Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Brexit: Η ώρα της αλήθειας έφτασε — Σημερα η τελευταία πράξη — Τι θα κοστίσει «διαζύγιο» χωρίς συμφωνία

Η Ευρω­παϊ­κή Ένω­ση και το Ηνω­μέ­νο Βασί­λειο απο­φαί­νο­νται την Κυρια­κή σχε­τι­κά με την τύχη, που θα έχουν οι ακαν­θώ­δεις δια­πραγ­μα­τεύ­σεις τους για την επο­χή μετά το Brexit, και ανα­μέ­νε­ται είτε να δια­πι­στώ­σουν μια απο­τυ­χία, με βαριές συνέ­πειες, είτε να κρί­νουν πως μια συμ­φω­νία εξα­κο­λου­θεί να είναι δυνα­τή, είκο­σι μόλις ημέ­ρες πριν από την ορι­στι­κή ρήξη.

Η ιστο­ρι­κή από­φα­ση για τη συνέ­χι­ση ή όχι των συνο­μι­λιών θα ληφθεί από την πρό­ε­δρο της Ευρω­παϊ­κής Επι­τρο­πής Ούρ­σου­λα φον ντερ Λάιεν και τον βρε­τα­νό πρω­θυ­πουρ­γό Μπό­ρις Τζόν­σον έπει­τα από τηλε­φω­νι­κή συνο­μι­λία τους την Κυρια­κή, υπό το φως των τελευ­ταί­ων διαπραγματεύσεων.

Κανέ­να σενά­ριο δεν μπο­ρεί να απο­κλει­σθεί, περι­λαμ­βα­νο­μέ­νης της απροσ­δό­κη­της ανα­κοί­νω­σης ενός συμ­βι­βα­σμού, καθώς αυτές οι τετα­μέ­νες συνο­μι­λί­ες, οι οποί­ες περι­λάμ­βα­ναν μπλό­φες και κατα­λη­κτι­κές προ­θε­σμί­ες που δεν τηρή­θη­καν, ήταν πλού­σιες σε δια­κυ­μάν­σεις αφό­του άρχι­σαν τον Μάρτιο.

Όμως το κλί­μα το Σάβ­βα­το το βρά­δυ έμοια­ζε αρνη­τι­κό. Καμιά πλευ­ρά δε δεί­χνει δια­τε­θει­μέ­νη να κάνει πίσω από την υπε­ρά­σπι­ση των συμ­φε­ρό­ντων  των μονο­πω­λί­ων πυο εκπρο­σω­πεί. «Στη σημε­ρι­νή κατά­στα­ση, η προ­σφο­ρά της ΕΕ παρα­μέ­νει μη απο­δε­κτή», δήλω­σε βρε­τα­νι­κή κυβερ­νη­τι­κή πηγή, ενώ οι συνο­μι­λί­ες συνε­χί­ζο­νται στις Βρυξέλλες.

«Οποια­δή­πο­τε συμ­φω­νία πρέ­πει να είναι δίκαιη και να σέβε­ται τη θεμε­λιώ­δη θέση, σύμ­φω­να με την οποία το Ηνω­μέ­νο Βασί­λειο θα είναι μέσα σε τρεις εβδο­μά­δες ένα κυρί­αρ­χο έθνος», πρό­σθε­σε η πηγή.

Σε μια ένδει­ξη ενί­σχυ­σης της έντα­σης, ο βρε­τα­νός υπουρ­γός Άμυ­νας ανα­κοί­νω­σε πως σκά­φη του Βασι­λι­κού Πολε­μι­κού Ναυ­τι­κού είναι έτοι­μα να προ­στα­τεύ­σουν τις εθνι­κές ζώνες αλιεί­ας, στις οποί­ες θα μπο­ρού­σαν να υπάρ­ξουν εντά­σεις σε περί­πτω­ση που δεν συνα­φθεί συμφωνία.

Παρά τις όλο και πιο εντα­τι­κές συνο­μι­λί­ες, ο συμ­βι­βα­σμός μοιά­ζει αδύ­να­τος ανά­με­σα στους Βρε­τα­νούς, οι οποί­οι θέλουν να ανα­κτή­σουν πλή­ρη εμπο­ρι­κή ελευ­θε­ρία, και τους Ευρω­παί­ους, που θέλουν να προ­στα­τεύ­σουν την τερά­στια αγο­ρά τους.

Το μόνο βέβαιο είναι πως το Ηνω­μέ­νο Βασί­λειο, το οποίο απο­χώ­ρη­σε επι­σή­μως από την ΕΕ στις 31 Ιανουα­ρί­ου, θα εγκα­τα­λεί­ψει ορι­στι­κά την ενιαία αγο­ρά και την τελω­νεια­κή ένω­ση στις 31 Δεκεμβρίου.

Χωρίς εμπο­ρι­κή συμ­φω­νία, οι ανταλ­λα­γές του με την ΕΕ θα γίνο­νται βάσει μόνο των κανό­νων του Παγκό­σμιου Οργα­νι­σμού Εμπο­ρί­ου (ΠΟΕ), που είναι συνώ­νυ­μοι με τελω­νεια­κούς δασμούς και ποσο­στώ­σεις, με κίν­δυ­νο ένα νέο σοκ για οικο­νο­μί­ες οι οποί­ες έχουν ήδη γίνει ευά­λω­τες εξαι­τί­ας του κορωνοϊού.

Οι συζη­τή­σεις σκο­ντά­φτουν σε τρία θέμα­τα: την πρό­σβα­ση των ευρω­παί­ων αλιέ­ων στα βρε­τα­νι­κά ύδα­τα, τον τρό­πο διευ­θέ­τη­σης των δια­φο­ρών στο πλαί­σιο της μελ­λο­ντι­κής συμ­φω­νί­ας, και κυρί­ως τις προ­ϋ­πο­θέ­σεις που οι Ευρω­παί­οι απαι­τούν ώστε να απο­φευ­χθεί ο αθέ­μι­τος ανταγωνισμός.

Η ΕΕ είναι έτοι­μη να προ­σφέ­ρει στο Λον­δί­νο πρό­σβα­ση χωρίς τελω­νεια­κούς δασμούς ούτε ποσο­στώ­σεις στην τερά­στια αγο­ρά της. Όμως θέλει στην περί­πτω­ση αυτή να εξα­σφα­λί­σει ότι το Ηνω­μέ­νο Βασί­λειο δεν θα επι­δο­θεί σε ντά­μπινγκ, παρα­με­ρί­ζο­ντας περι­βαλ­λο­ντι­κές, κοι­νω­νι­κές ή δημο­σιο­νο­μι­κές προ­δια­γρα­φές ή τους κανό­νες για τις κρα­τι­κές αρωγές.

Αν συμ­βεί κάτι τέτοιο, θέλει να μπο­ρεί να προ­χω­ρή­σει γρή­γο­ρα σε αντί­με­τρα, όπως τελω­νεια­κούς δασμούς, χωρίς να περι­μέ­νει να κρι­θεί η διέ­νε­ξη στο πλαί­σιο μιας κλα­σι­κής δια­δι­κα­σί­ας διαι­τη­σί­ας, ώστε να προ­στα­τεύ­σει τις επι­χει­ρή­σεις της. Το Λον­δί­νο είναι στα­θε­ρά αντί­θε­το σε κάτι τέτοιο.

«Η υπε­ρά­σπι­ση της ενιαί­ας αγο­ράς είναι κόκ­κι­νη γραμ­μή για την ΕΕ», υπο­γράμ­μι­σε ευρω­παϊ­κή πηγή. «Αυτό που προ­τεί­να­με στο Ηνω­μέ­νο Βασί­λειο σέβε­ται τη βρε­τα­νι­κή κυριαρ­χία. Μπο­ρεί να είναι η βάση μιας συμφωνίας».

Τι κοστίζει διαζύγιο ΕΕ-Βρετανίας χωρίς εμπορική συμφωνία;

Εάν έως στις 31.12 δεν υπάρ­χει έγκυ­ρη συμ­φω­νία για τις εμπο­ρι­κές σχέ­σεις των δύο πλευ­ρών, τότε θα ισχύ­σει το ρυθ­μι­στι­κό πλαί­σιο της Παγκό­σμιας Οργά­νω­σης Εμπο­ρί­ου. Αυτό σημαί­νει έλεγ­χοι στα σύνο­ρα και ένα σωρό εισφο­ρές. Ήδη γίνε­ται λόγος για ουρές και ελέγ­χους στα σύνο­ρα από 1ης Ιανουα­ρί­ου, από 00:01, σε περί­πτω­ση που Λον­δί­νο και Βρυ­ξέλ­λες δεν κατα­λή­ξουν σε μια συμ­φω­νία. Πρό­γευ­ση του τι ενδέ­χε­ται να συμ­βεί δόθη­κε μια βρο­χε­ρή ημέ­ρα του Νοεμβρίου.

Μποτιλιαρίσματα κι αύξηση των τιμών

Στο Καλέ, από τη γαλ­λι­κή πλευ­ρά ξεκί­νη­σε πιλο­τι­κή δοκι­μή των ελέγ­χων που θα ισχύ­σουν από 1ης Ιανουα­ρί­ου, εάν Βρε­τα­νοί και οι υπό­λοι­ποι Ευρω­παί­οι τα “σπά­σουν” ορι­στι­κά. Στο Ντό­βερ, από τη βρε­ταν­νι­κή πλευ­ρά, σχη­μα­τί­στη­καν ουρές πέντε χιλιο­μέ­τρων από φορ­τη­γά. Αλλά και η κυβέρ­νη­ση στο Λον­δί­νο θεω­ρεί ρεα­λι­στι­κό ότι από 1ης Ιανουα­ρί­ου 7.000 φορ­τη­γά θα πρέ­πει να περι­μέ­νουν ώρες για να περά­σουν απέ­να­ντι. Το μπο­τι­λιά­ρι­σμα απο­τε­λεί απει­κό­νι­ση των νέων δασμών που θα κάνουν τα προ­ϊ­ό­ντα πιο ακρι­βά, εάν τηρη­θούν τα προ­βλε­πό­με­να της Παγκό­σμιας Οργά­νω­σης Εμπο­ρί­ου. Κατά μέσον όρο, οι εξα­γω­γές της ΕΕ προς τη Βρε­τα­νία θα ακρι­βύ­νουν κατά 3,1% λόγω δασμών και κατά 1,4% λόγω “μη δασμο­λο­γι­κών εμπο­δί­ων”, όπως υπο­λό­γι­σε το Economics της Οξφόρ­δης. Πίσω από αυτά κρύ­βο­νται μεγά­λες δια­φο­ρές ανά προ­ϊ­όν. Για­τί εάν πρό­κει­ται για αυτο­κί­νη­τα ή αγρο­τι­κά προ­ϊ­ό­ντα, οι αυξή­σεις μπο­ρεί να φτά­σουν μέχρι και 10%, για γαλα­κτο­κο­μι­κά μέχρι και 36%. Ο χρη­μα­το­πι­στω­τι­κός κλά­δος συμ­φω­νή­θη­κε μετα­ξύ Λον­δί­νου και ΕΕ να μεί­νει εκτός των δια­πραγ­μα­τεύ­σε­ων για το ελεύ­θε­ρο εμπό­ριο. Χωρίς το City του Λον­δί­νου – αντί­λη­ψη που φαί­νε­ται να έχει παγιω­θεί και στις δύο πλευ­ρές – η κατά­στα­ση σε αυτόν τον κλά­δο προ­δια­γρά­φε­ται με μελα­νά χρώματα.

Αλλά ανε­ξαρ­τή­τως αυτού, το οικο­νο­μι­κό δια­κύ­βευ­μα από το εμπό­ριο ανά­με­σα στις δύο πλευ­ρές είναι τερά­στιο. Το 2019 ο όγκος εμπο­ρι­κών συναλ­λα­γών άγγι­ξε τα 500 δις ευρώ. Οι γερ­μα­νι­κές εξα­γω­γές προς τη Βρε­τα­νία ανήλ­θαν στα 79 δις ευρώ. ΄Ήταν ο 5ος σε μέγε­θος εμπο­ρι­κός εταί­ρος της Γερ­μα­νί­ας. Μόλις πριν από τέσ­σε­ρα χρό­νια βρί­σκο­νταν στην 3η θέση. Κι αυτό από­το­κο του Brexit, πριν καν ολο­κλη­ρω­θεί. Και κάπως έτσι θα συνε­χι­στεί η κατά­στα­ση. Σε αυτό συμ­φω­νούν οι περισ­σό­τε­ροι παρα­τη­ρη­τές. Γι αυτό η σκλη­ρή στά­ση της κυβέρ­νη­σης Τζόν­σον προ­κα­λεί κατά­πλη­ξη και εξε­λίσ­σε­ται σε παρ­τί­δα πόκερ.

Βαρύ το οικονομικό τίμημα για τη Βρετανία

Σύμ­φω­να με μελέ­τη του Ινστι­τού­του IFO του Μονά­χου οι βρε­τα­νι­κές βιο­μη­χα­νί­ες εισά­γουν πολ­λά ημι­κα­τερ­γα­σμέ­να προ­ϊ­ό­ντα από την ΕΕ, για τα οποία δεν δια­θέ­τουν πολ­λές εναλ­λα­κτι­κές. Είναι ακό­μη ένας λόγος για τις επα­πει­λού­με­νες αυξή­σεις τιμών στη Βρε­τα­νία. Ο οίκος πιστο­λη­πτι­κής αξιο­λό­γη­σης Euler-Hermes προ­βλέ­πει αύξη­ση τιμών στα εισα­γό­με­να κατά 15%. Ο πλη­θω­ρι­σμός ενδέ­χε­ται να φτά­σει γύρω στο 5% και η λίρα να υπο­τι­μη­θεί κατά 10%. Αυτό θα είχε ως συνέ­πεια, όπως παρα­τη­ρεί η εφη­με­ρί­δα Bild, να γίνει ακρι­βό­τε­ρος για τους Βρε­τα­νούς ο δανει­σμός από πακέ­τα διά­σω­σης. Το ό,τι οι επι­πτώ­σεις για τη Βρε­τα­νία θα είναι βαρύ­τε­ρες από ό,τι για την ΕΕ σε αυτό συμ­φω­νούν οι περισ­σό­τε­ροι εκ των παρα­τη­ρη­τών, που δεν ανή­κουν στο περι­βάλ­λον του Μπό­ρις Τζόν­σον. Μετά το πρώ­το σοκ από την ψηφο­φο­ρία για το Brexitπριν από 4 χρό­νια “η κατά­στα­ση έχει σχε­τι­κά χαλα­ρώ­σει” υπο­στη­ρί­ζει ο Μαρκ Τέν­μπιγκ από τον Σύν­δε­σμο Γερ­μα­νι­κών Μικρο­με­σαί­ων Επι­χει­ρή­σε­ων στην εφη­με­ρί­δα die Welt. “Εκκι­νού­με από ένα σκλη­ρό Brexit και οι Γερ­μα­νοί επι­χει­ρη­μα­τί­ες είναι προ­ε­τοι­μα­σμέ­νοι”. Μια τέτοια σχε­τι­κή χαλα­ρό­τη­τα δεν αντα­πο­κρί­νε­ται στο κλί­μα από την άλλη πλευ­ρά της Μάγ­χης και οφεί­λε­ται κυρί­ως στην επι­δη­μιο­λο­γι­κή κρί­ση που χτύ­πη­σε με ιδιαί­τε­ρη σφο­δρό­τη­τα τη Βρετανία.

Σύμ­φω­να με την ανε­ξάρ­τη­τη υπη­ρε­σία για θέμα­τα προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού QBR, στο Λον­δί­νο η συρ­ρί­κνω­ση της οικο­νο­μί­ας ανα­μέ­νε­ται να φτά­σει το 11.3%. Σε περί­πτω­ση που δεν επι­τευ­χθεί η εμπο­ρι­κή συμ­φω­νία με την ΕΕ, θα φτά­σει το 13,3%. Ακό­μη πιο απαι­σιό­δο­ξος είναι ο ΟΟΣΑ, ο Οργα­νι­σμός Οικο­νο­μι­κής Συνερ­γα­σί­ας και Ανά­πτυ­ξης. Μεσο­πρό­θε­σμα η βρε­τα­νι­κή οικο­νο­μία θα ανα­πτύσ­σε­ται με βρα­δύ­τε­ρο ρυθ­μό γύρω στο 3,5% ακό­μη και σε περί­πτω­ση συμ­φω­νί­ας με την ΕΕ. Εάν δεν επι­τευ­χθεί συμ­φω­νία από 1ης Ιανουα­ρί­ου, ο ΟΟΣΑ προ­βλέ­πει ότι μέσα σε δύο χρό­νια η ύφε­ση θα φτά­σει ένα μεί­ον της τάξης του 5%. Δεν είναι ρόδι­νες οι προ­ο­πτι­κές για τη Βρετανία.

Πηγές: ΑΠΕ — Deutsche Welle

Πάνε καλά αυτοί οι Σουηδοί;

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο