Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Euroferry Olympia: Παράταση στην έρευνα για αγνοουμένους – Οι καταγγελίες και οι αποκαλυπτικές περιγραφές του διασωθέντα οδηγού

Το πλοίο “Euroferry Olympia” εδώ και αρκετά 24ωρα φλέγεται με την αγωνία για τους αγνοούμενους να εντείνεται καθώς λιγοστεύουν οι ελπίδες και τις καταγγελίες των οικογενειών τους να επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για ένα ακόμη έγκλημα που έχει την υπογραφή των εφοπλιστών και των κυβερνήσεων.

Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ – «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» – ΠΕΕΜΑΓΕΝ καταγγέλλουν πως «αποτελεί πρόκληση για τους ναυτεργάτες, τους οδηγούς φορτηγών, τους επιβάτες» η δήλωση του εκπροσώπου της εταιρείας «Grimaldi», Πολ Κυπριανού, ο οποίος χαρακτήρισε «παραβάτες του διεθνούς κανόνα» όσους διέμειναν σε οχήματα του γκαράζ στην διάρκεια του ταξιδιού. «Επιχειρεί να μεταθέσει τις ευθύνες της εταιρείας, του υπουργείου Ναυτιλίας, των λιμενικών αρχών, στους επιβάτες», αναφέρουν, υπενθυμίζοντας πως ανάλογο εφοπλιστικό έγκλημα ήταν η πυρκαγιά που εκδηλώθηκε πριν λίγα χρόνια στο πλοίο «Norman Atlantic», χωρίς από τότε να πάρουν κανένα ουσιαστικό μέτρο για την προστασία και ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Οι έρευνες για τον εντοπισμό αγνοουμένων στα γκαράζ του «Euroferry Olympia» πήραν παράταση, τουλάχιστον για 30 ώρες. Τόσο αναμένεται να διαρκέσει, καιρού επιτρέποντος, η επιχείρηση ρυμούλκησής του στο λιμάνι του Πλατυγιαλίου Αιτωλοακαρνανίας. Αφού δέσει εκεί, σε πιο ασφαλές και ελεγχόμενο περιβάλλον, οι άντρες της ΕΜΑΚ αναμένεται να εισέλθουν και πάλι στα καταστρώματά του. Δέκα άτομα, βάσει της επίσημης λίστας επιβατών, δεν έχουν βρεθεί ακόμη μετά τη φωτιά που ξέσπασε στο πλοίο τα ξημερώματα της 18ης Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, η μεταφορά του πλοίου σε ασφαλή λιμένα κρίθηκε ότι ήταν η μόνη ενδεδειγμένη λύση, καθώς η Πυροσβεστική ενημέρωσε «ότι έχουν εξαντληθεί οι επιχειρησιακές δυνατότητες έρευνας και διάσωσης» στη θέση που είχε, ανοιχτά της Κέρκυρας. Ακόμη και μετά τον ελλιμενισμό του προβλέπεται μια μακρά αλυσίδα ενεργειών που πρέπει να ακολουθηθούν. Πέρα από τις έρευνες των διασωστών στα έγκατα του πλοίου, μόλις σβήσει τελείως η φωτιά και πέσει η θερμοκρασία στις λαμαρίνες του, θα πρέπει να γίνει άντληση όλων των υδάτων που είχαν χρησιμοποιηθεί στις απόπειρες κατάσβεσης. Πιθανότατα να αδειάσει το πλοίο από καύσιμα και έπειτα να ξεκινήσει η μετακίνηση των καμένων οχημάτων. Δεν αποκλείεται αυτά τα στάδια να διαρκέσουν πολλές εβδομάδες.

Το «Euroferry Olympia» εξακολουθούσε να βγάζει καπνούς από το εσωτερικό του. Η ρυμούλκησή του ξεκίνησε χθες το μεσημέρι και η ταχύτητα με την οποία κινείται δεν ξεπερνά τα τέσσερα ναυτικά μίλια την ώρα.

Αποκαλυπτικές περιγραφές του διασωθέντα οδηγού

Χθες εμφανίστηκε στο λιμεναρχείο Κέρκυρας για συμπληρωματική κατάθεση ο 21χρονος Λευκορώσος οδηγός φορτηγού, ο οποίος κατάφερε να βρει διέξοδο και να γλιτώσει από το φλεγόμενο πλοίο μόνος του, δύο ημέρες μετά το ξέσπασμα της πυρκαγιάς. Μια εξήγηση για το πώς επιβίωσε άθικτος, χωρίς να εισπνεύσει μεγάλες ποσότητες καπνού, ίσως βρίσκεται στον τρόπο με τον οποίο σφραγίστηκαν τα αμπάρια μόλις έπιασε φωτιά. Οι πόρτες έκλεισαν υδραυλικά, ενώ εκείνος βρισκόταν στο κατώτερο γκαράζ του πλοίου και η πυρκαγιά είχε εκδηλωθεί σε ανώτερα καταστρώματα.

Μεταξύ άλλων, ανέφερε πως του δόθηκαν οδηγίες να παραμείνει στο όχημά του κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ενώ τονίζει πως οι πυροσβεστήρες δε λειτούργησαν ποτέ

Συγκεκριμένα αναφέρει: «Ψυχολογικά δεν είμαι καλά. Ήμουν δύο μέρες στο νοσοκομείο. Ακόμα δεν μπορώ να πιστέψω ότι επέζησα. Ούτε εγώ δεν μπορώ να εξηγήσω πώς κατάφερα να βγω. Η δύναμη για επιβίωση με οδήγησε στην έξοδο. Είχε τόσο μεγάλη ζέστη και το σίδερο ήταν τόσο ζεστό που το ακουμπούσες με ένα αντικείμενο και άνοιγε τρύπα. Εύχομαι να βρεθούν και οι άλλοι οδηγοί και να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο».

Και συνεχίσει στην κατάθεσή του: «Ο άνθρωπος που με βοήθησε να παρκάρω μου είπε να μην ανέβω στο κατάστρωμα αλλά να μείνω μέσα στο αυτοκίνητο. Επειδή ταξίδευα για πρώτη φορά με νταλίκα, δεν γνώριζα τους κανόνες και έμεινα στο γκαράζ. Όμως σε κάποια στιγμή είδα που πάρκαραν πολλές νταλίκες μπροστά μου, πίσω μου, δεξιά μου και αριστερά μου και δεν μπορούσα να κουνηθώ. Δεν μπορούσα να βγω από το αυτοκίνητο και θεώρησα ότι έτσι θα έπρεπε να ταξιδέψω».

Ο Λευκορώσος περιγράφει τις δραματικές στιγμές που έζησε και πώς κατάφερε να σωθεί: «Όταν έγινε το κακό κατάφερα να βγω. Αρχικά είχα λιποθυμήσει. Δεν θυμάμαι για πόσες ώρες. Το πρώτο που έκανα όταν συνήλθα ήταν να πιάσω κάποιους πυροσβεστήρες που ήταν κοντά μου και προσπάθησα να τους ανοίξω, αλλά δεν λειτουργούσαν. Εγώ κατάφερα με ένα μπουκάλι νερό που είχα δίπλα μου να πίνω και να το χρησιμοποιώ για να βρέχω όσο μπορώ πετσέτες και τα ρούχα μου. Φωνές άκουσα, αλλά δεν είδα άτομα στο υπόγειο γκαράζ. Οταν ανέβηκα επάνω για να φύγω δεν είχα ιδέα τι συνέβαινε στο πάνω μέρος. Λιποθύμησα από τις αναθυμιάσεις».

«Αν δες σας αρέσει μείνετε στα φορτηγά»…

Oι καταγγελίες για τον τρόπο που φορτώνονταν στο πλοίο τα φορτηγά δεν είναι οι μόνες. Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των αυτοκινητιστών έχουν καταγγείλει ότι οι οδηγοί αναγκάζονται πολλές φορές να κοιμούνται στα φορτηγά, γιατί δεν επαρκούν οι καμπίνες, στις οποίες επικρατούν απαράδεκτες συνθήκες υγιεινής (κοριοί, ψύλλοι, βρώμικα κλινοσκεπάσματα). Με ευθύνη δε των εργοδοτών, οδηγοί και συνοδηγοί ταξιδεύουν με ένα εισιτήριο, με αποτέλεσμα ο ένας να παραμένει στο φορτηγό κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Η σύζυγος του εγκλωβισμένου οδηγού Νίκου Μπεκιάρη μας είπε πως «δεν υπήρχαν καθόλου καλές συνθήκες υγιεινής στο πλοίο». Σε συνθήκες πανδημίας, στις καμπίνες υπήρχαν τέσσερα άτομα, «τα κλινοσκεπάσματα ήταν γεμάτα ψήλους και κοριούς» και «η τουαλέτα πανβρώμικη». Υπήρχαν οδηγοί «που προτιμούσαν να κάνουν την ανάγκη τους σε μπουκάλι» παρά στις τουαλέτες, ανέφερε.

Όταν οι οδηγοί έκαναν παράπονα για αυτή την κατάσταση, η απάντηση ήταν «αν δεν σας αρέσει πηγαίνετε στα φορτηγά σας», λέει στον 902 η Βάνα Μπεκιάρη.

Η σύζυγος του εγκλωβισμένου οδηγού Νίκου Μπεκιάρη, μιλώντας στο 902.gr είπε ότι έτσι όπως είχαν φορτωθεί οι νταλίκες «δεν μπορούσε να περάσει ούτε το χέρι ενός ανθρώπου», επικαλούμενη και τις μαρτυρίες άλλων οδηγών που την επιβεβαιώνουν. Αν ήθελε να βγει κάποιος από το φορτηγό του, «θα έπρεπε να σπάσει το τζάμι και να πηδήξει από οροφή σε οροφή», σημείωσε.