Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Facebooktwitterrssyoutube
slogan

Aγώνας ενάντια στην κατασκευή της «Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης»

Σύμφωνα με το σχέδιο, η -πλάτους 400 μέτρων- διώρυγα θα συνδέσει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, η οποία καταλήγει στη Μεσόγειο. Υποτίθεται ότι έχει ως στόχο να απαλύνει τη συμφόρηση της ναυτιλίας στον Βόσπορο, αλλά σύμφωνα και με τον ίδιο τον Ερντογάν, ο κύριος λόγος για την κατασκευή του καναλιού είναι η παράκαμψη της Σύμβασης του Μοντρέ του 1936, που θέτει όρους και περιορισμούς στην Τουρκία αναφορικά με τη διέλευση πλοίων από τα Στενά.

Στο επίκεντρο των συζητήσεων για το «Canal Istanbul» βρίσκονται η μη αναστρέψιμη περιβαλλοντική καταστροφή και τα τεράστια κέρδη που σχεδιάζονται να γίνουν με το έργο.

Το Κομμουνιστικό Κόμμα της Τουρκίας (TKP) ξεκίνησε τη διοργάνωση δημόσιων συναντήσεων – συσκέψεων ενάντια στο αμφιλεγόμενο έργο «Canal Istanbul» («Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης»), που προωθούν ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρ. Τ. Ερντογάν και η κυβέρνηση του ΑΚΡ, παρά τις έντονες αντιδράσεις, σημειώνοντας πως πρόκειται για έργο που θα είναι σαφώς καταστροφικό για το περιβάλλον, αλλά κερδοφόρο για την καπιταλιστική τάξη.

Kanal İstanbul güzergahı

✔️  Αντίθετο στο έργο το ΚΚΤ

Το ιντερνετικό δελτίο ειδήσεων του Κομμουνιστικού Κόμματος της Τουρκίας, «Φωνή του TKP», αναφέρθηκε σε αυτό το ζήτημα, σημειώνοντας ότι είναι ένα από τα πιο σημαντικά θέματα, που αναδεικνύει τη σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ των καπιταλιστών και της εργατικής τάξης.

Το ΚΚΤ τόνισε ότι το σχέδιο θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους εργαζόμενους της Τουρκίας εάν εφαρμοστεί, εστιάζοντας την κριτική του σε τέσσερις άξονες:

  • Πρώτον, το «Canal Istanbul» θα εξαλείψει πολύ σημαντικούς πόρους γλυκού νερού, αλλά δεν θα δημιουργήσει νέους. Ωστόσο, η Τουρκία απειλείται με ξηρασία και ακόμη και ο μικρότερος τέτοιος πόρος είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της κοινωνίας.
  • Δεύτερον, το έργο θα προκαλέσει μεγάλες ζημιές στις γεωργικές περιοχές, επιτείνοντας το ήδη υπάρχον πρόβλημα, καθώς η Τουρκία έχει χάσει μεγάλο αριθμό γεωργικών εκτάσεων τα τελευταία χρόνια λόγω των κατασκευαστικών έργων της κυβέρνησης του ΑΚΡ.
  • Τρίτον, το ΚΚΤ υπογραμμίζει ότι ένας μεγάλος σεισμός επίκειται στην Κωνσταντινούπολη στο εγγύς μέλλον. Ο σεισμός αυτός θα είναι σοβαρό πρόβλημα για ολόκληρη τη χώρα, καθώς η Κωνσταντινούπολη έχει έναν τεράστιο πληθυσμό και αποτελεί το κύριο κέντρο των οικονομικών δραστηριοτήτων λόγω της απρογραμμάτιστης ανάπτυξης. Αυτό που σίγουρα δεν πρέπει να γίνει, τονίζει το ΚΚΤ, είναι να διευρυνθεί η πόλη με περισσότερα γιγαντιαία έργα.
  • Τέταρτον, η θάλασσα του Μαρμαρά έχει σχεδόν νεκρωθεί από την απρογραμμάτιστη αστικοποίηση και τη βιομηχανική ανάπτυξη στην Τουρκία. Το σχεδιαζόμενο κανάλι θα καταστρέψει τη Μαύρη Θάλασσα και τη Θάλασσα του Μαρμαρά ακόμη περισσότερο, με τα οικολογικά προβλήματα που θα δημιουργήσει.
kanal istanbul

Τα ιδεογραφήματα της “πράσινης ανάπτυξης”

✔️  Αντί ενός έργου που θα καταστρέψει ανεπανόρθωτα το περιβάλλον, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στον τρόπο αναζωογόνησης της Θάλασσας του Μαρμαρά, τονίζει το ΚΚΤ.

Συσκέψεις από την περιφερειακή οργάνωση του ΚΚΤ

Σε αυτό το πλαίσιο, η περιφερειακή οργάνωση Κωνσταντινούπολης του ΚΚΤ οργάνωσε το Σαββατοκύριακο συσκέψεις σε διάφορα μέρη της πόλης, εστιάζοντας στο «γιατί είμαστε ενάντια στο έργο και τι μπορούμε να κάνουμε».

Στο κάλεσμά του για οργάνωση και αγώνα ενάντια στο έργο, το ΚΚΤ τόνιζε ότι «θα συναντηθούμε για να προστατέψουμε την πόλη μας. Το έργο “Canal Istanbul”, που οδηγεί την πόλη σε καταστροφή, πρέπει να σταματήσει αμέσως».

Στόχος των συσκέψεων αυτών ήταν οι εργάτες της Κωνσταντινούπολης να συναντηθούν ώστε να συζητήσουν, να οργανώνουν και να δράσουν ενάντια στο αμφιλεγόμενο έργο που θα ωφελήσει τους καπιταλιστές αλλά θα είναι επιβλαβές για τους εργαζόμενους και το περιβάλλον.

(Πηγή: «sol.org.tr»)

ΣΣ |>
Αυτή τη στιγμή δεν είναι ακόμη γνωστό το κόστος του έργου «Kanal Istanbul», δεδομένου πως υπάρχει κόντρα μεταξύ των επιχειρηματικών ομίλων, που έχουν να κάνουν με την κατασκευή και την διαχείριση.
Κάποιοι εμπειρογνώμονες προτείνουν να μειωθεί το πλάτος του από 400 μέτρα σε 275 , μια κίνηση που θα μείωνε το κόστος επένδυσης επιχειρηματικών κεφαλαίων ύψους 65 δις TL (14,19 δισ €) στα ~30 δισ TL.
Με το σχέδιο αυτό θα γίνει εκσκαφή 800 εκατομμυρίων m3 γης αντί των εκτιμώμενων 1,7 δισεκατομμυρίων και επιπλέον θα μειωθούν τα μήκη των έξι διευθετημένων επεκτάσεων -scaffolds.
Το Kanal Istanbul θα έχει μήκος 45,2 χιλιόμετρα και θα εκτείνεται μέσω των κέντρων Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir και Arnavutköy της Κωνσταντινούπολης.
Αρχικά προβλέπονταν έξι scaffolds (υπάρχει τώρα σκέψη και για έβδομη γέφυρα) που θα διασυνδέσουν το D-100, το TEM, το Βόρειο Μαρμαρά, τον αυτοκινητόδρομο, έναν ή δύο δρόμους ταχείας κυκλοφορίας προς την πόλη και τον D-20 προς το Βορρά.
Ανακοινώθηκε επίσης ότι δύο από τις επεκτάσεις θα έχουν σιδηροδρομικές συνδέσεις. Με μια υπόγεια διάβαση και ένα σιδηροδρομικό πλαίσιο ή δρόμο για οχήματα στο ανώτερο τμήμα, μερικές από αυτές τις γέφυρες θα είναι διώροφες
Κάποιες αποφάσεις είναι ήδη ειλημμένες από τον Recep Tayyip Erdoğan εδώ και χρόνια (λίγο μετά το το 2011) που φαίνεται να διαχειρίζεται προσωπικά τη στρατηγικής σημασίας επένδυση
Υπολογίζεται να επηρεάσει οικονομικά έμμεσα ή άμεσα πάνω από 6.000 άτομα (~1.500 θα χρησιμοποιηθούν στο στάδιο της κατασκευής).
Το έργο θα αναλάβει να διαχειριστεί, ο «οργανισμός Canal Istanbul», ενώ κλειδί και βασικοί εταίροι της εγκατάστασης. θα είναι η ομάδα TOKİ (βασικά ο κολοσσός Emlak Konut +İBB + Parkways & Railroads)
Μεγάλο πρόβλημα είναι η απόθεση των (τουλάχιστον) 800.000.000 m3 μπάζων (που μπορεί να είναι και 2πλάσια).
Προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί ένα μικρό μέρος τους για δημιουργία πάρκου (εκεί που βρίσκεται σήμερα ο τερματικός σταθμό Atatürk Air της Κωνσταντινούπολης) και το υπόλοιπο θα χρησιμοποιηθεί για να φτιάξουν τρία τεχνητά νησιά στη θάλασσα του Μαρμαρά, με ότι σημαίνουν αυτά για την οικολογική επίπτωση (καταστροφή) στην περιοχή.

Τα παραπάνω ενδεικτικά στοιχεία, δίνουν μια εικόνα του προβλήματος που δικαιώνει πλήρως τις ενστάσεις και προτάσεις του ΚΚΤ.