Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ύπατη Αρμοστεία: Το 75% από τα παιδιά πρόσφυγες στα νησιά δεν πάνε σχολείο

Σημα­ντι­κή πρό­ο­δος σημειώ­θη­κε τα δυο τελευ­ταία χρό­νια στην Ελλά­δα στην πρό­σβα­ση των παι­διών προ­σφύ­γων στη δημό­σια εκπαί­δευ­ση, ανα­φέ­ρει ο αντι­πρό­σω­πος της Ύπα­της Αρμο­στεί­ας των Ηνω­μέ­νων Εθνών για τους Πρό­σφυ­γες στην Ελλά­δα Φιλίπ Λεκλέρκ στην έκθε­ση της Ύπα­της Αρμο­στεί­ας του ΟΗΕ για τους Πρό­σφυ­γες “Ανε­βά­ζο­ντας Ταχύ­τη­τα: Η Εκπαί­δευ­ση των Προ­σφύ­γων σε Κρί­ση”, που δημο­σιεύ­ε­ται σήμε­ρα. Η κυβέρ­νη­ση τώρα, προ­σθέ­τει ο κ. Λεκλέρκ, πρέ­πει να συνε­χί­σει τις προ­σπά­θειες, και με τη στή­ρι­ξη της Ευρω­παϊ­κής Ένω­σης, ώστε όλα τα προ­σφυ­γό­που­λα να πάνε σχολείο.

Η έκθε­ση σημειώ­νει, ότι στην Ελλά­δα τα σοβα­ρό­τε­ρα προ­βλή­μα­τα εντο­πί­ζο­νται στα νησιά, όπου πάνω από το 75% από τα 4,656 παι­διά σχο­λι­κής ηλι­κί­ας, και τα οποία δια­μέ­νουν σε κέντρα υπο­δο­χής, δε συμ­με­τέ­χουν στο εκπαι­δευ­τι­κό σύστημα.

Σε όλο τον κόσμο περισ­σό­τε­ρα από τα μισά προ­σφυ­γό­που­λα σχο­λι­κής ηλι­κί­ας δεν πηγαί­νουν σχο­λείο, δηλα­δή 3,7 εκα­τομ­μύ­ρια από τα συνο­λι­κά 7,1 εκα­τομ­μύ­ρια, σύμ­φω­να με την έκθε­ση Τα 2,9 εκα­τομ­μύ­ρια προ­σφυ­γό­που­λα σχο­λι­κής ηλι­κί­ας ζουν σε πέντε μόνο χώρες: Τουρ­κία, Πακι­στάν, Λίβα­νο, Σου­δάν και Ουγκάντα.

Η έκθε­ση απο­κα­λύ­πτει, ότι όσο τα προ­σφυ­γό­που­λα μεγα­λώ­νουν, η πρό­σβα­σή τους στην εκπαί­δευ­ση γίνε­ται δυσκο­λό­τε­ρη: μόνο το 63% των παι­διών πηγαί­νουν στο δημο­τι­κό, σε σύγκρι­ση με το 91% των παι­διών σε όλο τον κόσμο, το 24% των εφή­βων προ­σφύ­γων προ­χω­ρά στη δευ­τε­ρο­βάθ­μια εκπαί­δευ­ση (84% παγκο­σμί­ως) και μόλις το 3% σε ανώ­τε­ρη ή ανώ­τα­τη βαθ­μί­δα (37% αντίστοιχα).

Η από­το­μη πτώ­ση συμ­με­το­χής των μαθη­τών από το δημο­τι­κό στο γυμνά­σιο οφεί­λε­ται, επι­ση­μαί­νει η έκθε­ση, στην έλλει­ψη χρη­μα­το­δό­τη­σης για την εκπαί­δευ­ση των προ­σφύ­γων. “Το σχο­λείο είναι εκεί, όπου οι πρό­σφυ­γες έχουν μια δεύ­τε­ρη ευκαι­ρία στη ζωή. Απο­τυγ­χά­νου­με να τους βοη­θή­σου­με να απο­κο­μί­σουν τα εφό­δια και τις γνώ­σεις για να επεν­δύ­σουν στο μέλ­λον τους”, ανα­φέ­ρει ο ύπα­τος αρμο­στής για τους Πρό­σφυ­γες, Φιλίπ­πο Γκρά­ντι στην έκθεση.

“Να συμπεριληφθούν οι πρόσφυγες στα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα”

Να συμπε­ρι­λη­φθούν οι πρό­σφυ­γες στα εθνι­κά εκπαι­δευ­τι­κά συστή­μα­τα, αντί να εισέρ­χο­νται σε ανε­πί­ση­μα παράλ­λη­λα σχο­λεία, από το νηπια­γω­γείο μέχρι, το δημο­τι­κό και το γυμνά­σιο προ­τεί­νει η έκθε­ση. Αυτό θα τους δώσει τα προ­σό­ντα, και θα γίνει το εφαλ­τή­ριο για την πανε­πι­στη­μια­κή ή ανώ­τε­ρη επαγ­γελ­μα­τι­κή κατάρ­τι­ση, προσθέτει.

Πολ­λοί πρό­σφυ­γες απο­κλεί­ο­νται από την επί­ση­μη εκπαί­δευ­ση, επει­δή δεν έχουν μαζί τους πιστο­ποι­η­τι­κά σπου­δών και εξε­τά­σε­ων, καθώς και έγγρα­φα ταυ­τό­τη­τας, καθό­τι τα άφη­σαν πίσω, όταν έφυ­γαν από τα σπί­τια τους. Ακό­μη και όταν τα χαρ­τιά αυτά είναι δια­θέ­σι­μα, ορι­σμέ­νες χώρες υπο­δο­χής αρνού­νται να ανα­γνω­ρί­σουν την πιστο­ποί­η­ση που εκδί­δε­ται στη χώρα κατα­γω­γής των προ­σφύ­γων. Η Ύπα­τη Αρμο­στεία του ΟΗΕ για τους Πρό­σφυ­γες ζητεί από τις αρχές των χωρών υπο­δο­χής μια πιο ρεα­λι­στι­κή προ­σέγ­γι­ση ανα­φο­ρι­κά με το παρα­πά­νω ζήτημα.

Μέχρι το τέλος του 2018, υπήρ­χαν περισ­σό­τε­ροι από 25,9 εκα­τομ­μύ­ρια πρό­σφυ­γες στον κόσμο, εκ των οποί­ων 20,4 εκα­τομ­μύ­ρια εμπί­πτουν στην Ύπα­τη Αρμο­στεία. Περί­που οι μισοί ήταν κάτω των 18 ετών, και εκα­τομ­μύ­ρια ζού­σαν σε μακρο­χρό­νιες προ­σφυ­γι­κές κατα­στά­σεις, με μικρή ελπί­δα να επι­στρέ­ψουν στο σπί­τι στο κοντι­νό μέλ­λον. Η κινη­το­ποί­η­ση για την προ­ώ­θη­ση της δευ­τε­ρο­βάθ­μιας εκπαί­δευ­σης θα απο­τε­λέ­σει βασι­κό μέρος του Παγκό­σμιου Φόρουμ για τους Πρό­σφυ­γες, το οποίο θα διε­ξα­χθεί τον ερχό­με­νο Δεκέμ­βριο και απο­τε­λεί μια κρί­σι­μη ευκαι­ρία για την ενί­σχυ­ση της συλ­λο­γι­κής αντί­δρα­σης του κόσμου στις κατα­στά­σεις των προ­σφύ­γων, υπο­γραμ­μί­ζει η Ύπα­τη Αρμοστεία.

“Η ελληνική κυβέρνηση να επεκτείνει και να εδραιώσει τις προσπάθειες, ώστε όλα τα προσφυγόπουλα να πάνε στο σχολείο”

Ακό­μα και χώρες που έχουν κατα­βά­λει σοβα­ρές προ­σπά­θειες να εντά­ξουν όλα τα παι­διά πρό­σφυ­γες στα εθνι­κά τους εκπαι­δευ­τι­κά συστή­μα­τα, μπο­ρεί να αντι­με­τω­πί­ζουν εμπό­δια εξαι­τί­ας ελλεί­ψε­ων σε πόρους ή λόγω αντι­κρουό­με­νων πολι­τι­κών. Η Ελλά­δα, για παρά­δειγ­μα, τα δύο τελευ­ταία χρό­νια έχει προ­χω­ρή­σει στα­δια­κά στη δημιουρ­γία νηπια­γω­γεί­ων και ειδι­κών τάξε­ων υπο­δο­χής στην πρω­το­βάθ­μια και δευ­τε­ρο­βάθ­μια εκπαί­δευ­ση για την έντα­ξη των παι­διών προ­σφύ­γων στα δημό­σια σχο­λεία στην ενδο­χώ­ρα, εξη­γεί η έκθε­ση. Δημιουρ­γή­θη­καν επί­σης απο­γευ­μα­τι­νές τάξεις για τα παι­διά, που δια­μέ­νουν σε καταυ­λι­σμούς, προ­σαρ­μο­σμέ­νες στις εκπαι­δευ­τι­κές τους ανά­γκες. Στα νησιά, αντί­θε­τα, έχει σημειω­θεί ελά­χι­στη πρό­ο­δος για τα χιλιά­δες παι­διά που ζουν σε συν­θή­κες υπερ­πλη­θυ­σμού στα πέντε κέντρα υπο­δο­χής. Οι αιτού­ντες άσυ­λο θα έπρε­πε να μένουν προ­σω­ρι­νά εκεί. Και να μετα­κι­νού­νται στην ενδο­χώ­ρα όσοι ολο­κλη­ρώ­νουν τις δια­δι­κα­σί­ες και οι ευά­λω­τοι πλη­θυ­σμοί. Όμως η δια­δι­κα­σία διαρ­κεί στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα πολ­λούς μήνες και ορι­σμέ­να παι­διά πρό­σφυ­γες μένουν εκτός σχο­λεί­ου για χρό­νια. Η Ύπα­τη Αρμο­στεία και άλλες οργα­νώ­σεις βοη­θούν να γεφυ­ρω­θεί το χάσμα και να προ­ε­τοι­μά­σουν τα παι­διά για το δημό­σιο σχο­λείο μέσα από κέντρα μη τυπι­κής εκπαίδευσης.

O εντε­κά­χρο­νος Σαμίρ από το Αφγα­νι­στάν μένει σε κέντρο υπο­δο­χής στην Κω. Είναι σχε­δια­σμέ­νο για την προ­σω­ρι­νή δια­μο­νή 800 ανθρώ­πων, αλλά στο κέντρο δια­βιούν περί­που 1.800 αιτού­ντες άσυ­λο. “Η ζωή στο καμπ είναι απαί­σια”, περι­γρά­φει ο Σαμίρ. Ο Σαμίρ και οι φίλοι του θέλουν να επι­στρέ­ψουν στο σχο­λείο το συντο­μό­τε­ρο και να κερ­δί­σουν το χαμέ­νο έδα­φος, πριν το κενό γίνει ανυ­πέρ­βλη­τα μεγά­λο, περι­γρά­φει η έκθεση.

Δεδο­μέ­νης της κατά­στα­σης, ο Σαμίρ δηλώ­νει, παρ’ όλα αυτά τυχε­ρός. Έχει ξεκι­νή­σει ελλη­νι­κά σε μια δομή μη τυπι­κής εκπαί­δευ­σης από την οποία, όμως, δεν εκδί­δο­νται πιστο­ποι­η­τι­κά της προ­ό­δου του.

“Τα περισ­σό­τε­ρα παι­διά προ­σφύ­γων στην ελλη­νι­κή ηπει­ρω­τι­κή χώρα είναι εγγε­γραμ­μέ­να στην επί­ση­μη εκπαί­δευ­ση κατά την έναρ­ξη της σχο­λι­κής χρο­νιάς. Η Ελλά­δα σημεί­ω­σε σημα­ντι­κή πρό­ο­δο όσον αφο­ρά τη χορή­γη­ση πρό­σβα­σης σε νηπια­γω­γεία και σχο­λεία πρω­το­βάθ­μιας και δευ­τε­ρο­βάθ­μιας εκπαί­δευ­σης. Τώρα η κυβέρ­νη­ση πρέ­πει να επε­κτεί­νει και να εδραιώ­σει τις προ­σπά­θειές, με τη συνε­χή στή­ρι­ξη και τα κον­δύ­λια της Ευρω­παϊ­κής Ένω­σης, έτσι ώστε όλα τα προ­σφυ­γό­που­λα να πάνε σχο­λείο”, δήλω­σε στην έκθε­ση ο αντι­πρό­σω­πος της Ύπα­της Αρμο­στεί­ας των Ηνω­μέ­νων Εθνών για τους Πρό­σφυ­γες στην Ελλά­δα Φιλίπ Λεκλέρκ.

Πηγή: ΑΠΕ

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο