Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Facebooktwitterrssyoutube
slogan

«Black Friday» των εργαζόμενων

Δουλειά τις Κυριακές, εντατικοποίηση, απανωτά δεκάωρα, ακόμα και δουλειά μέχρι «να βγουν» οι παραδόσεις, είναι όσα αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στις ταχυμεταφορές, στις αλυσίδες καταστημάτων του λιανεμπορίου που παραμένουν κλειστά.

Αποκορύφωνα η «Black Friday», όπου η μέρα των προσφορών με τους πρωτοφανείς τζίρους μετατράπηκε σε πραγματικά «μαύρη Παρασκευή» για τους εργαζόμενους

Εντατικοποίηση και έλλειψη μέτρων προστασίας της υγείας «μαυρίζουν» τη ζωή των εργαζομένων

«Μαύρη» για χιλιάδες εργαζόμενους στο Εμπόριο και στις Ταχυμεταφορές αποδείχθηκε για μια ακόμα χρονιά η περασμένη Παρασκευή, η μέρα προσφορών που είναι γνωστή ως «Black Friday». Συνολικότερα αυτήν την περίοδο και σε συνέχεια της προηγούμενης καραντίνας, με τα καταστήματα στο μεγαλύτερο μέρος του λιανεμπορίου να παραμένουν κλειστά λόγω των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία, οι πωλήσεις μέσα από το ηλεκτρονικό εμπόριο καταγράφουν σημαντική αύξηση, φέρνοντας ενισχυμένο τζίρο στις μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά και μεγάλη εντατικοποίηση για τους εργαζόμενους.

Η εντατικοποίηση αυτή βέβαια δεν αρχίζει με την «Black Friday» ούτε τελειώνει με αυτήν, ειδικά ενόψει των Χριστουγέννων, ενώ έρχεται να προστεθεί στην επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων και στην έλλειψη μέτρων προστασίας της υγείας τους στους χώρους δουλειάς.

Αλυσίδες εμπορίου ηλεκτρικών συσκευών, πολυκαταστήματα, μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις αλλά και σούπερ μάρκετ λειτουργούν «στο φουλ» τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα.
Σε πολλές περιπτώσεις έχουν φροντίσει, δίπλα σε αυτά, να δέχονται και τηλεφωνικές παραγγελίες.

Με διαφημίσεις και προωθητικές ενέργειες άπλωσαν την «Black Friday» σε όλες τις μέρες της βδομάδας και ακόμα παραπέρα, ενώ δεν έχασαν χρόνο καλώντας το καταναλωτικό κοινό να συνεχίσει τις αγορές του τη Δευτέρα, με «προσφορές» στο πλαίσιο της «Cyber Monday».

Η “διαφορά” της με την Black Friday είναι ότι οι προσφορές αφορούν σε ηλεκτρονικές αγορές και όχι σε αγορές από φυσικά καταστήματα και είναι στην ουσία η διαδικτυακή συνέχεια της Black Friday (ξεκίνησε το 2005) “προκειμένου η αγορά να ανταποκριθεί στη μεγάλη ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού που άλλες χρονιές πραγματοποιεί συνήθως τις αγορές του στα φυσικά καταστήματα”

Οπως εξηγούν όμως εργαζόμενοι που μίλησαν στον «Ριζοσπάστη», με αφορμή τις μέρες και τις βδομάδες «προσφορών» και «ευκαιριών», αυτό που βγαίνει πραγματικά «στο σφυρί» είναι τα δικαιώματα και η υγεία τους.

Black Friday Cyber Monday 1

«Ιστορικό υψηλό» για πωλήσεις και τζίρους, στο… γνωστό σκηνικό της δουλειάς χωρίς ανάσα

«Ιστορικό υψηλό» για τις ηλεκτρονικές αγορές κατέγραψε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA). Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα αποτυπώνουν άνοδο 154,9% στην αξία των on line αγορών για τη βδομάδα 21/11 έως 27/11, σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγούμενων 8 βδομάδων του έτους (μέσα Σεπτέμβρη – μέσα Νοέμβρη 2020). Ο τζίρος που καταγράφηκε ήταν φέτος αυξημένος κατά 43,6% την περασμένη Παρασκευή και κατά 73,5% σε επίπεδο βδομάδας, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), ο κύκλος εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου αναμένεται να διπλασιαστεί σε 15 δισ. ευρώ για το 2020. Το Ινστιτούτο επισημαίνει ότι την εντυπωσιακή αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων καρπώθηκαν κατά κύριο λόγο οι μεγάλες αλυσίδες του λιανικού εμπορίου. Ενδεικτικό είναι ότι τις πρώτες μέρες μετά την αναστολή λειτουργίας των εμπορικών επιχειρήσεων, τα ηλεκτρονικά καταστήματα μεγάλων αλυσίδων «έπεσαν» από την κίνηση και αναγκάστηκαν να «κλείσουν» προσωρινά προκειμένου να διαχειριστούν τον όγκο των παραγγελιών που δέχθηκαν.

Για τους εμποροϋπαλλήλους τα παραπάνω μεταφράστηκαν σε εντατικοποίηση, καθημερινές υπερωρίες, δουλειά σε ακατάλληλες συνθήκες μέσα σε καταστήματα – αποθήκες. Για τους εργαζόμενους στις εταιρείες Ταχυμεταφορών, αποτέλεσαν το επόμενο επεισόδιο στους φρενήρεις και πιεστικούς ρυθμούς δουλειάς που αντιμετωπίζουν μέσα στην πανδημία.

 

Black Friday people

10ωρα, δουλειά την Κυριακή, επικίνδυνες συνθήκες

Με καθημερινές υπερωρίες δούλεψαν όλη την περασμένη βδομάδα εργαζόμενοι στις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών. Οπως εξηγούν, ο αριθμός των παραγγελιών που διαχειρίζονται καθημερινά πολλαπλασιάστηκε, ενώ ο φόρτος δουλειάς συνεχίστηκε καθώς τη σκυτάλη από την «Black Friday» πήρε η «Cyber Monday». Είναι ενδεικτικό ότι σε ένα μόλις κατάστημα οι παραγγελίες που έγιναν μέσα σε μια μέρα έφτασαν τις 600, αριθμός δεκαπλάσιος σε σύγκριση με τις παραγγελίες του προηγούμενου διαστήματος. Την ίδια στιγμή που οι περισσότεροι συνάδελφοί τους έχουν υπαχθεί σε καθεστώς αναστολής των συμβάσεών τους, οι εμποροϋπάλληλοι που παρέμειναν στο πόστο τους για να λειτουργήσει το ηλεκτρονικό εμπόριο φορτώθηκαν τον παραπάνω όγκο δουλειάς.

Το καθημερινό ωράριο έφτανε συνήθως τις 10 ώρες, ενώ η Κυριακή μετατράπηκε σε μια ακόμα εργάσιμη μέρα. «Με λιγότερο προσωπικό, αφού πάρα πολλοί συνάδελφοι βρίσκονται σε αναστολή, με λιγότερα λειτουργικά έξοδα, αφού τα καταστήματα δεν ανεβάζουν ρολά και στο προσωπικό των γραφείων εφαρμόζεται καθεστώς τηλεργασίας», σχολιάζουν εργαζόμενοι, οι επιχειρήσεις «θα φτάσουν και θα ξεπεράσουν» τους περσινούς τους τζίρους.

Black Friday

Στις αποθήκες των μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων οι εργαζόμενοι είδαν επίσης τη βάρδιά τους να παρατείνεται για 2, 3, ακόμα και 4 ώρες.
Οπως εξηγούν, δεν πρόκειται για σπάνιο φαινόμενο: Η έναρξη της σχολικής χρονιάς, το διάστημα των Χριστουγέννων, οι περίοδοι εκπτώσεων και προσφορών πολλαπλασιάζουν πάντα τον φόρτο εργασίας, επιμηκύνουν το ωράριο, χειροτερεύουν τις συνθήκες δουλειάς.

Συχνά διάδρομοι και χώροι της αποθήκης μπορεί να «πήξουν» και να χρειαστεί πολλοί εργαζόμενοι να δουλέψουν στο ίδιο σημείο για να «σπρώξουν» τις παραγγελίες.
Ανάμεσα στο προσωπικό περιλαμβάνονται πολλοί εργολαβικοί εργαζόμενοι που προσλαμβάνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου όταν η δουλειά χτυπάει «κόκκινο» και πληρώνουν με την επιστροφή τους στην ανεργία την πρώτη κάμψη της εμπορικής κίνησης. Παρόμοιο είναι το σκηνικό που περιγράφουν οι εμποροϋπάλληλοι σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς της ένδυσης – υπόδησης και σε πολυκαταστήματα.

Επιπλέον, σε μια σειρά περιπτώσεων οι χώροι των καταστημάτων μετατράπηκαν πρακτικά σε αποθήκες, με ένα τεράστιο στοκ εμπορευμάτων να συσσωρεύεται σε αυτά. Μπροστά στην πίεση να εξυπηρετηθεί ο τεράστιος όγκος παραγγελιών τα μέτρα προστασίας «πάνε περίπατο», οι εργαζόμενοι τρέχουν να προλάβουν, δουλεύοντας ο ένας δίπλα στον άλλον, ακόμα και στις συνθήκες της πανδημίας, στριμωγμένοι ανάμεσα σε κούτες και κιβώτια, ανεβασμένοι σε σκάλες, με κλειστές ή φρακαρισμένες ακόμα και τις εξόδους κινδύνου!

Στο φόντο αυτό, ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας, αμέσως μετά τη μάχη για την επιτυχία της απεργίας στις 26 Νοέμβρη, έδωσε συνέχεια με παρέμβαση σε μεγάλο κατάστημα στο Σύνταγμα, καταγγέλλοντας τις συνθήκες δουλειάς και απαιτώντας από την εργοδοσία να ανοίξει τις εξόδους κινδύνου. «Διαμηνύουμε σε κυβέρνηση και εργοδοσία ότι δεν θα μείνουμε με σταυρωμένα χέρια απέναντι στην εργοδοτική ασυδοσία, απέναντι στην εργασιακή γαλέρα που έχει τη σφραγίδα τόσο της ΝΔ όσο και όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων. Θα συνεχίσουμε με όλες μας τις δυνάμεις να διεκδικούμε μέτρα για την προστασία της υγείας μας, να υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματά μας», τονίζει ο Σύλλογος.

Εργαζόμενοι στις ταχυμεταφορές: «Δεν θα επιτρέψουμε να γίνει “Black Friday” κάθε μέρα της δουλειάς και της ζωής μας

Σε ρυθμούς «Black Friday» δουλεύει εδώ και έναν χρόνο το προσωπικό στις εταιρείες του κλάδου των Ταχυμεταφορών. Από την περσινή αντίστοιχη μέρα τη σκυτάλη πήρε η περίοδος των Χριστουγέννων, στη συνέχεια η καραντίνα του περασμένου Μάρτη και η δουλειά παρέμεινε έκτοτε στο «κόκκινο». Χαρακτηριστικό είναι ότι οι εργαζόμενοι στερήθηκαν ακόμα και τη θερινή τους άδεια ή αναγκάστηκαν να αρκεστούν σε ελάχιστες μέρες ανάπαυσης, επειδή «τώρα έχει δουλειά»…

Η εκτίναξη του ηλεκτρονικού εμπορίου τις τελευταίες μέρες πρόσθεσε «όχι απλά το κερασάκι στην τούρτα» της δουλειάς χωρίς ανάσα, όπως λένε οι ίδιοι, αλλά «μια ολόκληρη τούρτα ακόμα». Κέντρα διαλογής και πρακτορεία «έπηξαν» από τις παραγγελίες.

Οι εργαζόμενοι δούλεψαν ήδη ένα Σαββατοκύριακο και εκτιμούν πως θα κληθούν να πιάσουν δουλειά και το επόμενο. Το ωράριο αρχίζει και τελειώνει με τις παραλαβές και τις παραδόσεις και ο διακαής πόθος της εργοδοσίας και της κυβέρνησης να γίνει κανόνας το 10ωρο «προβάρεται» στον κλάδο.

Παρότι η δουλειά έχει πολλαπλασιαστεί και οι εταιρείες καταγράφουν ενισχυμένα κέρδη δεν προχωρούν σε προσλήψεις ούτε μετατρέπουν σε αορίστου χρόνου τους συμβασιούχους και τους εργολαβικούς, αλλά διατηρούν τις άθλιες αυτές εργασιακές σχέσεις.

Παράλληλα, αξιοποιούν ταξί, μισθωμένα οχήματα, εργαζόμενους λίγων ημερών, προκειμένου να ανταποκριθούν στον φόρτο δουλειάς, διατηρώντας το προσωπικό στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα. Ανάλογη στάση κρατούν όσον αφορά τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για την αποφυγή της μετάδοσης του κορονοϊού.

Οι διανομείς, οι εργαζόμενοι στις αποθήκες, στα κέντρα διαλογής και στην εξυπηρέτηση δουλεύουν μέσα στην πανδημία, εκτεθειμένοι στον ιό, έρχονται καθημερινά σε επαφή με δεκάδες ανθρώπους και δέματα. Παρά τον κίνδυνο για την υγεία τους, οι απολυμάνσεις στους χώρους δουλειάς γίνονται με το σταγονόμετρο, αποκλειστικά και μόνο εκεί που επιβεβαιώνονται κρούσματα.
Αντίστοιχα, τα προληπτικά τεστ κρίνονται πολύ κοστοβόρα για την εργοδοσία, όχι μόνο από τις ιδιωτικές εταιρείες αλλά και από τη διορισμένη από την κυβέρνηση διοίκηση των ΕΛΤΑ.
«Μας αποκάλεσαν “ήρωες” στο πρώτο κύμα της πανδημίας και μας φόρτωσαν με παραπάνω δουλειά, μας “έκοψαν” την άδεια και συνεχίζουν να εκθέτουν καθημερινά την υγεία τη δική μας και των οικογενειών μας σε κίνδυνο», τονίζουν οι εργαζόμενοι και υπογραμμίζουν ότι συνάδελφός τους που προσβλήθηκε από τον ιό νοσηλεύεται διασωληνωμένος.

Η απάντηση στην παραπάνω κατάσταση δόθηκε με τη συμμετοχή τους στην απεργία στις 26/11, που είχαν προκηρύξει, δίπλα σε εκατοντάδες συνδικαλιστικές οργανώσεις, το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Ταχυδρομείων – Ταχυμεταφορών Αττικής (ΣΕΤΤΑ) και επιχειρησιακά σωματεία του κλάδου.
Την παραμονή της «Black Friday» και παρά τις πιέσεις της εργοδοσίας, των προϊσταμένων και των διευθυντών, η απεργία είχε αυξημένη συμμετοχή στην εταιρεία «Speedex», ενώ απεργοί καταγράφηκαν σε όλες τις εταιρείες κούριερ.

«Λέμε “όχι” στη μετατροπή της δουλειάς και της ζωής μας σε μια ατελείωτη “Black Friday”»: Αυτό το μήνυμα έστειλαν οι απεργοί σε εργοδοσία και κυβέρνηση, βάζοντας σε πρώτο πλάνο τις διεκδικήσεις για τα δικαιώματα και την προστασία της υγείας τους.