Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κώστας Ευαγγελάτος – “Εξεικονίσεις Art- Est” στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά

Την Πέμπτη 28 Μαρτίου, ώρα 7.30 μμ, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια ατομικής έκθεσης εικαστικών έργων του ζωγράφου, λογοτέχνη, θεωρητικού τέχνης Κώστα Ευαγγελάτου στις Αίθουσες της Δημοτικής Πινακοθήκης Πειραιά, Φίλωνος 29 (Κτίριο Παλαιού Ταχυδρομείου) με τίτλο: “Εξεικονίσεις Art- Est”.

Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο εικαστικό φάσμα με χαρακτηριστικά έργα του καλλιτέχνη που παρουσιάζονται σε τρείς ενότητες.

Η πρώτη ενότητα, περιλαμβάνει έργα που εκτέθηκαν τον Νοέμβριο του 2017 στο Παρίσι και τον Νοέμβριο του 2018 στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών. Η δεύτερη ενότητα περιλαμβάνει διαχρονική παρουσίαση προσωπογραφιών και σωματογραφιών που έχουν φιλοτεχνηθεί εκ του φυσικού και η τρίτη ενότητα πρόσφατες ανέκθετες ζωγραφικές συνθέσεις του με εννοιολογικά στοιχεία και ανθέμια.

euaggelatos2

“Ο Κώστας Ευαγγελάτος ανιχνεύει κάθε πτυχή φυσικού ή τεχνητού υλικού στοιχείου, αναζητεί μορφές, εμπνέεται ιδέες, επεξεργάζεται με την ευαισθησία του την ύλη και αποτυπώνει εικόνες αποκαλύπτοντας και αναδεικνύοντας τις ενυπάρχουσες αισθητικές δυνητικές αξίες. Η αντιληπτικότητά του δέχεται πολλαπλούς κραδασμούς, συλλαμβάνει αισθητικούς προβληματισμούς και η δημιουργικότητά του απλώνεται σε πολύπλευρους πειραματισμούς.

Επεξεργάζεται υπαρκτές ή φανταστικές εικόνες, μνήμες και έννοιες, χρησιμοποιεί υπαρκτά υλικά μορφολογικά στοιχεία, τα διασπά, τα αναιρεί και στη συνέχεια τα ανακυκλώνει, τα ανασυνθέτει και δημιουργεί νέα. Βέβαια, για να συνεννοηθούμε, έχουμε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε διάφορους προσδιορισμούς. Ωστόσο, κάθε φορά ξεφεύγει με μια ιδιότυπη πρόσληψη νέων τάσεων, με προτάσεις νέων εκφραστικών μέσων, με αποτυπώσεις νέων ιδεομορφικών συλλήψεων. Προσεγγίζει μορφολογικά δεδομένα, οικειοποιείται εκφραστικούς τρόπους, επιχειρεί νεωτερικές δοκιμές, προωθεί καινούργιες διατυπώσεις εξωτερικεύοντας προσωπικές ιδέες και διαθέσεις. Βιώνει ακατάπαυστα εικαστικές εμπειρίες που συμβάλλουν στην εξέλιξη του αισθητικού του προβληματισμού. Μέσα απο αυτές τις διεργασίες αποκαλύπτεται μια ακόρεστη, θα έλεγα, επιθυμία να προσεγγίσει εμπειρικά την περιβάλλουσα αισθητή, απτή ή νοητή αλλά και δυνητική πραγματικότητα. Το ενδιαφέρον είναι, ότι στην εικαστική του δημιουργία ξέρει να χρησιμοποιεί απλά μέσα παράγοντας αισθητικά αποτελέσματα με πρωτοτυπία στην έμπνευση και στην εκτέλεση.

Με αφετηρία τη φυσική ζωγραφική οδηγείται σ’ ένα ιδιαίτερα ευρύ πεδίο πολυδύναμων επιρροών, αντλεί εικαστικές πληροφορίες, προβάλλει υποκειμενικές συλλήψεις. Με τέτοιο εξοπλισμό διαπλέει τα πελάγη των αισθητικών του πεδίων και των συναισθηματικών του φορτίσεων. Ο φυσικός χώρος αποτέλεσε την πρώτη πηγή έμπνευσης του καλλιτέχνη. Αλλά εκεί που η έμπνευσή του δρα καταλυτικά είναι η μελέτη του ανθρώπινου σώματος. Στα προδρομικά φυσικά τοπία και στις σωματογραφίες οι σκληρές γραμμές και οι εμφατικοί, σχεδόν βίαιοι χρωματισμοί περιχαρακώνονται από ισχυρά περιγράμματα. Από εκεί θα προχωρήσει σε αφαιρετικές μορφοποιήσεις και σε γεωμετρικούς σχηματισμούς με έντονη την ανησυχία του καλλιτέχνη για τη διαμόρφωση προσωπικού ιδιώματος. Με τις νεφελογραφίες θα προχωρήσει στη σύνθεση δυναμικών πραγματικών ή ιδεατών τοπίων, υφαίνοντας ορίζοντες και συνάφειες ουρανού και γης, στιγμιότυπα ρευστών ή βίαιων κοσμικών μεταλλαγών σε ονειρικές συνθέσεις.

Με μακρόχρονη άσκηση στην παρατήρηση και στον σχεδιασμό προσώπων οδηγείται στη δημιουργία προσωπογραφιών με λιτά μέσα γραφής. Τα καθαρά γραμμικά περιγράμματα που αρθρώνει διατυπώνουν με πληρότητα τα χαρακτηριστικά της μορφής. Ο ζωγράφος επιχειρεί να προσεγγίσει μέσα από μια εξατομικευμένη διαδικασία το πρόσωπο ως εικαστικό αντικείμενο. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά επισημαίνονται και προσδιορίζονται με στόχο τη νατουραλιστική απόδοση της φυσιογνωμίας κάθε προσώπου. Κύριο μέλημα του ζωγράφου είναι η σύλληψη και η αποτύπωση της προσωπικότητας και του ψυχισμού του εικονιζόμενου.

Στην επεξεργασία του θέματος ο Κώστας Ευαγγελάτος χρησιμοποιεί ποικιλία τεχνικών. Σινική μελάνη με γραφίδα ή χρωστήρα, κάποιες φορές σε συνδυασμό με την τεχνική της υδατογραφίας ή της τέμπερας.

Άλλοτε χρησιμοποιείται στη σχεδίαση το μολύβι, η ζωγραφική με αυγοτέμπερα, με ελαιόχρωμα ή με μικτή τεχνική, όπου συνεργάζονται αρμονικά μελάνια, χρώματα του λαδιού και ακρυλικά.

Στις προσωπογραφίες το χρώμα συνήθως έχει επικουρικό ρόλο.

Η εικαστική αντίληψη του θέματος και ο δυναμισμός του σχεδίου, η καθαρότητα της γραμμής και η ευκρίνεια της μορφής προδίδουν αρετές που προσφέρονται για θεμελίωση υψηλής ποιότητας έργου.

Είναι πραγματικά ευχάριστη η διαπίστωση ότι ορισμένες προσωπογραφίες στο σύνολό τους προσεγγίζουν βαθμούς υψηλής εκφραστικής δύναμης και τελειότητας. Εκείνο που χαρακτηρίζει γενικά τη δουλειά του Κώστα Ευαγγελάτου είναι η πολλαπλότητα μέσων και τρόπων έκφρασης, η μεθοδικότητα στην ανίχνευση του πραγματικού και η επιλεκτικότητα στην απόδοση του ιδεατού.”

ΝΙΚΟΣ ΜΟΣΧΟΝΑΣ
Ιστορικός , κριτικός τέχνης, Διευθυντής Ερευνών στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.

euaggelatos3

Η έκθεση θα λειτουργεί για τους φιλότεχνους από την Κυριακή 24 Μαρτίου και θα διαρκέσει μέχρι την 1η Απριλίου 2019.

Καθημερινά από Τετάρτη μέχρι και Σάββατο θα γίνονται ξεναγήσεις στις 6.30 μ.μ.

Την Παρασκευή 29 Μαρτίου 2019, ώρα 7 μ.μ.

και το Σάββατο 30 Μαρτίου, ώρα 12 το μεσημέρι ο Κώστας Ευαγγελάτος θα μιλήσει για θεωρητικά θέματα της σύγχρονης τέχνης και θα συνομιλήσει με καλλιτέχνες, ιστορικούς τέχνης, συγγραφείς και λογοτέχνες.

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΕΙΡΑΙΑ, Φίλωνος 29

(παλαιό ταχυδρομείο), Πειραιάς.

Είσοδος και συμμετοχή ελεύθερη.