, θα φέρ­νει στα μυα­λά των ανθρώ­πων τους αργό­σχο­λους που κάναν βολή σε χάρ­τι­νους στό­χους, σε πια­τά­κια πήλι­να και σε περι­στέ­ρια. Σε ανθρώ­πους, ποτέ. Κατά τη γερ­μα­νι­κή κατο­χή; Μα συνέ­βη­κε ποτέ τέτοιο πράγ­μα;» — “Σκο­πευ­τή­ριο Και­σα­ρια­νής”, Μάριος Χάκ­κας, 1972
🎈🚩  Και έρχε­ται το 1983: ο λαός της πόλης με επι­κε­φα­λής το Δήμαρ­χο Πανα­γιώ­τη Μακρή πραγ­μα­το­ποιεί κατά­λη­ψη 17 ημε­ρών των εισό­δων του Σκο­πευ­τη­ρί­ου με αίτη­μα την απο­μά­κρυν­ση της Σκο­πευ­τι­κής και το 1984, γίνε­ται το πρώ­το βήμα, ο χώρος των 110 στρεμ­μά­των κηρύσ­σε­ται από το υπουρ­γείο Πολι­τι­σμού ιστο­ρι­κός μνη­μεια­κός: ο χαρα­κτη­ρι­σμός αυτός κρί­νε­ται ιδιαί­τε­ρα σημα­ντι­κός, καθώς απα­γο­ρεύ­ε­ται κάθε παρέμ­βα­ση πλέ­ον στο χώρο που αντι­στρα­τεύ­ε­ται το χαρα­κτή­ρα αυτό.
🎈 Η από­φα­ση αυτή δίνει την ευκαι­ρία και δυνα­τό­τη­τα στο Δήμο Και­σα­ρια­νής να προ­κη­ρύ­ξει, τον ίδιο χρό­νο, πανελ­λή­νιο αρχι­τε­κτο­νι­κό δια­γω­νι­σμό, για την δια­μόρ­φω­ση του χώρου σε αισθη­τι­κό πάρ­κο ανα­ψυ­χής και Πολι­τι­σμού και ανά­δει­ξη της ιστο­ρι­κής του φυσιο­γνω­μί­ας. Ο δια­γω­νι­σμός διε­ξά­γε­ται και σχε­διά­ζε­ται, πλέ­ον, η πρό­τα­ση του δήμου.

Tο «ΘYΣIAΣTHPIO THΣ ΛEYTEPIAΣ», θα μετατραπεί σε τόπο που η ιστορική μνήμη δένει αρμονικά με την ελπίδα, για την δημιουργία ενός σύγχρονου πάρκου με πολλαπλές κοινωνικές πολιτιστικές χρήσεις στην υπηρεσία της λαϊκής οικογένειας και της ιστορικής μνήμης.bandiera rossa

✔️ Ιούλιος 1984: 🎈🚩σε «διατεταγμένη υπηρεσία»

Με την πανη­γυ­ρι­κή εκλο­γή του το 1982 ο σ.φος Πανα­γιώ­της Μακρής «μας βάζει τα δυο πόδια σ’ ένα παπού­τσι»: δεδο­μέ­νου πως η κατά­στα­ση των δημο­τι­κών υπη­ρε­σιών και του προ­σω­πι­κού ήταν πολύ κάτω από τις ανά­γκες και «οι και­ροί ου μενε­τοί», παράλ­λη­λα με παρεμ­βά­σεις πνο­ής (πχ. απο­χέ­τευ­ση, ασφαλ­το­στρώ­σεις, κλεί­σι­μο από την ΕΥΔΑΠ ρέμα­τος Ηρι­δα­νού κά) που διεκ­δι­κεί ‑απαι­τεί, με τον τρό­πο που ήξε­ρε και εξα­σφα­λί­ζει από την κεντρι­κή διοί­κη­ση, οι ΚΟΒες ανα­λαμ­βά­νουν δρά­ση: δίπλα στο λαό της πόλης συν­δρά­μουν μετα­μορ­φώ­νο­ντας την καρ­διά της συνοι­κάις τα εσω­τε­ρι­κά «τετρά­γω­να» και τις «αυλές» με μικρο­έρ­γα πνο­ής. (ΣΣ  -|> ο όρος αντι­πα­ρο­χή ήταν τότε άγνω­στος στην Καισαριανή)

Οι κάτοι­κοι της Και­σα­ρια­νής θυμού­νται τον Πανα­γιώ­τη Μακρή για την αμέ­ρι­στη στή­ρι­ξη στα καθη­με­ρι­νά προ­βλή­μα­τα επι­βί­ω­σης των φτω­χών ανθρώ­πων.
Πάντα κοντά στους εργα­ζό­με­νους, στις χαρές και τις λύπες τους.

🚩 Ο Παναγιώτης Μακρής συναντήθηκε με την ιστορία της Καισαριανής και έγινε ένα μαζί της. Το όνομα του έγινε συνώνυμο με την ίδια την πόλη.

Ήταν Ιού­λης του 1984, όταν πήρα­με το κατε­πεί­γον «σήμα»: δια­μόρ­φω­ση του Σκο­πευ­τή­ριου σε επι­λεγ­μέ­να σημεία …καθα­ρί­σμα­τα από μπά­ζα και κατο­χύ­ρω­ση ντε φάκτο του χώρου. Σιγά-σιγά συνα­ντη­θή­κα­με ‑σχε­δόν χωρίς να το κατα­λά­βου­με, με τους μηχα­νη­μα­τά­δες ‑ακό­μα και της τότε νομαρ­χί­ας! με εργα­ζό­με­νους στο δήμο και με τους/τις «συνή­θεις», εκεί­να τα χρό­νια 10ά­δες-100ά­δες εθε­λο­ντές-ντριες ΚΝί­τες & Κνί­τι­σες κάθε ειδι­κό­τη­τας, φοι­τη­τές οικο­δό­μους, καλ­λι­τέ­χνες, μπο­για­τζή­δες, ηλε­κτρο­λό­γους με ένα πολύ­βουο αλλά καλά συντο­νι­σμέ­νο μελίσ­σι … Και το Σεπτέμ­βρη ήταν όλα έτοιμα!

Όπως απάγ­γει­λε ο Γιάν­νης Ρίτσος στο κλεί­σι­μο του 10ου  «Η καρ­διά μου είναι τώρα ένα φαρ­δύ χωμα­τέ­νιο τσου­κά­λι που μπή­κε πολ­λές φορές στη φωτιά που μαγεί­ρε­ψε χιλιά­δες φορές για τους φτω­χούς για τους ξωμά­χους, για τους περα­τά­ρη­δες για τους εργά­τες και τις πικρές μανά­δες τους για τον πει­να­σμέ­νον ήλιο, για τον κόσμο- ναι, για όλο τον κόσμο ‑ένα φτω­χό, καπνι­σμέ­νο, μαυ­ρι­σμέ­νο τσου­κά­λι που κάνει καλά τη δου­λειά του που βρά­ζει άγρια ραδί­κια του βου­νού κι αριά και που κάνα κοψί­δι κρέ­ας κι από κάτου συδαυ­λί­ζουν τη φωτιά τα πει­να­σμέ­να αδέλ­φια μου – καθέ­νας βάζει και το ξύλο του καθέ­νας καρ­τε­ρά­ει το μερ­τι­κό του»

Καισαριανή 5

  1. Μου­σείο ΕΑΜι­κής Εθνι­κής Αντίστασης
  2. Σχο­λι­κό Συγκρό­τη­μα Ηρώς Κωνσταντοπούλου
  3. Ο πρώ­ην 300άρης ‑πρό­τυ­πο πάρ­κο ανα­ψυ­χής για όλο το λεκανοπέδιο
  4. Ο πρώ­ην 100άρης όαση πράσινου
  5. Το μνη­μείο των «200»
  6. Ο τόπος θυσίας
  7. Τα πρώ­ην γρα­φεία της ΠΣΕ με το «στό­χο αεροβόλου»
  8. Ο πρό­τυ­πος Βιο­κλι­μα­τι­κός παι­δι­κός σταθμός

Καισαριανή 7

Καισαριανή 3

ΣΣ |> Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΚΡΗΣ υπήρ­ξε εκλεγ­μέ­νος δήμαρ­χος της πόλης που αγά­πη­σε και αγα­πή­θη­κε από αυτήν για σχε­δόν 26 χρό­νια.
🚩 Εκλέ­γε­ται Δήμαρ­χος για πρώ­τη φορά στις εκλο­γές του 1964 υπο­στη­ρι­ζό­με­νος από το ΚΚΕ και δια­δε­χό­με­νος τον αεί­μνη­στο δήμαρ­χο Λεω­νί­δα Μανωλίδη.
Όπως και την ίδια την Και­σα­ρια­νή, έτσι και το δήμαρ­χό της, το σύστη­μα δεν μπό­ρε­σε ποτέ να τους τιθα­σεύ­σει. Ο Πανα­γιώ­της ορκί­ζε­ται στις 14-Αυγ-1964. Πριν κλεί­σει καν μήνα στο πόστο του, το αστι­κό κρά­τος του επι­βά­λει 20ήμερη αργία για την απεί­θαρ­χη του στά­ση. Μέσα στο χρό­νο από την ανά­λη­ψη των καθη­κό­ντων του, στην περί­ο­δο των «Ιου­λια­νών» το 1965, του επι­βάλ­λε­ται νέα 3μηνη αργία.
Με το πρα­ξι­κό­πη­μα της 21ης Απρί­λη του 1967, συλ­λαμ­βά­νε­ται από τη Χού­ντα και κλεί­νε­ται στον Ιππό­δρο­μο. Από εκεί γίνε­ται η μετα­γω­γή του στα Γιού­ρα και μετά στο Παρ­θέ­νι. Τα Χρι­στού­γεν­να του 1970 απο­φυ­λα­κί­ζε­ται και δου­λεύ­ει στην παρά­νο­μη δου­λειά του ΚΚΕ. Το 1973 δια­φεύ­γει παρά­νο­μα στο εξω­τε­ρι­κό.
Στις δημο­τι­κές εκλο­γές του 1975, 1978, 1982, 1986 εκλέ­γε­ται και επα­νε­κλέ­γε­ται συνε­χώς δήμαρ­χος, πανη­γυ­ρι­κά, με συντρι­πτι­κά ποσο­στά.
🚩 Η δική του πορεία αντά­μω­σε με την πορεία της ανταρ­το­μά­νας Και­σα­ρια­νής, συνα­ντή­θη­κε με την ιστο­ρία της και έγι­νε ένα μαζί της. Το όνο­μα του έγι­νε συνώ­νυ­μο με την ίδια την πόλη.
Ο Πανα­γιώ­της Μακρής βρέ­θη­κε από νωρίς στη ζωή του, ανά­με­σα στους τόσους επώ­νυ­μους και πάρα-πάρα πολ­λούς χιλιά­δες ανώ­νυ­μους συντρό­φους, που με τερά­στιες προ­σω­πι­κές θυσί­ες κρά­τη­σαν τη σημαία των ιδα­νι­κών του ΚΚΕ ψηλά.
🚩 Από την από­φα­σή του αυτή δεν έκα­νε πίσω ποτέ, κι αυτό κάνει τη προ­φο­ρά του ακό­μα πιο πολύ­τι­μη, παρα­κα­τα­θή­κη του σήμε­ρα και του αύριο του λαϊ­κού κινήματος.
Ο Πανα­γιώ­της Μακρής, δεν έλει­ψε στιγ­μή από την πρώ­τη γραμ­μή του αγώ­να. Από τα νεα­νι­κά του χρό­νια εντά­χτη­κε στην ΟΚΝΕ. Έδω­σε μάχη με το φασι­σμό και τον κατα­κτη­τή στην Ελλά­δα και τη Μέση Ανα­το­λή και έμει­νε αδού­λω­τος, ανυ­πο­χώ­ρη­τος, περή­φα­νος στα κολα­στή­ρια της εξο­ρί­ας, στην Ικα­ρία, τη Μακρό­νη­σο, τον Άη Στρά­τη.
🚩 Ο Πανα­γιώ­της Μακρής, ως δήμαρ­χος από το 1964, μπή­κε επι­κε­φα­λής σε μαζι­κούς αγώ­νες για τα μεγά­λα προ­βλή­μα­τα της πόλης (για την απο­κα­τά­στα­ση των προ­σφύ­γων, την κατάρ­γη­ση των χρε­ών, την κατάρ­γη­ση της παρά­γκας, την ανά­πλα­ση των πλιν­θό­κτι­στων). Αλλά και για τα μικρά, τα καθημερινά.
Επί δημαρ­χί­ας του ολο­κλη­ρώ­θη­καν τα έργα υπο­δο­μής, κλεί­στη­κε το ρέμα, έγι­ναν οι μεγά­λες παρεμ­βά­σεις αντι­πλημ­μυ­ρι­κής προ­στα­σί­ας, εξα­σφα­λί­στη­καν χώροι για την παι­δεία, τον πολι­τι­σμό, τον αθλη­τι­σμό. Κτί­σθη­καν τα σχο­λεία. Μπή­καν οι βάσεις για σύγ­χρο­νες δομές πρόνοιας.
Ανα­πτύ­χθη­καν πρω­το­πο­ρια­κές πολι­τι­στι­κές δρα­στη­ριό­τη­τες και χτί­στη­κε το Πνευ­μα­τι­κό Κέντρο της πόλης.
Για την προ­στα­σία του φυσι­κού πλού­του του Υμητ­τού, ίδρυ­σε την Ομά­δα Δασο­προ­στα­σί­ας του Δήμου.
🚩 Κορυ­φαί­ες στιγ­μές απο­τε­λούν οι αγώ­νες για να απο­δο­θεί στο λαό ο ιερός χώρος του ΣΚΟΠΕΥΤΗΡΙΟΥ, κόντρα στα μεγά­λα συμ­φέ­ρο­ντα, για να κατο­χυ­ρω­θούν και να αξιο­ποι­η­θούν για τις λαϊ­κές ανά­γκες οι ελεύ­θε­ροι χώροι της συνοι­κί­ας.
Το 1983 το δημο­τι­κό συμ­βού­λιο με δήμαρ­χο τον Πανα­γιώ­τη Μακρή απο­φά­σι­σε ότι πρέ­πει με κάθε τρό­πο, ο χώρος του Σκο­πευ­τη­ρί­ου να μετα­τρα­πεί σε χώρο όπου ελεύ­θε­ρα θα τιμώ­νται οι αγω­νι­στές, θα φτια­χτούν σχο­λεία για τις ανά­γκες των παι­διών της πόλης, θα μπο­ρούν οι Και­σα­ρια­νιώ­τες και οι κάτοι­κοι των γύρω περιο­χών να χαί­ρο­νται τον χώρο του Σκοπευτηρίου.
Αυτή η ενέρ­γεια αντι­με­τω­πί­στη­κε με την κινη­το­ποί­η­ση του κρα­τι­κού μηχα­νι­σμού, με ΜΑΤ, Δικα­στή­ρια. Το απο­τέ­λε­σμα της λαϊ­κής πάλης ήταν για πρώ­τη φορά να εκδο­θεί προ­ε­δρι­κό διά­ταγ­μα για χαρα­κτη­ρι­σμό του χώρου σαν χώρος ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ.
🚩 Η δημο­τι­κή αρχή με Δήμαρ­χο τον Πανα­γιώ­τη Μακρή, στά­θη­κε όχι μόνο στα στε­νά όρια του δήμου αλλά πήρε θέση για τη γενι­κό­τε­ρη πολι­τι­κή που καθο­ρί­ζει και τα επιμέρους
Έδω­σε μάχη για την δια­τή­ρη­ση της ιστο­ρι­κής μνή­μης της πόλης μας και συνο­λι­κά του ελλη­νι­κού λαού. Στα βήμα­τα του εγκαι­νιά­σα­με το Μου­σείο της ΕΑΜΙΚΗΣ Εθνι­κής Αντί­στα­σης που μέρα με την μέρα γίνε­ται πόλος έλξης για δεκά­δες σχο­λεία από όλες τις περιο­χές της χώρας μας.
🚩 Συμ­με­τεί­χε ενερ­γά στο φιλει­ρη­νι­κό κίνη­μα απο­κα­λύ­πτο­ντας το ρόλο του ιμπε­ρια­λι­σμού και των επεμ­βά­σε­ων για τον έλεγ­χο των πηγών και των δρό­μων ενέρ­γειας, που για αυτά οι ιμπε­ρια­λι­στές δημιούρ­γη­σαν την μικρα­σια­τι­κή κατα­στρο­φή και σήμε­ρα σφα­γιά­ζουν τους λαούς της Μέσης Ανατολής.
🚩 Οι κάτοι­κοι της Και­σα­ρια­νής θυμού­νται τον Πανα­γιώ­τη Μακρή για την αμέ­ρι­στη στή­ρι­ξη στα καθη­με­ρι­νά προ­βλή­μα­τα επι­βί­ω­σης των φτω­χών ανθρώ­πων. Πάντα κοντά στους εργα­ζό­με­νους, στις χαρές και τις λύπες τους στο πλάι της λαϊ­κής οικογένειας.
🚩 Ο Πανα­γιώ­της Μακρής συνα­ντή­θη­κε με την ιστο­ρία της Και­σα­ρια­νής και έγι­νε ένα μαζί της. Το όνο­μα του έγι­νε συνώ­νυ­μο με την ίδια την πόλη.
Δεί­τε και -|>🚩 ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΚΡΗΣ: μια ηρω­ι­κή μορ­φή του λαϊ­κού κινή­μα­τος και του Κόμματος

Επι­μέ­λεια  Ομά­δα ¡H.lV.S!

Επι­κοι­νω­νία — [ FaceBook |>1<|-|>2<| ] — Blog

 

 

|> όλο το αφιέ­ρω­μα στην ιστο­ρία των Φεστι­βάλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ |> εδώ <|

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο