Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Παρουσίαση βιβλίου για το μαθητικό κίνημα — “Κάτσε καλά Γεράσιμε”

Το Μαρ­ξι­στι­κό Βιβλιο­πω­λείο σας προσκαλεί 

στην παρου­σί­α­ση του βιβλί­ου του Δημή­τρη Σκλαβενίτη,

 
«Κάτσε καλά, Γεράσιμε…»
Μαθη­τι­κό κίνη­μα & κατα­λή­ψεις 1974–2000.
Θα μιλή­σουν ο συγ­γρα­φέ­ας Δημή­τρης Σκλαβενίτης
και ο δημο­σιο­γρά­φος Γιώρ­γος Πίττας
την Τρί­τη 18 Οκτω­βρί­ου, 7.30 μ.μ. στο Μαρ­ξι­στι­κό Βιβλιοπωλείο
Φει­δί­ου 14 (πίσω από το Τιτάνια)

Πρό­κει­ται για ένα πανό­ρα­μα του μαθη­τι­κού κινή­μα­τος και των μαχη­τι­κών κινη­το­ποι­ή­σε­ων στα σχο­λεία από την αρχή της Μετα­πο­λί­τευ­σης μέχρι το τέλος του αιώ­να: από την γέν­νη­ση του μαθη­τι­κού κινή­μα­τος το 1974–1981 μέχρι τις μαθη­τι­κές κινη­το­ποι­ή­σεις την επο­χή της “αλλα­γής” επί ΠΑΣΟΚ το 1982–1987 αλλά και την εξέ­λι­ξη των μαχών στα σχο­λεία ολό­κλη­ρη τη δεκα­ε­τία του 1990.

Με έμφα­ση, μέσα σε αυτή τη μεγά­λη δια­δρο­μή, στις κορυ­φώ­σεις: Το πρώ­το ιστο­ρι­κά κατα­γε­γραμ­μέ­νο κύμα μαθη­τι­κών κατα­λή­ψε­ων στα Πολυ­κλα­δι­κά Λύκεια το 1986. Τις κατα­λή­ψεις του 1990–91 ενά­ντια στο Μητσο­τά­κη και τη δολο­φο­νία του αγω­νι­στή καθη­γη­τή Νίκου Τεμπο­νέ­ρα. Και τις κατα­λή­ψεις και τα συλ­λα­λη­τή­ρια ενά­ντια στην εκπαι­δευ­τι­κή «μεταρ­ρύθ­μι­ση» του Γερά­σι­μου Αρσέ­νη την περί­ο­δο 1998–1999. Εξ ου και ο τίτλος του βιβλί­ου “Κάτσε καλά Γερά­σι­με…” από το σύν­θη­μα που κυριαρ­χού­σε στα συλ­λα­λη­τή­ρια των μαθη­τών εκεί­νη την περίοδο.

Ντο­κου­μέ­ντα

Είναι η πρώ­τη φορά που το μαθη­τι­κό κίνη­μα της μετα­πο­λι­τευ­τι­κής περιό­δου ‑κι ως εκ τού­του ενός σημα­ντι­κού κομ­μα­τιού του μετα­πο­λι­τευ­τι­κού νεο­α­λαι­ί­στι­κου κινή­μα­τος- γίνε­ται βιβλίο κι αυτό το γεγο­νός το κάνει εξαι­ρε­τι­κό από μόνο του. Επι­πλέ­ον, είναι γεμά­το από ντο­κου­μέ­ντα και ζωντα­νές περι­γρα­φές των τότε μαθη­τών και μαθη­τριών που πρω­τα­γω­νί­στη­σαν στις κατα­λή­ψεις. “Η έρευ­να, βασι­σμέ­νη σε πλή­θος τεκ­μη­ρί­ων (μαθη­τι­κές εφη­με­ρί­δες και περιο­δι­κά, μπρο­σού­ρες, προ­κη­ρύ­ξεις και ημε­ρή­σιο Τύπο) καθώς και σε προ­φο­ρι­κές μαρ­τυ­ρί­ες μαθη­τών που πρω­το­στά­τη­σαν στις κινη­το­ποι­ή­σεις, συν­θέ­τει για πρώ­τη φορά την εικό­να των μαθη­τών ως ιστο­ρι­κού συλ­λο­γι­κού υπο­κει­μέ­νου”, δια­βά­ζου­με στην παρου­σί­α­ση στο οπι­σθό­φυλ­λο του βιβλίου.

“Η ιστο­ρία του μαθη­τι­κού κινή­μα­τος σκια­γρα­φεί­ται σε αλλη­λε­ξάρ­τη­ση με τη σύγ­χρο­νη πολι­τι­κή ιστο­ρία της χώρας και την ιστο­ρι­κή δια­δρο­μή των εκπαι­δευ­τι­κών μεταρ­ρυθ­μί­σε­ων. Η έρευ­να, με επί­κε­ντρο πάντα τους μαθη­τές, παρα­κο­λου­θεί στε­νά και τους τρεις άξο­νες και επι­χει­ρεί να εξα­κρι­βώ­σει πώς δια­πλέ­κο­νται και συσχε­τί­ζο­νται. Ανα­λύ­ε­ται όχι μόνο η στά­ση και ο ρόλος των μαθη­τών, αλλά και των εκπαι­δευ­τι­κών και των γονέ­ων, κυρί­ως μέσα από τις θεσμι­κές και οργα­νω­μέ­νες τους εκφρά­σεις, όπως η ΟΛΜΕ και οι σύλ­λο­γοι γονέων.

Έμφα­ση δίνε­ται στη μελέ­τη των πολι­τι­κών παρα­γό­ντων της κινη­μα­τι­κής δρά­σης, ενώ ανα­λύ­ε­ται σε βάθος ο κατα­λυ­τι­κός ρόλος που δια­δρα­μά­τι­σαν οι μαθη­τι­κές κομ­μα­τι­κές παρα­τά­ξεις στην οργά­νω­ση του μαθη­τι­κού συν­δι­κα­λι­σμού. Τέλος, ενδε­λε­χής ανα­φο­ρά γίνε­ται στην κατά­λη­ψη των σχο­λεί­ων ως βασι­κής μορ­φής δρά­σης των μαθη­τών και στον τρό­πο που αυτή συν­δέ­ε­ται άρρη­κτα με την άνο­δο και την κάμ­ψη του μαθη­τι­κού κινήματος”.

Είναι πραγ­μα­τι­κά ευκαι­ρία για όλους τους σημε­ρι­νούς μαθη­τές, φοι­τη­τές και εκπαι­δευ­τι­κούς να γνω­ρί­σουν (αλλά και να θυμη­θούν) την πρό­σφα­τη παρά­δο­ση των κοι­νών εργα­τι­κών και νεο­λαι­ί­στι­κων αγώ­νων στη δευ­τε­ρο­βάθ­μια εκπαί­δευ­ση. Άλλω­στε, πολ­λά από τα συν­θή­μα­τα των κατα­λή­ψε­ων του 1990–91 ‑που συμπλη­ρώ­νουν την έκδο­ση μαζί με ένα χρο­νο­λό­γιο της αντί­στοι­χης περιό­δου αλλά και ένα φωτο­γρα­φι­κό υλι­κό των δια­δη­λώ­σε­ων και των κατει­λημ­μέ­νων σχο­λεί­ων- δεν έχουν στα­μα­τή­σει να ακού­γο­νται μέχρι σήμερα.

Υστε­ρό­γρα­φο του Ατέ­χνως: δια­τη­ρώ­ντας τις επι­φυ­λά­ξεις μας για τους περιο­ρι­σμούς που προ­κύ­πτουν από την πολι­τι­κή σκο­πιά των διορ­γα­νω­τών της εκδή­λω­σης και του συγ­γρα­φέα, θεω­ρού­με ωστό­σο ενδια­φέ­ρον κι επί­και­ρο το συγκε­κρι­μέ­νο βιβλίο και το πλή­θος ιστο­ρι­κών στοι­χεί­ων που δίνει για ένα τόσο σημα­ντι­κό ζήτημα.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο