Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

14 Ιανουαρίου 2001: Το τραγικό δυστύχημα της συντριβής του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ

Η Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2001 έχει καταγραφεί στις μαύρες σελίδες της πρόσφατης ιστορίας της χώρας. Ήταν η μέρα της συντριβής του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ σε θαλάσσια περιοχή νότια του Σουνίου, που κόστισε την ζωή σε πέντε ανθρώπους.

Το μεσημέρι της ίδιας ημέρας, στις 1:36 μμ, το ελικόπτερο τύπου SX-XOT του ΕΚΑΒ απογειώνονταν με πλήρωμα τεσσάρων ατόμων από το αεροδρόμιο του Ελληνικού με προορισμό την Πάτμο, προκειμένου να πραγματοποιήσει αεροδιακομιδή 75χρονου ασθενούς που είχε υποστεί καρδιακό επεισόδιο.

Έπειτα από πτήση 48 λεπτών το ελικόπτερο προσγειώθηκε στη Μύκονο στις 2:34 μμ και αφού ανεφοδιάστηκε με καύσιμα απογειώθηκε για τον τελικό προορισµό του, την Πάτμο, όπου προσγειώθηκε στην Πάτμο στις 3:22 προκειμένου να παραλάβει τον ασθενή.

Στην Αττική είχαν ήδη αρχίσει να επικρατούν έντονα καιρικά φαινόμενα και αποφασίστηκε αρχικά το ελικόπτερο να προσγειωθεί, κατά την επιστροφή του, στην Σύρο. Ωστόσο, συμβουλευόμενος το τελευταίο δελτίο καιρού, ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου πήρε την απόφαση να συνεχίσει προς την Αθήνα.

Από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου του Ελληνικού δόθηκε η εντολή το ελικόπτερο να κατευθυνθεί προς στην Αίγινα. Ωστόσο, επτά ναυτικά μίλια νότια του Σουνίου το ελικόπτερο εξαφανίστηκε από τις οθόνες των ραντάρ. Στην περιοχή της πρωτεύουσας επικρατούσαν ήδη εξαιρετικά δυσχερείς καιρικές συνθήκες.

Παρά την κινητοποίηση του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης, οι προσπάθειες ανεύρευσης του ελικοπτέρου απέβησαν άκαρπες. Πέντε ημέρες αργότερα, συντρίμμια του ελικοπτέρου εντοπίστηκαν πλησίον της νησίδας Αγ. Γεώργιος, στα ανοιχτά του Σουνίου.

Σύμφωνα με το πόρισμα των εμπειρογνωμώνων, το ελικόπτερο πήρε αριστερή κλίση προσκρούοντας με δύναμη στην επιφάνεια της θάλασσας, με αποτέλεσμα να αποκοπεί το ουραίο τμήμα. Η καμπίνα διαλύθηκε και βυθίστηκε αμέσως, ενώ εικάζεται ότι λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης ο θάνατος των πέντε επιβαινόντων ήταν ακαριαίος. Οι σοροί των τεσσάρων δεν βρέθηκαν ποτέ.

Δύο μήνες μετά το ατύχημα, στις 18 Μαρτίου, το άψυχο σώμα της 35χρονης γιατρού Σοφίας Μπεφόν εντοπίστηκε από ψαράδες στη Γραμπούσα Χανίων! Η σορός της άτυχης γιατρού αναγνωρίστηκε με την μέθοδο του DNA.

Τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος ήταν: Ο κυβερνήτης Αντόνιο Βακάρι, ο συγκυβερνήτης Παναγιώτης Καταβέλης, ο νοσηλευτής Γιώργος Λεβεντζώνης και ο 75χρονος ασθενής Αγαπητός Βαρκάδος.

Δώδεκα χρόνια μετά την πτώση του ελικοπτέρου, η υπόθεση έκλεισε με απόφαση καταβολής αποζημίωσης ύψους 600.000 ευρώ στους συγγενείς της άτυχης γιατρού από το ελληνικό δημόσιο εξαιτίας του ότι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας των αεροδρομίων Μυκόνου και Αθήνας δεν ενημέρωσαν τον κυβερνήτη για την επιδείνωση του καιρού που προκάλεσε το τραγικό δυστύχημα.

Ναπολέων Σουκατζίδης Το μεγαλείο ενός αγωνιστή της Αντίστασης, του Θέμου Κορνάρου

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο