Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

115 χρόνια από το πρώτο τροχαίο στην Ελλάδα

Φέτος συμπλη­ρώ­νο­νται 115 χρό­νια από το πρώ­το θύμα τρο­χαί­ου στην Ελλά­δα “με αιτία του τρα­γι­κού συμ­βά­ντος μια «κόντρα» ανά­με­σα σε έναν υπουρ­γό και έναν γαλα­ζο­αί­μα­το”

Σύμ­φω­να με στοι­χεία της επο­χής, το πρώ­το αυτο­κί­νη­το στη χώρα μας έκα­νε την εμφά­νι­ση του στα τέλη του 1899 ή τις αρχές του 1900 και μέχρι την κατα­γρα­φή του πρώ­του τρο­χαί­ου δυστυ­χή­μα­τος επί ελλη­νι­κού εδά­φους πέρα­σαν επτά ολό­κλη­ρα χρόνια.

Το παρα­πά­νω χρο­νι­κό διά­στη­μα ακού­γε­ται μεγά­λο και εύλο­γα μπο­ρεί να υπο­θέ­σει κανείς, σε αυτά τα επτά χρό­νια, ότι τα αυτο­κί­νη­τα που κυκλο­φο­ρού­σαν στην Αθή­να όπου και έγι­νε το τρο­χαίο θα πρέ­πει να είχαν φτά­σει του­λά­χι­στον σε μερι­κές δεκάδες.

Το απί­στευ­το κι όμως ελλη­νι­κό δεδο­μέ­νο είναι ότι τα αυτο­κί­νη­τα που κυκλο­φο­ρού­σαν εκεί­νο τον και­ρό στην πρω­τεύ­ου­σα ήταν μόλις… επτά, αφού το αυτο­κί­νη­το απο­τε­λού­σε άπια­στο όνει­ρο για τον απλό λαό ‑δεν υπήρ­χαν ούτε συνερ­γεία ούτε αντι­προ­σω­πεί­ες, ενώ φάντα­ζε πολύ ακρι­βό ακό­μη και για τους έχοντες.

Ως απο­τέ­λε­σμα αυτού, το αυτο­κί­νη­το απο­τε­λού­σε επί της ουσί­ας ένα αντι­κεί­με­νο επί­δει­ξης πλού­του, κάτι αντί­στοι­χο με τα σημε­ρι­νά supercars, το οποίο μπο­ρού­σαν να έχουν στην κατο­χή τους πραγ­μα­τι­κά πολύ λίγοι και να το οδη­γούν… όπως ήθε­λαν, αφού δεν υπα­γό­ταν ούτε στους κανό­νες οδι­κής κυκλο­φο­ρί­ας που ίσχυαν για τα άλο­γα και τις άμαξες.

Από τα συνο­λι­κά επτά αυτο­κί­νη­τα που κυκλο­φο­ρού­σαν τότε στους δρό­μους της Αθή­νας, δύο ήταν και εκεί­να που πρω­τα­γω­νί­στη­σαν στο πρώ­το κατα­γε­γραμ­μέ­νο τρο­χαίο δυστύ­χη­μα της χώρας.

Το δυστύ­χη­μα έγι­νε στις 11.30 το πρωί, όταν η 25χρονη Ευφρο­σύ­νη Βαμ­βα­κά προ­σπά­θη­σε να δια­σχί­σει την επαρ­χια­κή τότε Συγ­γρού στο ύψος του «ΦΙΞ», η οποία δεν είχε ακό­μη ασφαλ­το­στρω­θεί και θεω­ρού­νται δρό­μος… έξω από τα όρια της πόλης.

Λίγα μόλις λεπτά πριν από το ατύ­χη­μα είχε ξεκι­νή­σει η κόντρα μετα­ξύ του βου­λευ­τή Φθιώ­τι­δας Νίκου Σιμό­που­λου και του πρί­γκι­πα Ανδρέα. Ο τελευ­ταί­ος, που βρι­σκό­ταν πίσω στην κόντρα του με τον Σιμό­που­λο κατά 30 μέτρα σύμ­φω­να με την επί­ση­μη ανα­φο­ρά της Αστυ­νο­μί­ας, ήταν ο πατέ­ρας του πρί­γκη­πα Φίλιπ­που, του συζύ­γου της Ελι­σά­βετ Β΄ που βρί­σκε­ται αυτή τη στιγ­μή στον βρε­τα­νι­κό θρό­νο και πέθα­νε το περα­σμέ­νο καλοκαίρι.

Με κατεύ­θυν­ση προς το Παλαιό Φάλη­ρο, ο Σιμό­που­λος και αφού είχε κατα­φέ­ρει να προ­σπε­ρά­σει με επι­τυ­χία τον πρί­γκι­πα και κινού­νταν στο δεξί μέρος του χωμα­τό­δρο­μου, δια­σταυ­ρώ­θη­κε με την Βαμ­βα­κά που προ­σπα­θού­σε να περά­σει απέ­να­ντι.

Οι ανα­φο­ρές κάνουν λόγο για προ­σπά­θεια απο­φυ­γής της άτυ­χης γυναί­κας από τον Σιμό­που­λο «δι’ ελιγ­μών», η οποία στον πανι­κό της έτρε­ξε να περά­σει στο απέ­να­ντι πεζο­δρό­μιο και, αντί να γλι­τώ­σει, έπε­σε πάνω στο αυτο­κί­νη­το του υπουρ­γού, ο οποί­ος έπει­τα πέρα­σε από πάνω της.

Τη χαρι­στι­κή «βολή» έδω­σε ο πρί­γκη­πας Ανδρέ­ας, που πέρα­σε και αυτός πάνω από το σώμα της Βαμ­βα­κά δια­με­λί­ζο­ντάς τη. Στο αυτο­κί­νη­το επέ­βαι­ναν επί­σης η πρι­γκί­πισ­σα Αλί­κη και ο υπα­σπι­στής του πρί­γκι­πα. Με μόλις επτά τότε αυτο­κί­νη­τα να κυκλο­φο­ρούν σε ολό­κλη­ρη την Αθή­να ίσως και να σημειώ­θη­κε κάποιο σχε­τι­κό ρεκόρ, στην πιθα­νό­τη­τα να σκο­τω­θεί κανείς από ένα αυτο­κί­νη­το την επο­χή εκείνη.

Ο θάνα­τος της Βαμ­βα­κά στο πρώ­το τρο­χαίο δυστύ­χη­μα στη χώρα έγι­νε πρω­το­σέ­λι­δο στις εφη­με­ρί­δες της επο­χής και φυσι­κά συγκλό­νι­σε τους κάτοι­κους της Αττι­κής και ακό­μη περισ­σό­τε­ρο της Αθή­νας. Το ατύ­χη­μα και ο θάνα­τος χρε­ώ­θη­κε τελι­κά στο Σιμό­που­λο, ο οποί­ος λόγω βου­λευ­τι­κής ασυ­λί­ας τη γλί­τω­σε, κάτι που φού­ντω­σε ακό­μη περισ­σό­τε­ρο τις φήμες που ήθε­λαν να προη­γεί­ται στην κόντρα ο πρί­γκη­πας, με το Σιμό­που­λο να ανα­λαμ­βά­νει την ευθύ­νη καθώς ήταν πολύ πιο δύσκο­λο να του ασκη­θεί δίωξη.

Αυτό που έγι­νε την επο­μέ­νη του δυστυ­χή­μα­τος ήταν να καλέ­σει ο διοι­κη­τής της Αστυ­νο­μί­ας και τους επτά κατό­χους αυτο­κι­νή­των και να τους κάνει συστά­σεις για πιο προ­σε­κτι­κή οδή­γη­ση, ενώ κανείς δεν φαί­νε­ται να γνω­ρί­ζει τι απέ­γι­ναν τα δύο ανή­λι­κα παι­διά που άφη­σε πίσω της η 25χρονη Βαμ­βα­κά, ούτε αν δόθη­κε κάποιου είδους απο­ζη­μί­ω­ση σε αυτά και τον άντρα της…

Πηγή carandmotor.gr, που ανα­φέ­ρει πως «και οι δύο φωτο­γρα­φί­ες δεν είναι από το δυστύχημα»

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο