Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ryanair: Ήθελε χρέωση τουαλέτας, θέσεις ορθίων και έξτρα χρέωση για υπέρβαρους επιβάτες — Απαγορεύει το συνδικαλισμό

 Γρά­φει ο Πάνος Αλε­πλιώ­της //

Απήρ­γη­σαν οι εργα­ζό­με­νοι της Ryanair, εται­ρεί­ας χαμη­λού κόστους, σε έξι ευρω­παϊ­κές χώρες στις 28 Σεπτεμ­βρί­ου μετά την άρνη­ση της εται­ρεί­ας να ανα­γνω­ρί­σει το δικαί­ω­μα τους να συν­δι­κα­λί­ζο­νται και να εκπρο­σω­πού­νται από τους εκλεγ­μέ­νους αντι­προ­σώ­πους τους για τα αιτή­μα­τά τους, όπως το να μην δια­τη­ρούν μπλο­κά­κια και να γίνουν μόνιμοι.

Η Ryanair έγι­νε γνω­στή για τα φθη­νά της εισι­τή­ρια, που τα προ­τι­μού­σαν οι μετα­νά­στες και οι φοι­τη­τές, αλλά με τις πονη­ριές και τις προ­σαυ­ξή­σεις που ακο­λού­θη­σαν δεν είναι πια τόσο φτη­νά. Γνω­στή ακό­μη και για τις συχνές καθυ­στε­ρή­σεις και τις ακυ­ρώ­σεις των πτήσεων.

Κατά τα άλλα η Ryanair είναι η μεγα­λύ­τε­ρη εται­ρεία χαμη­λού κόστους στην Ευρώ­πη. Πετά­ει από και προς 215 αερο­δρό­μια σε όλη την Ευρώ­πη σε 37 χώρες και έχει 86 επι­χει­ρη­σια­κές βάσεις στην Ευρώ­πη και τη βόρεια Αφρι­κή. Η εται­ρεία σύμ­φω­να με δικά της στοι­χεία απα­σχο­λεί 14.500 εργα­ζό­με­νους. Το οικο­νο­μι­κό έτος 2017/2018 η επι­χεί­ρη­ση έκα­νε τζί­ρο 7,15 δισε­κα­τομ­μύ­ρια ευρώ και είχε κέρ­δος 1,45 δισε­κα­τομ­μύ­ρια ευρώ.

Οι συν­θή­κες για τους εργα­ζό­με­νους είναι πολύ άσχη­μες. Απα­γο­ρεύ­ει η εται­ρεία την ίδρυ­ση σωμα­τεί­ου για τους εργα­ζό­με­νους και δεν δέχε­ται να μιλή­σει με τους εκπρο­σώ­πους των σωμα­τεί­ων, όπου υπάρχει. 

Αγα­νά­κτη­σαν τα πλη­ρώ­μα­τα, πρώ­τα οι πιλό­τοι και τώρα και το προ­σω­πι­κό της καμπί­νας, οι ιπτά­με­νοι συνο­δοί. Στην Γερ­μα­νία, για δεύ­τε­ρη φορά, Βέλ­γιο, Πορ­το­γα­λία. Ολλαν­δία, Ισπα­νία και Ιτα­λία κατε­βαί­νουν σε απερ­γία για να μπο­ρούν να έχουν συν­δι­κα­λι­στι­κή εκπρο­σώ­πη­ση, όπως τα κατά­φε­ραν οι Σου­η­δοί πιλό­τοι πριν από μερι­κές εβδο­μά­δες. Η μονι­μο­ποί­η­ση όλου του προ­σω­πι­κού είναι ένα από τα κύρια αιτή­μα­τά τους.

Βγά­ζει δισε­κα­τομ­μύ­ρια και όμως οι πιλό­τοι πρέ­πει να πλη­ρώ­νουν όχι μόνο την εκπαί­δευ­σή τους αλλά και το νερό και τον καφέ στο πιλο­τή­ριο. Σε κάποιες περι­πτώ­σεις μάλι­στα, έχο­ντας ολο­κλη­ρώ­σει την θεω­ρη­τι­κή τους εκπαί­δευ­ση αλλά και την πρα­κτι­κή σε επί­πε­δο προ­σο­μοί­ω­σης, πρέ­πει και πάλι να πλη­ρώ­σουν για τη θέση του συγκυβερνήτη.

Απεργία στην Γερμανία στις 12 Σεπτέμβρη. Οι απεργοί φορούν μάσκες

Απερ­γία στην Γερ­μα­νία στις 12 Σεπτέμ­βρη. Οι απερ­γοί φορούν μάσκες

Ακό­μη οι εργα­ζό­με­νοι δεν παίρ­νουν χρή­μα­τα για υπε­ρω­ρί­ες που ανα­γκά­ζο­νται να κάνουν όταν υπάρ­χουν μεγά­λες καθυ­στε­ρή­σεις ούτε χρή­μα­τα για φαγη­τό ή για απα­ραί­τη­τες δια­νυ­κτε­ρεύ­σεις. Τους θεω­ρούν ελεύ­θε­ρους συνερ­γά­τες, «επι­χει­ρη­μα­τί­ες», οι οποί­οι θα πρέ­πει να πλη­ρώ­νουν από την τσέ­πη τους διπλά­σια ποσά στην κοι­νω­νι­κή ασφάλιση.

Όσοι έχουν ταξι­δέ­ψει με την αερο­πο­ρι­κή εται­ρεία Ryan ξέρουν για το απα­ρά­δε­κτο σέρ­βις που υπάρ­χει. Ούτε νερό δεν προ­σφέ­ρε­ται δωρε­άν και σε όλη την πτή­ση γίνο­νται συνε­χώς διά­φο­ρες κληρώσεις.

Τελευ­ταία δεν δέχε­ται τις χει­ρα­πο­σκευ­ές που για πολ­λούς, ιδιαί­τε­ρα νέους και φοι­τη­τές ήταν μια λύση καθώς μία απο­σκευή κοστί­ζει 30–35 ευρώ! 

Τα αερο­πλά­να δεν δια­θέ­τουν ανα­κλι­νό­με­να καθί­σμα­τα, δεν έχουν τσέ­πες μπρο­στά, τα σωσί­βια στοι­βά­ζο­νται στον χώρο πάνω από τον επι­βά­τη και όχι κάτω από το κάθι­σμα. Είναι βρώ­μι­κα, στε­νά, παλιά και ατη­μέ­λη­τα αεροπλάνα!

Η Ryanair ήθελε, αλλά εμπο­δί­στη­κε από τους κανό­νες ασφα­λεί­ας, να παραγ­γεί­λει αερο­σκά­φη χωρίς σκιά­δια παρα­θύ­ρων, την κατάρ­γη­ση δύο τουα­λε­τών, ώστε να προ­στε­θούν έξι επι­πλέ­ον θέσεις επι­βα­τών, τον επα­να­σχε­δια­σμό του αερο­σκά­φους ώστε να επι­τρέ­πο­νται όρθιοι επι­βά­τες που θα ταξι­δεύ­ουν σε «κάθε­τες θέσεις»!

Ήθε­λε ακό­μη την επι­πλέ­ον χρέ­ω­ση όσων επι­βα­τών επι­θυ­μούν να χρη­σι­μο­ποι­ή­σουν τις τουα­λέ­τες, την επι­πλέ­ον χρέ­ω­ση για τους υπέρ­βα­ρους επι­βά­τες και την υπο­χρέ­ω­ση των επι­βα­τών να μετα­φέ­ρουν τις απο­σκευ­ές που πρό­κει­ται να παρα­δο­θούν μέχρι το ίδιο το αεροπλάνο.

Έξι ευρώ κοστί­ζει το τσεκ-ιν μέσω ίντερ­νετ, 70 ευρώ για επα­νέκ­δο­ση εισι­τη­ρί­ου αν χάθη­κε η εκτύ­πω­ση ενώ τα στοι­χεία βρί­σκο­νται κατα­χω­ρη­μέ­να και 100 ευρώ για τσεκ-ιν αν κάποιος δεν έχει προ­λά­βει ή δεν δια­θέ­τει κομπιού­τερ, τερ­τί­πια για μεγα­λύ­τε­ρο κέρ­δος. Το 2002, αρνή­θη­κε να παρά­σχει ανα­πη­ρι­κές καρέ­κλες για τους επι­βά­τες με ανα­πη­ρία και κατα­δι­κά­στη­κε σε πρό­στι­μο. Αμέ­σως ανέ­βα­σε την τιμή του εισι­τη­ρί­ου 0,5 ευρώ για να ρεφά­ρει το πρόστιμο. 

ryanair 5

Δια­βά­ζο­ντας και ακού­γο­ντας όμως την είδη­ση για την απερ­γία στις εφη­με­ρί­δες και στις τηλε­ο­ρά­σεις μόνο στε­να­χώ­ρια βγά­ζει κανείς με τους τίτλους: 40.000 επι­βά­τες θα ταλαι­πω­ρη­θούν σήμε­ρα, δια­λα­λούν και δεν προ­σθέ­τουν κου­βέ­ντα για την μόνι­μη ταλαι­πω­ρία των εργαζομένων.

Τι να θαυ­μά­σει κανείς πρώ­τα; τον κιτρι­νι­σμό η τον κοι­νω­νι­κό αυτοματισμό;

Το χει­ρό­τε­ρο κατόρ­θω­μα όμως της Ryanair είναι πως έχει συμπα­ρα­σύ­ρει και μεγά­λες εται­ρί­ες στο ίδιο μοντέ­λο όπως για παρά­δειγ­μα την πάλαι ποτέ πανί­σχυ­ρη Σου­η­δι­κή SAS αλλά και όλες τις υπό­λοι­πες που έχουν αφαι­ρέ­σει την απο­σκευή από την τιμή του εισι­τη­ρί­ου και πλη­ρώ­νε­ται εξτρά. Ακό­μη και για τις χει­ρα­πο­σκευ­ές, που τις αρπά­ζουν κυριο­λε­κτι­κά μέσα από τα χέρια την ώρα της επι­βί­βα­σης και τις στέλ­νουν στο θάλα­μο των  απο­σκευών  για να συντο­μεύ­σουν τον χρό­νο απο­γεί­ω­σης και άρα να κερ­δί­σουν χρό­νο και χρή­μα­τα, δημιουρ­γώ­ντας καθυ­στέ­ρη­ση στους επι­βά­τες που πρέ­πει να τις περι­μέ­νουν μετά την απογείωση.

________________________________________________________________________________________________

Πάνος Αλεπλιώτης Δημοτικός σύμβουλος Πυλαίας Θεσσαλονίκης 87/90 και 99/2002. Αντιδήμαρχος Πυλαίας από το 1987 έως και το 1990 και από το 1999 έως και το 2000. Εργάστηκε σαν γεωλόγος, περιβαλλοντολόγος και χωροτάκτης στην Ελλάδα και στην Σουηδία

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο