Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

58% των καταναλωτών κρατάει μικρό καλάθι τα φετινά Χριστούγεννα

Πανελλήνια έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (9-11 Δεκεμβρίου 2021 σε δείγμα 859 καταναλωτών) με την υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN καταγράφει την προβλεπόμενη γιορτινή κατρακύλα των αγορών της λαϊκής οικογένειας υπό την επίδραση –μεταξύ άλλων των αυξήσεων του κόστους ενέργειας και των αλλοπρόσαλλων κυβερνητικών μέτρων για την πανδημία.

Φάτε μάτια ψάρια

Έξι στους δέκα καταναλωτές λοιπόν θα δαπανήσουν λιγότερο την περίοδο των Χριστουγέννων, σε σχέση με το 2020, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων στο διαθέσιμο εισόδημα και κατ’ επέκταση στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.ELTRUN Οικονομικό Πανεπιστήμιο έρευνα 1

Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές ολόκληρη την περίοδο των γιορτών, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε μόνο 146€ κατά κεφαλή.
15% δεν θα δαπανήσει τίποτα, δηλ δεν θα ψωνίζει καν -σύμφωνα με την έρευνα

  • 14% μέχρι 50€,
  • 23% έως 100,
  • 25% 101-200,
  • 17% 200-500 …και μόνο
  • 7% πάνω από 500 ευρώ.

Πρακτικά το μισό κοινό, ποσοστό 52% θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.

ELTRUN Οικονομικό Πανεπιστήμιο έρευνα 2Στην έρευνα καταγράφονται και οι εκτιμήσεις των καταναλωτών σε σχέση με τις αγορές των Χριστουγέννων.
Η πλειοψηφία, 58%, θεωρεί ότι η αξία των αγορών της τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις ένα 7% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη.
Το μεγαλύτερο ποσοστό, 31%, θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της δαπάνης του προηγούμενου έτους, άνω του 50%.
Μεσοσταθμικά, μεταφράζεται σε μία εκτιμώμενη μείωση της τάξης του 20%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί περίπου το 1/5 του περυσινού «τζίρου».

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 20% – ένας στους 5 καταναλωτές – έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του και δεν θα ψωνίσει καθόλου το 7% την περίοδο του black Friday και το υπόλοιπο 13% νωρίτερα.
Η πλειοψηφία (43%) αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.

ELTRUN Οικονομικό Πανεπιστήμιο έρευνα 3Σε σχέση με τις διαδικτυακές αγορές, το 16% μόνο δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος ηλεκτρονικά, ενώ 68% θα πάει σε φυσικά καταστήματα και 17% δηλώνει ότι δεν θα ψωνίσει καθόλου.

Άνοδος τιμών

Η έρευνα καταλήγει στο ότι «τα στοιχεία δείχνουν ότι και η ανησυχία του κοινού σε σχέση με τις ανατιμήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά».

 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο