Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Στη Βέροια παρουσιάστηκε το βιβλίο «Κώστας Βάρναλης 39+1 Άγνωστα ποιήματα»

Με μεγάλη συμμετοχή κόσμου πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής 10 Φεβρουαρίου η παρουσίαση του βιβλίου «Κώστας Βάρναλης 39+1 Άγνωστα ποιήματα» στον πολυχώρο «Ελιά»  στη Βέροια. Την οργάνωση της εκδήλωσης είχαν οι εκδόσεις «Εντύποις» με την υποστήριξη του Συνδέσμου Φιλολόγων Ημαθίας.

Ανάμεσα στους παρευρισκόμενους ήταν ο Γ. Σοφιανίδης αντιδήμαρχος Βέροιας, η Τ. Καρακώστα Προϊσταμένη Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Β/Θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, εκπρόσωποι του Δ.Σ της ΕΛΜΕ και του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε, του Ποιητικού πυρήνα κ.ά.

ver3

Για το βιβλίο μίλησαν:

Ο Γιάννης Κρανιάς εκπρόσωπος των εκδόσεων «Εντύποις» που διάβασε και χαιρετιστήριο του επιμελητή της έκδοσης Η. Κακαβάνη που τελικά δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στην εκδήλωση

Ο Δημήτρης Ταχματζίδης φιλόλογος, μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Φιλολόγων Ημαθίας, υποψήφιος διδάκτορας Γνωστικής Ψυχολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου, –

Η Ευγενία Καβαλλάρη, φιλόλογος, Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Ημαθίας

ver1

Την εκδήλωση πλαισιώσουν μουσικά: Η Καραφούσια Βιργινία, μουσικός του Μουσικού Σχολείου Βέροιας και η Δρακοπούλου Μαρία, μαθήτρια Μουσικού Σχολείου Βέροιας που παρουσίασαν δύο από τα πιο γνωστά μελοποιημένα ποιήματα του Κώστα Βάρναλη

Ξεχωριστή στιγμή η απαγγελία με ιδιαίτερα αισθαντικό τρόπο ποιημάτων του Κώστα Βάρναλη από τον  Χρόνη Θωμαδάκη καθηγητή Μουσικού Σχολείου Βέροιας.

ver2

Από τον γραπτό χαιρετισμό του Ηρακλή Κακαβάνη

«Θα ήθελα να σας καλησπερίσω και να ζητήσω συγγνώμη που δεν βρίσκομαι μαζί σας στην εκδήλωση που στήριξε ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ημαθίας στην όμορφη πόλη της Βέροιας. Τον οποίο Σύλλογο και ευχαριστώ για την τιμή.

Δυστυχώς μόνο η μεγάλη θέληση να έρθω υπήρχε, όλοι οι άλλοι παράγοντες στάθηκαν εμπόδιο και δεν μου δόθηκε έτσι η ευκαιρία να παρουσιάσω αλλά κυρίως να συζητήσω μαζί σας για το βιβλίο (Στη δική μου περίπτωση ο Κοέλιο διαψεύστηκε – όχι ότι το πίστεψα και ποτέ).

Χάνω ό,τι θεωρώ πιο σημαντικό στο κάθε ταξίδι ενός βιβλίου, την αλληλεπίδραση μεταξύ συγγραφέα και αναγνωστών. Πιστέψτε με, δεν υπάρχει καλύτερη ανταμοιβή από το να είσαι μαζί με ανθρώπους που αγκαλιάζουν, τιμούν το έργο σου

Ερχόμενος στο βιβλίο που παρουσιάζουμε σήμερα, και στην ιδιαιτερότητα που παρουσιάζει το γεγονός κάποια ποιήματα να έχουν «πουληθεί» και εκδοθεί με το όνομα άλλου, δεν ήταν ασυνήθιστο ούτε μειώνει ηθικά το δημιουργό.

Όσο κι αν μας ξενίζει σήμερα, το φαινόμενο, είναι και υπαρκτό και εξηγήσιμο και μάλιστα ανάμεσα στους αριστερούς διανοούμενους. Μην ξεχνάτε ότι ζουν σε ένα εχθρικό περιβάλλον και δύσκολα βρίσκουν δουλειά να να καλύψουν τις βιοτικές τους ανάγκες. Και ένας επιπλέον λόγος, το κομμουνιστικό ή το αριστερό φρόνημα του συγγραφέα ήταν εμπόδιο για την κυκλοφορία ενός βιβλίο (ή και κειμένου) πολύ δε περισσότερο το βιβλίο αυτό να γίνει σχολικό ανάγνωσμα.

Αναλυτικά αναφέρω στο βιβλίο για την περίπτωση Βάρναλη.

Κάποια άλλα παραδείγματα από του Μεσοπόλεμο που δεν αναφέρονται στο βιβλίο και τα επισήμανε ο φίλος Γ. Μπάρτζης.

Καταρχήν η περίπτωση του μυθιστορήματος «Από την αιχμαλωσία», του Μάρκου Αυγέρη, δημοσιευμένο με άγνωστο ψευδώνυμο το 1923, που ευτυχώς το ανακάλυψε το 2006 (83 χρόνια μετά) ο Γιώργος Ζεβελάκης, και το επανεξέδωσε στον Καστανιώτη με το σωστό πλέον όνομα του συγγραφέα του.

Ο ποιητής Βασίλης Ρώτας, έχει δημοσιεύσει δεκάδες κείμενά του για παιδιά, στη σειρά του περίφημου περιοδικού της δεκαετίας του 1950, ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ, χωρίς την υπογραφή του σε πολλά από αυτά.

Ο Πέτρος Πικρός, οποίος έφτασε να δημοσιεύει σε ίδια περιοδικά (Εβδομάς, Ήλιος, Παιδική Χαρά κ.ά.) ταυτοχρόνως δύο και τρία κάποτε κείμενά του, χρησιμοποιώντας μη διαδεδομένα και μη ταυτοποιημένα με τον ίδιο ψευδώνυμα.

Πολλές οι περιπτώσεις που παραχωρούν το πνευματικό τους έργο χωρίς να ενδιαφέρονται για πνευματικά δικαιώματα και την πατρότητα.

Περισσότερα θα βρείτε στο βιβλίο, όπου σας παραπέμπω και στον πρόλογο της κ. Λαδογιάννη την οποία κάποιοι από εσάς ίσως θα είχατε καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο.

Η συμβολή της όχι μόνο στο συγκεκριμένο βιβλίο αλλά γενικότερα στην ενασχόλησή μου με τον Βάρναλη είναι καθοριστική…».

 

(Οι ομιλίες θα δημοσιευτούν τις επόμενες ημέρες)