• [ Δικοί σου εχθροί, δικοί μου εχθροί /του σκεφτόμενου ανθρώπου είναι εχθροί]
Facebooktwitterrssyoutube

«EL GRECO-ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΕΣ» («Αλκυονίς» 5/2)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΕΠΙΣΗΜΗ ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΤΟΥ ΛΕΥΤΕΡΗ ΧΑΡΩΝΙΤΗ

«EL GRECO-ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΕΣ» 

 

Οι μελετητές της Ιστορίας της Τέχνης αλλά και το συνεχώς αυξανόμενο κοινό των έργων του δεν παύουν να προσπαθούν να κατανοήσουν το «μυστήριο» που κρύβει το έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου.

Προσπαθούν να καταλάβουν την αισθητική ιδιαιτερότητά του που του επιτρέπει να παραμένει μοναδικός στην Ιστορία της Ζωγραφικής.

Όπως έγραψε ο Βυζαντινολόγος-Ακαδημαϊκός Μανώλης Χατζηδάκης, «Ο Δομίνικος ξεκινά και ωριμάζει μέσα στο Μεσαιωνικό Ενετοκρατούμενο κόσμο της Κρήτης, όπου ζωγραφίζει βυζαντινά-χωρίς να αγνοεί τα βενετσιάνικα-μυείται στην Βενετία τα μυστικά της μεγάλης τέχνης των μαστόρων της, δέχεται στη Ρώμη τα μανιερίστικα κατάλοιπα της εποχής του Μιχαήλ Άγγελου και ελευθερώνεται στην Ισπανία του Φίλιππου του Β’, όπου τελικά ώριμος δίδει την καλλιτεχνική έκφραση σε έναν κόσμο που τη στερείται…»

Ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος, χωρίς προγόνους και απογόνους, παραμένει πάντα ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους και ένα από τα πιο πρωτότυπα πνευματικά φαινόμενα όλων των εποχών.

«Δούλεψε σε μεγάλο αιώνα, μεγαλύτερος Απελλής, όχι για την επευφημία που αγοράζεται και την ιδιορρυθμία του θα την θαυμάσουν, δεν θα την μιμηθούν οι αιώνες …», έγραψε στο επιτάφειο σονέτο για τον έλληνα φίλο του ο ποιητής Ορτένσιο Φέλιξ Παραβιθίνο.

Για να κατανοήσει όμως κανείς αυτό το μυστικό της μοναδικότητας του Θεοτοκόπουλου, είναι απαραίτητο να παρακολουθήσει από τα πρώτα του βήματα την πνευματική και καλλιτεχνική του διαμόρφωση και την ανάπτυξη της προσωπικότητάς του μέσα στο δημιουργικό κλίμα της Κρητικής Αναγέννησης καθώς και τα κείμενα – σχόλια του ζωγράφου, αργότερα, στα περιθώρια των βιβλίων της πλούσιας βιβλιοθήκης του.

Γιατί όταν μελετήθηκαν και παρουσιάστηκαν, κατά τις τελευταίες δεκαετίες, αυτά τα σχόλια από τους Ισπανούς ιστορικούς της Τέχνης Φερνάντο Μαρίας και Αγκοστιν Μπουσταμάντε, αποκαλύφθηκε ένας ζωγράφος-φιλόσοφος, πρωτοπόρος στην εποχή του που έδινε στο μέχρι τότε χειρωνάκτη τεχνίτη την πραγματική κοινωνική του υπόσταση ενός δηλαδή ελεύθερου πνευματικά σκεπτόμενου καλλιτέχνη.

Από την οπτική αυτή, η ταινία αναζητά να κατανοήσει τις διάφορες πτυχές του φαινομένου Δομίνικος Θεοτοκόπουλος, της μεγαλύτερης πνευματικής δόξας του Σύγχρονου Ελληνισμού, που ενώ υπέγραφε τα έργα του πάντα στα Ελληνικά, έμεινε στην Ιστορία με το ισπανικό άρθρο EL και το ιταλικό GRECO, EL GRECO ο Έλληνας.

Η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας στην Αθήνα θα γίνει στον κινηματογράφο «Αλκυονίς», Ιουλιανού 42, στάση ΗΣΑΠ Βικτώρια, την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου στις 12 το μεσημέρι.

Την προβολή θα προλογίσει ο συγγραφέας και θεωρητικός του κινηματογράφου Τάσος Γουδέλης. Η ταινία έχει διάρκεια 82 λεπτά και οι βασικοί συντελεστές είναι:

Έρευνα-κάμερα:

Λευτέρης Χαρωνίτης

Αφηγητές :

Αχιλλέας Κυριακίδης-Άννα Χατζηχρήστου

Μοντάζ-Καλλιτεχνική Επιμέλεια:

Μιχάλης Γαλανάκης

Μουσική:

Orlante De Lassos-Diego Ortiz-Frankiskos Leon Taritis-Palestrina

Φωτογραφία:

Κωστής Παπαναστασάτος

Διεύθυνση Παραγωγής:

Κάτια Καπάτου

Συμμετοχή στην παραγωγή:

Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

ΕΡΤ Α.Ε.

Περιφέρεια Κρήτης

ΟΤΕ History Channel

Υποστήριξη:

Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου

Πολιτιστικός Σύλλογος Σεισαρχών Δήμου Ανωγείων

Παραγωγή-Σενάριο-Σκηνοθεσία:

Λευτέρης Χαρωνίτης