Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

200 χρόνια από την Επανάσταση του ‘21 Ρήγας Φεραίος – Βελεστινλής  (Α΄ΜΕΡΟΣ)

 Γρά­φει ο Χρή­στος Α. Τού­μπου­ρος //

Ασφα­λώς και το 2021 είναι σημα­δια­κό έτος. Το σημά­δε­ψε για τα καλά ο κορω­νο­ϊ­ός και δεν ξέρου­με πώς ακό­μα θα ξεμπλέ­ξου­με. «Κατά πού βαδί­ζου­με και κατά πού πάμε». Σημα­δια­κό όμως έτος, για­τί συμπλη­ρώ­νο­νται-συμπλη­ρώ­θη­καν και τα 200 χρό­νια από τότε που οι Έλλη­νες (όλοι μαζί ή όχι δεν έχει σημα­σία) άδρα­ξαν τα όπλα και επα­να­στά­τη­σαν, καθό­σον  «του Έλλη­νος ο τρά­χη­λος ζυγόν δεν υπο­μέ­νει». Όπου νάναι θα αρχί­σουν και τα γιορ­τά­σια.  Επί­ση­μα ή ανε­πί­ση­μα, δεν έχει σημα­σία, με τρα­γού­δια και χορούς, αν το επι­τρέ­ψει φυσι­κά ο κορω­νο­ϊ­ός, πάλι δεν έχει σημα­σία. Σημα­σία έχει, αν μετά από όλα αυτά — δηλώ­σεις, ανα­κοι­νώ­σεις, δελ­τία τύπου, διαγ­γέλ­μα­τα, ομι­λί­ες- απο­κο­μί­σου­με το κατι­τίς, δια­φω­τι­στού­με ιστο­ρι­κά και συγκλο­νι­στού­με εθνι­κά από το παρά­δειγ­μα των επαναστατών.

Πιο καθα­ρά, αν συν­δαυ­λί­σου­με τη μνή­μη μας. Η μνή­μη όμως καί­ει «άκαυ­τη βάτος» από το προ­σά­ναμ­μα που έκα­ναν τόσοι ήρω­ες και διδά­χοι της εθνι­κής αξιο­πρέ­πειας. Κι όσο κι αν το δίκιο συνταυ­τί­ζε­ται με την ανω­νυ­μία, με τον αγώ­να δηλα­δή του λαού,  είναι και αυτοί που στέ­κουν ως αγκω­νά­ρια, συντάσ­σουν και δια­τη­ρούν την  εθνι­κή διάρ­κεια και προ­κο­πή του ελλη­νι­κού έθνους. Ρήγας Φεραί­ος — Βελε­στιν­λής. Ο άνθρω­πος που  με τις ιδέ­ες και τα ορά­μα­τά του σκόρ­πι­σε το προ­σά­ναμ­μα της επα­νά­στα­σης σε όλους τους Βαλ­κά­νιους. Ο ήρω­ας, ο κοι­νω­νι­κός επα­να­στά­της που στά­θη­κε ο πρώ­τος μεγα­λο­μάρ­τυ­ρας του αγώ­να συγκε­ντρώ­νο­ντας στο πρό­σω­πό του το μίσος όλης της ευρω­παϊ­κής αντί­δρα­σης, αλλά και την ευγνω­μο­σύ­νη κάθε ελεύ­θε­ρου Βαλκάνιου.

Το μήνυ­μα του Ρήγα: «Βούλ­γα­ροι κι Αρβα­νί­τες, Αρμέ­νιοι και Ρωμιοί/ Αρά­πη­δες και άσπροι με μια κοι­νή ορμή/ για την ελευ­θε­ρία να ζώσου­με σπαθί/ να σφά­ξου­με τους λύκους που το ζυγό βαστούν/ και χρι­στια­νούς και Τούρ­κους σκλη­ρά τους τυραν­νούν». Ένα και μονα­δι­κό μήνυ­μα απο­κα­θαρ­μέ­νο από κάθε ίχνος εθνι­κι­σμού και σοβι­νι­σμού. Η λύτρω­ση προ­έρ­χε­ται με πάλη και αγώ­να στον οποίο συμ­με­τέ­χουν απα­ξά­πα­ντες. Δεν υπάρ­χουν  δια­κρί­σεις. Ούτε άσπροι ούτε μαύ­ροι, πέρα από τις θρη­σκευ­τι­κές αντι­λή­ψεις του καθε­νός και την όποια φυλε­τι­κή κατα­γω­γή του. Ενά­ντια μόνο στους τυράν­νους.  Και οι τύραν­νοι ήταν αυτοί (Αυστρία, Ρωσία, Πρω­σία) που συγκρό­τη­σαν αργό­τε­ρα την Ιερά Συμ­μα­χία, (να μην ξεχνά­με και την Αγγλία και τη Γαλ­λία) που είχαν ως δια­κη­ρυγ­μέ­νη πολι­τι­κή τη δια­τή­ρη­ση της ακε­ραιό­τη­τας της Οθω­μα­νι­κής αυτο­κρα­το­ρί­ας.  Αυτό όρι­ζαν τα συμ­φέ­ρο­ντά τους. Δεν ξέρω για­τί, αλλά ο συνειρ­μός με χτύ­πη­σε και πάλι. Παγκο­σμιο­ποί­η­ση, Βαλ­κά­νια, ανα­τρι­χί­λα  από την  επέ­λα­ση της “νέας τάξης” των πολυ­ε­θνι­κών και του ιμπε­ρια­λι­σμού. Κι όλα αυτά δια ανθρω­πι­στι­κούς λόγους, «δια την εμπέ­δω­σιν της δημο­κρα­τί­ας» στα Βαλ­κά­νια. Και αυτή την διδα­χή την ένιω­σαν για τα καλά στο πετσί τους οι Βαλ­κά­νιοι με τις βόμ­βες ουρα­νί­ου και τον βομ­βαρ­δι­σμό-ισο­πέ­δω­ση πόλε­ων και  διά­λυ­ση κρα­τών, οικο­νο­μιών, αλλά και συνειδήσεων.

Αυτά όρι­ζαν τα συμ­φέ­ρο­ντά τους. Αυτά έκα­ναν.  Και τότε αλλά και τώρα. Η καλύ­τε­ρη γιορ­τή, η πιο ουσια­στι­κή είναι να μάθου­με κάτι από τα οικου­με­νι­κά διδάγ­μα­τα της διδα­σκα­λί­ας του Ρήγα Φεραί­ου. Να κατα­νο­ή­σου­με πως και τότε, αλλά και τώρα οι δήθεν προ­στά­τες «επι­τάσ­σουν, επι­βάλ­λουν και βομβαρδίζουν».

Ελά­χι­στη τιμή στο Ρήγα Φεραίο, τον πρω­τερ­γά­τη της απε­λευ­θέ­ρω­σης και της αδελ­φι­κής συνερ­γα­σί­ας των βαλ­κα­νι­κών λαών, θα είναι αν γίνουν σημαία μας, τα λόγια του, όπως απο­τυ­πώ­νο­νται στον Θούριο:

«Στην γνώ­μη των τυράν­νων να μήν ελθώ ποτέ
Μήτε να τους δου­λεύω, μήτε να πλανηθώ
Εις τα ταξι­μα­τά τους, για να παραδοθώ.
Εν όσω ζώ στον κόσμον, ο μόνος μου σκοπός,
Για να τους αφα­νί­σω, θε να’ ναι σταθερός»

Θού­ριος, στίχ. 32–36.

Σκλη­ρός Απρί­λης του 2020μ.Χ.

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο