Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Facebooktwitterrssyoutube
slogan

Charlie Chaplin από χαμίνι -Little Tramp στην κόκκινη σημαία και στο πάνθεον της 7ης τέχνης (Φωτο, Video)

Ο αξέχαστος Σαρλό (Charles SpencerCharlieChaplin) γεννήθηκε στις 16-Απρ-1889 στα προάστια του Λονδίνου.
Έζησε μια άθλια και πολύ δύσκολη παιδική ηλικία, μεταξύ του χωρισμού των γονιών του και της νοσηλείας της μητέρας του, στην οποία, ωστόσο, το ταλέντο του εκδηλώνεται ήδη.
Στην ηλικία των επτά ανεβαίνει στη σκηνή για να τραγουδήσει, στα δεκατέσσερα παίζει μικρά κομμάτια στο θέατρο, στα δεκαεννέα μπαίνει σε μια παντομίμα και στην Αμερική ανακαλύπτει έναν διαφορετικό κόσμο και τελικά γνωρίζει την εκεί «ελευθερία».

Στο Χόλιγουντ ο παραγωγός Mack Sennett τον κάνει να υπογράψει συμβόλαιο (η πρώτη του ταινία χρονολογείται από το 1914).
Σταδιακά γεννιούνται οι χαρακτήρες του: πρώτος Chas, μετά ο Little και ο «μεγαλύτερος» Tramp-Charlot, με το αξέχαστο καπέλο τι στενό σακάκι, μαύρο μουστάκι και το μπαστούνι.
Το 1918, όλοι γνωρίζουν τον Σαρλότ: είναι τόσο διάσημος που υπογράφει συμβόλαιο ενός εκατομμυρίου δολαρίων με την First National.

Τον θυμόμαστε πάντα και ειδικά αυτές τις μέρες από την ηλικίας 80 χρόνων διάσημη ταινία «Ο (Σαρλό) δικτάτωρ» (είχε κυκλοφορήσει στην Αμερική 2 μήνες νωρίτερα) που περιέχει τη διάσημη στην ιστορία του κινηματογράφου ανθρωπιστική ομιλία του.
Ο μεγάλος δικτάτορας, μια εξαιρετική σάτιρα του Ναζισμού που το 1941 έλαβε πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ (φυσικά δεν πήρε κανένα).
Στον 1ο Παγκόσμιο, ο εβραίος κουρέας –έχει τη σημασία του πως είναι εβραίος (Τσάρλι Τσάπλιν) τραυματίζεται πολεμώντας για το φανταστικό έθνος της Τομανία και επιστρέφει -υποφέροντας από αμνησία, χρόνια αργότερα έχοντας μείνει σε ένα νοσοκομείο βετεράνων.
Γυρνώντας πίσω «τίποτε δεν έχει αλλάξει, τίποτε δεν είναι όπως παλιά»: Ο Αντενόιντ Χίνκελ –παρανοϊκός, μεγαλομανής δικτάτορας και ολόιδιος με αυτόν (τον υποδύεται επίσης ο Τσάπλιν) εξουσιάζει την Τομανία και την μετατρέπει σε μια μηχανή πολέμου (αντισημιτική και όχι μόνο) σχεδιάζοντας να κατακτήσει τον κόσμο με την ομοιότητα του ντροπαλού κουρέα με τον Χίνκελ θα να γίνεται αιτία τρομερών παρεξηγήσεων.
Υπερασπιζόμενος σθεναρά το κουρείο του συναντάει την όμορφη Χάνα (Πολέτ Γκοντάρ) και γίνεται ακούσια ο ήρωας ενός κινήματος αντίστασης που αναπτύσσεται στο γκέτο. Στο μεταξύ, ο Χίνκελ σχεδιάζει να κατακτήσει το γειτονικό έθνος του Ότσερλιχ και να γίνει Παγκόσμιος Αυτοκράτορας. Λόγω της ομοιότητάς τους, οι δυνάμεις της Τομανίας μπερδεύουν τον κουρέα με τον τυραννικό Χίνκελ, γεγονός που οδηγεί τον εβραίο κουρέα να απονείμει δικαιοσύνη απευθύνοντας στους πολίτες μία από τις πιο συγκινητικές ομιλίες που έχουν αποτυπωθεί σε φιλμ.

Δραματική ταινία (κάποιοι την είπαν «κομεντί») αμερικανικής παραγωγής 1940 σε ψηφιακή επανέκδοση.
Ένα σπουδαίο αντιφασιστικόδιαχρονικό μανιφέστο ανθρωπισμού.

Τέσσερα χρόνια πριν ο Τσάπλιν είχε ανεβάσει στα ουράνια την 7η τέχνη με τους «Μοντέρνους Καιρούς» όταν ένας ανθρωπάκος που δεν νοιάζεται για δικαιώματα και λοιπές κομμουνιστικές ιδέες, περπατάει στον δρόμο και περιμαζεύει μια κόκκινη σημαία που πέφτει από ένα φορτηγό… την κουνάει και φωνάζει για να την επιστρέψει.

Πίσω του μια διαδήλωση λαοθάλασσα.
Οι αστυνομικοί –το απάνθρωπο πρόσωπο του αστικού κράτους νομίζουν ότι ο Σαρλό είναι ο αρχηγός τους.
«Κρατάει σημαία, είναι κομμουνιστής»!
Τον πετάνε στη φυλακή…

H ομιλία του Τσάρλι Τσάπλιν στην ταινία
«Ο μεγάλος δικτάτωρ»

«Λυπάμαι, αλλά δεν θέλω να γίνω αυτοκράτορας. Δεν είναι δική μου υπόθεση.
Δεν θέλω ούτε να βασιλέψω, ούτε να κατακτήσω κανέναν. Θα ήθελα να βοηθήσω όλο τον κόσμο, αν μπορούσα. Εβραίους, χριστιανούς, μαύρους, λευκούς.
Όλοι επιθυμούμε την αλληλεγγύη, αυτή είναι η φύση των ανθρώπων. Να ζούμε με την ευτυχία των άλλων, και όχι με τη δυστυχία τους.
Δεν θέλουμε ούτε να μισούμε, ούτε να περιφρονούμε.
Στον κόσμο αυτόν υπάρχει χώρος για τον καθένα. Η καλή Γη είναι πλούσια και μπορεί να παρέχει για όλους. Η ζωή μπορεί να είναι ελεύθερη κι ωραία, αλλά χάσαμε αυτό το μονοπάτι.
Η πλεονεξία δηλητηρίασε τις ψυχές των ανθρώπων, ανύψωσε τους φραγμούς του μίσους, μας καταδίκασε στη δυστυχία και στη σφαγή. Ορίσαμε την ταχύτητα, αλλά κλειστήκαμε στον εαυτό μας. Η εκμηχάνιση προσφέρει αφθονία αλλά μας έχει αφήσει σε ένδεια. Η επιστήμη μας έκανε κυνικούς, η ευφυΐα μας, σκληρούς και άξεστους. Σκεφτόμαστε πολύ και αισθανόμαστε ελάχιστα.
Περισσότερο κι από τις μηχανές, χρειαζόμαστε την ανθρωπιά. Πιο πολύ από την επιδεξιότητα, χρειαζόμαστε την καλοσύνη και την ευγένεια. Χωρίς αυτές τις αρετές, η βία θα κυριαρχήσει στη ζωή και όλα θα χαθούν. Το αεροπλάνο και το ραδιόφωνο μας έφεραν πιο κοντά. Η ίδια η φύση αυτών των εφευρέσεων διαλαλεί την καλοσύνη των ανθρώπων.
Διαλαλεί την παγκόσμια αδελφοσύνη, την ενότητα όλων μας.
Ακόμα κι αυτή τη στιγμή, η φωνή μου φτάνει στα αυτιά εκατομμυρίων ανθρώπων, απελπισμένων γυναικών, παιδιών, που είναι θύματα ενός συστήματος που ξέρει μόνο να βασανίζει και να φυλακίζει αθώους ανθρώπους. Σε αυτούς που με ακούνε, λέω: Μην απελπίζεστε. Η τωρινή μας δυστυχία δεν είναι παρά το πέρασμα της πλεονεξίας και της σκληρότητας εκείνων που φοβούνται την πρόοδο του ανθρώπου.

Το μίσος των ανθρώπων θα περάσει και οι δικτάτορες πεθαίνουν!
Και η δύναμη που αφαίρεσαν από το λαό θα επιστρέψει σε αυτόν ξανά.
Οσο οι άνθρωποι πεθαίνουν, η ελευθερία δεν θα αφανιστεί ποτέ!

Στρατιώτες! Μην υπακούτε στους αγροίκους, που σας περιφρονούν και σας σκλαβώνουν, που σας δυναστεύουν τις ζωές.
Ανθρώπους που σας λένε τι να κάνετε, τι να σκεφτείτε και τι να νιώσετε! Που σας μεταμορφώνουν σε κοπάδι, σε κρέας για τα κανόνια.
Μην υποχωρείτε μπροστά σε αυτά τα εκφυλισμένα όντα, στους εγκέφαλους και τις καρδιές των μηχανών! Δεν είστε ούτε μηχανές, ούτε κοπάδι, είστε άνθρωποι!
Φέρετε την αγάπη της ανθρωπότητας μέσα στις καρδιές σας, δεν μισείτε! Μόνο όσοι στερήθηκαν την αγάπη μισούν! Οι στερημένοι και οι αφύσικοι!

Στρατιώτες! Μην αγωνίζεστε για τη σκλαβιά, αγωνιστείτε για την ελευθερία! Ο άγιος Λουκάς στο 17ο κεφάλαιο γράφει: «το βασίλειο του Θεού είναι μέσα στον άνθρωπο».
Οχι σε έναν άνθρωπο, όχι σε μια ομάδα ανθρώπων, αλλά σε όλους τους ανθρώπους! Σε εσάς! Εσείς είστε ο λαός που έχει τη δύναμη, να δημιουργεί τις μηχανές, να δημιουργεί την ευτυχία! Εσείς ο λαός, έχετε τη δύναμη να δημιουργήσετε την ευτυχία, να εμπνεύσετε μια όμορφη κι ελεύθερη ζωή, να κάνετε αυτή τη ζωή μια υπέροχη περιπέτεια!
Στο όνομα της δημοκρατίας, ας χρησιμοποιήσουμε αυτή τη δύναμη, ας ενωθούμε!
Ας αγωνιστούμε για ένα καινούργιο κόσμο, με ευκαιρίες και δουλειά για όλους, μέλλον για τους νέους, ασφάλεια για τους ηλικιωμένους.

Με αυτές τις υποσχέσεις, οι αγροίκοι πήραν την εξουσία.
Αλλά είπαν ψέματα! Δεν κράτησαν το λόγο τους! Ποτέ δεν θα το κάνουν!
Οι δικτάτορες ελευθερώνουν τον εαυτό τους, αλλά υποδουλώνουν το λαό. Ο αγώνας μας είναι να κάνουμε πράξη αυτές τις υποσχέσεις!
Να ελευθερώσουμε το λαό, να σπάσουμε τους εθνικούς φραγμούς, να καταργήσουμε την πλεονεξία, το μίσος και τη μισαλλοδοξία.
Ας αγωνιστούμε για ένα κόσμο δικαίου, όπου η επιστήμη και η πρόοδος θα φέρουν ευτυχία σε όλους!
Στρατιώτες! Στο όνομα της δημοκρατίας, ας ενωθούμε!

Χάννα, με ακούς; Όπου κι αν είσαι σήκωσε τα μάτια σου, Χάννα.
Τα σύννεφα διαλύονται, ο ήλιος διαπερνά! Βγαίνουμε από το σκοτάδι μέσα στο φως! Μπαίνουμε σε έναν νέο κόσμο, έναν καλύτερο κόσμο, όπου οι άνθρωποι θα ανυψωθούν πάνω από το μίσος, την πλεονεξία και την αγριότητά τους.
Σήκωσε τα μάτια σου, Χάννα! Η ψυχή του ανθρώπου έχει φτερά και μαθαίνει επιτέλους να ανυψώνεται! Πετάει προς το ουράνιο τόξο, προς την ελπίδα, προς το μέλλον. Το λαμπρό, το ένδοξο μέλλον, που ανήκει σε εσένα, σε εμένα, σε όλους μας!
Σήκωσε τα μάτια, Χάννα! Κοίτα ψηλά!»

Chaplin Le Dictateur

«O Μεγάλος δικτάτωρ»

«O Μεγάλος δικτάτωρ» (1940) η πρώτη ομιλούσα του Τσάπλιν, 13 χρόνια μετά την εισαγωγή της τεχνολογίας ήχου στις ταινίες -ανελέητα πολιτική για την άνοδο του Χίτλερ και του ναζισμού.
Η ταινία απαγορεύτηκε από Χίτλερ, Μουσολίνι Φράνκο, με τη σκηνή που ο Τσάπλιν χορεύει μπαλέτο με την υδρόγειο να θεωρείται μια από τις σημαντικότερες στιγμές της κινηματογραφικής ιστορίας ενώ η ομιλία του κεντρικού ήρωα στο τέλος της ταινίας, όπου ο δημιουργός έμμεσα εκφράζει το όραμα του για την ανθρωπότητα, επίσης μνημονεύεται για το ανθρωπιστικό της μήνυμα.
Η παραγωγή της ταινίας ξεκίνησε το 1937, όταν –ανάμεσα στους αστούς οι περισσότεροι (εκόντως-ακόντως) δεν έβλεπαν πως ο ναζισμός συνιστούσε απειλή, ενώ οι κομμουνιστές τον είχαν γευτεί στο πετσί τους πολύ πριν
(1919)
Το κανάλι όπου τα Freikorps πετάξανε το σφυροκοπημένο μέχρι θανάτου πτώμα της Ρόζας έχει παγώσει…
«Τάξη επικρατεί στο Βερολίνο!…
Ηλίθιοι δήμιοι! Η “τάξη” σας είναι χτισμένη πάνω στην άμμο. Η επανάσταση αύριο θα υψώσει τη βροντερή φωνή της ως τους ουρανούς. Τρομαγμένοι θ’ ακούσετε το νικητήριό της σάλπισμα: Ich war, ich bin, ich werde sein! “Ήμουν, είμαι και θα είμαι!“»

Έτσι τελείωνε το τελευταίο (15/1/1919) κύριο άρθρο της Rosa Luxemburg, στην εφημερίδα “Die Rote Fahne” (Η Κόκκινη Σημαία) που απαντούσε στο κυβερνητικό ανακοινωθέν της σοσιαλδημοκρατικής κυβέρνησης του προέδρου των Λαϊκών Αντιπροσώπων Έμπερτ.
Στις 16/1/1919  το επίσημο ανακοινωθέν της αστυνομίας ανέφερε πως ο Καρλ Λίμπκνεχτ είχε συλληφθεί και σκοτώθηκε ενώ επιχειρούσε να αποδράσει ενώ η η Ρόζα Λούξεμπουργκ είχε λιντσαριστεί από εξαγριωμένο πλήθος…Chaplin Le Dictateur

Chaplin Le Dictateur

Μια διαφορετική προσέγγιση –σκωπτική, στον «Μεγάλο δικτάτορα» του Τσάπλιν από τον κριτικό André Bazin, «Sur Le Dictateur, Esprit n° 12, 1945, «Pastiche et postiche ou le néant pour une moustache», Qu’est-ce que le cinéma ?, éd. du cerf, 1962)
Η επιτυχία του του Αλητάκου Σαρλό είχε πολλούς μιμητές, κυρίως εφήμερους, αλλά κι έναν που η δημοτικότητά του δεν σταματούσε να αυξάνει από το 1932 και μετά.
Αυτός δεν ήταν άλλος από τον Αδόλφο Χίτλερ, που σκόπιμα ή άθελά του έκλεψε τον τσαπλινικό μύστακα! Τι κάνει ο Σαρλό; Σκοπεύει να το ξανακερδίσει πίσω!.
Αλλά πώς, καθώς με τον καιρό το μουστάκι α λα Σαρλό έχει καταντήσει μουστάκι α λα Χίτλερ. Έτσι λοιπόν γίνεται Χίνκελ. Στην ουσία ένας συμπυκνωμένος Χίτλερ. Μας παρουσιάζει μια μαριονέτα, ένα νευρόσπαστο αλλά από το μουστάκι, το χρώμα των μαλλιών, το θυμό, τη σκληρότητα, την παραφροσύνη του αναγνωρίζουμε τον Χίτλερ.
Ο Τσάπλιν κλέβει όλη την περσόνα του δικτάτορα και ως κύριος της ύπαρξης Χίτλερ, τον μηδενίζει.
Όλα αυτά για ένα μουστάκι; Κι όμως, θα ήταν αδύνατον να δημιουργηθεί ο Δικτάτορας αν είχαμε έναν Χίτλερ αγένιο ή αν ψαλίδιζε το μουστάκι του α λα Κλαρκ Γκέιμπλ. Στην περίπτωση αυτή, όλη η τέχνη του Τσάπλιν δεν θα είχε κατορθώσει τίποτα, μιας κι ένας Τσάπλιν χωρίς μουστάκι θα έπαυε να είναι ο Σαρλό.

Chaplin Tramp cinemas most universal icon 1915Τσάρλι Τσάπλιν: Ο Μεγάλος Δικτάτορας
(Μπέρτολτ Μπρεχτ)
«Υπάρχουν δύο σκηνοθέτες στον κόσμο – ο άλλος είναι ο Τσάρλι Τσάπλιν»
Ο Σαρλό, υποδύεται έναν διπλό ρόλο σ’ αυτήν την πικρή «κωμωδία»: τον αρχηγό ενός φασιστικού κράτους (ένα πρόσωπο που ξεκάθαρα αναφέρεται στο Αδόλφο Χίτλερ) και έναν αθώο εβραίο κουρέα υπήκοο αυτού του κράτους. Επίκαιρος όσο ποτέ ο μεγαλύτερος κωμικός όλων των εποχών σκηνοθετεί μια εύστοχη και πικρή (παρόλα τα χρόνια που περάσαν) αντιπολεμική σάτιρα.
Ύστερα από είκοσι χρόνια σε ένα νοσοκομείο, υποφέροντας από αμνησία, ένας εβραίος κουρέας επιστρέφει στην πατρίδα του.
Εκεί όμως πολλά έχουν αλλάξει, καθώς ο παρανοϊκός δικτάτορας της Τομανίας, Αντενόιντ Χίνκελ, ο οποίος είναι ολόιδιος με αυτόν, σχεδιάζει να κατακτήσει τον κόσμο ξεκινώντας ταυτόχρονα μια μεγάλη εκστρατεία αντισημιτισμού. Όμως η ομοιότητα του ντροπαλού κουρέα με το μεγαλομανή δικτάτορα θα γίνει αιτία τρομερών παρεξηγήσεων…
Ο Τσάπλιν άρχισε για πρώτη φορά να επεξεργάζεται την ιδέα του Μεγάλου Δικτάτορα όταν ένας φίλος του, ο άγγλος σκηνοθέτης και παραγωγός Αλεξάντερ Κόρντα, του ανέφερε ότι η κινηματογραφική του περσόνα θύμιζε πολύ τον Αδόλφο Χίτλερ. Αργότερα έμαθε μάλιστα ότι είχαν γεννηθεί με μια εβδομάδα διαφορά, είχαν περίπου το ίδιο ύψος και βάρος και ότι και οι δύο μεγάλωσαν μέσα στη φτώχεια, ώσπου κατάφεραν να πετύχουν ο καθένας στο χώρο του.

Όταν κυκλοφόρησε ο Χίτλερ απαγόρευσε φυσικά την προβολή της όπου μπόρεσε (στην Ισπανία μάλιστα προβλήθηκε μονάχα μετά το θάνατο του δικτάτορα Φράνκο, το 1975!)
Λένε πως η περιέργεια έσπρωξε το Χίτλερ να εισάγει μια κόπια, την οποία πρόβαλε –σε κλειστό κύκλο φυσικά όχι μία, αλλά δύο φορές!
Δυστυχώς η ιστορία δεν κατέγραψε τις αντιδράσεις του, πάντως όταν το πληροφορήθηκε ο Τσάπλιν είπε: «Θα έδινα οτιδήποτε για να μάθω τι σκεφτόταν».
Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, η ταινία προβλήθηκε μια φορά σε γερμανικό ακροατήριο -κάπου στα κατεχόμενα Βαλκάνια, όταν μέλη μιας αντιστασιακή οργάνωσης αντικατέστησαν μια κωμική όπερα, σε έναν στρατιωτικό κινηματογράφο, με μια κόπια του Μεγάλου Δικτάτορα που –μάλιστα παρέλαβαν από την Ελλάδα.
Μια ομάδα γερμανών στρατιωτών είχε την ευκαιρία να «δει» -τρόπος του λέγειν την ταινία: κάποιοι από αυτούς εγκατέλειψαν την αίθουσα μόλις συνειδητοποίησαν τι έβλεπαν, ενώ οι θερμότεροι άρχισαν να πυροβολούν την οθόνη (δε ξέρουμε τι απέγινε ο μηχανικός προβολής …)

Ο Τσάπλιν εμφανίστηκε σε 36 ταινίες με βάση τα Keystone Studios, όλες σε παραγωγή του Mack Sennett (κάποιες μικρού μήκους)
Σαν Tramp στα αγγλικά (ή Charlot σε άλλες γλώσσες), The Little Tramp (ο μικρός –το χαμίνι Tramp), έχει να κάνει κυρίως με την εποχή του βωβού κινηματογρά πιθανά από τον τίτλο μιας ταινίας με πρωταγωνιστή τον ίδιο, που ο Chaplin έγραψε και σκηνοθέτησε το 1915.
Είναι ένας παιδαριώδης, ταπεινός αλλά γενικά καλόκαρδος χαρακτήρας που εμφανίζεται ως αλαζονικός προσπαθώντας να συμπεριφέρεται με τους τρόπους και την αξιοπρέπεια ενός κυρίου παρά την πραγματική κοινωνική του κατάσταση.
Ωστόσο, ενώ είναι έτοιμος να πάρει ό,τι προκύψει χρησιμοποιεί το οξύ μυαλό του για να καρπωθεί ό,τι χρειάζεται για να επιβιώσει και να ξεφύγει από τον εχθρό, τον χαρακτηριστικό αστυφύλακα και τις αρχές, στην ουσία από το ανελέητο αστικό κράτος.
Στις περισσότερες ταινίες του  ήταν και σκηνοθέτης συνθέτης παραγωγός σεναριογράφος κλπ –και σε όλες -φυσικά και πρωταγωνιστής (σε παρένθεση ο ρόλος που έπαιξε)
Ο τίτλος είναι ο πρωτότυπος –ξενόγλωσσος για να διευκολύνεται η αναζήτηση σε όσους θέλουν να το ψάξουν σε βάθος (στο Official website – Association Chaplin ή στο IMDb)
Στις πρώτες παραθέτουμε και την ακριβή ημερομηνία που βγήκαν στις «αίθουσες» για να φανεί το δαιμόνιο αυτού του μεγάλου καλλιτέχνη, που είχε δυνατότητα να βγάζει σε πέρας …αρκετές παραγωγές σε ένα μήνα, αλλά και των ιδιοκτητών της διανομής, που από τότε έλυναν κι έδεναν πληρώνοντας ψίχουλα τους συντελεστές.

  • 7 Φεβ 1914 〽️ Making a Living (Slicker)
  • 7 Φεβ 1914 〽️ Kid Auto Races at Venice (χαρακτήρας Tramp – ΣΣ |> στο εξής με &#)
  • 9 Φεβ 1914 〽️ Mabel’s Strange Predicament (&#)
  • 19 Φεβ 1914 〽️  A Thief Catcher (αστυνομικός)
  • 28 Φεβ 1914 〽️ Between Showers (Masher-&#)
  • 2 Μαρτ 1914 〽️ A Film Johnnie (&#)
  • 9 March 1914 〽️ Tango Tangles (Tipsy Dancer)
  • 16 Μαρτ 1914 〽️ His Favourite Pastime (Drinker &#)
  • 26 Μαρτ 1914 〽️  Cruel, Cruel Love (Lord Helpus)
  • 4 Aπρ 1914 〽️  The Star Boarder (&#)
  • 18 Απρ 1914 〽️  Mabel at the Wheel (Villain)
  • 20 Απρ 1914 〽️  Twenty Minutes of Love (Pickpocket &#)
  • 27 Απρ 1914 〽️  Caught in a Cabaret (Waiter &#)
  • 4 Μάη 1914 〽️  Caught in the Rain (Tipsy Hotel Guest -&#)
  • 7 Μάη 1914 〽️  A Busy Day
  • 1η Ιουν 1914 〽️  The Fatal Mallet (Suitor, &#)
  • 4 Ιουν 1914 〽️  Her Friend the Bandit (Bandit –έχει χαθεί η κόπια)
  • 11 Ιουν 1914 〽️  The Knockout (Referee – ο διαιτητής | &#)
  • 13 Ιουν 1914 〽️  Mabel’s Busy Day (Tipsy Nuisance)
  • 20 Ιουν 1914 〽️  Mabel’s Married Life (σύζυγος της Mabel – &#)
  • 9 Ιουλ 1914 〽️  Laughing Gas (βοηθός οδοντίατρου – &#)
  • 1η Αυγ1914 〽️  The Property Man (σαν ιδιοκτήτης – &#)
  • 10 Αυγ 1914 〽️  The Face on the Bar Room Floor (ο καλλιτέχνης &#, βασισμένο σε ποίημα τουHugh Antoine d’Arcy)
  • 13 Αυγ 1914 〽️  Recreation (&#Yosemite)
  • 27 Αυγ 1914 〽️  The Masquerader
  • 31 Αυγ 1914 〽️  His New Profession (Charlie-&#)
  • 7 Σεπ 1914 〽️  The Rounders (Reveller συμπρωταγωνιστεί ο Roscoe Arbuckle)
  • 24 Σεπ 1914 〽️  The New Janitor (Janitor &#)
  • 10 Οκτ 1914 〽️  Those Love Pangs (Masher &#)
  • 26 Οκτ 1914 〽️  Dough and Dynamite (&#) +σεναριογράφος ο Mack Sennett
  • 29 Οκτ 1914 〽️  Gentlemen of Nerve (Impecunious Track Enthusiast &#)
  • 7 Νοε 1914 〽️  His Musical Career (μεταφορέας του πιάνου &#)
  • 9 Νοε 1914 〽️  His Trysting Place (ο σύζυγος &#)
  • 14 Νοε 1914 〽️  Tillie’s Punctured Romance (Charlie, σαν City Slicker της εποχής –κάτι σαν τους σημερινούς στο τιμόνι ενός γερμανικού Fancy, φορώντας loafers Gucci και αθλητικά Park avenue) σε έξη μέρη από το Tillie’s Nightmare, των Baldwin Sloane και Edgar Smith
  • 5 Δεκ 1914 〽️  Getting Acquainted (Spouse &#)
  • 7 Δεκ 1914 〽️  His Prehistoric Past (Weakchin &#)
  • Στην περίοδο των επόμενων μηνών ο Chaplin έγραψε, σκηνοθέτησε και έπαιξε σε 15 ταινίες (!!) της Essanay Film Manufacturing Company, παραγωγής T. Robbins –οι περισσότερε σε δύο μέρη
  • 1 Φεβ 1915 〽️  His New Job (&#)
  • 15 Φεβ 1915 〽️  A Night Out (Reveller &# – ντεμπούτο της Edna Purviance)
  • 11 Μαρτ 1915 〽️  The Champion (ο φιλόδοξος πυγμάχος &#)
  • 18 Μαρτ 1915 〽️  In the Park (Charlie &#)
  • 1η Απρ 1915 〽️  A Jitney Elopement (Suitor, ο απατεώνας &#)
  • 11 Απρ 1915 〽️  The Tramp (τον εαυτό του -Tramp )
  • 29 Απρ 1915 〽️  By the Sea (Stroller – ο Περιπατητής &#)
  • 21 Ιουν1915 〽️  Work (Μαθητευόμενος Διακοσμητής &#)
  • 12 July 1915 〽️  A Woman (Charlie &#)
  • 9 Αυγ1915 〽️  The Bank (ο Επιστάτης &#)
  • 4 Οκτ 1915 〽️  Shanghaied (Charlie &#)
  • 20 Νοε 1915 〽️  A Night in the Show (κος Pest & Rowdy)
  • 18 Δεκ 1915 〽️  A Burlesque on Carmen (Darn Hosiery –σε επανέκδοση του Απρ-1916, σε τέσσερα μέρη από τον Leo White)
  • 27 Μάη1916 〽️  Police (Πρώην κατάδικος &#)
  • 11 Αυγ 1918 〽️  Triple Trouble (Janitor &# Διάσπαρτα κομμάτα που μάζεψε ο Leo White με σκηνές από την Αστυνομία και ένα ημιτελές μικρού μήκους, Life, μαζί με άλλο υλικό που τραβήχτηκε από τον White -ο Τσάπλιν περιλαμβάνει αυτήν την παραγωγή στη φιλμογραφία της αυτοβιογραφίας του)

Ο Τσάπλιν έγραψε, παρήγαγε, σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε σε 12 ταινίες για λογαριασμό της Mutual Film Corporation, η οποία δημιούργησε το Lone Star Studios αποκλειστικά για τις ταινίες του –όλες κανονικού, για την εποχή μήκους.
Το 1932, ο Amadee J. Van Beuren Van Beuren Studios τις αγόρασε για 10.000 $ την καθεμία, πρόσθεσε μουσική των Gene Rodemich και Winston Sharples καθώς με ηχητικά εφέ κλπ και τις κυκλοφόρησε ξανά μέσω της RKO Radio Pictures

  • 15 Μάη 1916 〽️  The Floorwalker (Ανόητος πελάτης &#) – συν|σεναριογράφος ο Vincent Bryan
  • 12 Ιουν 1916 〽️ The Fireman (ο πυροσβέστης &#) συν|σεναριογράφος ο Vincent Bryan
  • 10 Ιουλ 1916 〽️ The Vagabond (πλανόδιος μουσικός του δρόμου &#) συν|σεναριογράφος ο Vincent Bryan
  • 7 Αυγ 1916 〽️ One A.M. (ο πότης)
  • 4 Σεπ 1916 〽️ The Count (μαθητευόμενος ράφτης &#)
  • 2 Οκτ 1916 〽️ The Pawnshop (Βοηθός ενεχυροδανειστή &#)
  • 13 Νοε 1916 〽️ Behind the Screen (Βοηθός ιδιοκτήτη &#)
  • 4 Δεκ 1916 〽️ The Rink (Θιασώτης σερβιτόρος και του πατινάζ &#)
  • 22 Ιαν 1917 〽️ Ανώνυμη (ο αλητάκος του δρόμου γίνεται αστυνομικός &#)
  • 16 Απρ 1917 〽️ The Cure (αλκοολικός σε Spa)
  • 17 Ιουν 1917 〽️ The Immigrant (μετανάστης &#) προστέθηκε το 1998 από το National Film Registry
  • 22 Οκτ 1917 〽️ The Adventurer (ο δραπέτης κατάδικος &#)

Ο Τσάπλιν έγραψε, παρήγαγε, σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε σε 9 ταινίες για τη δική του εταιρεία παραγωγής μεταξύ 1918 και 1923 – διανεμήθηκαν όλες από την First National.Release

  • 14 Απρίλη 1918 〽️ A Dog’s Life (σκυλίσια ζωή – Tramp)
  • 29 Σεπ 1918 〽️ The Bond (Tramp) συμπρωταγωνιστής Sydney Chaplin (Σίδνεϊ Τζον Τσάπλιν) ο μεγαλύτερος αδελφός του, αργότερα διευθυντής της επιχείρησης παραγωγής.
  • 20 Οκτ 1918 〽️ Shoulder Arms (ο νεοσύλλεκτος &#)
  • 1919 〽️ Sunnyside (Πολυτεχνίτης &#)
  • 1919 〽️ A Day’s Pleasure (οικογένεια –παίζει τον πατέρα &#) πρώτη εμφάνιση με τη μικρή Jackie Coogan, star την επόμενη ταινία (The Kid)
  • 1921 〽️ The Kid (6 μπομπίνες)
  • 1921 〽️ The Idle Class (ο Little Tramp σε ένα θέρετρο με γήπεδο του γκολφ, με απρόβλεπτες σκηνές)
  • 1922 〽️ Pay Day (ένας εργαζόμενος &#)
  • 1923 〽️ The Pilgrim (ο δραπέτης κατάδικος &#) τέσσερις μπομπίνες

1923: ο Τσάπλιν άρχισε να διανέμει τις ταινίες του μέσω της United Artists -από αυτό το σημείο και μετά όλες οι ταινίες του είχαν κανονική (μεγάλη) διάρκεια –τέλος οι μικρού μήκους.
Παράγει, σκηνοθετεί και γράφει οκτώ ταινίες και πρωταγωνιστεί σε όλες εκτός από την πρώτη –αρχής γενομένης με το City Lights (τα φώτα της πόλης), έγραψε και τη μουσική

  • 1923 〽️ A Woman of Paris (μεταφορέας – ο Chaplin έχει μικρό «cameo» ρόλο)
  • 1925 〽️ The Gold Rush (Μοναχικός ερευνητής &#)
  • 1928 〽️  The Circus (επανέκδοση το 1970 –η Ακαδημία Αρχείου Κινηματογράφου -the Academy Film Archive το 2002 συντήρησε την κόπια του Τσίρκου)
  • 1931 〽️  City Lights
  • 1936 〽️  Modern Times (ο εργάτης της φάμπρικας &#)
  • 1940 〽️  The Great Dictator (ο κουρέας Adenoid Hynkel –που για κάποιους παραπέμπει στον Tramp)
  • 1947 〽️ Monsieur Verdoux (ο κύριος Henri Verdoux –βασισμένο σε μια ιδέα του Orson Welles)
  • 1952 〽️  Limelight (Τα Φώτα της Ράμπας 2ώ. 27 λ. στον αξέχαστο ρόλο του Calvero . Αποσύρθηκε από τις αμερικανικές οθόνες λίγο μετά την κυκλοφορία της, όταν ο Τσάπλιν εξαναγκάστηκε σε πολιτική εξορία από τις ΗΠΑ. Βραβείο Ακαδημίας Καλύτερης Μουσικής και πολύ αργότερα το 1973 όταν η ταινία έγινε πρώτη επιλέξιμη για Όσκαρ μέσω προβολών στο Λος Άντζελες)

|          Αγγλικές παραγωγές
Το 1952, ενώ ταξίδευε στην Αγγλία για να παρακολουθήσει την πρεμιέρα της ταινίας του, Limelight, ο Τσάπλιν έμαθε ότι η άδεια εισόδου στις ΗΠΑ ακυρώθηκε.
Έτσι, οι δύο επόμενες ταινίες του έγιναν στην Αγγλία.

  • 1957 〽️ A King in New York (Ένας βασιλιάς στη Νέα Υόρκη –στο ρόλο του βασιλιά Shahdov) είναι ο τελευταίος πρακτικά ρόλος του σαν ηθοποιός (παραγωγή Attica-Archway production, απαγορευμένο στις ΗΠΑ μέχρι το 1972). Χωρίς να είναι κάτι εξαιρετικό, παραπέμπει στους παλιούς καλούς καιρούς…
  • 1967 〽️  A Countess from Hong Kong (η κόμισσα του Χονκ Κονγκ, παραγωγή Jerome Epstein) σε σενάριο και σκηνοθεσία του Τσάρλι Τσάπλιν με τον ίδιο σε έναν πολύ μικρό «cameo» ρόλο ενός γέρου καμαρότου (πρωταγωνιστές Μάρλον Μπράντο και η Σοφία Λόρεν με θέμα ρωσίδα κόμισσα που προσπαθεί να μεταναστεύσει στις ΗΠΑ… οι «ανατροπές αργούσαν ακόμη). Μια ταινία, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις, 10 χρόνια μετά το «βασιλιά» -έβαλε στο καστ και τις κόρες του Geraldine, Josephine & Victoria σε μικρούς ρόλους

▪️  Εκτός από τις «επίσημες» παραπάνω 82 ταινίες του, ο Τσάπλιν έχει αρκετές ημιτελείς παραγωγές και εμφανίσεις «τιμής ένεκεν – cameo».
▪️  Υπάρχουν κάποιες μη ολοκληρωμένες, που δεν κυκλοφόρησαν ποτέ όπως η Life (1915–1916), How to Make Movies   (1918) που δεν μονταρίστηκε ποτέ (έπαιζε τον εαυτό του) αλλά βγήκε στον αέρα σε ελεύθερη επανέκδοση από τους Kevin Brownlow και David Gill.
Επίσης
▪️ Η άτιτλη ακαθόριστης χρονολογίας φιλανθρωπική ταινία, όπου παίζει ο ίδιος τον εαυτό του με συμπρωταγωνιστή τον Harry Lauder
▪️ The Professor (1919) παίζει τον καθηγητή Bosco (2 μπομπίνες)
▪️ Nice and Friendly (1922) σκετς αυτοσχεδιασμού (Tramp)
▪️ A Woman of the Sea (1926) – ολοκληρώθηκε αλλά δεν κυκλοφόρησε ποτέ, αναφέρεται ότι «κάηκε το αρνητικό το 1933» άγνωστο αν αυτό το έκανε ο ίδιος (το «burned» μπορεί να σημαίνει πως απλά καταστράφηκε για κάποιο λόγο, πάντως χάθηκε
▪️ All at Sea (1933) μια 11λεπτη παραγωγή στο σκάφους του (Panacea). Μαζί του ο Cooke και η Paulette Goddard.
▪️ The Freak (1966–1975) μια παραγωγή σχεδιασμένη για την κόρη του Victoria

Πολλές συλλογές των ταινιών Keystone, Essanay και Mutual του Chaplin κυκλοφόρησαν τα χρόνια μετά την αποχώρησή του από αυτές τις εταιρείες και έχουν να κάνουν κυρίως με marketing και εμπορική εκμετάλλευση του ονόματός του.

  • 1915 〽️ Introducing Charlie Chaplin – Promo film ως πρόλογος των ταινιών Chaplinintended – Chaplin films.
  • 1916 〽️ The Essanay-Chaplin Revue, για τον κατάδικο -από και σε σκηνοθεσία Leo White εμπλουτισμένο με νέο υλικό
  • 1916 〽️ Zepped (7λεπτη μπομπίνα WWI μικρού μήκους διαφημιστικό spot, ανακαλύφθηκε το 2009 και μια ακόμη κόπια το 2011. Το πρώτο αντίγραφο αγοράστηκε στο eBay και αργότερα τέθηκε σε δημοπρασία, αλλά η μόνη προσφορά δεν έφτασε ούτε την βάση εκκίνησης
  • 1918 〽️ Chase Me Charlie (7 μπομπίνες μονταρισμένες από Essanay films, -Langford Reed, Αγγλία)
  • 1920 (περίπου) 〽️ Charlie Butts In (έκδοση μονής μπομπίνας του 2ου Essanay short, A Night Out, που περιλαμβάνει εναλλακτικές λήψεις και πλάνα του Chaplin που διευθύνει και μια μπάντα στο Mer Island.
  • 1938 〽️ The Charlie Chaplin Carnival | Property Man’s Assistant | Tailor’s Apprentice | Fireman | Street Musician, Behind the Screen, The Count, The Fireman και The Vagabond, με μουσική και πρόσθετα sound effects.
  • 1938 〽️ The Charlie Chaplin Calvacade | Drunk | Waiter & Skating Enthusiast | Pawnbroker’s Assistant | Impecunious Customer | Compiled from One A.M., The Rink, The Pawnshop, The Floorwalker κά, όπως παραπάνω με μουσική και πρόσθετα sound effects.
  • Επίσης όπως παραπάνω (1938) οι ταινίες 〽️ The Charlie Chaplin Festival | Immigrant / The Derelict / The Inebriate / The Convict | Compiled from The Adventurer, The Cure, Easy Street and The Immigrant.
  • 1959 〽️ The Chaplin Revue …Tramp | Recruit | Escaped Convict | Himself | κομμάτια από τις A Dog’s Life, Shoulder Arms, The Pilgrim, & How to Make Movies.
  • 1975 〽️ The Gentleman Tramp ντοκιμαντέρ με σκηνές του Τσάπλιν στο σπίτι του στην Ελβετία.

|〽️        Cameo «guest star»
Εκτός από τις δικές του παραγωγές A Woman of Paris (1923) και A Countess from Hong Kong (1967), ο Chaplin εμφανίστηκε «τιμής ένεκεν» (με ό,τι αυτό σημαίνει ως εμπορική promotion) στις ταινίες

  • 1915 〽️ His Regeneration
  • 1923 〽️ Souls for Sale Shown και σε μια έκδοση του A Woman of Paris.
  • Hollywood (χαμένο)
  • 1928 〽️  Show People (προστέθηκε καταχώρηση το 2003 στο National Film Registry)

info Ατέχνως