Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

14 Ιανουαρίου 2001: Το τραγικό δυστύχημα της συντριβής του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ

Η Κυρια­κή 14 Ιανουα­ρί­ου 2001 έχει κατα­γρα­φεί στις μαύ­ρες σελί­δες της πρό­σφα­της ιστο­ρί­ας της χώρας. Ήταν η μέρα της συντρι­βής του ελι­κο­πτέ­ρου του ΕΚΑΒ σε θαλάσ­σια περιο­χή νότια του Σου­νί­ου, που κόστι­σε την ζωή σε πέντε ανθρώπους.

Το μεση­μέ­ρι της ίδιας ημέ­ρας, στις 1:36 μμ, το ελι­κό­πτε­ρο τύπου SX-XOT του ΕΚΑΒ απο­γειώ­νο­νταν με πλή­ρω­μα τεσ­σά­ρων ατό­μων από το αερο­δρό­μιο του Ελλη­νι­κού με προ­ο­ρι­σμό την Πάτμο, προ­κει­μέ­νου να πραγ­μα­το­ποι­ή­σει αερο­δια­κο­μι­δή 75χρονου ασθε­νούς που είχε υπο­στεί καρ­δια­κό επεισόδιο.

Έπει­τα από πτή­ση 48 λεπτών το ελι­κό­πτε­ρο προ­σγειώ­θη­κε στη Μύκο­νο στις 2:34 μμ και αφού ανε­φο­διά­στη­κε με καύ­σι­μα απο­γειώ­θη­κε για τον τελι­κό προ­ο­ρι­σµό του, την Πάτμο, όπου προ­σγειώ­θη­κε στην Πάτμο στις 3:22 προ­κει­μέ­νου να παρα­λά­βει τον ασθενή.

Στην Αττι­κή είχαν ήδη αρχί­σει να επι­κρα­τούν έντο­να και­ρι­κά φαι­νό­με­να και απο­φα­σί­στη­κε αρχι­κά το ελι­κό­πτε­ρο να προ­σγειω­θεί, κατά την επι­στρο­φή του, στην Σύρο. Ωστό­σο, συμ­βου­λευό­με­νος το τελευ­ταίο δελ­τίο και­ρού, ο κυβερ­νή­της του ελι­κο­πτέ­ρου πήρε την από­φα­ση να συνε­χί­σει προς την Αθήνα.

Από τον πύρ­γο ελέγ­χου του αερο­δρο­μί­ου του Ελλη­νι­κού δόθη­κε η εντο­λή το ελι­κό­πτε­ρο να κατευ­θυν­θεί προς στην Αίγι­να. Ωστό­σο, επτά ναυ­τι­κά μίλια νότια του Σου­νί­ου το ελι­κό­πτε­ρο εξα­φα­νί­στη­κε από τις οθό­νες των ραντάρ. Στην περιο­χή της πρω­τεύ­ου­σας επι­κρα­τού­σαν ήδη εξαι­ρε­τι­κά δυσχε­ρείς και­ρι­κές συνθήκες.

Παρά την κινη­το­ποί­η­ση του Ενιαί­ου Κέντρου Συντο­νι­σμού Έρευ­νας και Διά­σω­σης, οι προ­σπά­θειες ανεύ­ρευ­σης του ελι­κο­πτέ­ρου απέ­βη­σαν άκαρ­πες. Πέντε ημέ­ρες αργό­τε­ρα, συντρίμ­μια του ελι­κο­πτέ­ρου εντο­πί­στη­καν πλη­σί­ον της νησί­δας Αγ. Γεώρ­γιος, στα ανοι­χτά του Σουνίου.

Σύμ­φω­να με το πόρι­σμα των εμπει­ρο­γνω­μώ­νων, το ελι­κό­πτε­ρο πήρε αρι­στε­ρή κλί­ση προ­σκρού­ο­ντας με δύνα­μη στην επι­φά­νεια της θάλασ­σας, με απο­τέ­λε­σμα να απο­κο­πεί το ουραίο τμή­μα. Η καμπί­να δια­λύ­θη­κε και βυθί­στη­κε αμέ­σως, ενώ εικά­ζε­ται ότι λόγω της σφο­δρό­τη­τας της σύγκρου­σης ο θάνα­τος των πέντε επι­βαι­νό­ντων ήταν ακα­ριαί­ος. Οι σοροί των τεσ­σά­ρων δεν βρέ­θη­καν ποτέ.

Δύο μήνες μετά το ατύ­χη­μα, στις 18 Μαρ­τί­ου, το άψυ­χο σώμα της 35χρονης για­τρού Σοφί­ας Μπε­φόν εντο­πί­στη­κε από ψαρά­δες στη Γρα­μπού­σα Χανί­ων! Η σορός της άτυ­χης για­τρού ανα­γνω­ρί­στη­κε με την μέθο­δο του DNA.

Τα υπό­λοι­πα μέλη του πλη­ρώ­μα­τος ήταν: Ο κυβερ­νή­της Αντό­νιο Βακά­ρι, ο συγκυ­βερ­νή­της Πανα­γιώ­της Κατα­βέ­λης, ο νοση­λευ­τής Γιώρ­γος Λεβεν­τζώ­νης και ο 75χρονος ασθε­νής Αγα­πη­τός Βαρ­κά­δος.

Δώδε­κα χρό­νια μετά την πτώ­ση του ελι­κο­πτέ­ρου, η υπό­θε­ση έκλει­σε με από­φα­ση κατα­βο­λής απο­ζη­μί­ω­σης ύψους 600.000 ευρώ στους συγ­γε­νείς της άτυ­χης για­τρού από το ελλη­νι­κό δημό­σιο εξαι­τί­ας του ότι οι ελεγ­κτές ενα­έ­ριας κυκλο­φο­ρί­ας των αερο­δρο­μί­ων Μυκό­νου και Αθή­νας δεν ενη­μέ­ρω­σαν τον κυβερ­νή­τη για την επι­δεί­νω­ση του και­ρού που προ­κά­λε­σε το τρα­γι­κό δυστύχημα.

Ναπο­λέ­ων Σου­κα­τζί­δης Το μεγα­λείο ενός αγω­νι­στή της Αντί­στα­σης, του Θέμου Κορνάρου

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο