Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Except-Außer‑À l’exception-Tranne-Excepto-Εκτός από…

Ενώ ο χορός τρι­σε­κα­τομ­μυ­ρί­ων της πρά­σι­νης (υπ)ανάπτυξης καλά κρα­τεί, παράλ­λη­λα με το κύμα απο­λύ­σε­ων που έχουν προ­α­ναγ­γεί­λει οι αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ες –κοντά 1.000.000 στην Ευρώ­πη, για να επεν­δύ­σουν σε ηλε­κτρο­κί­νη­ση και αυτό­νο­μη οδή­γη­ση, αναγ­γέλ­θη­κε το φυντα­νά­κι, που «στα­δια­κά θα στα­θε­ρο­ποι­η­θεί ως η νέα πραγ­μα­τι­κό­τη­τα για τους οδη­γούς στα οδι­κά δίκτυα των μεγά­λων αστι­κών κέντρων της Ευρώ­πης», έχει ήδη ξεκι­νή­σει σε αρκε­τές πόλεις (στην Ισπα­νία προ 2ετίας και ανα­μέ­νε­ται να έρθει και στην Ελλά­δα αντι­κα­θι­στώ­ντας το μέτρο του «πρά­σι­νου δακτυλίου»).

Ο λόγος για τη δημιουρ­γία «ζώνης» στα κέντρα των μεγά­λων πόλε­ων στην οποία θα κινού­νται κατά απο­κλει­στι­κό­τη­τα «προ­τά­σεις» (;;) μηδε­νι­κών ή χαμη­λών ρύπων. Στό­χος με πρό­σχη­μα τη μεί­ω­ση των ατμο­σφαι­ρι­κών ρύπων να οδη­γή­σουν τους κατό­χους συμ­βα­τι­κών αυτο­κι­νή­των –τη λαϊ­κή οικο­γέ­νεια δηλα­δή στην απο­μά­κρυν­σή τους από το κέντρο (που συχνά ζουν και δου­λεύ­ουν) και τον παρο­πλι­σμό για τρεις κι εξή­ντα οχη­μά­των συχνά σε άρι­στη κατά­στα­ση, αγο­ρα­σμέ­νων με αιμα­τη­ρές οικο­νο­μί­ες κατά προ­τρο­πή (σχε­τι­κά με το είδος καυ­σί­μου) του ίδιου –ανε­ξαρ­τή­τως δια­χεί­ρι­σης, αστι­κού κράτους

Οι ζώνες των προ­νο­μιού­χων θα σημα­το­δο­τού­νται στο οδι­κό δίκτυο από ειδι­κά σήμα­τα, ενώ αυτο­κόλ­λη­τα με ειδι­κό τσιπ θα τοπο­θε­τού­νται στο παρ­μπρίζ απα­γο­ρεύ­ο­ντας στα συμ­βα­τι­κά οχή­μα­τα την είσο­δο, ρίχνο­ντας ακό­μα και –αυτό­μα­τα, πρό­στι­μα στους ιδιοκτήτες.

Το μέτρο έχει ήδη εφαρ­μο­στεί σε πόλεις άνω των 50.000 κατοί­κων στην Ισπα­νία με τον εξα­να­γκα­σμό στις τοπι­κές αυτο­διοι­κή­σεις να πάρουν μέτρα για τον περιο­ρι­σμό των «ρυπο­γό­νων» οχη­μά­των (δεί­τε και «πακέ­το στή­ρι­ξης της αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ας».

Ηλεκτροκίνηση
«Κίνητρα» κάθε είδους στους ομίλους για να «κινηθούν» τα συσσωρευμένα κεφάλαια

«Κίνη­τρα» κάθε είδους για τους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομί­λους που δρα­στη­ριο­ποιού­νται στο χώρο της ηλε­κτρο­κί­νη­σης — αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ες, εται­ρεί­ες ανά­πτυ­ξης συστη­μά­των φόρ­τι­σης και συσ­σω­ρευ­τών κ.ά. — συν­θέ­τουν το «εθνι­κό σχέ­διο» που παρου­σί­α­σαν τον Ιού­νη του 2020 ο πρω­θυ­πουρ­γός Κυρ. Μητσο­τά­κης και τα συναρ­μό­δια υπουρ­γεία Περι­βάλ­λο­ντος και Υπο­δο­μών, με στό­χο να ανοί­ξει «νέες λεω­φό­ρους» κερ­δο­φο­ρί­ας για τους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομί­λους και για να βρουν διέ­ξο­δο τα συσ­σω­ρευ­μέ­να κεφά­λαια που προ­κα­λούν την κρίση.

Με πρό­σχη­μα τη «μεί­ω­ση των ρύπων» και με… ευαγ­γέ­λιο την «πρά­σι­νη ατζέ­ντα» της ΕΕ, η κυβέρ­νη­ση θέτει πολύ σφι­χτά χρο­νο­δια­γράμ­μα­τα για την αντι­κα­τά­στα­ση του στό­λου των οχη­μά­των που κινού­νται στους ελλη­νι­κούς δρό­μους, επι­διώ­κο­ντας μέχρι το 2030 ένα στα τρία νέα οχή­μα­τα που θα τίθε­ται σε κυκλο­φο­ρία να είναι ηλεκτρικό.

Ισπανία – Ιταλία
Φορτώνουν την κρίση στους εργαζόμενους
Δισεκατομμύρια στους ομίλους, ψίχουλα στο λαό

Γερμανία – ηλεκτροκίνηση
Απειλούνται πάνω από 400.000 θέσεις εργασίας έως το 2030

Σε όλη την Ευρώ­πη η οικο­νο­μι­κή κρί­ση φορ­τώ­νε­ται για ακό­μη μια φορά στους εργα­ζό­με­νους, ενώ οι επι­χει­ρη­μα­τι­κοί όμι­λοι επι­δο­τού­νται από τις κυβερ­νή­σεις με πολ­λά δισε­κα­τομ­μύ­ρια ευρώ, χρή­μα­τα των λαών. «Πρέ­πει να κερ­δί­ζου­με σαφώς περισ­σό­τε­ρα χρή­μα­τα από τα αυτο­κί­νη­τά μας για να μπο­ρέ­σου­με να επεν­δύ­σου­με στο μέλ­λον (…) Οι νέοι αντα­γω­νι­στές μας σε ΗΠΑ και Κίνα έχουν “γκα­ζώ­σει” πολύ και πρέ­πει να κατα­βά­λου­με απί­στευ­τη προ­σπά­θεια για να πιά­σου­με το ρυθ­μό».

Με αυτές τις ξεκά­θα­ρες κου­βέ­ντες για τους νόμους του κέρ­δους και του αντα­γω­νι­σμού στον καπι­τα­λι­στι­κό τρό­πο παρα­γω­γής, ο επι­κε­φα­λής της γερ­μα­νι­κής αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ας «Volkswagen» (VW), Χέρ­μπερτ Ντις, ανα­κοί­νω­σε τον περα­σμέ­νο Μάρ­τη μπρο­στά σε 20.000 υπαλ­λή­λους του τα σχέ­δια του ομί­λου να καταρ­γή­σει 5.000 — 7.000 θέσεις εργα­σί­ας έως το 2023. Τα λόγια του απο­τυ­πώ­νουν γλα­φυ­ρά πως η εξέ­λι­ξη της τεχνο­λο­γί­ας, αντί να συμ­βά­λει στη βελ­τί­ω­ση της ζωής και των εργα­σια­κών συν­θη­κών, στη μεί­ω­ση του εργά­σι­μου και αύξη­ση του ελεύ­θε­ρου χρό­νου, στην αύξη­ση μισθών και δικαιω­μά­των, στον καπι­τα­λι­στι­κό τρό­πο παρα­γω­γής απο­τε­λεί «απει­λή» για τους εργα­ζό­με­νους. Πολύ περισ­σό­τε­ρο, οι εργα­ζό­με­νοι καλού­νται να θυσια­στούν για τις επεν­δύ­σεις, τον αντα­γω­νι­σμό, τα κέρδη.

Μέσα στο 2019, οι γερ­μα­νι­κές αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ες — η μια πίσω από την άλλη, σαν ντό­μι­νο — ανα­κοί­νω­σαν χιλιά­δες απο­λύ­σεις η καθε­μιά. Παράλ­λη­λα, ζητούν μέτρα στή­ρι­ξης (και τα παίρ­νουν) από τη γερ­μα­νι­κή κυβέρ­νη­ση μεγά­λου συνα­σπι­σμού Χριστιανοδημοκρατών/Χριστιανοκοινωνιστών (CDU/CSU) — Σοσιαλ­δη­μο­κρα­τών (SPD), ενώ ορι­σμέ­νες επε­κτεί­νο­νται με επεν­δύ­σεις σε άλλες χώρες (π.χ. Κίνα, Τουρ­κία κα.).

Φάτε μάτια ψάρια

Η χώρα μας, από τα τέλη Αυγού­στου 2021 και με την πλατ­φόρ­μα του «κινού­μαι ηλε­κτρι­κά» να μπαί­νει σε full ρυθ­μούς λει­τουρ­γί­ας… δια­θέ­τει ηλε­κτρι­κά αυτο­κί­νη­τα — όχι βέβαια για κάθε βαλάντιο

  1. Skoda Citigo e iV: από 22.300
  2. VW e‑up!: από 23.750€
  3. Fiat 500 Electric 25.550€ — 31.500
  4. Smart fortwo & forfour EQ facelift από 29.990 € (fortwo coupe), 25.675 € (forfour), 26.970 € (fortwo cabrio)
  5. Peugeot e‑208: από 29.000
  6. Mini Cooper SE: από 33.960€
  7. Nissan Leaf: από 33.980 €
  8. Opel Mokka‑e: από 34.600 €
  9. Citroen E‑C4 C‑Cross από 35.000 €
  10. VW ID.3: από 35.300
  11. (…)
  12. Volvo C40 Recharge από τις 51.026€ \ τετρα­κί­νη­το από 61.988€

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο