Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Tα σαΐνια της απάτης με τα “Kαλάθια της Nοικοκυράς”

Ενώ οι ανα­τι­μή­σεις καλά κρα­τούν –μαζί και η αισχρο­κέρ­δεια, το μεγά­λο κεφά­λαιο να τρί­βει τα χέρια του, οι παρα­τρε­χά­με­νοι «μικροί» παλεύ­ουν –τύφλα να χουν, μετα­ξύ τους για κανα κόκ­κα­λο και οι άνθρω­ποι του μόχθου και της δου­λειάς –η λαϊ­κή οικο­γέ­νεια, (ανα)στενάζουν

Στο μετα­ξύ με ρυθ­μούς μέχρι και 5πλάσιους ‑10πλάσιους του «συνή­θους μέσου όρου» ακρι­βαί­νουν τα πάντα. Σύμ­φω­να με τη στα­τι­στι­κή υπη­ρε­σία (στοι­χεία Σεπ 2022) ο «“εναρ­μο­νι­σμέ­νος” Δεί­κτης Τιμών Κατα­να­λω­τή \ Πλη­θω­ρι­σμός – παρου­σί­α­σε ετή­σια μετα­βο­λή +12% …από 2,0% στο 2ο 3μηνο και αφού  μειώ­θη­κε κατά 0,29 τον Αύγουστο.

Kαλάθι της Nοικοκυράς” το λένε τα σαΐνια

Πάνε χρό­νια –βασι­κά από το 2000 και μετά, που οι αστοί «εφεύ­ραν» ‑δημιούρ­γη­σαν δηλ. ένα ακό­μη εργα­λείο: Market Basket (στα αγγλικά)…Canasta Básica Alimentaria (Ισπα­νία, Χιλή, Μεξι­κό, Αργεντινή)…Warenkorb (Γερ­μα­νία)… Panier moyen οι Γάλ­λοι… paniere di consumo, οι γεί­το­νες Ιτα­λοί (από το 2011) …Koszyk dóbr i usług (Πολω­νία-Βαλέ­σα)  Cesta de consume (από το 1995 οι Πορ­το­γά­λοι) …Потребительская корзина (ο Πού­τιν) κλπ. προ­κει­μέ­νου να μαγει­ρεύ­ουν κατά το δοκούν τον λεγό­με­νο Δεί­κτη Τιμών Κατα­να­λω­τή (Γ.Δ.Τ.Κ ‑τιμά­ριθ­μο).

Να σου λένε δηλ. «τόσο αύξη­ση ζητάς»; Τρε­λός είσαι; …Αφού όλα φτη­ναί­νουν! Μεί­ω­ση τιμών έχου­με συνο­λι­κά! –ακρι­βαί­νει πετρέ­λαιο και αέριο; ΟΚ! αλλά τι σε νοιά­ζει; Μήπως έχεις ντί­ζελ αυτο­κί­νη­το ή θα ανά­ψεις θέρ­μαν­ση; Και που να βρε­θούν τα λεφτά ε…ε…ε! Θέλεις να κλεί­σει το εργο­στά­σιο που δου­λεύ­εις και να μεί­νεις στο δρό­μο –ηλί­θιε! (αυτό είναι παλιό, το πε ο Αντρέ­ας –κου­νώ­ντας «δια­κρι­τι­κά» τη δαμό­κλεια σπά­θη: εγώ μαζί σας είμαι, αλλά προ­σέξ­τε! Εκτός από το δίκιο του εργά­τη υπάρ­χει και το δίκιο του άνερ­γου! Που σαι ρε Τσο­βό­λα; Δώσ’τα όλα…)

Έτσι οι τσου­χτε­ρές ανα­τι­μή­σεις σε είδη και υπη­ρε­σί­ες πλα­τιάς λαϊ­κής κατα­νά­λω­σης που ξεπερ­νούν κατά πολύ την αύξη­ση που εμφα­νί­ζει — σε μέσα επί­πε­δα — ο επί­ση­μος (μαγει­ρε­μέ­νος) επί­ση­μος δεί­κτης τιμών θάβο­νται σε μια εικο­νι­κή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα μακριά από την ζοφε­ρή που βιώ­νουν τα πλα­τιά λαϊ­κά στρώ­μα­τα, με κύμα­τα ακρί­βειας που έρχο­νται και ξανάρ­χο­νται, τόσο σε φάση τρε­λών κερ­δών των καπι­τα­λι­στών, όσο και ύφε­σης της οικονομίας.

Τα ανα­λυ­τι­κά στοι­χεία ΕλΣταΤ (πρώ­ην ΕΣΥΕ) με βάση τις επι­μέ­ρους αυξή­σεις σε είδη και κατη­γο­ρί­ες – τα λεγό­με­να απο­λύ­τως ανα­γκαία προ­ϊ­ό­ντα και υπη­ρε­σί­ες που συν­θέ­τουν το γενι­κό δεί­κτη τιμών κατα­να­λω­τή μαγει­ρεύ­ο­νται επι­δέ­ξια (κατ’ εντο­λή των εχό­ντων και κατε­χό­ντων) και λέμε το ψωμί ψωμά­κι (μόλις αυτές τις μέρες η αλυ­σί­δα φούρ­νων – εστια­το­ρί­ων «Βενέ­της» με 120 κατα­στή­μα­τα ‑τα 60 εξ αυτών franchise στέλ­νει SOS –έκκλη­ση στον Μητσοτάκη)

Περί “αθέμιτης κερδοφορίας

Ήδη, αρχές Σεπτέμ­βρη ξεκί­νη­σε η «μάχη της λίστας» (31 κατη­γο­ρί­ες | 50 προ­ϊ­ό­ντα) στο «καλά­θι της νοι­κο­κυ­ράς» για τα σού­περ μάρ­κετ: Ρύζι –συγκε­κρι­μέ­νου τύπο, Ψωμί ‑για τοστ, «φραν­τζό­λα»;; +Φρυ­γα­νιές, Μακα­ρό­νια ‑Νο 6, χοι­ρι­νό + που­λε­ρι­κά συσκευα­σμέ­να, αλλα­ντι­κά γαλο­πού­λα ή/και πάρι­ζα, ψάρια κατε­ψυγ­μέ­να, γάλα φρέ­σκο πλή­ρες+ χαμη­λά λιπαρά+εβαπορέ, Για­ούρ­τι από γάλα αγε­λά­δας, τυρί Φέτα + με Χαμη­λά Λιπα­ρά, χυμός τομά­τας, αυγά Κλω­βο­στοι­χί­ας και Αχυ­ρώ­να, Μαρ­γα­ρί­νες, ελαιό­λα­δο Ηλιέ­λαιο, αρα­κάς – μπά­μιες — φασο­λά­κια – κατε­ψυγ­μέ­να, Λευ­κή ζάχα­ρη, Παι­δι­κές τρο­φές, καφές –Ελλη­νι­κός, στιγ­μιαί­ος και γαλ­λι­κός, Τσάι ή Χαμο­μή­λι, Κακάο, Εμφια­λω­μέ­νο μεταλ­λι­κό νερό 500ml Χυμός πορ­το­κά­λι, Απο­λυ­μα­ντι­κά – αντι­ση­πτι­κά, Χαρ­τί κου­ζί­νας, Οδο­ντό­κρε­μες, Χαρ­τί υγεί­ας, Σερ­βιέ­τες, Ταμπόν,    Σαμπουάν, Πάνες ακρά­τειας, μωρο­μά­ντη­λα, Τρο­φή για σκύ­λους και γάτες…

Και μόνο από αυτό τον κατά­λο­γο, κατα­λα­βαί­νου­με πως πρό­κει­ται για πατιρ­ντί κανο­νι­κό …το μακα­ρό­νι Νο 6 –ζητώ­ντας βοή­θεια από τις πένες και τα ριγκα­τό­νι, πλα­κώ­νε­ται στο ξύλο με τις σερ­βιέ­τες, ο γελα­δά­ρης τα βάζει με τις κλω­βο­στοι­χί­ες –γενι­κά κου­λου­βά­χα­τα με το παγό­βου­νο να κρύ­βει προ­σε­κτι­κά ακό­μη και την κορ­φή του.

Έτσι για πολ­λο­στή φορά η λαϊ­κή οικο­γέ­νεια βρί­σκε­ται μπρο­στά σε άλλη μία χοντρο­κομ­μέ­νη κοροϊ­δία το περι­βό­η­το «καλά­θι του νοι­κο­κυ­ριού» μία κίνη­ση εντυ­πω­σια­σμού όπως φαί­νε­ται και από την τρο­πο­λο­γία που κατέ­θε­σε το υπουρ­γείο Ανά­πτυ­ξης και Επεν­δύ­σε­ων στη Βουλή.

Ούτε καν λόγος για το ποια και πόσα προ­ϊ­ό­ντα θα εντάσ­σο­νται στο περι­βό­η­το καλά­θι, ενώ οι τιμές τους θα δια­μορ­φώ­νο­νται από τα ίδια τα σού­περ μάρ­κετ. Συγκε­κρι­μέ­να ανα­φέ­ρει ότι «ο κατά­λο­γος των προ­ϊ­ό­ντων που συμ­με­τέ­χουν και οι τιμές τους δια­μορ­φώ­νο­νται ελεύ­θε­ρα από τις επι­χει­ρή­σεις, τηρου­μέ­νου του άρθρου 58 του ν.4818/2021 (Α’ 124), περί αθέ­μι­της κερ­δο­φο­ρί­ας» (σσ. αφο­ρά την “περι­στο­λή” σε συν­θή­κες κρί­σης λόγω της παν­δη­μί­ας του κορω­νοϊ­ού COVID-19) Δηλα­δή, ακό­μη και αυτά τα προ­ϊ­ό­ντα θα μπο­ρούν κάλ­λι­στα να αυξη­θούν, απλά οι ανα­τι­μή­σεις θα είναι κάπως μικρό­τε­ρες σε σχέ­ση με τα υπό­λοι­πα, ανά­λο­γα με την …«φιλαν­θρω­πι­κή» διά­θε­ση των ομίλων.

Σύμ­φω­να με την τρο­πο­λο­γία, τα σού­περ μάρ­κετ «εντάσ­σουν ένα (1) του­λά­χι­στον προ­ϊ­όν από κάθε κατη­γο­ρία προ­ϊ­ό­ντων που περι­λαμ­βά­νε­ται στο καλά­θι του νοι­κο­κυ­ριού και δια­θέ­τουν προ­σι­τή τιμή, ιδί­ως συγκρι­τι­κά με τα υπό­λοι­πα προ­ϊ­ό­ντα ίδιας κατη­γο­ρί­ας…». Επί­σης «τα προ­ϊ­ό­ντα του κατα­λό­γου μπο­ρούν να δια­φο­ρο­ποιού­νται κάθε φορά που απο­στέλ­λε­ται από τους υπό­χρε­ους κατά­λο­γος προς το Υπουρ­γείο Ανά­πτυ­ξης και Επενδύσεων».

Η τρο­πο­λο­γία ανα­φέ­ρει ακό­μα ότι «καλά­θι του νοι­κο­κυ­ριού» πρέ­πει να έχουν «οι επι­χει­ρή­σεις υπε­ρα­γο­ρών τρο­φί­μων και άλλων προ­ϊ­ό­ντων που ασκούν δρα­στη­ριό­τη­τες λια­νι­κής πώλη­σης, των οποί­ων ο συνο­λι­κός ετή­σιος κύκλος εργα­σιών υπερ­βαί­νει τα ενε­νή­ντα εκα­τομ­μύ­ρια (90.000.000) ευρώ ετησίως».

Άνθρα­κες ο θησαυ­ρός, όπως ήταν ανα­με­νό­με­νο. Είναι προ­φα­νές πως με το «καλά­θι του νοι­κο­κυ­ριού» ούτε η ακρί­βεια που καλ­πά­ζει αντι­με­τω­πί­ζε­ται ούτε φυσι­κά η αξιο­πρε­πής δια­βί­ω­ση των λαϊ­κών οικο­γε­νειών δια­σφα­λί­ζε­ται. Απλά η κυβέρ­νη­ση κάνει μια ακό­μα προ­σπά­θεια να ρίξει στά­χτη στα μάτια όπως πράτ­τει και με τα διά­φο­ρα pass, αφή­νο­ντας στο απυ­ρό­βλη­το τις αιτί­ες της ακρί­βειας και της ενερ­γεια­κής φτώ­χειας του λαού.

Ο κοι­νο­βου­λευ­τι­κός εκπρό­σω­πος του ΚΚΕ, Νίκος Καρα­θα­να­σό­που­λος, μιλώ­ντας χτες στη Βου­λή υπο­γράμ­μι­σε πως πρό­κει­ται για μια πολι­τι­κή που έχουν εφαρ­μό­σει όλα τα αστι­κά κόμ­μα­τα, επο­μέ­νως είναι συνυ­πεύ­θυ­να, χαρα­κτη­ρί­ζο­ντας εμπαιγ­μό το “καλά­θι”, καθώς «δεν εξα­σφα­λί­ζει ούτε φτη­νά, ούτε επαρ­κή εμπο­ρεύ­μα­τα ‑Υπο­δει­κνύ­ε­τε στον κόσμο τι θα κατα­να­λώ­σει», είπε, προ­σθέ­το­ντας πως «οδη­γεί­τε στη συμπί­ε­ση των ανα­γκών του λαού» –και σημεί­ω­σε «για όλα αυτά η απά­ντη­ση θα δοθεί στην απερ­γία στις 9 Νοέμβρη».

Δοκι­μά­σα­με ένα google_άρισμα “Market basket” (σσ. το ξέρα­τε πως υπάρ­χει μέχρι και εφαρ­μο­γή στο Google Play; ‑θα κάνει τη ζωή πιο εύκο­λη! λένε) και αφού απέ­βη άκαρ­πη η παρα­πο­μπή ‑βρε­θή­κα­με μπρο­στά σε διά­φο­ρα “δεί­τε \ ανα­τρέξ­τε Market Basket New England grocery store chain Louisiana & Texas… defunct Los Angeles-area grocery store chains, see Market Basket California” και καμιά εκα­το­στή ακό­μη ολού­θε, πέσα­με στη θεω­ρη­τι­κή προ­σέγ­γι­ση: «καλά­θι αγο­ράς ή πακέ­το εμπο­ρευ­μά­των είναι μια στα­θε­ρή λίστα ειδών, σε δεδο­μέ­νες ανα­λο­γί­ες, με πιο κοι­νή χρή­ση την παρα­κο­λού­θη­ση της προ­ό­δου του πλη­θω­ρι­σμού σε μια οικο­νο­μία ή  συγκε­κρι­μέ­νη αγο­ρά, δηλ. μετρώ­ντας τις αλλα­γές στην αξία του χρή­μα­τος με την πάρο­δο του χρό­νου. Ένα καλά­θι αγο­ράς χρη­σι­μο­ποιεί­ται επί­σης με τη θεω­ρία της ισο­τι­μί­ας τιμής αγο­ράς για τη μέτρη­ση της αξί­ας του χρή­μα­τος σε δια­φο­ρε­τι­κά μέρη, με πιο κοι­νό τύπο το καλά­θι κατα­να­λω­τι­κών αγα­θών που χρη­σι­μο­ποιεί­ται για τον καθο­ρι­σμό του Δεί­κτη Τιμών Κατα­να­λω­τή (ΔΤΚ)» (απο­ρία ψάλ­του …βηξ).

Στις ΗΠΑ το δείγ­μα προσ­διο­ρί­ζε­ται από το Γρα­φείο …σε μηνιαία βάση και επε­ξερ­γά­ζε­ται περαι­τέ­ρω από ειδι­κούς στους νόμους της αγοράς.

Τρό­φι­μα και ποτά (δημη­τρια­κά πρω­ι­νού, γάλα, καφές, κοτό­που­λο, κρα­σί, γεύ­μα­τα πλή­ρους εξυ­πη­ρέ­τη­σης, σνακ), Κατοι­κί­ες (ενοι­κί­α­ση κύριας κατοι­κί­ας, ισό­πο­σο ενοί­κιο ιδιο­κτη­τών, μαζούτ, έπι­πλα κλπ), Ένδυ­ση (που­κά­μι­σα και που­λό­βερ, παντε­λό­νια, σορτς, φορέ­μα­τα, κοσμή­μα­τα), Μετα­φο­ρές (και­νούρ­για οχή­μα­τα, αερο­πο­ρι­κοί ναύ­λοι, βεν­ζί­νη, ασφά­λι­ση), Ιατρι­κή περί­θαλ­ψη (συντα­γο­γρα­φού­με­να φάρ­μα­κα και ιατρι­κές προ­μή­θειες ‑νοσο­κο­μεια­κές υπη­ρε­σί­ες), Ανα­ψυ­χή (τηλε­ο­ρά­σεις, παι­χνί­δια, κατοι­κί­δια και προ­ϊ­ό­ντα για κατοι­κί­δια, αθλη­τι­κός εξο­πλι­σμός, γυμνα­στή­ρια), Εκπαί­δευ­ση και Επι­κοι­νω­νία (δίδα­κτρα πανε­πι­στη­μί­ου, ταχυ­δρο­μι­κά τέλη, τηλε­φω­νι­κές υπη­ρε­σί­ες, λογι­σμι­κό υπο­λο­γι­στών και αξε­σουάρ), Άλλα αγα­θά και υπη­ρε­σί­ες (καπνός και προ­ϊ­ό­ντα καπνί­σμα­τος, κού­ρε­μα και άλλες προ­σω­πι­κές υπη­ρε­σί­ες, έξο­δα κηδείας…)

Τελι­κά σοφό­τε­ροι δε γίναμε…

Κάποιος ειδι­κός σύμ­βου­λος κυβέρ­νη­σης μάλι­στα ανα­φέ­ρει: Κατά τη μέτρη­ση του πλη­θω­ρι­σμού ή της αγο­ρα­στι­κής δύνα­μης, υπάρ­χουν δυσκο­λί­ες στην επι­λο­γή των αγα­θών που είναι κοι­νά και στα δύο σημεία του χρονο_χώρου… για­τί πρέ­πει να βρού­με αγα­θά που υπάρ­χουν σε δια­φο­ρε­τι­κές χρο­νι­κές στιγ­μές και, ιδα­νι­κά, να έχουν παρό­μοια χρη­σι­μό­τη­τα με τους κατα­να­λω­τές εκεί­νη την επο­χή. Αυτό είναι δύσκο­λο. Για παρά­δειγ­μα, τα αυτο­κί­νη­τα μπο­ρεί να είναι κοι­νές αγο­ρές σήμε­ρα, αλλά δεν υπήρ­χαν το 1900, όταν τα άλο­γα χρη­σι­μο­ποιού­νταν για μετα­φο­ρά. Έτσι, παρό­λο που η μετα­φο­ρά είναι σημα­ντι­κή, η τοπο­θέ­τη­ση ενός αυτο­κι­νή­του στο καλά­θι είναι προ­βλη­μα­τι­κή. Αυτό το πρό­βλη­μα υπάρ­χει σε μικρά χρο­νι­κά δια­στή­μα­τα, επει­δή η έννοια του “αυτο­κί­νη­του” αλλά­ζει με το χρό­νο. Τα αυτο­κί­νη­τα του σήμε­ρα διαρ­κούν περισ­σό­τε­ρο και πηγαί­νουν πιο γρή­γο­ρα από τα αυτο­κί­νη­τα πριν από λίγα χρό­νια. Οι ερευ­νη­τές που μετρούν τον πλη­θω­ρι­σμό συνή­θως περι­λαμ­βά­νουν τη «μετα­φο­ρά» στο καλά­θι τους, επει­δή είναι μια σημα­ντι­κή αγο­ρά των κατα­να­λω­τών, αλλά πρέ­πει να υπο­λο­γί­ζουν αυτές τις διαφορές …

Όλοι στον αγώνα!
Όλοι στη Γενική Απεργία στις 9 Νοέμβρη!

«Λαέ, μη σφί­ξεις άλλο το ζωνάρι…»

Κανέ­νας παγωμένος!

Κανέ­νας πεινασμένος!

Κανέ­νας μόνος του!

KAMIA ANOXH – KAMIA ANAMONH
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΑΓΩΝΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ της αντι­λαϊ­κής πολι­τι­κής που γεν­νά φτώ­χεια, πεί­να, εκμε­τάλ­λευ­ση και πολέ­μους, που αφή­νει το λαό να ξεπα­γιά­ζει για να ζεσταί­νο­νται τα κέρ­δη των επι­χει­ρη­μα­τι­κών ομίλων 

ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ουσια­στι­κών αυξή­σε­ων στους μισθούς και στις συντά­ξεις, για συλ­λο­γι­κές συμ­βά­σεις που κατο­χυ­ρώ­νουν στα­θε­ρή δου­λειά με δικαιώ­μα­τα, για ρεύ­μα και βασι­κά αγα­θά φτη­νά για το λαό
«…μην έχεις πια την πεί­να για καμάρι…»

Σαρώ­νει το κύμα ακρίβειας
Άδειο το καλά­θι και γεμά­τα από­γνω­ση τα λαϊ­κά νοικοκυριά

ΓΕΝΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ 9 ΝΟΕΜΒΡΗ
Κάθε ώρα είναι ώρα μάχης για να σημά­νει ξεσηκωμός

Κώστας Καρυω­τά­κης ΑΠΑΝΤΑ μια άλλη ανάγνωση

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο