Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Πολύ δύσκολη υπόθεση η αποκόλληση του «Ever Given» – Έρευνα για τα αίτια

Ο επικεφαλής της Αρχής της διώρυγας του Σουέζ δήλωσε σήμερα ότι οι προσπάθειες αποκόλλησης του γιγάντιου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 400 μέτρων Ever Given που έχει προσαράξει στη Διώρυγα του Σουέζ με αποτέλεσμα να έχει αποκλείσει μια από τις βασικότερες θαλάσσιες διόδους του κόσμου επέτρεψαν στην πρύμνη να κινηθεί και στο πηδάλιο και την προπέλα του να λειτουργούν ξανά, αλλά δεν μπορεί ο ίδιος να προβλέψει πότε θα μπορέσει να ρυμουλκηθεί το πλοίο.

Ο πρόεδρος της Αρχής Οσάμα Ράμπι δήλωσε ότι ευελπιστεί να μην χρειαστεί να καταφύγουν στην απομάκρυνση εμπορευματοκιβωτίων από το πλοίο για να μειωθεί το φορτίο του, αλλά επισήμανε ότι οι ισχυροί άνεμοι και οι παλίρροιες δυσχεραίνουν τις προσπάθειες αποκόλλησής του.

Ο ίδιος είπε ότι δεν θα καταστεί δυνατό αεροσκάφη να απομακρύνουν εμπορευματοκιβώτια από το προσαραγμένο πλοίο και ότι 14 ρυμουλκά προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την υψηλή παλίρροια του Σαββάτου, ενώ περισσότερα θα φτάσουν την Κυριακή εάν αποτύχει η σημερινή απόπειρα.

«Η πρύμνη του πλοίου άρχισε να κινείται προς Σουέζ, και αυτό ήταν θετικό σημάδι αλλά η παλίρροια διέκοψε την προσπάθεια», δήλωσε ο Οσάμα Ράμπι σε δημοσιογράφου.

Οι βυθοκόροι είχαν έως χθες απομακρύνει περίπου 20.000 τόνους άμμου γύρω από την πλώρη του πλοίου, ωστόσο η επιχείρηση ρυμούλκησης του σκάφους ανεστάλη κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Σύμφωνα με τον Ράμπι, 9.000 τόνοι θαλάσσιου έρματος έχουν αφαιρεθεί από το πλοίο.

Ο Ράμπι είπε ότι αυτή τη στιγμή 321 πλοία περιμένουν να διέλθουν από την διώρυγα.

Το πλοίο θα πρέπει να ελεγχθεί προτού λάβει και πάλι άδεια πλεύσης μετά την αποκόλλησή του, είπε ο Ράμπι.

Το περιστατικό συνέβη την Τρίτη, εξαιτίας δυνατών ανέμων σε συνδυασμό με αμμοθύελλα, όπως αρχικά έγινε γνωστό από διάφορες πηγές, και έχει προκαλέσει τεράστια συμφόρηση στη θαλάσσια δίοδο.

Ο κ. Ραμπία, ο οποίος τόνισε ότι το θέμα παρακολουθεί από πολύ κοντά ο Αιγύπτιος πρόεδρος ‘Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι, επεσήμανε ότι η προσάραξη του πλοίου έγινε στο 151ο χιλιόμετρο της Παλαιάς Διώρυγας του Σουέζ και όχι στο νέο Κανάλι της Διώρυγας, που εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο του 2015.

«Εάν το 400 μέτρων μήκους και 59 μέτρων πλάτους πλοίο περνούσε από το νέο Κανάλι δε θα υπήρχε ατύχημα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ραμπία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ναι μεν στο πρόβλημα συνέβαλε η αμμοθύελλα αλλά μίλησε και για ένα πιθανό «τεχνικό πρόβλημα» ή «τεχνικό λάθος».

Γι’ αυτό, όπως τόνισε, συνεχίζονται όλες οι προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου αλλά την ίδια στιγμή ξεκινάει και μία έρευνα για τα αίτια του προβλήματος.

‘Αλλωστε, όπως επεσήμανε πριν από το “EVER GIVEN” είχαν περάσει άλλα δώδεκα πλοία χωρίς να υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα.

Πάντως, όπως τόνισε ο κ. Ραμπία, το πλοίο δεν προκάλεσε τραυματισμούς ή ρύπανση. Ενώ, επισήμανε πως αρκετές χώρες έχουν προσφέρει βοήθεια, τονίζοντας ότι η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ μελετά την αξιοποίησή τους ως εναλλακτικό σχέδιο.

Την ίδια στιγμή, ο κ. Ραμπία έκανε λόγο για μία μορφή αποζημιώσεων για τα 321 πλοία που έχουν εγκλωβιστεί στη Διώρυγα του Σουέζ, από την οποία αξίζει να σημειωθεί ότι περνάει το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και αποτελεί μία από τις βασικότερες πηγές ξένου συναλλάγματος για την Αίγυπτο, η οποία αποκομίζει 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο από τη διέλευση των πλοίων.