Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Οι διήμερες εκδηλώσεις για το Σοστακόβιτς

Με απόλυτη επιτυχία, στη γεμάτη αίθουσα της ΚΕ στον Περισσό, διεξήχθησαν οι διήμερες εκδηλώσεις της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ, στη μνήμη του μεγάλου Σοβιετικού συνθέτη, Ντμίτρι Σοστακόβιτς, που ήταν τέτοιος ακριβώς γιατί εξέφρασε το πνεύμα της μεγάλης εποχής του. Μόνο στη Σοβιετική Ένωση μπορούσε να αξιοποιηθεί και να καλλιεργηθεί ένα τέτοιο ταλέντο, ελεύθερο από τη λογική του κέρδους και της εμπορευματοποίησης, που τάχθηκε στην υπηρεσία του λαού και της οικοδόμησης της νέας κοινωνίας. Και μόνο το Κομμουνιστικό Κόμμα θα μπορούσε να σηκώσει μια τέτοια εκδήλωση, γεφυρώνοντας το υποτιθέμενο χάσμα ανάμεσα στη “βαθιά κουλτούρα” και τις λαϊκές μάζες, που μαθαίνουν να στρέφονται σε άλλα, εύκολα ακούσματα.

Οι εκδηλώσεις περιελάμβαναν καλλιτεχνικό πρόγραμμα, με παρουσίαση γνωστών Συμφωνιών του συνθέτη, ένα ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ για τη ζωή του (που δεν έχει ανέβει ακόμα στο διαδίκτυο) και εισηγητικές ομιλίες, που επιχείρησαν να αναδείξουν κάθε πτυχή της προσωπικότητας και της καλλιτεχνικής δουλειάς του.

Το Σάββατο, μετά τον χαιρετισμό του Θέμη Γκιώνη, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ, η Βαγγελιώ Πλατανιά έκανε μια εκτενή εισήγηση για τη διαμόρφωση της μουσικής γλώσσας και των αισθητικών αντιλήψεων του Σοστακόβιτς, την ενεργό συμμετοχή του στην πολιτική ζωή της ΕΣΣΔ, την αξία του έργου του και τη συστηματική διαστρέβλωσή του από τα αστικά ΜΜΕ της Δύσης, που τον παρουσίαζαν τάχα ως “καταπιεσμένο καλλιτέχνη” που ασφυκτιούσε στο σοβιετικό πλαίσιο, ενώ δε δίστασαν να παραχαράξουν και τα απομνημονεύματά του.

Ακολούθως παρουσιάστηκε το Κουαρτέτο Νο 8 (Συμπαραγωγή της ΕΣΣΔ και της ΓΛΔ), από το Κουαρτέτο Εγχόρδων του Δημοτικού Ωδείου Πατρών, καθώς και κομμάτια από τη μουσική που έγραψε ο Σοστακόβιτς για κινηματογραφικές παραγωγές.

Την Κυριακή, ο Λουκάς Αναστασόπουλος, μέλος του Κ.Σ. της ΚΝΕ, έκανε μια μουσικολογική ανάλυση για την εξέλιξη του Σοστακόβιτς μέσα από τις 15 Συμφωνίες που συνέθεσε, με ηχητικά παραδείγματα και σύντομα βίντεο με χαρακτηριστικά αποσπάσματα.

Ακολούθως η Παρή Παπαδοπούλου και η Κριστίν Τσοκατλιάν παρουσίασαν το πρώτο μέρος της 7ης Συμφωνίας, που γράφτηκε στη μάχη της φωτιάς, στο πολιορκημένο από τους ναζί Λένινγκραντ, ως “ένα ποίημα για τον αγώνα μας και τη νίκη που έρχεται”.

Το πρόγραμμα της δεύτερης μέρας ολοκληρώθηκε με την παιδική-νεανική Συμφωνική Ορχήστρα να ερμηνεύει την 5η Συμφωνία υπό τη διεύθυνση της Νίνας Πατρικίδου.