Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«FILS DE GRÈCE», για τα παιδιά του εμφυλίου. Από 12 Μάρτη στους κινηματογράφους

«FILS DE GRÈCE» είναι ο τίτλος της νέας ται­νί­ας του Διο­νύ­ση Γρη­γο­ρά­του, που βγαί­νει στις 12 Μάρ­τη στους κινηματογράφους.

Ο τίτλος της ται­νί­ας είναι από την έκκλη­ση του Γάλ­λου κομ­μου­νι­στή ποι­η­τή Paul Eluard για τα παι­διά του Εμφυ­λί­ου Πολέ­μου, κατά τη διάρ­κεια της επί­σκε­ψής του στις θέσεις των μαχη­τών του ΔΣΕ στο Γράμ­μο, και ανα­φέ­ρε­ται σε ένα απο­σιω­πη­μέ­νο και απω­θη­μέ­νο γεγο­νός του εμφυ­λί­ου πολέμου:

«Η ται­νία πραγ­μα­τεύ­ε­ται το θέμα των παι­διών του Εμφυ­λί­ου. Ανά­με­σα σε όλα τα άλλα που εξε­λίσ­σο­νταν, το λεγό­με­νο παι­δο­μά­ζω­μα ή παι­δο­σώ­σι­μο ήταν κι αυτό ένα κυρί­αρ­χο θέμα. Δεν είναι λίγο πράγ­μα η μετα­κί­νη­ση 60.000 παι­διών από τρεις — τέσ­σε­ρις νομούς. 30.000 μετα­κι­νή­θη­καν από το Δημο­κρα­τι­κό Στρα­τό στις τότε σοσια­λι­στι­κές χώρες και 30.000 μετα­φέρ­θη­καν από τον κυβερ­νη­τι­κό στρα­τό στις 52 “Παι­δου­πό­λεις”, που φτιά­χτη­καν σε λιγό­τε­ρο από 5 μήνες από τη βασί­λισ­σα Φρει­δε­ρί­κη», λέει ο σκη­νο­θέ­της Διο­νύ­σης Γρη­γο­ρά­τος σε συνέ­ντευ­ξή του στο Ριζο­σπά­στη. (Όλη η συνέ­ντευ­ξη ΕΔΩ)

Ανα­λυ­τι­κή σύνο­ψη της ταινίας

Αθή­να 2008. Στο κατα­σκό­τει­νο Πάρ­κο, το περι­πο­λι­κό της Αστυ­νο­μί­ας – που ψάχνει για ένα κορι­τσά­κι, θύμα απα­γω­γής – εντο­πί­ζει στην Παι­δι­κή Χαρά, μια … ΓΙΑΓΙΑ, πεσμέ­νη κάτω από τις κού­νιες, σε ημι­κω­μα­τώ­δη κατάσταση!

Αργό­τε­ρα, στο Νοσο­κο­μείο, ο γιος και η εγγο­νή της – η ΕΡ’ΜΗ – που κατα­φτά­νουν, φωτί­ζουν κάπως τα πράγ­μα­τα όταν εξη­γούν στην Αστυ­νο­μία και την Αντι­τρο­μο­κρα­τι­κή πως πρό­κει­ται για Πολι­τι­κή Πρό­σφυ­γα από την πρώ­ην Σοβιε­τι­κή Ένω­ση που εδώ και χρό­νια βρί­σκε­ται σε κώμα ή σε «συνει­δη­τή» κατά­στα­ση να κοι­μά­ται και να μη μιλάει!

Όταν, μετά 7 μέρες, ξανα­φέρ­νουν τη ΓΙΑΓΙΑ σπί­τι, συν­δε­δε­μέ­νη μέσω ενός Laptop με τον Εγκε­φα­λο­γρά­φο του νοσο­κο­μεί­ου — κατά σύστα­ση του νεα­ρού Για­τρού που φλερ­τά­ρει την ΕΡ’ΜΗ — βγαί­νουν στην επι­φά­νεια πολ­λά, που πυρο­δο­τούν στην ΕΡ’ΜΗ την επι­θυ­μία να μάθει περισ­σό­τε­ρα. Και για το «Παι­δο­μά­ζω­μα» ή «Παι­δο­σώ­σι­μο» γενι­κά και για την περι­πέ­τεια, την ατο­μι­κή, της ΓΙΑΓΙΑΣ.

Επη­ρε­α­σμέ­νη και από τη δου­λειά της ως Επε­ξερ­γα­στής Αρχεια­κού Υλι­κού, δια­λέ­γει να μπει στην blogό­σφαι­ρα – με κεί­με­να και αρχεια­κό υλι­κό – επι­διώ­κο­ντας επα­φές και πλη­ρο­φο­ρί­ες. Και δεν πέφτει έξω. Σχε­δόν αμέ­σως κατα­φτά­νουν δυο σχό­λια. Από έναν Πανε­πι­στη­μια­κό, τον MASTER που κάνει δια­τρι­βή στο θέμα και από έναν άλλο, τον Ρ., που οργα­νώ­νει παρά­στα­ση για την επέ­τειο των 60 χρό­νων. Ο οποί­ος, μάλι­στα, προ­τεί­νει και συνερ­γα­σία με τη μέθο­δο «work in progress».

Πράγ­μα που υλο­ποιεί­ται άμε­σα, μετά την επι­τυ­χία της ΕΡ’ΜΗΣ να εντο­πί­σει δυο παι­διά από τους τρεις φίλους της ΓΙΑΓΙΑΣ. Την ΟΛΥΜΠΙΑ που είχε οδη­γη­θεί εκτός Ελλά­δος κι έφτα­σε να γίνει χορεύ­τρια και χορο­γρά­φος στα Μπολ­σόι και το ΓΙΩΡΓΟ που είχε κλει­στεί στις Παι­δο­πό­λεις και κατέ­λη­ξε εναερίτης-ηλεκτρολόγος!

Η «work in progress» αρχί­ζει, με πρω­τα­γω­νι­στές-υπο­βο­λείς την ΟΛΥΜΠΙΑ και το ΓΙΩΡΓΟ αλλά και τη ΓΙΑΓΙΑ – με την εύγλωτ­τη σιω­πή της στο Laptop-Εγκε­φα­λο­γρά­φο – αλλά και τη δια­κρι­τι­κή παρα­κο­λού­θη­ση της Αντιτρομοκρατικής!

Σιγά-σιγά – μέσα από το σασπένς της Έρευ­νας και το θρί­λερ της από­κτη­σης κρυμ­μέ­νων στοι­χεί­ων – φωτί­ζε­ται το οδοι­πο­ρι­κό των παι­διών στην γενι­κό­τη­τα του αλλά και των τεσ­σά­ρων παι­διών ατο­μι­κά. Σαν ένα road movie με στοι­χεία σύγ­χρο­νης Τρα­γω­δί­ας για την απώ­λεια της παι­δι­κής ζωής, τον αδελ­φο­κτό­νο Πόλε­μο των γονιών και τα ψυχο­λο­γι­κά τραύ­μα­τα που τους έχουν σημα­δέ­ψει ως παι­διά και που τα κου­βα­λούν ως ενή­λι­κες σήμε­ρα, ζώντας ανά­με­σα μας, την Οικο­νο­μι­κή και Κοι­νω­νι­κή Κρί­ση που τους στε­ρεί και την «Τρί­τη ηλικία»!

Παράλ­λη­λα φωτί­ζο­νται και οι σχέ­σεις που ανα­πτύσ­σο­νται ανά­με­σα στα πρό­σω­πα των γεγο­νό­των και τους ερευ­νη­τές –ιδί­ως της ΕΡ’ΜΗΣ και του νεα­ρού ΓΙΑΤΡΟΥ- και ανι­χνεύ­ο­νται συμπε­ρι­φο­ρές που προ­έρ­χο­νται –εκτός από τις ταυ­τί­σεις της ΕΡ’ΜΗΣ με τη ΓΙΑΓΙΑ (virtual reality from the past?)– από τις εγγρα­φές στον «σκλη­ρό» μας δίσκο!

gr3

Στο «FILS DE GRÈCE» πρω­τα­γω­νι­στούν η Τζέ­νη Σταυ­ρο­πού­λου και ο Πέτρος Για­σε­μής, πρό­σω­πα που έχουν βιώ­σει τα γεγο­νό­τα όπως η Ολυ­μπία Γελο­δά­ρη (χορο­γρά­φος, πρα­κτι­κή εξά­σκη­ση στα Μπολ­σόι, επι­κε­φα­λής στην Όπε­ρα της Οδησ­σού, Λυρι­κή Σκη­νή), ο Γιώρ­γος Παί­ζιος (Παι­δο­πο­λί­της και ονο­μα­στός ενα­ε­ρί­της της ΔΕΗ), παι­διά από τον Γράμ­μο και το Βίτσι, και νέοι από την Τασκένδη.

Συμπρω­τα­γω­νι­στούν: Γιάν­νης Θωμάς, Αντώ­νης Βλη­σί­δης, Βίκυ Σταύ­ρα­κα, Αλε­ξά­ντερ Γιέ­λο­νοβ, Παύ­λος Ορκόπουλος.

Διεύ­θυν­ση Φωτο­γρα­φί­ας: Γιάν­νης Βαλέ­ρας. Μοντάζ: Γιάν­νης Τσιου­λά­κης. Μου­σι­κή (τσέ­λο): Georg Mertens. Συνερ­γά­τες Σκη­νο­θέ­τη: Νίκος Αξαρ­λής, Φάνης Δαλέ­ζιος, Αντι­γό­νη Μητσι­μπού­να — Δαβά­κη. Τιμη­τι­κή ανα­φο­ρά στον Μάνο Ζαχα­ρία, τον Γιώρ­γο Σεβα­στί­κο­γλου και τον Από­στο­λο Μου­σού­ρη, που κατέ­γρα­ψαν το γεγο­νός στην επο­χή του.

Σενά­ριο — Σκη­νο­θε­σία: Διο­νύ­σης Γρηγοράτος

Παρα­γω­γή: Κων­στα­ντί­νος Δ. Γρηγοράτος

Περισ­σό­τε­ρες πλη­ρο­φο­ρί­ες για την ται­νία μπο­ρεί­τε να βρεί­τε στην ιστο­σε­λί­δα (από όπου και η ανα­λυ­τι­κή σύνο­ψη) www.filsdegrece.gr

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο