Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

2 Μαρτίου 1969: Η χρονιά των μεγάλων επιτευγμάτων της αεροναυπηγικής

Η 2η του Μάρ­τη συν­δέ­ε­ται με δύο σημα­ντι­κούς σταθ­μούς στην ιστο­ρία των προ­σπα­θειών του ανθρώ­που να κατα­κτή­σει τους αιθέ­ρες. Στις 2 του Μάρ­τη 1748 ο Γάλ­λος Ζαν Πιερ Μπλαν­σάρ γίνε­ται ο πρώ­τος άνθρω­πος που κατα­φέρ­νει να πλοη­γή­σει ένα αερό­στα­το όπου αυτός θέλει, ώστε να μην είναι έρμαιο της φοράς των ανέ­μων. Μετά από 221 χρό­νια, στις 2 του Μάρ­τη 1969, πραγ­μα­το­ποιεί, στην Του­λού­ζη της Γαλ­λί­ας, την παρ­θε­νι­κή του πτή­ση το «Κον­κόρντ», το γαλ­λο­βρε­τα­νι­κό αερο­σκά­φος που πετά­ει με υπε­ρη­χη­τι­κή ταχύ­τη­τα και φιλο­δο­ξεί να κατα­κτή­σει τις διε­θνείς αερομεταφορές.

Ομως, το 1969 ήταν μια χρο­νιά που σφρα­γί­στη­κε και με άλλες μεγά­λες επι­τυ­χί­ες στον τομέα της αερο­ναυ­πη­γι­κής. Κατά τη διάρ­κεια του 1969 παρου­σιά­στη­καν άλλοι δυο τύποι αερο­σκα­φών που μαζί με το «Κον­κόρντ» άλλα­ξαν τα δεδο­μέ­να και καθό­ρι­σαν τις μετέ­πει­τα εξε­λί­ξεις στις μετα­φο­ρές και στις αερο­πο­ρι­κές συγκοι­νω­νί­ες. Στις 8 του Φλε­βά­ρη 1969 πέτα­ξε για πρώ­τη φορά στο αερο­δρό­μιο της πόλης Εβε­ρετ των ΗΠΑ το «Τζά­μπο» της αμε­ρι­κα­νι­κής αερο­πο­ρι­κής βιο­μη­χα­νί­ας «Μπόινγκ», ενώ λίγο αργό­τε­ρα κάνει την εμφά­νι­σή του και το σοβιε­τι­κό «Του­πό­λεφ Tu- 144».

To «Κον­κόρντ» ήταν το απο­τέ­λε­σμα της συνερ­γα­σί­ας των αερο­πο­ρι­κών βιο­μη­χα­νιών της Γαλ­λί­ας και της Βρε­τα­νί­ας. Οι κατα­σκευα­στές του έδω­σαν μεγά­λη έμφα­ση στην ταχύ­τη­τα, σκε­πτό­με­νοι ότι θα κέρ­δι­ζαν στην «κόντρα» με τους Αμε­ρι­κα­νούς με τη μεί­ω­ση σημα­ντι­κά του χρό­νο των υπε­ρα­τλα­ντι­κών πτή­σε­ων. Ενώ, λοι­πόν, το «Κον­κόρντ» μπο­ρού­σε να ανα­πτύ­ξει ταχύ­τη­τα υπερ­δι­πλά­σια του ήχου, λόγω του αερο­δυ­να­μι­κού του σχή­μα­τος είχε μικρή χωρη­τι­κό­τη­τα. Ετσι, ο μικρός αριθ­μός των επι­βα­τών καθι­στού­σε την εκμε­τάλ­λευ­σή του ζημιο­γό­νο. Το γεγο­νός αυτό σε συν­δυα­σμό με την τρο­με­ρή ηχο­ρύ­παν­ση που προ­κα­λού­σε το οδή­γη­σαν στο περιθώριο.

Το σοβιε­τι­κό «Του­πό­λεφ Tu-144» είχε τα ίδια χαρα­κτη­ρι­στι­κά με το «Κον­κόρντ». Μάλι­στα, η ομοιό­τη­τά τους έδω­σε λαβές για μια φιλο­λο­γία περί «βιο­μη­χα­νι­κής κατα­σκο­πί­ας». Ωστό­σο, οι Σοβιε­τι­κοί επι­στή­μο­νες κατά­φε­ραν να δώσουν απά­ντη­ση σε δυο βασι­κά ζητή­μα­τα, που είχαν θεω­ρη­θεί αδυ­να­μί­ες του «Κον­κόρντ», στη θέση των κινη­τή­ρων και στο σύστη­μα προ­σγεί­ω­σης. Ομως, το «Tu-144» έπε­σε θύμα του μποϊ­κο­τάζ των Δυτι­κών, για πολι­τι­κούς λόγους. Ετσι, παρά τα πλε­ο­νε­κτή­μα­τά του δε γνώ­ρι­σε εμπο­ρι­κή επιτυχία.

Τη «μάχη» κέρ­δι­σε, τελι­κά, το «Τζά­μπο» της αμε­ρι­κα­νι­κής «Μπόινγκ». Παρά τον όγκο του, είναι το ταχύ­τε­ρο υποη­χη­τι­κό αερο­σκά­φος και ικα­νό να μετα­φέ­ρει τρι­πλά­σιο αριθ­μό επι­βα­τών σε σχέ­ση με τους ως τότε «κολοσ­σούς» των παγκό­σμιων αερο­με­τα­φο­ρών. Βοη­θού­σης της «ισχύ­ος» των ΗΠΑ και των πιέ­σε­ων που άσκη­σε η αμε­ρι­κα­νι­κή κυβέρ­νη­ση στους «συμ­μά­χους» της, το «Τζά­μπο» καθιερώθηκε.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο