Γράφει ο Γιάννης Καλατζόπουλος
“Συνδικαλιστικό μονόπρακτο” ‑Οκτώβρης του 1979 όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα του ΣΕΗ. Ήμουν εκπρόσωπος του Σωματείου στην πρώτη σύσκεψη για το θέμα που συγκάλεσε ο τότε Υπουργός Πολιτισμού, αείμνηστος Δημήτριος Νιάνιας και κρατούσα λεπτομερείς σημειώσεις. Παρόντες επίσης: Κουν, Κατσέλης, Κατράκης, Ευαγγελάτος, Μυράτ, Γεωργουσόπουλος, Τζόγιας, Δρομάζος, Ιωαννόπουλος, Πράτσικα, Μάνου, Μέτσης και υπηρεσιακοί παράγοντες.
(Συνδικαλιστικό μονόπρακτο)
Ευρύχωρη αίθουσα συνεδριάσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Επιστημών. Γύρω από ένα μακρύ τραπέζι κάθονται καμιά τριανταριά άνθρωποι, οι περισσότεροι άντρες, κουβεντιάζοντας χαμηλόφωνα μεταξύ τους. Κάποιον περιμένουν. Μια πόρτα στο βάθος ανοίγει και μπαίνει ο Υπουργός Δημήτριος Νιάνιας, ο Διευθυντής Γραμμάτων και Τεχνών Παύλος Χατζηθωμάς, ο ανώτερος, τότε, υπάλληλος Πολυχρόνης Πολυχρονόπουλος και μία στενογράφος. Όλοι σηκώνονται.
ΝΙΑΝΙΑΣ: Καλημέρα σας, καθίστε παρακαλώ. (Κάθεται στην κορυφή του τραπεζιού). Όπως βλέπετε, είστε σήμερα συγκεντρωμένοι εδώ όλοι οι ηγέτες, ας πούμε, του θεατρικού χώρου: θιασάρχες, συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, κριτικοί… εκπρόσωποι όλου του φάσματος του θεάτρου.
ΠΡΑΤΣΙΚΑ: Είμεθα κι εμείς εδώ, του Χορού, κύριε Υπουργέ.
ΝΙΑΝΙΑΣ: Ω, συγγνώμην κυρία Κούλα μου, κι εσείς βεβαίως, κι εσείς. Δεν είχα την πρόθεση να σας υποτιμήσω, περιέλαβα στην ευρεία έννοια «θέατρο» και τον χορό. Λοιπόν… Θα μπω αμέσως στο θέμα. Σας κάλεσα πρώτα για να σας ανακοινώσω την πρόθεση της κυβερνήσεως να ενισχύσει με κάθε δυνατό τρόπο την καλλιτεχνική δημιουργία. Θα έχετε διαβάσει ήδη σχετικά με την δημιουργία των ημικρατικών θεάτρων στην επαρχία και για την ίδρυση του Πολιτιστικού Κέντρου των Αθηνών. Εγώ θα ήθελα να σας μεταφέρω την επιθυμία του ίδιου του κ. Πρωθυπουργού, ή καλύτερα το όραμά του, για μια Ελλάδα που θα είναι πρώτη στην Ευρώπη στον πολιτιστικό και τον καλλιτεχνικό τομέα. Θα είναι μια «Πολιτιστική υπερ-δύναμη» ‑μια που δε μπορεί προς το παρόν να είναι Πυρηνική υπερ-δύναμη!
(Όλοι γελάνε. Στα τελευταία λόγια του υπουργού έχει ανοίξει η πόρτα και μπαίνει ο Κατράκης)
ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Ω, συγγνώμη… τι είν’ εδώ, το ΕΚΚΕ; Για υπερ-δυνάμεις ακούω… Στο Υπουργείο Πολιτισμού μου είπαν να πάω, συγγνώμη, λάθος έκανα…
ΝΙΑΝΙΑΣ: Ελάτε, ελάτε κ. Κατράκη, μόλις αρχίσαμε. Καθίστε εδώ, δίπλα μου, αριστερά μου βεβαίως…
ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Συγγνώμη που άργησα αλλά δεν με έχετε ξανακαλέσει ποτέ κι έψαχνα να βρω το υπουργείο σας. (Κάθεται)
ΝΙΑΝΙΑΣ: Έλεγα ακριβώς ότι εγκαινιάζουμε μιαν εντελώς νέα πολιτιστική πολιτική. Τολμηρή, θαρραλέα, χωρίς προκαταλήψεις για τίποτα και για κανέναν. Μια πολιτική που θα φέρει τη χώρα μας στην πρωτοπορία του πολιτισμού διεθνώς. Αυτό είναι το ένα. Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο σας κάλεσα, είναι για ν’ ακούσω τις δικές σας ιδέες. Να πάρετε τον λόγο και να πείτε, τι κατά την γνώμη σας πρέπει να γίνει, ποια προβλήματα σας απασχολούν, τι μέτρα θα πρέπει να ληφθούν. Να κάνετε και κριτική. Δημιουργήσαμε τον θεσμό των ημικρατικών θεάτρων και πιστεύουμε ότι αυτό είναι κάτι πολύ καλό. Εσείς τι λέτε; Και γενικά, ποια είναι η γνώμη σας για όσα έγιναν… για όσα θα γίνουν… Λοιπόν, εγώ τελείωσα. Ποιος θέλει να μιλήσει;
(Παύση. Όλοι στέκουν αμήχανοι)
ΝΙΑΝΙΑΣ: Ελάτε, ποιος θα κάνει την αρχή; Ναι, κύριε Ευαγγελάτε.
ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Ορίστε; Μα… όχι, δεν εζήτησα το λόγο… τέλος πάντων, μια που μου τον δώσατε… Θα ήθελα να πω ότι… τι να πούμε τώρα, μας αιφνιδιάσατε κ. υπουργέ και είμαστε εντελώς απαράσκευοι. Άλλωστε, δεν μας είχε ανακοινωθεί το θέμα της συναντήσεως. Μας είπαν γενικώς, «θέματα θεάτρου και χορού». Αλλά η εισήγησή σας έπιασε ένα πολύ ευρύ, ένα τεράστιο… πώς να το πω… έπιασε όλα τα θέματα και φοβούμαι ότι αν αρχίσει να λέει ο καθένας ό,τι τον απασχολεί, θα μιλάμε επί εβδομάδες για όλα και στο τέλος δεν θα έχουμε καταλήξει σε τίποτα. Εγώ θα έλεγα να ορίσουμε μια άλλη συνάντηση όπου θα έλθουμε προετοιμασμένοι και θα πιάσουμε συγκεκριμένα ένα θέμα.
ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΩΝΕΣ: Σωστά!… Ένα-ένα τα θέματα… Ναι, ναι…
Μπράβο
Σπύρο!…
ΚΟΥΝ: Επιτρέπετε;
ΝΙΑΝΙΑΣ: Βεβαίως κ. Κουν. Ησυχία παρακαλώ.
ΚΟΥΝ: Εγώ έχω να πω δύο πράματα: το πρώτο είναι γι’ αυτά τα ημικρατικά θέατρα της επαρχίας. Φτιάξαμε θέατρα στην επαρχία, εντάξει. Αλλά δεν θα πρέπει αυτά τα θέατρα να γίνουνε παραρτήματα του Κέντρου, της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Πρέπει να γίνουμε φυτώρια νέων καλλιτεχνικών δυνάμεων, ντόπιων ταλέντων της επαρχίας. Από κει να βγούνε οι νέοι συγγραφείς, οι νέοι ηθοποιοί, οι νέοι άνθρωποι του θεάτρου. Εμένα αυτό το πρόβλημα με καίει χρόνια τώρα. Υπάρχουνε χωριατόπαιδα, αγροτόπαιδα, με μεγάλο ταλέντο, που μένουνε ανεκμετάλλευτα στο χωριό τους. Πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος ν’ ανακαλύψουμε αυτά τα ταλέντα. Αν τα ημικρατικά θέατρα δεν κάνουν αυτή τη δουλειά, τότε δεν κάνουμε τίποτα!.. (Παύση)
Και το άλλο ζήτημα που με απασχολεί, είναι το ζήτημα της Άδειας. Το φωνάζω τόσα χρόνια πως πρέπει να καταργηθεί η Άδεια. Πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει, μόνο στην Ελλάδα. Τι σημαίνει «Άδεια»; Η Τέχνη πρέπει να είναι ελεύθερη. Μπορείς να απαγορέψεις σε κάποιον να ζωγραφίζει ή να γράφει ποιήματα; Γιατί να απαγορεύεις σε κάποιον να κάνει θέατρο;
ΜΥΡΑΤ: Δόξα σοι ο Θεός!
ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό είναι το κύριο πρόβλημα.
ΤΖΟΓΙΑΣ: Να καταργήσουμε την Άδεια!
ΝΙΑΝΙΑΣ: Σιγά, σιγά κύριοι, μη διακόπτετε. Συνεχίστε κ. Κουν.
ΚΟΥΝ: Ναι. Η Άδεια πρέπει να καταργηθεί. Από κει πρέπει ν’ αρχίσουμε αν θέλουμε να βοηθήσουμε το θέατρο. Καταλαβαίνω βέβαια, ότι αυτό θα δημιουργήσει ορισμένα προβλήματα στο Σωματείο των Ηθοποιών. Ζητήματα επαγγελματικά… μισθολογικά… δεν ξέρω εγώ απ’ αυτά τα πράματα… Αλλά το θέατρο δεν είναι μόνο μεροκάματο, είναι πρώτ’ απ’ όλα Τέχνη. Να βρούμε κάποιο τρόπο, δεν ξέρω, να διασφαλιστεί το μεροκάματο, να κατοχυρωθεί και το Σωματείο, δεν ξέρω, αλλά πάντως να καταργηθεί η Άδεια.
ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Το Σωματείο πρέπει να μας πει πώς κατοχυρώνεται. Εδώ που τα λέμε, και τώρα που υπάρχει η Άδεια, μήπως δεν γίνονται καταστρατηγήσεις; Εγώ είμαι σαφώς υπέρ της κατάργησης και το έχω πει προς όλες τις κατευθύνσεις. Αλλά σέβομαι και τις συνδικαλιστικές διεκδικήσεις του Σωματείου γιατί…
ΜΥΡΑΤ: Μάνο μου, είναι αδιανόητο! Εγώ ας πούμε θα ήθελα ν’ ανεβάσω Σαίξπηρ του χρόνου. Να βρω μια όμορφη κοπελίτσα δεκατεσσάρων χρόνων, δροσερή, ανάλαφρη, να τα λέει κιόλας βεβαίως, να μου παίξει την Ιουλιέτα. Δε μπορώ, γιατί υπάρχει η Άδεια. (Σηκώνεται όρθιος) Επιτρέψατέ μου κ. υποργέ να σας πω ένα χαρακτηριστικό ανέκδοτο: Ήταν κάποτε στον Χορό του Εθνικού μας Θεάτρου ένας νέος ευσταλής, υψηλόσωμος… δεν θυμούμαι το όνομά του. Του λέει λοιπόν ο Μινωτής (μιμείται την φωνή του Μινωτή) «Εσύ παιδί μου, πρέπει να γίνεις ηθοποιός, να μην μείνεις “κοντάρι” σε όλη σου τη ζωή. Γιατί δεν πηγαίνεις σε μια δραματική σχολή να πάρεις την Άδεια;» Και ο νέος του απαντά: «Μα κύριε Μινωτή, έχω δική μου δραματική σχολή». Κόκκαλο ο Μινωτής! (Όλοι γελάνε)
ΚΑΤΣΕΛΗΣ: Όλα αυτά είναι γνωστά και τα έχουμε πει πολλές φορές. Είμαι κι εγώ υπέρ της κατάργησης, αλλά με προσοχή, ώστε να μη θιγούν τα κεκτημένα δικαιώματα των ηθοποιών. Μέχρι όμως να φτάσουμε στην κατάργηση, θα μπορούσαμε να είχαμε πάρει κάποια μέτρα για τον περιορισμό του κακού. Εδώ κι ενάμιση χρόνο, σ’ αυτήν την αίθουσα, είχαμε συμφωνήσει όλοι λίγο-πολύ πάνω σ’ ένα νομοσχέδιο για την λειτουργία των δραματικών σχολών. Σύμφωνα με αυτό, θα έκλειναν οι ανεκδιήγητες σχολές που παράγουν δυστυχισμένους ανθρώπους, και θα έμεναν όσες δίνουν κάποια απαραίτητα εφόδια, όσες σε τελευταία ανάλυση, βγάζουν ηθοποιούς που δουλεύουν στο θέατρο. Τι έγινε αυτό το νομοσχέδιο; Γιατί δεν έφτασε ποτέ στη Βουλή;
ΦΩΝΕΣ: Δε χρειάζεται αυτό το νομοσχέδιο… Να καταργηθεί η Άδεια!
ΝΙΑΝΙΑΣ: Το νομοσχέδιο έχει φύγει από το Υπουργείο Πολιτισμού και βρίσκεται στο Υπουργείο Παιδείας, που είναι αρμόδιο να γνωμοδοτήσει για ένα τέτοιο θέμα και…
ΦΩΝΕΣ: Να το πετάξετε… Είναι άχρηστο… Να καταργηθεί η Άδεια!
ΝΙΑΝΙΑΣ: Μισό λεπτό, γιατί φωνάζετε; Να καταργηθεί η Άδεια, εντάξει. Αλλά αυτό δε μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Θέλει μελέτη. Μέχρι τότε όμως θα μπορούσε να μπει κάποιος φραγμός στην ασυδοσία των δραματικών σχολών.
ΦΩΝΕΣ: Όχι… Δε φταίνε οι σχολές, φταίει η Άδεια… Να καταργηθεί!
(Πανδαιμόνιο. Μέσα στη γενική βαβούρα ξεχωρίζουν μερικές φράσεις, όπως: «Εσύ μιλάς γιατί έχεις στο νου σου τη δικιά σου σχολή»… «Εγώ αν καταργηθεί η Άδεια, θα κάνω τη σχολή μου εργαστήρι και θα δίνω παραστάσεις με τους μαθητές μου»… «Εσείς κύριε, διδάσκετε σε τρεις σχολές συγχρόνως» κλπ.)
ΝΙΑΝΙΑΣ: Ησυχία, ησυχία παρακαλώ… Κύριοι…
ΤΖΟΓΙΑΣ: Κύριε υπουργέ, αυτό το νομοσχέδιο δεν ωφελεί σε τίποτα. Υπάρχει όμως ήδη μία μελέτη για την κατάργηση της Αδείας, που την είχε κάνει μια επιτροπή παλαιότερα. Επί Πλυτά νομίζω.
ΜΥΡΑΤ: Όχι, όχι, παλαιότερα, επί Τρυπάνη.
ΧΑΤΖΗΘΩΜΑΣ: Παλαιότερα!
ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ: Μα παλαιότερα ήταν η Επταετία.
ΤΖΟΓΙΑΣ: Δεν έχει σημασία πότε ήταν. Πάντως τότε είχε συμφωνήσει και το Σωματείο.
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (εκπρόσωπος του ΣΕΗ): Ε τότε θα ήταν σίγουρα επί χούντας κ. Τζόγια.
ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ: Το ζήτημα είναι ότι τώρα όλοι θέλουν την κατάργηση της Άδειας και μόνο το ΣΕΗ αντιδρά. Και ομολογώ ότι δεν έχω καταλάβει ακριβώς τους λόγους. Είναι ιδεολογικο-αισθητικού, συνδικαλιστικού ή παραταξιακού χαρακτήρα; Ας μας εξηγήσει επιτέλους ο εκπρόσωπος του ΣΕΗ.
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: Παρακαλώ κ. Υπουργέ, έχω τον λόγο;
ΝΙΑΝΙΑΣ: Ορίστε.
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: Πρώτα-πρώτα θα ήθελα να αιτιολογήσω την συγκίνηση που νιώθω. Προέρχεται από το ότι είμαι ο μόνος σ’ αυτήν την αίθουσα που δεν έχω προσκληθεί εδώ για την προσωπική μου προσφορά στο Θέατρο, όπως όλοι οι άλλοι κύριοι, αλλά σαν εκπρόσωπος ενός κλάδου εργαζομένων καλλιτεχνών. Το γεγονός αυτό με υποχρεώνει να μιλήσω με αγάπη για το θέατρο αλλά και με ευθύνη. Ζητήσατε κ. Υπουργέ, την γνώμη μας για το όραμα του κ. Πρωθυπουργού να κάνει την Ελλάδα πρώτη στην Ευρώπη, στον τομέα της Τέχνης και του Πολιτισμού. Ζητήσατε ακόμα να σας υποδείξουμε τρόπους για να υλοποιηθεί αυτό το όραμα. Το Σωματείο μας, από πολλά χρόνια, όχι μόνο προτείνει τρόπους αλλά και αγωνίζεται για να μπορέσει η χώρα μας, όχι βέβαια να γίνει πρώτη ‑τέτοιες αυταπάτες δεν έχουν οι εργαζόμενοι- αλλά για να πάρει κάποια αξιόλογη θέση στον τομέα του Πολιτισμού, τουλάχιστον στα Βαλκάνια. Στον αγώνα του αυτόν συνήθως έβρισκε τα διάφορα υπουργεία εχθρικά ή αδιάφορα. Έτσι δε μπορούμε παρά να εκφράσουμε τη χαρά μας που ο κ. Πρωθυπουργός έχει τώρα ένα τόσο φιλόδοξο όραμα. Δε μπορούμε όμως ούτε και να κρύψουμε την μεγάλη μας ανησυχία για το πώς, με τι χρήματα θα υλοποιηθεί αυτό το όραμα. Μήπως με το 0,65% που παίρνει το Υπουργείο σας από τον Κρατικό Προϋπολογισμό; Θα είναι αστείο!
ΚΑΤΣΕΛΗΣ: Πολύ σωστά.
ΚΟΥΝ: Βέβαια, βέβαια, το οικονομικό είναι το πρώτο!
ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Κι εγώ θα το’ λεγα.
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: Από εκεί λοιπόν θα έπρεπε ν’ αρχίσουμε όλοι μαζί τις προσπάθειές μας αν θέλουμε το καλό του Θεάτρου, και όχι από την Άδεια. Το ΣΕΗ έκανε ήδη παράσταση στον Υπουργό Συντονισμού και τόνισε ότι το ποσοστό αυτό είναι ανεπαρκέστατο. Μας είπατε κ. Υπουργέ, ότι η κυβέρνηση αποφάσισε να ενισχύσει με κάθε τρόπο την καλλιτεχνική δημιουργία. Αλλά πριν λίγες μέρες μόλις, μάθαμε ότι θα περικοπούν τα κονδύλια προς τα Κρατικά Θέατρα, πράγμα που θα τα αναγκάσει να μειώσουν την δραστηριότητά τους. Αυτό μας βρίσκει απόλυτα αντίθετους, όχι μόνο γιατί θα εντείνει την ανεργία που μαστίζει τον κλάδο μας, αλλά κυρίως επειδή θεωρούμε ότι τα Κρατικά Θέατρα πρέπει να αυξήσουν, όχι να μειώσουν την δραστηριότητά τους. Να, αμέσως-αμέσως μια καλή κίνηση που μπορείτε να προτείνετε στον Πρωθυπουργό.
ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ: Συμφωνώ.
ΝΙΑΝΙΑΣ: Σημειώστε παρακαλώ κ. Χατζηθωμά.
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: Για τα ημικρατικά τώρα: Το ΣΕΗ χαιρέτισε την δημιουργία τους ως θετικό βήμα. Έχει όμως και τις επιφυλάξεις του για τον τρόπο που θα λειτουργούν. Είναι αυτές που διατύπωσε και ο κ. Κουν. Θεατρική αποκέντρωση δε γίνεται με το ν’ αποφασίσει μια επιτροπή του Υπουργείου στην Αθήνα, ποιοι θα πάνε να παίξουν στην Πάτρα, τι έργα θα παίξουν στην Λαμία, πώς θα τα παίξουν στα Ιωάννινα και πότε θα γυρίσουν πάλι στην Αθήνα. Θεατρική αποκέντρωση σημαίνει κατά τη γνώμη μας, ουσιαστικές αρμοδιότητες στην τοπική αυτοδιοίκηση και στις ντόπιες καλλιτεχνικές και πνευματικές δυνάμεις. Μόνο έτσι θα γίνει αυτό που είπε και ο κ. Κουν, θα ξεπηδήσουν δηλαδή σιγά-σιγά νέες δυνάμεις, νέα ταλέντα από την επαρχία.
ΝΙΑΝΙΑΣ: Σωστά, αλλά αν αρχίζαμε τέτοιες διαδικασίες δε θα τελειώναμε ποτέ. Ενώ εγώ είπα: Θα τα βάλω εγώ τώρα μπρος, και αργότερα βλέπουμε.
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: Επιτρέψτε μου όμως να σας πω κι εγώ ότι αυτό δεν είναι πολιτιστική αποκέντρωση. Είναι πολιτιστικός ιμπεριαλισμός της Αθήνας κατά της επαρχίας.
(Γέλια, ψίθυροι, επιδοκιμασίες και αποδοκιμασίες).
Συνδικαλιστικό μονόπρακτο \ Μέρος 2ο.
ΝΙΑΝΙΑΣ:
Παρακαλώ, παρακαλώ ησυχία. Ας αφήσουμε τον εκπρόσωπο του ΣΕΗ να ολοκληρώσει.
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ κ. Υπουργέ. Το Σωματείο μας είναι έτοιμο να συζητήσει με το υπουργείο για την εκπόνηση ενός προγράμματος θεατρικής αποκέντρωσης, που θα βασίζεται στην συνεργασία Τοπικής Αυτοδιοίκησης, θεατρικών οργανώσεων όπως ο Οργανισμός Εταιρικών Θιάσων του ΣΕΗ, η Εταιρία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και το Υπουργείο Πολιτισμού φυσικά, για την ίδρυση Δημοτικών Θεάτρων σε όλες τις μεγάλες πόλεις. Ένα άλλο θέμα είναι αυτό των επιχορηγήσεων του Υπουργείου προς διάφορους ιδιωτικούς θιάσους κάθε χρόνο. Με ποια κριτήρια δίνονται αυτές οι επιχορηγήσεις; Κριτήρια κομμένα και ραμμένα δυστυχώς στα μέτρα ορισμένων μόνο θιασαρχών, ενώ θα έπρεπε…
ΚΑΤΡΑΚΗΣ (πετάγεται όρθιος): Έχω κι εγώ να πω γι’ αυτό το θέμα. Το «Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο» δεν έχει πάρει ποτέ επιχορήγηση, γιατί δεν πήγα, λέει, σε ξένο φεστιβάλ! Πώς να πάω; Αφού εσείς τους στέλνετε στα φεστιβάλ. Εμένα για πολλά χρόνια ούτε διαβατήριο δε μου δίνατε, πώς να πάω;
ΝΙΑΝΙΑΣ: Παρακαλώ κ. Κατράκη…
ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Τι «παρακαλώ»; Είμαι εβδομήντα χρονώ, κι αν δεν ερχόταν η χούντα δεν θα είχα παίξει ούτε στην Επίδαυρο!
ΚΑΠΟΙΟΣ: Δηλαδή Μάνο είσαι χουντικός;
ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Θα σού’λεγα τώρα τίποτα αλλά… (όλοι γελάνε) Ξέρετε πολύ καλά τι είμαι, όπως το ήξερε και η χούντα, αλλά…
ΝΙΑΝΙΑΣ: Ναι, αλλά διακόψατε τον εκπρόσωπο του Σωματείου σας κ. Κατράκη.
ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Μ’ έπνιξε το δίκιο μου. Συνέχισε Γιαννάκη.
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: Το ΣΕΗ δεν επιτρέπεται να πει ποιος θιασάρχης να πάρει επιχορήγηση και ποιος όχι. Μπορεί όμως να προτείνει κάποια κριτήρια, που θα χαράζουν πολιτική ανάπτυξης του ελληνικού θεάτρου. Π.χ. να επιχορηγούνται οι θίασοι που ανεβάζουν νεοελληνικά έργα…
ΙΩΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ (εκπρόσωπος ΕΕΘΣ): Σωστό!
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: …οι θίασοι που ανεβάζουν κλασικό ρεπερτόριο, που περιοδεύουν στην περιφέρεια, που απασχολούν πάνω από 20 ηθοποιούς κλπ. Και βέβαια, να επιχορηγούνται οι εταιρικοί θίασοι του ΟΕΘ-ΣΕΗ, που ενώ κάνουν μια σπουδαία προσφορά στις συνοικίες της Αθήνας, στην Καισαριανή, στην Καλλιθέα, στο Κερατσίνι, που περιοδεύουν στα πιο απομακρυσμένα χωριά με αξιόλογες παραστάσεις, που βραβεύονται σε διεθνή φεστιβάλ, δεν έχουν εντούτοις καμιά αναγνώριση από την Πολιτεία. Θα είχαμε πολλά ακόμα να πούμε για το πώς μπορεί να ενισχυθεί το Θέατρο και οι εργάτες του. Για τα νομοσχέδια που μένουν χρόνια στα συρτάρια των υπουργείων, το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Καλλιτεχνική Παιδεία, για τα συγγενικά δικαιώματα κ.ά. Καταλαβαίνω όμως ότι μίλησα πολύ κι εσείς όλοι ανυπομονείτε ν’ ακούσετε την θέση του ΣΕΗ για την Άδεια…
ΦΩΝΕΣ: Όχι, συνέχισε… Πες ό,τι νομίζεις… Πες τους κι άλλα…
ΑΛΛΕΣ ΦΩΝΕΣ: Για την Άδεια να πεις… Να καταργηθεί η Άδεια και όλα τ’ άλλα τα βρίσκουμε…
ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: Να πω λοιπόν και για την Άδεια. Όπως φάνηκε ήδη νομίζω, δεν είναι η Άδεια η ρίζα όλων των κακών. Δεν είναι ούτε το πρώτο ούτε το μοναδικό πρόβλημα του Θεάτρου μας. Σίγουρα όμως είναι ένα πρόβλημα. Και μόνο το γεγονός ότι παραλίγο να ξεχάσουμε όλα τα άλλα και να μετατρέψουμε αυτή τη συνάντηση σε «Επιτροπή για την κατάργηση της Άδειας», δείχνει ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα που χρειάζεται αντιμετώπιση. Το ΣΕΗ έχει προγραμματίσει και κάνει σύντομα Γενική Συνέλευση ώστε ν’ αποφασίσει οριστικά ο κλάδος μας τι και πώς πρέπει να γίνει. Ωστόσο είμαι υποχρεωμένος ν’ απαντήσω σήμερα στον αγαπητό μου κ. Γεωργουσόπουλο και σε όσους άλλους ‑από άγνοια και όχι από κακή πρόθεση θέλω να πιστεύω- διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, λέγοντας ότι το ΣΕΗ είναι υπέρ της διατήρησης ενός αναχρονιστικού και ανελεύθερου θεσμού: Κανένα από τα μετα-δικτατορικά Δ.Σ. του ΣΕΗ δεν πήρε ποτέ θέση υπέρ της διαιώνισης της παρούσας κατάστασης. Αλλά και κανένα Συμβούλιο δεν θα μπορούσε να ανεχθεί την εν μια νυκτί κατάργηση της Άδειας η οποία, παρά τα όποια προβλήματά της, είναι αυτή τη στιγμή το μόνο ανάχωμα στην μετατροπή του επαγγέλματός μας σε ξέφραγο αμπέλι. Και μάλιστα, την κατάργησή της άνευ όρων, πίσω από την πλάτη μας, χωρίς να ερωτηθούμε και με διαδικασίες τέτοιες που θα άνοιγαν τον δρόμο για την διάλυση του επαγγέλματος, το χτύπημα του συνδικαλιστικού μας κινήματος, την καταπάτηση των κεκτημένων με αγώνες εργασιακών μας δικαιωμάτων.
Οι σεβαστοί μου κ.κ. Κουν, Κατσέλης και Κατράκης το τόνισαν προηγουμένως: είναι υπέρ της κατάργησης της Άδειας, αρκεί να βρεθεί τρόπος να μη θιγούν τα δικαιώματα και οι διεκδικήσεις των ηθοποιών. Το είπαν αυτό γιατί προφανώς ξέρουν ότι υπάρχουν και κάποιοι που θέλουν την κατάργηση της Άδειας όχι για την απελευθέρωση της Τέχνης, αλλά για την απελευθέρωση της κερδοσκοπικής τους απληστίας από τους περιορισμούς που επιβάλλει η κατοχύρωση του επαγγέλματός μας. Ο αγαπητός μου κ. Μυράτ θέλει την 14χρονη κοπελίτσα που δεν έχει Άδεια, για να παίξει την Ιουλιέτα. Θα πρέπει όμως να σκεφτεί ότι υπάρχουν και θεατρικοί επιχειρηματίες που θέλουν κοπελίτσες χωρίς Άδεια για να γδύνονται επί Σκηνής σε έργα όχι Σαιξπηρικά αλλά sex-πορνικά, που είναι και πιο πιασάρικα! Θα μου πείτε: Μα μήπως η Άδεια κατοχυρώνει το επάγγελμα από τις αυθαιρεσίες των κερδοσκόπων; Και τώρα δεν ανεβαίνουν χυδαίες παραστάσεις, σχεδόν πορνό, με αδειούχους ηθοποιούς; Σωστά. Ο θεσμός της Άδειας από μόνος του, δε μπορεί πια να προστατέψει το επάγγελμά μας. Γι’ αυτό θα πρέπει όσοι το πονάμε να σκεφτούμε, ποιος θα ήταν εκείνος ο θεσμός που θα το προστάτευε αποτελεσματικότερα; Όταν η στέγη του σπιτιού μας στάζει από τα νερά της βροχής, βουλώνουμε τις τρύπες ή την αλλάζουμε με μια καινούργια. Μόνο ο συμπαθέστατος Καραγκιόζης για να μη βρέχεται… βγαίνει έξω απ’ την παράγκα! Το ζήτημα της Άδειας δε μπορούμε να το δούμε ξεκομμένο από ζητήματα όπως η Ανωτατοποίηση της θεατρικής παιδείας, η ισχυροποίηση της επαγγελματικής θέσης του Ηθοποιού και η συνολική άνοδος του πολιτιστικού επιπέδου του λαού μας. «Μα τον ηθοποιό τον φτιάχνει το “σανίδι”, όχι οι σπουδές» λένε μερικοί. Αν τα περισσότερα θέατρα ανέβαζαν έργα που χρειάζονται αληθινούς ηθοποιούς και όχι «ατακαδόρους», αν η τηλεόραση και τα περιοδικά δεν διέστρεφαν το γούστο του Κοινού και δεν καλλιεργούσαν βεντέτες και είδωλα, αν το Θέατρο διδασκόταν στα Σχολεία, τότε ναι, το Κοινό θα μπορούσε να κρίνει και ο Ηθοποιός θα φαινόταν στο σανίδι. Δεν θα χρειαζόταν καμιά «Άδεια». Θα χρειαζόταν όμως ουσιαστικές σπουδές ανωτάτου επιπέδου για ν’ αποκτήσει τα εφόδια που θα απαιτούσε ένα καλλιεργημένο Κοινό. Θα χρειαζόταν να διευρύνει το πνεύμα του, να ολοκληρώσει την προσωπικότητά του. Η εποχή μας, εποχή της επιστημονικής και τεχνολογικής επανάστασης, απαιτεί και οι Καλλιτέχνες, οι πνευματικού δημιουργοί, να ξεφύγουν από τις παλιωμένες αντιλήψεις που θεοποιούν το έμφυτο και τον εμπειρισμό στην Τέχνη. Και το Θέατρο, όπως κάθε Τέχνη σήμερα, πρέπει να εκφράζει την εποχή του, να μιλάει στους σύγχρονους ανθρώπους, καθώς και σε κείνους που θα έρθουν μετά από εμάς. Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι η κατάργηση της Άδειας δεν πρέπει να γίνει βιαστικά, μηχανιστικά, κάτω από συνθήκες που θα φέρουν υποβιβασμό και του Θεάτρου ως Τέχνης, και του Ηθοποιού ως εργαζόμενου, αλλά και του Κοινού. Η Άδεια θα είναι περιττή και θα καταργηθεί σχεδόν αυτόματα, μόλις εξασφαλιστούν οι συνθήκες που θα εξυψώνουν το Θέατρο. Μερικές απ’ αυτές αναφέρθηκαν κιόλας: Πραγματική θεατρική αποκέντρωση, ενίσχυση των συνεταιρικών θιάσων αλλά και των ιδιωτικών με αναπτυξιακά κριτήρια, ψήφιση νόμου για την Ανωτατοποίηση της Θεατρικής Παιδείας. Το ΣΕΗ είναι πρόθυμο να συζητήσει με το Υπουργείο και με όποιον από τους παρόντες θα ήθελε να βοηθήσει, εκείνα τα μέτρα που θα οδηγούσαν στο να γίνει γρηγορότερα άχρηστος ο θεσμός της Άδειας. Ευχαριστώ για την προσοχή σας.
(Παύση. Μετά μεγάλη βαβούρα που όλο και μεγαλώνει)
ΝΙΑΝΙΑΣ: Ησυχία κύριοι, ησυχία… Ένας-ένας. Ναι, κ. Κουν…
ΚΟΥΝ: Εγώ θα ήθελα να πω στον εκπρόσωπο του ΣΕΗ ότι έχω ένα παράπονο: το παρακάνει καμιά φορά το Σωματείο με τις διεκδικήσεις. Εγώ με τους ηθοποιούς μου θέλω να έχω σχέσεις… πώς να το πω… σαν πατέρας με τα παιδιά του. Με βάλατε τις προάλλες να κάμω συμβόλαια. Ωραία, τα έκαμα. Ή… ξέρω κι εγώ… μου σταματάνε την πρόβα γιατί τελείωσε, λέει, το ωράριο. Μα δεν είμαστε εργοστάσιο, Τέχνη κάνουμε!
ΣΟΛΩΜΟΣ: Με συγχωρείτε, θα διαφωνήσω με τον κ. Κουν. Εγώ ποτέ δεν είχα προβλήματα με τους ηθοποιούς, ούτε στο Εθνικό ούτε στο δικό μου το «Προσκήνιο». Τα παραλέτε μου φαίνεται. Στο κάτω-κάτω τι θα πει «Τέχνη»; Δεν πρέπει δηλαδή να κουράζονται και οι ηθοποιοί όπως όλος ο κόσμος; Εγώ συμφωνώ σχεδόν σε όλα με το ΣΕΗ. Και σχετικά με τις επιχορηγήσεις, πώς δίνονται αυτές οι επιχορηγήσεις; Με συγχωρείτε αν είμαι λίγο οξύς, αλλά αγανακτώ με τα ρουσφέτια!
(Αρχίζουν να μιλάνε όλοι μαζί)
ΚΟΥΝ: Για την Άδεια, είπα κι εγώ ότι πρέπει να προστατευθεί το Σωματείο.
ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Ο ηθοποιός γίνεται στο σανίδι. Χρειάζεται μόνο τεχνική εξάσκηση.
ΜΥΡΑΤ: Η συχωρεμένη η Μαρίκα μου είπε κάποτε…
ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ: Οι νέοι ηθοποιοί να στέλνονται στην επαρχία, όπως οι γιατροί…
ΝΙΑΝΙΑΣ: Ησυχία κύριοι, ησυχία… Ένας-ένας…
ΔΡΟΜΑΖΟΣ: Το ΣΕΗ δεν ξεκαθάρισε τη θέση του για την Άδεια…
ΚΑΤΣΕΛΗΣ: Είπε ο άνθρωπος, να καταργηθεί με προϋποθέσεις!
ΣΟΛΩΜΟΣ (στον Κατράκη): Στην Σοβιετική Ένωση υπάρχει Ακαδημία Θεάτρου!
ΚΑΤΡΑΚΗΣ (στον Σολωμό): Εκεί είναι άλλες συνθήκες, μην κάνεις τέτοιες συγκρίσεις!
ΠΡΑΤΣΙΚΑ-ΜΑΝΟΥ-ΜΕΤΣΗΣ (εν χορώ): Τι θα γίνει με τον Χορό;
ΤΖΟΓΙΑΣ: Κύριε Υπουργέ μου, να κάνουμε μια επιτροπή…
(Μέσα στο πανδαιμόνιο μπαίνει μια Γραμματέας και κάτι λέει στο αυτί του Υπουργού)
ΝΙΑΝΙΑΣ (Σηκώνεται όρθιος και φωνάζει): Κύριοι, κύριοι, σας παρακαλώ… ένα συνταρακτικό νέο! Ησυχία…
(Γίνεται ησυχία)
ΝΙΑΝΙΑΣ: Αυτή τη στιγμή με πληροφορούν ότι η Ελλάδα τιμήθηκε μ’ ένα Νόμπελ!
ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Ο Ρίτσος;
ΝΙΑΝΙΑΣ: Ο Ελύτης!
ΟΛΟΙ: Μπράβο… μπράβο… (χειροκροτήματα)
ΑΥΛΑΙΑ
(Η συνεδρίαση διελύθη δι… Ελύτην).
18.10.79 | Πηγή