Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

200 χρόνια από την Επανάσταση του ‘21 — Όλοι οι Έλληνες;

 Γρά­φει ο Χρή­στος Α. Τού­μπου­ρος //

«Οι Έλλη­νες επα­να­στά­τη­σαν ενά­ντια στον τουρ­κι­κό ζυγό». Μια κου­βέ­ντα είναι αυτή. Σύσ­σω­μος ο ελλη­νι­κός λαός;

Από τότε που μικρά παι­διά παί­ζα­με το «τρυ­πο­τσά­κω­μα», από τότε μού κάθο­νταν βαρύ στη σκέ­ψη  το επί­θε­το «σύσσωμος,η,ον». Ο καθέ­νας τρά­βα­γε το δρό­μο του, ο καθέ­νας έφτια­χνε την κρυ­ψώ­να του και άπα­ντες επι­δί­ω­καν να ξεγε­λά­σουν και έτσι να επι­κρα­τή­σουν των «αντι­πά­λων» τους. Το επί­θε­το σύσ­σω­μος αφο­ρά ένα σύνο­λο ανθρώ­πων που αντι­δρά με από­λυ­τη ομο­φω­νία και με ενερ­γό συνή­θως  συμ­με­το­χή. Λει­τουρ­γούν απα­ξά­πα­ντες σαν ένας άνθρω­πος, σαν ένα σώμα. «Αδιά­σπα­στη ύλη».

Ιδιαί­τε­ρα, όταν κάθε εθνι­κή επέ­τειο, άκου­γα εκεί­νο το «σύσ­σω­μον το έθνος αντι­τά­χθη­κε στον Τούρ­κο κατα­κτη­τή» ή «στον  επι­δρο­μέα», με έπια­νε ένα σύγκρυο και ένα ργιό, ένα τρέ­μου­λο και  μια ανα­τρι­χί­λα δια­περ­νού­σε  το σώμα μου.

Το ρίγος αυτό προ­έρ­χο­νταν από  τα λόγια που είπε ο Σ. Χαρα­λά­μπης, αρχι­κο­τσα­μπά­σης  στη μάζω­ξη της Βοστί­τσας (Αίγιο): «‘‘…Μα εμείς εδώ, αφού ξεκά­νου­με τους Τούρ­κους, σε ποιον θα παρα­δο­θού­με; Ο ραγιάς, άμα πάρει τα όπλα, δε θα μας ακού­ει πια και δε θα μας σέβε­ται και θα πέσου­με στα χέρια εκεί­νων που δεν μπο­ρού­νε να κρα­τή­σουν το πιρού­νι να φάνε’’. Κι έδει­ξε με …ανω­τε­ρό­τη­τα καρ­δι­νά­λιου τον αδελ­φό του Παπα­φλέσ­σα: “Να, σαν αυτόν εδώ”.» Την εξου­σία ήθε­λαν, «τα χου­λιά­ρια τους να σώσουν».

Κι ακό­μα εκεί­νος ο Βασί­λης που μας λέει το δημο­τι­κό τρα­γού­δι, πώς και για­τί δια­φο­ρο­ποι­ή­θη­κε; Σύσ­σω­μος ο λαός και ο Βασί­λης χώρια;

«Βασί­λη, κάτσε φρό­νι­μα, να γένεις νοικοκύρης,/για ν’ απο­χτή­σεις πρό­βα­τα, ζευ­γά­ρια κι αγελάδες,/χωριά κι αμπε­λο­χώ­ρα­φα, κοπέ­λια να δουλεύουν./- Μάνα μου εγώ δεν κάθο­μαι να γίνω νοικοκύρης,/να κάμω αμπε­λο­χώ­ρα­φα, κοπέ­λια να δου­λεύ­ουν, και να ‘μαι σκλά­βος των Τουρ­κών, κοπέ­λι στους γερόντους.»

Το σύσ­σω­μον αφο­ρού­σε ασφα­λώς και την Κατο­χή, αφού μου έπε­φτε βαριά η κατα­χνιά ‑εκεί να δεις ρίγος–  από τη δρά­ση των Ταγ­μά­των Ασφα­λεί­ας και των Δωσι­λό­γων φασι­στοει­δών.   Το απέρ­ρι­πτα και δεν απο­δε­χό­μουν ότι  Έλλη­νες ορκίζονταν.

«“ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ εις τον Θεόν τον Άγιον τού­τον όρκον ότι θα υπα­κούω απο­λύ­τως εις τας δια­τα­γάς του ανώ­τα­του αρχη­γού του Γερ­μα­νι­κού Στρα­τού Αδόλ­φου Χίτλερ». Επο­μέ­νως, αυτοί με τον Χίτλερ και ο λαός με τον λαό. Το «σύσ­σω­μον» δεν αφο­ρά την ντρο­πή του ελλη­νι­κού λαού, αφού αυτοί κατα­πά­τη­σαν «παν τε ιερόν και όσιον», κάθε εθνι­κή αξία και κάθε εθνι­κό ιδανικό.

Γνω­στό είναι πως στη σύσκε­ψη της Βοστί­τσας  αυτή τη σκέ­ψη «δια­τύ­πω­σαν» οι κοτζα­μπά­ση­δες. «Κάλ­λιο οι Τούρ­κοι κι ο ραγιάς υπό­δου­λος, παρά λεύ­τε­ρο έθνος με το λαό να ‘χει δικαιώ­μα­τα». Αυτό ήταν το πραγ­μα­τι­κό τους πρό­βλη­μα. Ο επα­να­στα­τη­μέ­νος λαός, με τα όπλα, θα αφαι­ρού­σε τα προ­νό­μια των κοτζα­μπά­ση­δων, θα απο­κτού­σε ο ίδιος δικαιώ­μα­τα. Αλλά ο Παπα­φλέ­σας τούς δίνει την πρέ­που­σα απά­ντη­ση: «Η Επα­νά­στα­ση είτε θέτε είτε όχι θα γίνει! Πάρ­τε το από­φα­ση. Αν εσείς γυρεύ­ε­τε να την εμπο­δί­σε­τε, εγώ πήρα προ­στα­γή από την Αρχή να ξεση­κώ­σω το λαό και να την κάνω. Και τότες όποιον βρουν ξαρ­μά­τω­το οι Τούρ­κοι, ας τον κόψουν…». Για να του αντα­πα­ντή­σει ο Παλαιών Πατρών Γερ­μα­νός: «Είσαι απα­τε­ώ­νας, άρπα­γας, εξω­λέ­στα­τος!» (Αμβρό­σιος Φραν­τζής «Επι­το­μή της ιστο­ρί­ας της ανα­γεν­νη­θεί­σης Ελλά­δας, τ. α΄ σελ. 98).

Όχι, λοι­πόν και «Σύσ­σω­μον το Ελλη­νι­κός Έθνος…». Ασφα­λώς και η Επα­νά­στα­ση έγι­νε προς από­διω­ξη των Τούρ­κων, αλλά ο λαός ήθε­λε να διώ­ξει και τους άλλους «Τούρ­κους», τους ντό­πιους «εκδο­ρο­σφα­γείς» τους ελλη­νι­κού λαού. Εθνι­κός ο χαρα­κτή­ρας της Επα­νά­στα­σης του 1821, αλλά μην ξεχνά­με και το κοι­νω­νι­κό μέρος.

«Δύο είταν τα Εικο­σιέ­να: Το ένα του λαού και των πιο προ­ο­δευ­τι­κών ανθρώ­πων εκεί­νου του και­ρού, το άλλο των κοτζα­μπά­ση­δων και των πολι­τι­κά­ντη­δων. Του πρώ­του οι ρίζες αντλού­νε τους χυμούς τους από τα “Δίκαια του ανθρώ­που” του Ρήγα Βελε­στιν­λή, πάνω στ’ άλλο πέφτει βαρύς ο ίσκιος της “Πατρι­κής Διδα­σκα­λί­ας” του Μακα­ριω­τά­του Πατριάρ­χη της Αγί­ας Πόλης Ιερου­σα­λήμ Κυρ-Άνθι­μου – ή πιο σωστά του Γρη­γο­ρί­ου». Δημή­τρης Φωτιάδης

Ένα είναι το δίδαγ­μα της Επανάστασης. 

«Όταν οι λαοί συνει­δη­το­ποι­ή­σουν την ανα­γκαιό­τη­τα της δικής τους απε­λευ­θέ­ρω­σης, τότε η δύνα­μη της δρά­σης τους γίνε­ται ακα­τα­νί­κη­τη και καμιά εξου­σία δεν μπο­ρεί να στα­θεί εμπό­διο στην επα­να­στα­τι­κή τους πάλη». Καλό γιορτάσιο…

«Ο πικρός βίος του Μαξ Χάβε­λα­αρ, Μια ιστο­ρία εκμε­τάλ­λευ­σης στις αποι­κί­ες καφέ»

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο