Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Αφιέρωμα στη ζωγράφο Ευφροσύνη Χαστούπη-Παρούση

Γράφει η Μαργαρίτα Φρονιμάδη – Ματάτση //

Συμπληρώθηκαν έξι ολόκληρα χρόνια από την ημέρα που άφησε την τελευταία της πνοή η σπουδαία Κορίνθια ζωγράφος Ευφροσύνη Χαστούπη-Παρούση. Στις 22 Ιούνη του 2009 εντελώς απροσδόκητα και άδοξα ήρθε το τέλος της επιτυχημένης ζωής και καριέρας της που χτίστηκε με πολύ μεράκι, επιμονή και πείσμα! Ακριβώς τη στιγμή που άλλα  μεγαλεπήβολα και φιλόδοξα σχέδια ύφαινε η ώριμη πλέον τεχνική και σκέψη της τόσο για το άμεσο όσο και για το απώτερο μέλλον…

ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΣΕ ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΣΕ ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

Έτσι ήταν η Φρόσω: Προγραμμάτιζε πάντα μακροπρόθεσμα  κι έβαζε ψηλά τον πήχη!  Aνέβηκε σκαλί- σκαλί με προσωπικό  μόχθο, μεθοδικότητα, καλό συντονισμό και άψογη οργάνωση της κάθε λεπτομέρειας της εξελικτικής της πορείας…

ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

Γεννημένη το 1956 στην Κόρινθο, αυτοδίδακτη κατ’ αρχήν, αλλά με πολύ καλούς  δασκάλους στην πορεία, όπως τους Κορίνθιους Βασίλη Κοζανίδη και Θεόδωρο Μάρκελλο, τον  Αλέκο Φασιανό κι άλλους πολλούς, ρούφηξε σαν σφουγγάρι την κάθε πολύτιμη συμβουλή κι άνοιξε  ορίζοντες δημιουργίας και πορείας ανοδικής. Η Φρόσω δεν αρκέστηκε στην έκφραση του φυσικού της ταλέντου. Σπούδασε καλές Τέχνες στην Αθήνα, τη Ρώμη και το Μπάρι και διδάχτηκε ιστορία της Τέχνης από τον ακαδημαϊκό Χρύσανθο Χρήστου και θεατρολογία από τον Μάριο Πλωρίτη και τον Σπύρο  Ευαγγελάτο.

Η ΦΛΟΓΑ

Η ΦΛΟΓΑ

Ταλαντούχα, δυναμική, διορατική και πανέξυπνη ήταν τόσο μέσα στη ζωή και στο κουμάντο της που δεν άφηνε περιθώρια σε παρεμβάσεις τρίτων. Περιστρεφόταν σίγουρα, σταθερά και ακλόνητα γύρω από τον άξονά της, κατέχοντας την πλήρη, σχεδόν αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση γι αυτό που ήταν, γι αυτό που έκανε, προδιαγράφοντας τροχιές και κύκλους, χαράσσοντας σταθμούς και στόχους, προωθώντας η ίδια με απόλυτη επιτυχία τα έργα και τις δημιουργίες της στο καλλιτεχνικό στερέωμα, μην αφήνοντας σε κανέναν επιτήδειο ανοιχτό παραθυράκι εκμετάλλευσης ούτε μιας σπιθαμής…

ΚΩΠΗΛΑΣΙΑ

ΚΩΠΗΛΑΣΙΑ

Στο απόγειο της ωριμότητάς της, ως καλλιτέχνης, πλουτισμένη με γνώσεις, πείρα, τεχνικές, μια ψηφίδα πολύτιμη στο μεγάλο ψηφιδωτό πορτρέτο του Πολιτισμού και της Τέχνης, υποσχόταν πολλά, για την πόλη μας, για το νομό για την Ελλάδα! Το έντονο γαλάζιο φως της πατρίδας μας αλλά και η Ελληνική παράδοση την οδήγησαν  σε μιαν «ακροβασία μεταξύ κυκλαδικού πολιτισμού και Βυζαντινής τεχνικής» που είχε σαν απόρροια μια τεχνική αντικατάσταση της πέτρας  του ψηφιδωτού από λάδι, από χρυσό κι ασήμι.

ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ ΑΡΕΤΗΣ

ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ ΑΡΕΤΗΣ

Η αναζήτηση του χαμένου  κρίκου   του Ελληνικού Πολιτισμού στα χρόνια της Τουρκοκρατίας την οδηγούν στη μελέτη των μεγάλων ρευμάτων  της Ιταλικής Αναγέννησης. Άνθρωποι της   Τέχνης, όπως ο Gatt –Πρύτανης της Ακαδημίας καλών Τεχνών της Ρώμης- της δείχνουν το δρόμο του νέο-μανιερισμού. Σύγχρονοι μεγάλοι Ιταλοί Ζωγράφοι όπως ο Bruno d’ Arcevia και ο Renato Nosek τη διδάσκουν τα μυστικά των επάλληλων χρωματικών στρωμάτων (vellatura) και την πλαστικότητα του νέο-μανιερισμού.

ΔΕΥΤΕΡΟ ΓΥΜΝΟ

ΔΕΥΤΕΡΟ ΓΥΜΝΟ

Πάντα μαζί με τις «Αλκυονίδες» της Κορίνθου, μια αλκυόνη κι αυτή, άνοιξε  τα φτερά της και πέρα απ’ τα σύνορα της χώρας μας.

ΨΗΦΙΔΩΤΟ

ΨΗΦΙΔΩΤΟ

Μετά από την Κύπρο, η Ιταλία με τους ογκόλιθους της Αρχιτεκτονικής, της Γλυπτικής και της Ζωγραφικής την υποδέχτηκε θερμά.

ΓΥΜΝΟ

ΓΥΜΝΟ

Η Φλωρεντία η κατ’ εξοχήν πόλη των καλών τεχνών φιλοξένησε δυο φορές τα έργα της σε ατομικές εκθέσεις! Το αυστηρό Ιταλικό κοινό τα υποδέχτηκε με ενθουσιασμό και καμαρώναμε όλοι γι αυτό. «Η άνεση, η απλότητα και η φινέτσα, χαρίζουν στις εικόνες της Χαστούπη μια παγκόσμια έκταση και κάνουν τα αντικείμενα με αληθινή ψυχή να διηγούνται ένα όνειρο ή καλύτερα τα παντοτινά μας όνειρα, τα όνειρα της ανθρωπότητας» θα γράψει η Teresa Caracelli καθηγήτρια  Ακαδημίας Ιστορίας της Τέχνης των Καλών Τεχνών της Ρώμης.

ΔΙΔΥΜΟΙ ΠΥΡΓΟΙ

ΔΙΔΥΜΟΙ ΠΥΡΓΟΙ

Ενώ η Patricia O’ Neil  Arvanitidis, καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου της Βοστώνης θα συμπεράνει ότι «η Ευφροσύνη χειρίζεται επιδέξια όχι μόνο τις βασικές αρχές του σχεδίου αλλά και αυτές της δημιουργικής φαντασίας. Η δουλειά της  είναι αληθινά αυθεντική».

ΨΗΦΙΔΩΤΟ

ΨΗΦΙΔΩΤΟ

Όπως πάντα φιλόπονη, ακούραστη, εργατική και αποφασιστική ίδρυσε Ιδιωτική Αίθουσα Τέχνης και Στούντιο που λειτούργησε σαν εργαστήρι όπου δασκάλεψε και καθοδήγησε πολλούς από  τους ταλαντούχους νέους μαθητές της επαρχίας μας στα μονοπάτια της Τέχνης και του Πολιτισμού…

"ΝΟΥΘΕΣΙΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΘΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ". Τον πίνακα τον έχω προσφέρει στην ΕΕΛ και είναι ο ένας από τους τρεις πίνακες της λαχειοφόρου μας που θα διακινείται έως το τέλος του 2015, για την οικονομική ενίσχυση του ταμείου της.

“ΝΟΥΘΕΣΙΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΘΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ”. 

Διάνυσε άπειρα χιλιόμετρα μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Οι εικαστικές της αναζητήσεις, αποτυπωμένες στα αξιοθαύμαστα έργα της που κοσμούν τα σπίτια μας, το Δημοτικό Θέατρο, τους πεζόδρομους και τις πλατείες της Κορίνθου θα παραμείνουν αναλλοίωτες να διαιωνίζουν τη σημαντική προσφορά της στην Τέχνη αυτού του τόπου.

ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΜΕ ΦΩΤΟ

ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΜΕ ΦΩΤΟ

Σίγουρα, εκεί ψηλά που αναλήφθηκε δεν είναι μόνη. Τη συντροφεύουν, στο διηνεκές,  οι αμέτρητοι ψηφιδωτοί της άγγελοι.